LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vervang treinen door trolleybussen

Andere onderwerpen over auto en vervoer
John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Hallo Scontra,

Je had een goede vraag over waarom het Trolleybusvervoer zich nooit verder heeft doorontwikkeld in de rest van Nederland,maar het altijd geconcentreerd is gebleven in Arnhem.
Dit vraag ik mijzelf al jaren af.
Ik ben een paar keren in Arnhem geweest en keek met bewondering naar de Trolleybussen.
Ik vroeg wel eens aan leidinggevenden van het GVB of trolleybussen niets zijn voor Amsterdam,maar ik kreeg als antwoord,dat ze teveel ruimte innamen.

Sinds eind jaren 90 hebben wij hier in Amsterdam een tram,die " Combino" heet.
Dit is een soort lage metro,maar mijn inziens ongeschikt voor Amsterdam.
Hij is wel snel,maar niet comfortabel:ik kan er niet in lezen.
Toen de oude gele trams nog reden,wachtte ik soms daarop omdat die meer comfortabel waren.
Ook kraakt de Combino bij scherpe bochten.
Kortom: als het aan mij lag,reden er nu trolleybussen in Amsterdam.

Ik denk,dat de vervoersbedrijven te conservatief zijn om te vernieuwen!

Een GVBer zei ooit tegen mij:"John,weet je waarom het GVB geen winst maakt? Anders wordt de subsidie gestopt!"

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door kuklos »

John van Drongelen schreef:Je had een goede vraag over waarom het Trolleybusvervoer zich nooit verder heeft doorontwikkeld in de rest van Nederland,maar het altijd geconcentreerd is gebleven in Arnhem.
Dit vraag ik mijzelf al jaren af.
Je had lang nagedacht over dit topic, maar ondanks dat heb je geen antwoord op die vraag, en ondanks dat vind je het toch een goed idee om treinen te vervangen door trolleybussen?
John van Drongelen schreef:Ik denk,dat de vervoersbedrijven te conservatief zijn om te vernieuwen!
Waar haal je dit nu weer vandaan?

Er zijn sinds jouw vorige post behoorlijk wat cijfers gegeven die aantonen hoe onwaarschijnlijk jouw voorstel is. Weerleg die eens als je het nog steeds een goed voorstel vindt.

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Hallo Kuklos,

Ik denk aan bijvoorbeeld dubbeldecktrolleybussen,zoals die bussen in London.
Waarom ben je het niet met me eens om eerst kortere treintrajecten te vervangen door trolleybussen?
Dus niet alles in 1 keer.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door kuklos »

John van Drongelen schreef:Hallo Kuklos,

Ik denk aan bijvoorbeeld dubbeldecktrolleybussen,zoals die bussen in London.
Waarom ben je het niet met me eens om eerst kortere treintrajecten te vervangen door trolleybussen?
Dus niet alles in 1 keer.
Ik ben het niet met je eens omdat jij enkel gedachtescheten plaatst, terwijl de kritiek wel doordacht en onderbouwd is. Bijvoorbeeld de kritiek over het goederenvervoer op het spoor. Daar worden cijfers gegeven, cijfers waarmee jij kan gaan rekenen om ons te overtuigen.

Hoe kan je nou in hemelsnaam dit nog steeds een goed idee vinden als jij op geen enkele wijze de kritiek kan pareren?

ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door ZaBo »

Moneyman schreef:
kuklos schreef:Ik ben het niet met je eens omdat jij enkel gedachtescheten plaatst, terwijl de kritiek wel doordacht en onderbouwd is. Bijvoorbeeld de kritiek over het goederenvervoer op het spoor. Daar worden cijfers gegeven, cijfers waarmee jij kan gaan rekenen om ons te overtuigen.

