LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterechte snelheidsboete Frankrijk

Andere onderwerpen over auto en vervoer
dylanpower
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 aug 2014 17:58

Onterechte snelheidsboete Frankrijk

Ongelezen bericht door dylanpower »

Vandaag heb ik een snelheidsboete ontvangen vanuit frankrijk. Echter ben ik helemaal niet in Frankrijk geweest. Ik weet niet of meerdere mensen zoiets hebben ontvangen. Ik heb gebeld naar ''antai'' en daar zouden ook mensen zitten die Nederlands kunnen, ze zeiden ook ''toets 2 voor nederlands'' toen ik dit deed kreeg ik echter een frans sprekend persoon, die later wat engels kon spreken maar hij kon mij niet helpen want diegene die me wel konden helpen konden alleen frans. Daar heb ik helemaal niks aan want ik kan geen frans. Ik kon wel een foto opvragen maar moest ik ook een kopie van mijn identiteitskaart sturen. Dat zit me niet zo lekker. Ik vraag me af of iemand mijn kenteken heeft overgenomen of iets dergelijks. Ben er ook al mee naar de politie geweest en die vertrouwden het hele zaakje niet. Heb ook nog poging gedaan om met de ambassade in contact te komen maar het kantoor was al gesloten. het zijn 3 pagina's, een groene, oranje en blauwe.

Is er hier iemand die ook zoiets heeft ontvangen of weet iemand wat je hiermee moet doen?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Onterechte snelheidsboete Frankrijk

Ongelezen bericht door olaf79 »

als je het niet vertrouwd niet betalen. Ambassade kan inderdaad voor u info opvragen en vertalen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Onterechte snelheidsboete Frankrijk

Ongelezen bericht door tenormin »

dylanpower schreef:Vandaag heb ik een snelheidsboete ontvangen vanuit frankrijk. Echter ben ik helemaal niet in Frankrijk geweest. Ik weet niet of meerdere mensen zoiets hebben ontvangen. Ik heb gebeld naar ''antai'' en daar zouden ook mensen zitten die Nederlands kunnen, ze zeiden ook ''toets 2 voor nederlands'' toen ik dit deed kreeg ik echter een frans sprekend persoon, die later wat engels kon spreken maar hij kon mij niet helpen want diegene die me wel konden helpen konden alleen frans. Daar heb ik helemaal niks aan want ik kan geen frans. Ik kon wel een foto opvragen maar moest ik ook een kopie van mijn identiteitskaart sturen. Dat zit me niet zo lekker. Ik vraag me af of iemand mijn kenteken heeft overgenomen of iets dergelijks. Ben er ook al mee naar de politie geweest en die vertrouwden het hele zaakje niet. Heb ook nog poging gedaan om met de ambassade in contact te komen maar het kantoor was al gesloten. het zijn 3 pagina's, een groene, oranje en blauwe.

Is er hier iemand die ook zoiets heeft ontvangen of weet iemand wat je hiermee moet doen?
Zou het gewoon negeren. Als u niet in Frankrijk geweest bent (en uiteraard heeft u daar bewijzen van) vraagt u dan maar foto op te sturen van de overtreding. Tenzij twee gendarmes het hebben geconstateerd met het 'blote oog', dan hebben ze een verkeerd nummer opgeschreven. In ieder geval: niet betalen.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onterechte snelheidsboete Frankrijk

Ongelezen bericht door 16again »

dylanpower schreef:Vandaag heb ik een snelheidsboete ontvangen vanuit frankrijk. Echter ben ik helemaal niet in Frankrijk geweest........ Ik kon wel een foto opvragen maar moest ik ook een kopie van mijn identiteitskaart sturen. ?
Lijkt mij volledig nep. Kopie id bewijs sturen is de rode loper uitrollen voor identiteitsfraude.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Onterechte snelheidsboete Frankrijk

Ongelezen bericht door sjohie »

Voor wat het waard is, zo ziet een echte er uit.

Afbeelding

smiley59
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 aug 2014 16:18

Re: Onterechte snelheidsboete Frankrijk

Ongelezen bericht door smiley59 »

Let op de datum van de overtreding! Sinds enkele maanden krijgt Frankrijk de gegevens van u, de snelheidsovertreding kan dus best van vorig jaar zijn!
Als u echter niet in Frankrijk geweest bent, kunt u rustig een kopie van uw identiteitsbewijs geven, maar maak de nummers onzichtbaar! Betaald u niet dan kan deze boete hoog oplopen, en de bewijslast ligt dan bij u!
U loopt dan ook het risico dat de incasso over word gedragen aan het CJIB of een gerechtsdeurwaarder, dan zal de boete vele malen hoger zijn! Gaat u binnenkort nog naar Frankrijk, houd er dan rekening mee dat bij alle bekende flitslocaties waar u eerder nooit iets van hoorde, deze boetes nu allemaal kunnen gaan binnekomen, een gewaarschuwd mens telt voor twee!

tar
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 feb 2006 20:50

Re: Onterechte snelheidsboete Frankrijk

Ongelezen bericht door tar »

Eleven, post: 05 aug 2014 20:51 geeft het enige juiste advies!

