LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Andere onderwerpen over auto en vervoer
efe2001
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 sep 2017 13:23

Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door efe2001 »

Goedendag allemaal,

Vandaag had ik mijn praktijkexamen bij het CBR. Reden waarom ik het hier post is om jullie mening te horen en mijn hart te luchten.

Wat is er gebeurd:
Allereerst bij aankomst op het CBR (voordat de examen begon) kreeg ik te horen dat er een leerling-examinator mee zou gaan en mij zou beoordelen. Hier heb ik niks op tegen, maar het feit dat het bekend wordt op het moment voordat ik de examen moet uitvoeren vind ik niet gepast. Het CBR zou toch beter moeten weten zou je denken en cursisten in ieder geval eerder op de hoogte zou kunnen stellen.
Een ander punt is dat hierdoor mijn instructeur niet mee kon rijden, omdat de leerling-examinator beoordeeld moet worden door een (ervaren) examinator. Ik had juist gewild dat mijn instructeur mee zou rijden.

Dat alles gezegd te hebben begin ik aan de praktijkexamen. Het verliep allemaal erg goed. Snelweg ging prima, bijzondere manoeuvres gingen goed en geen ingreep gehad. Terug bij het CBR stappen we uit de auto en de leerling-examinator zegt dat het wel goed ging. Eenmaal binnen aan tafel bevestigt hij dit nogmaals, maar vond wel dat ik in een straat wel dicht bij de geparkeerde auto's had gereden.
Ik zal even de situatie uitleggen: we reden door een straat waar er aan de ene kant auto's geparkeerd stonden. De weg op zich is al dusdanig smal dat 2 auto's naast elkaar kunnen rijden met een ruimte van pakweg/maximaal een halve meter. Hier heb ik dus rekening houdend met het overige verkeer iets te dicht bij de geparkeerde auto's gereden (volgens de instructeur en naar mijn mening mag dit geen reden zijn om te laten zakken). Hierbij geen schade aangericht en geen gevaarlijke situatie laten ontstaan of een ingreep gehad.

Alleen op basis van het feit dat ik iets te dicht op geparkeerde auto's heb gereden in een smalle straat, ben ik gezakt voor mijn praktijkexamen. Waarbij de leerling-examinator lachend nog wel aangaf dat het dusdanig goed was dat ik de volgende keer hoogstwaarschijnlijk wel zou slagen.

Ik vraag mij nu af of dit wel voldoende is om iemand op een praktijkexamen te laten zakken? Ik kan de beslissing niet veranderen, dat weet ik. Maar het geeft wel een gevoel van onrecht en onmacht.

Bedankt in ieder geval voor het lezen en jullie mening.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Voor zover ik weet is het al jaren afhankelijk van de examinator of je zakt of slaagt. Mijn eerste 2 examens bijna 10 jaar geleden ook niet gehaald.
Reden van examen nummer 1 was het feit dat ik te hard richting gevaarlijke situaties (kruispunten, rotondes en dergelijke) reed en dit zo'n 10 km langzamer moest. Dit dus netjes meegenomen bij het tweede examen en 10 km zachter op gevaarlijke situaties afgereden. De tweede keer had ik een andere examinator en die liet mij zakken op het feit dat ik te langzaam reed op bepaalde punten en daarmee de doorstroming van het verkeer tegenwerkte.

Iedere examinator heeft zijn eigen belangrijke dingen en stelt deze boven andere zaken om zo tot een oordeel te komen. Zo zal de ene examinator het niet zo erg vinden als er een keer vergeten wordt de richting aan te zetten, zolang het bij die ene keer blijft. De andere zal er juist weer meer belang aan hechten en je daarop laten zakken.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door BreejKC »

Heel vervelend dat u gezakt bent voor uw rijexamen. Toch moet u rekenen dat u niet zakt op 1 enkel gemaakt foutje. Volgens mij krijgt u (althans in mijn tijd, ca. 35 jaar geleden) meerdere cijfers voor het rijexamen. Dit geheel van cijfers doet u slagen of zakken. Veelal zijn het dus niet zozeer de individueel gemaakte foutjes die de kandidaat doen zakken of slagen, maar meer de algehele indruk van rijvaardigheid die de kandidaat doet zakken of slagen.

Bent u het absoluut niet eens met het oordeel van de examinator dan kunt u bij het CBR een officiële klacht schriftelijk indienen, het onderzoek afwachten waarbij hoor en wederhoor moet plaatsvinden, en hopen dat u gelijk krijgt. Bent u het desondanks oneens met de uitslag van de klachtbehandeling of de wijze waarop dit is gebeurd, dan kunt u zich nog wenden tot het bureau van de Nationale Ombudsman te Den Haag.

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wij hebben niet bij u in de auto gezeten, dus hier is niets zinnigs op te zeggen. U bent nog lerende in rijden en het is maar de vraag of de examinator andere zaken gezien hebben wat hij niet goed genoeg vond. Wellicht iets onzeker, of later reageren op een situatie. Dit als voorbeeld, want nogmaals, wij waren er niet bij.
U had ook direct aan de examinator kunnen vragen waarom, dan had u meteen een antwoord gehad.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door renewouters »

efe2001 schreef:volgens de instructeur en naar mijn mening mag dit geen reden zijn om te laten zakken
Het zou wel mooi zijn als we allemaal zelf kunnen bepalen of we het goed gedaan hebben of niet....

witte angora
Berichten: 30723
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik lees een heel verhaal over een leerling-examinator, dan denk ik: o jee...