Hoe kan je nou in hemelsnaam dit nog steeds een goed idee vinden als jij op geen enkele wijze de kritiek kan pareren?
Ik dacht dat dit al de perfecte samenvatting van ieder topic van JvD was... :mrgreen:

John, serieus: probeer nou eens één keer argumenten te gebruiken. Dan hebben we tenminste een discussie...
Trouwens de route Hoofddorp-Haarlem is 's ochtends zo druk, dat er soms wel 4 bussen achter elkaar moeten rijden, twee harmonica bussen en 2 normale bussen ( en alle 4 zitten ze echt prop vol :shock: , weet niet of dit zo ideaal is, en verwacht, dat by trolleybus systeem dit zelfde probleem zal voordoen, alhoewel die wel milieu vriendelijker zijn.

Maar goed, het zal nooit de capaciteit van een trein behalen :evil:

ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door ZaBo »

En als je met een trolley bus systeem gaat werken, moet er denk ik ook een bloktijden systeem gewerkt gaan worden om de druk te ontlasten.
B.v. werkende mensen mogen tussen 7-9 gebruik maken van de bussen en scholieren/studenten tussen 9-11 b.v. om de drukte te verspreiden, maar ja dan zullen bedrijven en scholen wel weer moeten mee werken aan aanpassing van de start tijden :P
en terug bijvoorbeeld scholieren tussen 15:30 en 17:00 en werkende mensen tussen 17:00-19:00 en daarna mag iedereen weer reizen :P

ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door ZaBo »

Maar John jij bent Amsterdammer toch, dan moet jij wel weten hoe propvol de trams ( ook beperkte lengte net als trolley) zitten, de keren dat ik in Amsterdam ben, valt mij op de tram v.b. 5 altijd propvol zit met passagiers, dat zal bij een trolley niet zo heel veel anders zijn toch? denk een trolley is ongeveer te vergelijken met capaciteit van een tram

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar John, als jij moet staan in een overvolle trolleybus, is dat dan comfortabeler dan zitten in die nieuwe tram en kun je dan wel lezen?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door sjohie »

John van Drongelen schreef:Hallo Kuklos,

Ik denk aan bijvoorbeeld dubbeldecktrolleybussen,zoals die bussen in London.
Waarom ben je het niet met me eens om eerst kortere treintrajecten te vervangen door trolleybussen?
Dus niet alles in 1 keer.
Een trolleybus, enkel-, dubbel- of tripledekker voor mijn part, kan je niet zo een station met treinen in laten rijden, dus dan moet je het stuk spoorweg waar je een trolleybustraject van maakt, vlák voor een station aftakken. Hoe zie je dat planologisch gezien voor je? Die eindpunten liggen allemaal, naja behalve een paar stations in de polder, in volgebouwde binnensteden.

ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door ZaBo »

Nijogeth schreef:Maar John, als jij moet staan in een overvolle trolleybus, is dat dan comfortabeler dan zitten in die nieuwe tram en kun je dan wel lezen?
ahha! dus het is kennelijk onmogelijk om te lezen in het OV en dat is de motivatie om maar te opteren voor een trolley bus? :twisted:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door scontra »

John van Drongelen schreef:Hallo Scontra,

Ik ben een paar keren in Arnhem geweest en keek met bewondering naar de Trolleybussen.
Ik vroeg wel eens aan leidinggevenden van het GVB of trolleybussen niets zijn voor Amsterdam,maar ik kreeg als antwoord,dat ze teveel ruimte innamen.
@John,

De leidinggevende had/heeft wel gelijk, je moet je eens voorstellen welk een hoeveelheid aan bovenleidingpalen er geplaatst zouden moeten worden in al die te smalle straten en en de enorme wirwar aan bovenleidingkabel en ophangdraden welke er dan in de stad zouden komen te hangen.
Je zou bijna stellen : "Je ziet door de palen en de bovenleiding draden de stad niet meer.
Het blijkt, maar dat was reeds eerder gebleken, dat u vooraf geen info heeft opgezocht m.b.t. dit onderwerp alvorens uw topic hier te plaatsen.
Ook krijg ik de stellige indruk dat u er niet van te overtuigen bent, hoewel hier vele pogingen toe gedaan zijn, dat de Trolleybus geen redelijk alternatief is voor het rail- en regulair busvervoer.

Dit is mijn laatste bijdrage aan dit onderwerp aangezien we nu in een herhaling van zetten terecht zijn gekomen en dat is, naar mijn idee, zinloos.

