LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schuldvraag botsing

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Spiegelei
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mar 2016 20:57

Schuldvraag botsing

Ongelezen bericht door Spiegelei »

Vanmiddag reed ik uit een parkeervak in een parkeergarage. Ik verliet het vak achteruit en reed toen vooruit.
Op dat moment begon er ook een auto van rechts uit een vak achteruit te rijden. Ik stopte want wist niet wat deze bestuurder ging doen.
Vervolgens reed deze auto achteruit tegen mijn auto aan.
Gevolg: materiaal schade, kapotte wielkap en kapotte bumper.
Toen ik samen met de andere bestuurder de schadeformulieren in ging vullen gaf zij aan niet achteruit gereden te zijn. We waren beide volgens haar bezig met een bijzondere manoeuvre. We hebben ieder onze eigen lezing op het verzekeringsformulier ingevuld. Wel is het zo dat die andere bestuurder twee 'getuigen' in haar auto had en ik maar een.
Vanavond krijg ik een bericht van deze mevrouw. Of ik het formulier al heb opgestuurd. Zij schrijft:

Ik zat zo te denken.. ik weet niet wie er hier van ons gaat winnen. Aangezien we beide een bijzondere manuvre hadden gemaakt.. en die auto niet op mijn naam staat raakt ze haar schade vrije jaren kwijt en jij ook en onze verzekering wordt hoger.. wil ik jou schade wel betalen want me man heeft een vriend die dat kan komt mij ook voordeliger uit. En dan hebben we beide geen hoofdpijn. Want me zusje is woest op me of weet jij een andere optie?

Wat denken jullie, ik heb een getuige minder, ik weet dat ik gelijk heb, ik heb schade aan mijn auto aan de zijkant bij de wielkas en zij zegt geen schade te hebben, wat te doen?

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Schuldvraag botsing

Ongelezen bericht door Quark »

Maar jij hebt wel het berichtje van deze mevrouw, wat eigenlijk al een verdekte schuldbekentenis is. Aan de andere kant als het jouw niks kost als je de verzekering er buiten houdt. En dan natuurlijk nog hoe ben je verzekerd ? All Risk heb je er geen omkijken meer naar. WA ja dan zal de verzekering al moeilijker doen.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Schuldvraag botsing

Ongelezen bericht door tijger1 »

Niet even op de claxon geslagen? Had het probleem voorkomen.

Spiegelei
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mar 2016 20:57

Re: Schuldvraag botsing

Ongelezen bericht door Spiegelei »

@tijger1: heel hard zelfs

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schuldvraag botsing

Ongelezen bericht door witte angora »

Heb je een rechtsbijstandsverzekering voor je auto? Laat het aan hen over, neem een aspirientje voor de hoofdpijn en wacht rustig af.

Leuk trouwens dat jullie beiden met een bijzondere manoeuvre bezig waren, maar zij reed tegen jou aan, jij niet tegen haar. Het lijkt me dat je dat aan de schades wel kunt zien. Als er ééntje met een bijzondere manoeuvre bezig is, is dat relevant. Als beiden dat doen niet.

Tip: maak een foto van jouw schade. En als het kan: ga even terug naar die parkeerplaats, zet je auto neer zoals hij stond toen het gebeurde, en maak daar ook een foto van. Dan wordt het voor de behandelaren ook duidelijker wat er precies gebeurd is. Sowieso wordt je verhaal plausibeler.

Tweede tip: blijf gewoon bij de feiten, ga geen dingen aandikken, dat heeft geen nut. Integendeel.

Derde tip: het aantal getuigen is helemaal niet zo belangrijk. Aan de schade kun je redelijk goed zien wat er gebeurd is.

Vierde tip: het lijkt er op dat die vriend van die man wel even jouw schade zal herstellen. Nooit doen!

Vijfde tip: de hoofdpijn van de tegenpartij is haar hoofdpijn. Dat moet niet de jouwe worden.

Heb je genoeg info zo?

Spiegelei
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mar 2016 20:57

Re: Schuldvraag botsing

Ongelezen bericht door Spiegelei »

@witte angora: dat is een mooi antwoord, dank je wel!

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Schuldvraag botsing

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Voor de rechtsbijstandsverzekering, zie volledigheidshalve hier.

Miss Tascha
Berichten: 280
Lid geworden op: 15 dec 2009 19:21
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Schuldvraag botsing

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

Sommige parkeergarages hebben camera's hangen. Je zou contact kunnen opnemen met de parkeergarage of zij misschien opnames hebben.

Spiegelei
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mar 2016 20:57

Re: Schuldvraag botsing

Ongelezen bericht door Spiegelei »

Camera's van de week gecheckt, maar helaas niet op dat deel van de garage gericht.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Schuldvraag botsing

Ongelezen bericht door Quark »

Ben je WA of All risk verzekerd ?

Spiegelei
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mar 2016 20:57

Re: Schuldvraag botsing

Ongelezen bericht door Spiegelei »

WA

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Schuldvraag botsing

Ongelezen bericht door thecure »

spiegelei, voor alle duidelijkheid, jij stond dus stil toen zij achteruit tegen je aan reed?

