LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CBR + alcoholslot + dubbele bestraffing

Andere onderwerpen over auto en vervoer
PeterH83
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 sep 2014 10:35

CBR + alcoholslot + dubbele bestraffing

Ongelezen bericht door PeterH83 »

Goedemorgen,
Vorig jaar rond Mei reed ik met teveel drank op achter het stuur, dit was harstikke fout dat weet ik, daarvoor heb ik nog nooit met drank op achter het stuur gezeten.
Ik ben staande gehouden en moest blazen, en blies een F... daarmee werd ik meegenomen naar het politieburo om te blazen op zo'n apperaat. Daar blies ik omgerekend 1,3057 promille.
Mijn rijbewijs werd ingehouden en ik zou bericht krijgen wanneer ik hem terug zou krijgen en/of ik hem nog wel terug zou krijgen.
Ik ben mijn rijbewijs 40 dagen kwijt geweest en moest bij de officier van justitie komen. (dus geen rechter) die besliste voor mij een boete van 650,- 40 dagen rijbewijs kwijt(dat had ik er toen bijna opzitten) en 2 jaar voorwaardelijk en daarmee was de zaak wat hun betreft klaar.
Op 11 december 2013 kreeg ik ineens een pakket in de bus van het CBR dat ik alsnog verplicht was om aan het ASP mee te doen en of ik nog even 350,- wou overmaken. Ik heb hierbij een advocaat in de hand genomen om naar de zaak te kijken en mij te helpen.
Ik ben zwaar afhankelijk van mijn rijbewijs (werk bij een autobedrijf) en mijn baas kan niet in elke auto waarin ik rij een slot gaan bouwen. Ik heb besloten om er niet aan mee te doen, kortweg omdat ik de financiele middelen daar niet toe heb.. Ik zit nu dus al 9 maanden zonder rijbewijs en mijn baan staat inmiddels op de tocht omdat ik eigenlijk alleen nog maar kantoorwerk kan doen en/of klussen hier op de zaak (maar dat houd ook een keer op)

Inmiddels zit ik dus ook al 9 MAAND te wachten op een reactie van het CBR. Het enige wat ze gestuurd hebben is dat ze het bezwaar in goede orde hebben mogen ontvangen.

Laat ik voorop stellen dat het harstikke fout is om met drank op achter het stuur te gaan zitten en dat ik het alcoholslot opzich een goede bestraffing vind, maar niet op de manier hoe het slot en alles nu werkt.
Je word eerst door justitie gestraft door 40 dagen je rijbewijs kwijt te zijn + 2 jaar voorwaardelijk en 650,- boete en dan komt er een HALF JAAR later alsnog een ASP bij. Dit klopt van geen kant. Tuurlijk is het terecht dat je een straf hoort te krijgen omdat je met drank op achter het stuur kruipt, en ik was ook harstikke fout om dat te doen daar ben ik me wel van bewust. Maar dubbele bestraffing? Het CBR die rustig alle tijd neemt om de zaak in behandeling te nemen, als je belt word je niet serieus genomen en wimpelen ze het af, en de kans dat ik ontslag krijg omdat in letterlijke woorden "wij hebben een autobedrijf dus ja eerste vereiste is een rijbewijs om je taken te kunnen voldoen" en omdat ik het financieel gewoon niet kan betalen (+/- 5000,-!)

En nu hoor ik dat als ik er voor kies om 5 jaar(!) mijn rijbewijs niet zou terug willen en dus niet mee zou doe aan het ASP ze na die 5 jaar alsnog kunnen besluiten om je mee te laten doen aan het ASP. Het is toch belachelijk...

En vrachtwagen chauffeurs en buschauffeurs dan? Die komen er mooi onder vandaan.
Denkt u dat dat de enige mensen zijn die afhankelijk zijn van hun rijbewijs?
Wat denkt u van de vertegenwoordigers, automonteurs, taxi chauffeurs en koeriers om maar wat te noemen? Die komen allemaal zonder werk te zitten of zijn inmiddels al werkloos omdat hun baas het slot niet willen inbouwen in de bedrijfsauto en/of ze kunnen het financieel gewoon niet betalen.
Laatst gewijzigd door Radar op 14 sep 2014 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Persoonsgegevens verwijderd

PeterH83
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 sep 2014 10:35

Re: CBR + alcoholslot + dubbele bestraffing

Ongelezen bericht door PeterH83 »

Vervolg:

Ik denk dat er nog is écht kritisch naar het ASP gekeken moet worden, want ik ben niet de enige die boos is over deze gang van zaken.
Ik vind dat je iedereen apart moet behandelen en niet alles over 1 kam scheren.