Succes verder met dit onderwerp .

Vr.gr. Scontra

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door BL2 »

En als een troleybus bij een gewone halte staat, even er om heen rijden met een andere trolleybus is een hagelijke zaak, de stroomafnemers worden van de bovenleiding getrokken, en de bus staat stroomloos midden op straat.

Treinmachinisten weten dat, en volgen daarom braaf de metalen strippen welke op het grond liggen :D

Kan er iemand een foto van een mooie trein plaatsen, ter compensatie van al dat bussengeweld ?

Mucha

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Mucha

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Hallo ZaBo,

Tram 5 in Amsterdam is inderdaad een drukke tram.
Ik noem het een "toeristen tram" omdat hij langs het museum plein rijdt.

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Hallo Sjohie,

We kunnen geleidelijk de treinen vervangen door trolleybussen.

Een trein komt uit de tijd, dat mensen nog geen auto's hadden: dus ouderwets.

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Hallo Scontra,

Jammer,dat je afhaakt op dit topic.

Beweer je nou,dat de bestaande bovenleidingen van de trams niet kunnen worden gebruikt door trolleybussen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door kweenie »

John, aangezien je steeds begint over de trams is Amsterdam en geen inhoudelijke opmerkingen plaatst over treinen, mag ik er dan vanuit gaan dat jij er ook van overtuigd bent dat verbannen van treinen door trolleybussen geen oplossing is? Dan kunnen we ons namelijk focussen op je idee van het vervangen van trams door trolleybussen.

In dat geval raad ik je aan om even de documentatie te lezen over de afwegingen die zijn gemaakt bij recente plannen voor de aanleg van trams of busbanen. Dan kun je goed nagaan in welke situaties trams handiger zijn en wanneer bussen handiger zijn.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

John van Drongelen schreef:Hallo Sjohie,

We kunnen geleidelijk de treinen vervangen door trolleybussen.

Een trein komt uit de tijd, dat mensen nog geen auto's hadden: dus ouderwets.
Als je dan toch zo'n visionair bent dan moet je toch ook weten dat het concept van OV zoals we dat nu kennen gaat verdwijnen. Als er over een paar jaar kleine autonoom rijdende auto's zijn dan heb je geen OV meer nodig. Met een app roep je een autootje op, die voor komt rijden en je brengt naar waar je zijn moet. Vervolgens gaat dat autootje weer naar de volgende gebruiker. Dan zit je dan met al je trolleybusbovenleidingen.... Afgeschreven in 10 jaar.....

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vervang treinen door trolleybussen

Ongelezen bericht door sjohie »

John van Drongelen schreef:Hallo Sjohie,

We kunnen geleidelijk de treinen vervangen door trolleybussen.

Een trein komt uit de tijd, dat mensen nog geen auto's hadden: dus ouderwets.
Wat zijn ontwikkelingen als de Mag-Lev en Hyperloop dan volgens jou? Dat zijn voortborduursels op dat ouderwetsche concept van treinen, en zéér modern.

Maar goed, trolleybussen en treinen zoals we ze nu kennen zijn 2 variaties op hetzelfde thema, een rijdend vervoermiddel, fysiek gebonden aan een vorm van energielevering dmv een bovenleiding. Of de wielen nou op rails of asfalt rijden, doet daar niks aan af. Ze hebben beide dezelfde inflexibiliteit. Elk hebben ze ook hun voor- en nadelen. Zo kunnen treinen sneller rijden en meer personen vervoeren per eenheid, en zijn trolleybussen weer beter op kortere routes met meer bochten etc, dus in grotere agglomeraties.

Wat betreft dat geleidelijk vervangen, het ene voertuig kan niet rijden op de infrastructuur van het andere, dus als je spoorlijn X ombouwt naar trolleytraject Y, is het schluss voor het personen- en goederenvervoer per trein daarop. En in de tussenliggende bouwtijd, toch al snel meerdere jaren als er kunstwerken aangepast moeten worden, rijdt er helemaal niks, wat zal drukken op de wegen/sporen/trolleybussen in de omgeving.

Gesloten