Helaas dient u wettelijk gezien zelf uit te zoeken (b.v. door de ambassade in te schakelen) of de boetes nep zijn of echt.

Het kan immers ook zo zijn dat iemand met uw kenteken heeft rondgereden in Frankrijk...

Zijn uw kentekenplaten in het verleden gestolen?

Als de boetes echt zijn, dan heeft u een probleem en zult u contact moeten opnemen om in de toekomst problemen te voorkomen.

Het Nederlandse Centraal Justitieel Incassobureau schijnt nu ook Franse boetes te innen(?)... Zie o.a. deze link:

http://www.accentgrave.nl/traffic-penal ... nkrijk.php

Neem eens contact op met het Centraal Justitieel Incassobureau http://www.cjib.nl/ en vraag om advies.

Succes!

P.S.

Het wordt erg hoog tijd dat de metalen autokentekenplaat wordt vervangen door een kenteken-sticker die nooit zwaar onherstelbaar onbeschadigd van je auto af is te halen.

tar
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 feb 2006 20:50

Re: Onterechte snelheidsboete Frankrijk

Ongelezen bericht door tar »

eleven schreef:
Trouwens valt tegenwoordig binnen 4 dagen de boete op de mat, ook uit Frankrijk.
Hallo Eleven,

Worden deze Franse boetes geïnd door het Nederlandse Centraal Justitieel Incassobureau?

tar
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 feb 2006 20:50

Re: Onterechte snelheidsboete Frankrijk

Ongelezen bericht door tar »

eleven schreef:
tar schreef:
eleven schreef:
Trouwens valt tegenwoordig binnen 4 dagen de boete op de mat, ook uit Frankrijk.
Hallo Eleven,

Worden deze Franse boetes geïnd door het Nederlandse Centraal Justitieel Incassobureau?

Neen, het is het France incassobureau: Centre ´D Encaissement des Amendes.
Dank voor het antwoord!

Weer wat geleerd.

smiley59
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 aug 2014 16:18

Re: Onterechte snelheidsboete Frankrijk

Ongelezen bericht door smiley59 »

Weer wat geleerd.[/quote]
Als u de boete na herinneringen niet betaald worden, dan zal de boete door het CJIB worden geiind, deze bedragen hoeven dan niet aan Frankrijk gegeven te worden, dan spekt u de Nederlandse staatskas. Dus als u van Nederland houd, betaald u niet!

smiley59
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 aug 2014 16:18

Re: Onterechte snelheidsboete Frankrijk

Ongelezen bericht door smiley59 »

eleven schreef:

Trouwens valt tegenwoordig binnen 4 dagen de boete op de mat, ook uit Frankrijk.

Ik heb 3 maanden geleden een boete van December binnen gehad!!!!
Het ligt er dus helemaal aan wanneer ze de betreffende info hebben gekregen en verwerkt hebben!

smiley59
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 aug 2014 16:18

Re: Onterechte snelheidsboete Frankrijk

Ongelezen bericht door smiley59 »

eleven schreef:
smiley59 schreef:Let op de datum van de overtreding! Sinds enkele maanden krijgt Frankrijk de gegevens van u, de snelheidsovertreding kan dus best van vorig jaar zijn!
Dan nog, als TS NIET in Frankrijk geweest is, kan de boete niet van hem/haar zijn. :wink:
Echter ben ik helemaal niet in Frankrijk geweest
Trouwens valt tegenwoordig binnen 4 dagen de boete op de mat, ook uit Frankrijk.
Ik kreeg de boete dus zo'n 5 maanden erna binnen, het eerste wat ik zei was, dat kan niet, ik ben niet in Frankrijk geweest, daarna zag ik pas dat het van December vorig jaar was!!!

smiley59
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 aug 2014 16:18

Re: Onterechte snelheidsboete Frankrijk

Ongelezen bericht door smiley59 »

Betaal je niet, dan gaat de boete naar het CJIB! De boete word nu nog geind door Frankrijk, maar als je na de verhogingen niet betaald, dan gaan ze wel degelijk naar het CJIB. Door hier ontkennend op te reageren, geef je het idee dat er alleen door Frankrijk geind word, en als je niet betaald je er mee wegkomt. Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Spanje, Zweden, Finland en Polen hebben een boeteoverdracht akkoord gesloten, word een boete niet betaald dan kan die overgedragen worden aan het CJIB, die gaat de boete dan innen! Dit heeft niets te maken met het feit of de boete terecht is. Kun je dat niet bewijzen en blijkt dat ook niet uit de gemaakte foto dan heb je een probleem!
Laatst gewijzigd door Radar op 08 aug 2014 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Deel bericht verwijderd. Reden: off-topic.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Onterechte snelheidsboete Frankrijk