Het maakt niet uit of je nu 1x bent gepakt met teveel drank op en je hele leven braaf bent geweest en nog nooit met justitie/politie in aanraking bent geweest en/of al meerdere keren.

Iedereen is voor het CBR gelijk en krijgt direct een ASP aan de broek! Behalve bus chauffeurs en vrachtwagen chauffeurs omdat die afhankelijk zijn van hun rijbewijs en daarmee hun baan kunnen verliezen.

Wat denkt u van al die andere mensen dan die het niet kunnen betalen? En die ook afhankelijk zijn van hun rijbewijs?
Allemaal maar de WW in?
Ik heb genoeg gelezen en gehoord over hele gezinnen die kapot zijn gegaan door deze "sanctie", mensen die op straat komen te staan hun huur / hypotheek niet meer kunnen betalen, die hun baan verliezen, die totaal aan de grond zitten doordat ze het niet kunnen betalen en daarmee dus ook voor 5 jaar niet meer mogen auto rijden en hiermee hun vrijheid verliezen. En dan nog de wetenschap hebbende dat als die 5 jaar voorbij is het CBR je alsnog kan verplichten om mee te doen aan het ASP.

Nogmaals drank + verkeer gaat niet samen nee. En ik heb mijn lesje wel geleerd!
Maar moeten wij dan zo erg bestraft worden? En moet dan iedereen over dezelfde kam geschoren worden zonder dat er rekening word gehouden met je persoonlijke situatie en verleden?

Ik hoop echt dat er nu is actie ondernomen word, want dit kan toch niet de bedoeling zijn in Nederland?

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: CBR + alcoholslot + dubbele bestraffing

Ongelezen bericht door thecure »

PeterH83 schreef:Goedemorgen,
Vorig jaar rond Mei reed ik met teveel drank op achter het stuur, dit was harstikke fout dat weet ik, daarvoor heb ik nog nooit met drank op achter het stuur gezeten.
Ik ben staande gehouden en moest blazen, en blies een F... daarmee werd ik meegenomen naar het politieburo om te blazen op zo'n apperaat. Daar blies ik omgerekend 1,3057 promille.
Mijn rijbewijs werd ingehouden en ik zou bericht krijgen wanneer ik hem terug zou krijgen en/of ik hem nog wel terug zou krijgen.
Ik ben mijn rijbewijs 40 dagen kwijt geweest en moest bij de officier van justitie komen. (dus geen rechter) die besliste voor mij een boete van 650,- 40 dagen rijbewijs kwijt(dat had ik er toen bijna opzitten) en 2 jaar voorwaardelijk en daarmee was de zaak wat hun betreft klaar.
Op 11 december 2013 kreeg ik ineens een pakket in de bus van het CBR dat ik alsnog verplicht was om aan het ASP mee te doen en of ik nog even 350,- wou overmaken. Ik heb hierbij een advocaat in de hand genomen (Van Oosten) om naar de zaak te kijken en mij te helpen.
Ik ben zwaar afhankelijk van mijn rijbewijs (werk bij een autobedrijf) en mijn baas kan niet in elke auto waarin ik rij een slot gaan bouwen. Ik heb besloten om er niet aan mee te doen, kortweg omdat ik de financiele middelen daar niet toe heb.. Ik zit nu dus al 9 maanden zonder rijbewijs en mijn baan staat inmiddels op de tocht omdat ik eigenlijk alleen nog maar kantoorwerk kan doen en/of klussen hier op de zaak (maar dat houd ook een keer op)

Inmiddels zit ik dus ook al 9 MAAND te wachten op een reactie van het CBR. Het enige wat ze gestuurd hebben is dat ze het bezwaar in goede orde hebben mogen ontvangen.

Laat ik voorop stellen dat het harstikke fout is om met drank op achter het stuur te gaan zitten en dat ik het alcoholslot opzich een goede bestraffing vind, maar niet op de manier hoe het slot en alles nu werkt.
Je word eerst door justitie gestraft door 40 dagen je rijbewijs kwijt te zijn + 2 jaar voorwaardelijk en 650,- boete en dan komt er een HALF JAAR later alsnog een ASP bij. Dit klopt van geen kant. Tuurlijk is het terecht dat je een straf hoort te krijgen omdat je met drank op achter het stuur kruipt, en ik was ook harstikke fout om dat te doen daar ben ik me wel van bewust. Maar dubbele bestraffing? Het CBR die rustig alle tijd neemt om de zaak in behandeling te nemen, als je belt word je niet serieus genomen en wimpelen ze het af, en de kans dat ik ontslag krijg omdat in letterlijke woorden "wij hebben een autobedrijf dus ja eerste vereiste is een rijbewijs om je taken te kunnen voldoen" en omdat ik het financieel gewoon niet kan betalen (+/- 5000,-!)