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Schuldvraag botsing

Ongelezen bericht door john18 »

als jij stil stond of vooruit reed maakt niks uit want zij maakte een speciale manoeuvre de schade expert en situatie schets maakt duidelijk wat er is gebeurt. bel naar de parkeergarage die kan mogelijk beelden hebben. gr john

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Schuldvraag botsing

Ongelezen bericht door harkja »

door Spiegelei » 25 maart 2016 13:54

Camera's van de week gecheckt, maar helaas niet op dat deel van de garage gericht.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Schuldvraag botsing

Ongelezen bericht door john18 »

harkja schreef:
door Spiegelei » 25 maart 2016 13:54

Camera's van de week gecheckt, maar helaas niet op dat deel van de garage gericht.
sorry daaroverheen gelezen

Spiegelei
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mar 2016 20:57

Re: Schuldvraag botsing

Ongelezen bericht door Spiegelei »

Jep ik stond stil op het moment dat zij mij raakte.
Ik reed vooruit richting uitgang garage en toen kwam ze achteruit zetten.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Schuldvraag botsing

Ongelezen bericht door thecure »

Dan is het duidelijk, zij was bezig met de bijzondere manoeuvre, Niet u!
Dat u even daarvoor een bijzondere manoeuvre verricht had, doet niet ter zake. snap niet dat ze zegt dat jullie beide bezig waren met de manoeuvre.
Het gaat om het moment van de aanrijding.

Verder zoals Witte angora al zei, niet ingaan op onderhandse schade herstelfratsen.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Schuldvraag botsing

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Spiegelei schreef:WA
Ik zou zelf aanwezig zijn bij onderzoek van de eigen schade en proberen samen met de expert oorzaak en gevolgen vast te stellen; als je niet tevreden bent met eea kun je om een andere vragen; zie hier.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Schuldvraag botsing

Ongelezen bericht door kokka »

Toelichting op de botsingsituaties
1. Botsing tijdens of na een bijzondere verrichting
Voor de toepassing van dit artikel maakt het niet uit of de ander al dan niet op dezelfde
weg rijdt of stilstaat. Wel relevant is het feit dat die andere gemotoriseerde
verkeersdeelnemer juist geen bijzondere verrichting uitvoert. Daarnaast moet er voor
toepassing van dit artikel een relatie bestaan tussen de bijzondere verrichting en de
botsing. Zo bestaat er dus bijvoorbeeld in het geval waarin het portier van het
motorrijtuig aan de trottoirkant wordt geopend en een botsing aan de andere zijde van
het motorrijtuig plaatsvindt, geen relatie met de bijzondere verrichting en is
botsingsituatie 1 niet van toepassing. In de begripsomschrijvingen staan de bijzondere
verrichtingen limitatief opgesomd.
De bromfietser die niet op het meest rechts gelegen fietspad rijdt, rijdt niet in verboden
rijrichting, tenzij een verplichte rijrichting is aangegeven.
Afstandsnorm
Voor de onderstaande drie bijzondere verrichtingen geldt een afstandsnorm:
 Wegrijden;
 Uit een uitrit de weg oprijden;
 Keren.
Voor deze drie bijzondere verrichtingen geldt een afstandsnorm van 25 meter. Binnen
deze afstandsnorm wordt een motorrijtuig geacht nog met de bijzondere verrichting
bezig te zijn.
6. Botsing tussen twee motorrijtuigen in een situatie, die niet valt onder de
artikelen
1 tot en met 5
In dit artikel worden alle niet met name genoemde enkelvoudige botsingen geregeld.
Kettingbotsingen en andere meervoudige botsingen vallen hier derhalve niet onder. Dit
artikel regelt bijvoorbeeld de botsing waarbij beide motorrijtuigen een bijzondere
verrichting uitvoeren. Of één van beide motorrijtuigen op het moment van de botsing al
dan niet stilstaat, is voor toepassing van dit artikel niet relevant.
Bovenstaande zijn uittreksels uit de overeenkomst vereenvoudigde schadeafhandeling, waar bijna alle grote verzekeraars zich bij hebben aangesloten
De mevrouw die achteruit reed, terwijl TS net al vooruit aan het rijden was, zou dus best wel eens gelijk kunnen hebben.
Na het achteruitrijden,wat een bijzondere verrichting is, geldt volgens deze overeenkomst dus een afstand van 25 meter waarbinnen de handeling van TS nog steeds wordt gezien als een bijzondere verrichting. Dat hij net al stilstaat doet dus blijkbaar niet ter zake.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Schuldvraag botsing

Ongelezen bericht door chrisd1 »

kokka schreef:De mevrouw die achteruit reed, terwijl TS net al vooruit aan het rijden was, zou dus best wel eens gelijk kunnen hebben.
Vlg openingspost ontkende die mevrouw overigens achteruit te hebben gereden en heeft ze ook zoiets ingevuld op het schadeformulier??
Dat dat niet waar kan zijn weet ik ook wel, maar in geval viewtopic.php?f=93&t=162847#p2252673 , zoek op 'Zichtbare' werd onjuist invullen van zo'n formulier, althans op enig moment, doodserieus genomen.

Gesloten