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

smiley59 schreef:Ik zou zeggen, laat je niet door eleven op het verkeerde been zetten, betaal je niet, dan gaat de boete naar het CJIB! De boete word nu nog geind door Frankrijk, maar als je na de verhogingen niet betaald, dan gaan ze wel degelijk naar het CJIB. Door hier ontkennend op te reageren, geef je het idee dat er alleen door Frankrijk geind word, en als je niet betaald je er mee wegkomt. Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Spanje, Zweden, Finland en Polen hebben een boeteoverdracht akkoord gesloten, word een boete niet betaald dan kan die overgedragen worden aan het CJIB, die gaat de boete dan innen! Dit heeft niets te maken met het feit of de boete terecht is. Kun je dat niet bewijzen en blijkt dat ook niet uit de gemaakte foto dan heb je een probleem!
Ik snap niet dat je de opmerking maakt dat dat volkomen onzin is, want dan zet je mensen op het verkeerde been en kun je beter je mond houden!
Correct, maar gaat pas naar CJIB als bezwaar en beroep niet meer mogelijk is. Ondertussen zijn er meer landen aangesloten bij het verdrag.

http://www.anwb.nl/rechtshulp/op-vakant ... oete-in-nl

stofzuigertje

Re: Onterechte snelheidsboete Frankrijk

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Het kan nog erger.

Ik kreeg een wel gemaakte boete uit Oktober 2013 uit France...
Alleen ben ik pas sinds Juli 2014 eigenaar van dit voertuig.

Dus ik heb het niet gedaan maar mijn voertuig wel.
En vertel dat maar in NL aan Franse medewerker.

Ze eisen nu info over deze vorige eigenaar maar een Failliet niet meer bestaand bedrijf, om ze daar naar toe te sturen heeft toch geen nut.
Bovendien, het pand is nu van mijn familie die daar wel interesse in had.

Het systeem van elkaars boetes innen is leuk maar er zitten nog teveel fouten in die wegens de taalproblemen moeilijk oplosbaar blijken helaas.

Mijn reactie was Kopie plastic kaartje en Ik was nog geen eigenaar op datum overtreding!

stofzuigertje

Re: Onterechte snelheidsboete Frankrijk

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Gewoon toeval en daarom weet ik de nieuwe eigenaar.....
Het is een Oktober 2013 overtreding die naar Juli 2014.

Omdat het een verkoop door Belastingdienst was is het dus duidelijk dat hier niets meer te halen valt maar als ze in Frankrijk dit niet begrepen is niet mijn probleem.

Ik kocht de bus, familie het pand... en verder niets met deze boete te maken.
Ik weet wie eigenaar was.... maar die heeft niets meer behalve Bijstand en een restschuld.

De boete regeling is leuk gemaakt maar rekende niet op dit soort toestanden die niet in hun systeem passen, U moet betalen als eigenaar en verder komen ze niet.

Dus ik wacht wel op CJIB uit Leeuwarden die wel NL kan lezen!

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Onterechte snelheidsboete Frankrijk

Ongelezen bericht door tenormin »

Voor reguliere Route du Soleil Frankrijk-Spanje gangers is dit gesneden koek, hoor. En zoals bij alles, als je je aan de regels houdt heb je dit allemaal niet nodig. Hoeft men dus ook niet, al ben je wel in Frankrijk, geen boete in de bus te vinden.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Onterechte snelheidsboete Frankrijk

Ongelezen bericht door eleven »

@dylanpower
je kan ook zoals hier wordt geschreven niet betalen, maar vermeld dan de uitkomst a.u.b..
Suc6
Laatst gewijzigd door Radar op 10 aug 2014 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic informatie verwijderd

JaapBouwman
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 sep 2005 12:36

Re: Onterechte snelheidsboete Frankrijk

Ongelezen bericht door JaapBouwman »

Hallo allemaal,

Mijn moeder heeft helaas ook een onterechte boete uit Frankrijk ontvangen. Volgens politie en ANWB is het allemaal wel echt. Ziet er ook echt uit. Het gaat om 11 juni 2014. Mijn moeder is nog nooit buiten Nederland geweest met haar auto en op die dag stond de auto gewoon thuis. Het bezwaar is afgewezen. De volgende stap is een brief schrijven waarin we bewijslast vragen. Daarnaast sturen we brief van een getuige mee, die getuigt dat de auto op dat tijdstip niet in Frankrijk was.
Probleem is echter dat we eerst een 'consignatie' van 68 euro moeten betalen, voordat het bezwaar uberhaupt wordt behandeld. Echt ontzettend belachelijk allemaal dit!

Iemand nog tips?

cbeerepoot
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 sep 2014 11:19

Re: Onterechte snelheidsboete Frankrijk

Ongelezen bericht door cbeerepoot »

Ik ontving ook een onterechte boete voor snelheidsovertreding Frankrijk. Gepleegd dd 5 augustus 2014. Ik was toen gewoon in Nederland aan het werk. Het boetebedrag bedraagt € 45, een bedrag wat je zo zou betalen, om er maar vanaf te zijn. Ik wacht op een herinnering. Ik heb het idee dat hier iets niet klopt.

Gesloten