En nu hoor ik dat als ik er voor kies om 5 jaar(!) mijn rijbewijs niet zou terug willen en dus niet mee zou doe aan het ASP ze na die 5 jaar alsnog kunnen besluiten om je mee te laten doen aan het ASP. Het is toch belachelijk...

En vrachtwagen chauffeurs en buschauffeurs dan? Die komen er mooi onder vandaan.
Denkt u dat dat de enige mensen zijn die afhankelijk zijn van hun rijbewijs?
Wat denkt u van de vertegenwoordigers, automonteurs, taxi chauffeurs en koeriers om maar wat te noemen? Die komen allemaal zonder werk te zitten of zijn inmiddels al werkloos omdat hun baas het slot niet willen inbouwen in de bedrijfsauto en/of ze kunnen het financieel gewoon niet betalen.
Save

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: CBR + alcoholslot + dubbele bestraffing

Ongelezen bericht door thecure »

PeterH83 schreef:Vervolg:

Ik denk dat er nog is écht kritisch naar het ASP gekeken moet worden, want ik ben niet de enige die boos is over deze gang van zaken.
Ik vind dat je iedereen apart moet behandelen en niet alles over 1 kam scheren.

Het maakt niet uit of je nu 1x bent gepakt met teveel drank op en je hele leven braaf bent geweest en nog nooit met justitie/politie in aanraking bent geweest en/of al meerdere keren.

Iedereen is voor het CBR gelijk en krijgt direct een ASP aan de broek! Behalve bus chauffeurs en vrachtwagen chauffeurs omdat die afhankelijk zijn van hun rijbewijs en daarmee hun baan kunnen verliezen.

Wat denkt u van al die andere mensen dan die het niet kunnen betalen? En die ook afhankelijk zijn van hun rijbewijs?
Allemaal maar de WW in?
Ik heb genoeg gelezen en gehoord over hele gezinnen die kapot zijn gegaan door deze "sanctie", mensen die op straat komen te staan hun huur / hypotheek niet meer kunnen betalen, die hun baan verliezen, die totaal aan de grond zitten doordat ze het niet kunnen betalen en daarmee dus ook voor 5 jaar niet meer mogen auto rijden en hiermee hun vrijheid verliezen. En dan nog de wetenschap hebbende dat als die 5 jaar voorbij is het CBR je alsnog kan verplichten om mee te doen aan het ASP.

Nogmaals drank + verkeer gaat niet samen nee. En ik heb mijn lesje wel geleerd!
Maar moeten wij dan zo erg bestraft worden? En moet dan iedereen over dezelfde kam geschoren worden zonder dat er rekening word gehouden met je persoonlijke situatie en verleden?

Ik hoop echt dat er nu is actie ondernomen word, want dit kan toch niet de bedoeling zijn in Nederland?
Lijkt wel op een topic van een tijdje geleden. Jongen ook aangehouden, en kreeg alcoholslot. Moeders vond het allemaal erg oneerlijk enz.

Wat verwacht je nu? Dat we medelijden hebben? Rijden met drank is een keuze. Dat je daarna je baan verliest is een gevolg daarvan. Kijk eens hoeveel ongelukken gebeuren in het verkeer met drank. Van mij kan het niet zwaar genoeg gestraft worden.

PeterH83
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 sep 2014 10:35

Re: CBR + alcoholslot + dubbele bestraffing

Ongelezen bericht door PeterH83 »

Ik verwacht absoluut geen medelijden
Rijden + drank gaat absoluut NIET samen daar ben ik me ook wel van bewust, en dit is ook de éérste keer dat ik zoiets stoms heb gedaan!

Het alcoholslotprogramma oke, goed bedacht. Maar dan moet het wél werken en moet er meer rekening gehouden worden met de persoonlijke situatie van de overtreder. Nu word iedereen over 1 en dezelfde kam geschoren, veeldrinker/alcoholist of iemand die 1x in haar of zijn leven een drankje teveel heeft gedaan en de fout maakt om achter het stuur te kruipen.

Ik vind dat een rechter dat moet beoordelen en niet het CBR.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: CBR + alcoholslot + dubbele bestraffing

Ongelezen bericht door Shine »

U vindt het van geen kant kloppen, maar dit is het wettelijke vaststaande risico dat u loopt als u er zelf voor hebt gekozen om toch met drank op achter het stuur te kruipen.
Ja er is verschil tussen vrachtwagen chaufeurs en B rijbewijzen. Simpelweg omdat het slot niet in een vrachtwagen gebouwd kan worden. Haalt niet weg dat ook vrachtwagenchauffeurs een verplichte training tegen forse betaling moeten volgen.
U hebt gewoon een B rijbewijs en dan geldt voor u het alcoholslot.
Lees u in:
http://www.cbr.nl/asp.pp

Zo liggen de vaststaande zaken. U kunt grommen, brommen, het er niet mee eens zijn, maar dat had u zich vooraf moeten bedenken.
U was verder van huis geweest als u iemand had aangereden. Nog maar te zwijgen over de gevolgen voor de aangeredene! Hierbij maakt het totaal niet uit of er sprake is van veelpleger of incidenteel....drank op, is drank op. Iedere keer is er 1 te veel!

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: CBR + alcoholslot + dubbele bestraffing

Ongelezen bericht door kokka »

PeterH83 schreef:Ik verwacht absoluut geen medelijden
Rijden + drank gaat absoluut NIET samen daar ben ik me ook wel van bewust, en dit is ook de éérste keer dat ik zoiets stoms heb gedaan!

Het alcoholslotprogramma oke, goed bedacht. Maar dan moet het wél werken en moet er meer rekening gehouden worden met de persoonlijke situatie van de overtreder. Nu word iedereen over 1 en dezelfde kam geschoren, veeldrinker/alcoholist of iemand die 1x in haar of zijn leven een drankje teveel heeft gedaan en de fout maakt om achter het stuur te kruipen.

Ik vind dat een rechter dat moet beoordelen en niet het CBR.
1.3 promile is niet..een drankje te veel op.
maar ik ben het met je eens dat asp flauwekul is. iemand die zoveel drinkt terwijl hij of zij nog moet rijden moet gewoon een levenslange ban krijgen. de verantwoording kan je dus blijkbaar niet aan.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: CBR + alcoholslot + dubbele bestraffing

Ongelezen bericht door encore »

ik, als niet alcohol-drinker, durf nog wel een paar stapjes verder te gaan. Rijbewijs afpakken en vernietigen. Zo'n kekke, te dure, cursus helpt helemaal niets. Is gewoon een gezellig praatgroepje, gaat totaal nergens over. Oud-collegae van mij die beschonken werden betrapt hebben allemaal zo'n cursus gehad en allemaal dat traject doorlopen. Veel geld kwijt en...het hielp niets ( duh ).

Alcohol en verkeer kan absoluut niet samen en dat leer je bij het halen van je rijbewijs. Kun je daar niet mee overweg>geen rijbewijs. Dat daar ook nog eens een belachelijke boete bij zit gaat me dan ook wel weer te ver. Rijbewijs kwijt is de ergste straf, geen geldboete kan daar tegenop. Hoeft-ie er ook niet bij.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: CBR + alcoholslot + dubbele bestraffing

Ongelezen bericht door kweenie »

Nu word iedereen over 1 en dezelfde kam geschoren, veeldrinker/alcoholist of iemand die 1x in haar of zijn leven een drankje teveel heeft gedaan en de fout maakt om achter het stuur te kruipen.
Helemaal niet. Iemand die een glaasje te veel op heeft, hoeft het asp namelijk niet te volgen. Dat geldt alleen als je veel te veel hebt gedronken. De grens ligt bij 1,3 promille, voor mensen die al een tijd het rijbewijs hebben.

Als je met meer dan dat gepakt bent, dan had je ook wel flink te veel gedronken. Dus niet even een biertje te veel bij het eten, maar iets van zes glazen (als het niet meer is). Terecht dat daar wel een straf aan hangt. En júist als je voor je werk veel met auto's te maken hebt, zou je je verre van drankrijden moeten houden. En zou je eerder een zwaardere dan een lichtere straf moeten krijgen.

Ik denk dat je blij mag zijn dat je werkgever je überhaupt nog wil.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: CBR + alcoholslot + dubbele bestraffing

Ongelezen bericht door ciske »

Rijbewijs afpakken en vernietigen
Helemaal mee eens, niet janken als je gepakt wordt! Nooit meer teruggeven!

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: CBR + alcoholslot + dubbele bestraffing

Ongelezen bericht door Brainless »

U beseft denk ik niet dat een auto een potentieel moordwapen is, helemaal in handen van een bestuurder onder invloed.

Niemand wil dat een (dronken) man met een wapen op straat staat te zwaaien, maar 1x bedwelmt in een auto stappen (en gepakt worden) moet kunnen?

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: CBR + alcoholslot + dubbele bestraffing

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

kokka schreef: 1.3 promile is niet..een drankje te veel op.
maar ik ben het met je eens dat asp flauwekul is. iemand die zoveel drinkt terwijl hij of zij nog moet rijden moet gewoon een levenslange ban krijgen. de verantwoording kan je dus blijkbaar niet aan.
Helemaal 100% mee eens.

v.d.Heyden

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: CBR + alcoholslot + dubbele bestraffing

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik vind dat men wel een 2e kans moet kunnen krijgen, al was het maar omdat ons justitiële systeem nooit perfect zal kunnen zijn. Dus bij eerste keer meteen rijbewijs levenslang afpakken gaat me te ver, al was het maar omdat geen rijbewijs hebben een afstand tot de arbeidsmarkt betekent, en de overtreder een grotere kans zal hebben om professioneel uitkeringstrekker te worden, wat ik (voor een klein deel) ook weer op mag hoestten.

In dat opzicht ben ik wel voor het net gestarte debat over een levenslange proeftijd, die men voor sommige delicten wil gaan invoeren. En als daar met drank op rijden nog niet bij genoemd wordt, dan hoop ik dat dat alsnog gebeurd.

stofzuigertje

Re: CBR + alcoholslot + dubbele bestraffing

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Word Belg, dat is je 2e kans, maar wel flinke kosten en veel geregel.

Je mag dan maar 6 maanden in NL zijn maar hoe controleer je dat?

En door de week hier overnachten en alleen weekend naar huis in BE mag...
Ja, een Vlaams rijbewijs is niet verboden en andere regels...

Helaas zijn er al meerdere dit deze alternatieve route kozen en niet goed, maar het werkte wel.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: CBR + alcoholslot + dubbele bestraffing

Ongelezen bericht door VioletPrue »

PeterH83 schreef:Ik verwacht absoluut geen medelijden
Rijden + drank gaat absoluut NIET samen daar ben ik me ook wel van bewust, en dit is ook de éérste keer dat ik zoiets stoms heb gedaan!

Het alcoholslotprogramma oke, goed bedacht. Maar dan moet het wél werken en moet er meer rekening gehouden worden met de persoonlijke situatie van de overtreder. Nu word iedereen over 1 en dezelfde kam geschoren, veeldrinker/alcoholist of iemand die 1x in haar of zijn leven een drankje teveel heeft gedaan en de fout maakt om achter het stuur te kruipen.

Ik vind dat een rechter dat moet beoordelen en niet het CBR.
Had u bij het onder invloed compleet kapot rijden van iemand ook gekeken naar diens persoonlijke situatie, dus bijvoorbeeld iemand die al terminal ziek was enkel iets versneld naar de andere wereld geholpen, of had u voor hetzelfde geld een jonge, gezonde vader van twee kinderen met een leuke vrouw die allemaal financieel afhankelijk van hem afhankelijk waren helemaal omver geploegd?
U komt hier huilie huilie doen, terwijl er maar 1 person is aan wie u dit te wijten heft, en die ziet u als u in de spiegel kijkt.
Met andere woorden, hele, dikke vette pech voor u.
Dure en hopelijk blijvende les.
1,3 promille en dan zeggen 'een drankje teveel'.....u snapt er nog geen snars van.
Kijk de herhaling van "Een Dubbeltje Op Z'n Kant" van deze week eens.
Misschien dat het kwartje dan valt.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: CBR + alcoholslot + dubbele bestraffing

Ongelezen bericht door prem »

sjohie schreef:Ik vind dat men wel een 2e kans moet kunnen krijgen, al was het maar omdat ons justitiële systeem nooit perfect zal kunnen zijn. Dus bij eerste keer meteen rijbewijs levenslang afpakken gaat me te ver, al was het maar omdat geen rijbewijs hebben een afstand tot de arbeidsmarkt betekent, en de overtreder een grotere kans zal hebben om professioneel uitkeringstrekker te worden, wat ik (voor een klein deel) ook weer op mag hoestten.

In dat opzicht ben ik wel voor het net gestarte debat over een levenslange proeftijd, die men voor sommige delicten wil gaan invoeren. En als daar met drank op rijden nog niet bij genoemd wordt, dan hoop ik dat dat alsnog gebeurd.
Ben ik wel met je eens, er wordt hier heel gemakkelijk over geoordeeld, van voor altijd rbw kwijt, maar zelfs Volkert vd Graaf krijgt een tweede kans.
Boete, rijontzegging en nog een kans.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: CBR + alcoholslot + dubbele bestraffing

Ongelezen bericht door encore »

zeg, ik weet er echt helemaal niets van, maar is 1,3 promille dan zoveel? Hoeveel is dan eigenlijk toegestaan?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: CBR + alcoholslot + dubbele bestraffing

Ongelezen bericht door puma73 »

encore schreef:zeg, ik weet er echt helemaal niets van, maar is 1,3 promille dan zoveel? Hoeveel is dan eigenlijk toegestaan?
Voor een beginnende bestuurder is 0,2 promille maximaal toegestaan, voor overige bestuurders is maximaal 0,5 promille toegestaan.

1,3 promille is globaal 2,5 keer het maximale voor een bestuurder. TS valt in die categorie.

Voor een beginnende bestuurder is de grens 1,0 promille dus 5 keer het maximaal toegestane.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: CBR + alcoholslot + dubbele bestraffing

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Alcohol en verkeer gaan niet samen. Wie toch onder invloed rijdt, kan rekenen op een proces verbaal. De politie vermeldt hierin de alcoholmeting in ug/l. Dit is de meeteenheid waarin de uitgeademde hoeveelheid alcohol wordt uitgedrukt: µg/l staat voor 'microgram alcohol per uitgeademde liter lucht'. Daarnaast wordt er bij alcohol vaak gesproken over het promillage alcohol in het bloed. Hieronder staan twee tabellen. Hierin staan de boetes vermeld die opgelegd kunnen worden. Wanneer het promillage dat wordt aangetroffen hoger is dan het hoogste promillage dat vermeld is in de tabel, dan gelden andere straffen, zoals bijvoorbeeld taakstraf of gevangenisstraf. Ook volgt een zwaardere sanctie als er sprake is van roekeloos rijgedrag, een verkeersongeval of wanneer iemand eerder bekeurd is voor het rijden met alcohol op. Sinds 1 juni 2011 is de recidiveregeling voor alcoholdelicten van kracht.
http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/ve ... eregeling/

Voor beginnend bestuurders (iedereen die korter dan vijf jaar het rijbewijs heeft) gelden lagere limieten. Zij mogen vanaf 0,22 ‰ (95 µg/l) niet meer rijden. Voor meer ervaren bestuurders is die grens op 0,54 ‰ (220 µg/l). Ook wordt eerder het ontzeggen van de bevoegdheid om motorrijtuigen te besturen (OBM) toegepast bij beginnende bestuurders. Daarom staan deze boetes in een aparte kolom.

Bron: http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/ve ... s_alcohol/
(Staan ook de boetes)


Overigens heeft BIJNA iedere drankrijder dezelfde "smoes". "Dit was toevallig de 1e keer dat ik met iets teveel drank op reed". Meestal bedoelen ze: "dit was de eerste keer dat ik werd aangehouden met drank op, niet de eerste keer dat ik met drank op reed".
Ik zeg met nadruk BIJNA iedereen, uitzondering zijn er natuurlijk altijd, misschien is TS wel een uitzondering....

v.d.Heyden

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: CBR + alcoholslot + dubbele bestraffing

Ongelezen bericht door kokka »

prem schreef: Ben ik wel met je eens, er wordt hier heel gemakkelijk over geoordeeld, van voor altijd rbw kwijt, maar zelfs Volkert vd Graaf krijgt een tweede kans.
Boete, rijontzegging en nog een kans.
ik denk dat de kans dat een Alcomobilist weer in de fout gaat groter is als dat Volkert van der graaf nog een keer iemand vermoord.
een Alcomobilist neemt bewust een Moordwapen in de hand, elke keer als hij met veel te veel alcohol toch weer achter het stuur kruipt. Voor mensen met zo'n laag verantwoordelijkheidsgevoel is geen plek op onze wegen.. Het kunnen ook jouw kinderen zijn die aangereden worden

Gesloten