En vervolgens ben je gezakt omdat je te dicht langs een paar auto's reed.

Wat heeft die leerling-examinator dan met het zakken te maken? Ik snap het hele verhaal gewoon niet.
Laatst gewijzigd door witte angora op 08 sep 2017 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door sjohie »

Wij hebben er niet bij gezeten, en dus moeten we afgaan op wat jij zegt. Te dicht langs geparkeerde auto's rijden in een woonwijk kan, zeker als het mooi weer is, en er tijdens de vakantietijd kinderen buiten spelen, een zeker gevaar in zich dragen. Dit zorgt er nl voor dat je minder reactietijd hebt als er spelende kinderen tussen die geparkeerde auto's vandaan komen. Dat scheelt niet zoveel (reactie)tijd, maar fracties van secondes kunnen in zo'n omgeving het verschil maken tussen een botsing of bijna botsing. Het is voor een deel subjectief, maar het CBR is als eerste verantwoordelijke voor de totale verkeersveiligheid dan meestal conservatief, maw dan laten ze je niet slagen. Maar het CBR heeft volgens mij een klachtenprocedure, als je je wérkelijk te kort gedaan voelt, kan je daar je heil in zoeken.

rvjapio
Berichten: 999
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door rvjapio »

Ik kan me voorstellen dat u zich overrompeld heeft gevoeld door het plotseling meerijden van een leerling-examinator. Maar de reden van het zakken (ik heb twee keer examen gedaan) is vaak een puur persoonlijke van degene die uw examen afneemt. Daaraan is helaas niks te verhelpen.

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bovendien was ook de ervaren examinator dezelfde mening toegedaan... anders was de leerling wel overruled.

efe2001
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 sep 2017 13:23

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door efe2001 »

Allen dank voor de reacties.

Allereerst wil ik een reactie geven op een aantal reacties hierboven.

Het hele verhaal over de leerling-examinator was om aan te geven dat er op dat moment extra druk ontstond bij mij.

De ervaren examinator is er om de leerling-examinator te beoordelen en niet de cursist. Dus in geen enkele mogelijkheden kan de ervaren examinator overrulen. Vanuit de achterbank zal hij ook niet in de gelegenheid zijn geweest om mij en mijn rijgedrag te beoordelen.

Zoals ik al zei bedankt voor alle reacties.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door Brahms »

efe2001 schreef:De ervaren examinator is er om de leerling-examinator te beoordelen en niet de cursist. Dus in geen enkele mogelijkheden kan de ervaren examinator overrulen. Vanuit de achterbank zal hij ook niet in de gelegenheid zijn geweest om mij en mijn rijgedrag te beoordelen
Deze coclusie lijkt me onjuist. Een leerling-examinator is in opleiding en niet bevoegd om een rijexamen zelf af te nemen. De examinator blijft nog altijd de verantwoordelijke. Pas als de leerling geheel geslaagd is voor zijn excaminator opleiding mag hij examens afnemen. Ook voor hem was dit dus gewoon een lesdag.

Een ervaren examinator krijgt ook vanaf de achterbank een zeer goede indruk van je rijkunsten van iemand welke rijexcamen doet, daar hoef je echt niet voorin voor te zitten. On-topic, vanuit de zijraampjes kan hij heel goed zien of je te dicht langs andere auto's rijdt.

stofzuigertje

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Normaal is dat de ervaren examinator achterin zit en zowel de leerling zijn fouten als de examinator in de gaten moet houden.
Maar voor jou eigen instructeur is voldoende plek in elke 4 of 5 personen geschikte auto.
Jou leraar mag niets zeggen en ze hebben het in dit soort gevallen liever niet, maar is niet verboden.

Dat is het enige punt waar je als je samen met jou leraar protesteerde nog een gratis her examen aan over kunt houden.
De kosten van jou rijschool blijven wel voor jou komen.

Ik denk dat je wel voldoende afstand hield maar iets slingerde en op enkele plekken te dicht bij kwam.
Bij tegenliggers gaan de mensen voor mij ook vaak iets naar de geparkeerde dus normale maar niet toegestaan op examen.
Als niet nodig mag je niet naar geparkeerde uitwijken!

Verder kun je bij erg smalle straten de snelheid aanpassen omdat het niet overzichtelijk is.
Je moet je aanpassen zodat je altijd op tijd kunt stoppen en dan is 30 in plaats van 50 best redelijk....
Als hij dan zegt dat je traag bent, vraag je gewoon of hij de crematie van dat overstekende kind gaat betalen!
Dan is hij stil en mag je rustig 30 Km sukkelen als de straat smal met geparkeerde voertuigen is.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door BreejKC »

'..... voor jou eigen instructeur is voldoende plek in elke 4 of 5 personen geschikte auto'. Dat kan wel zo zijn, maar wettelijk is voorgeschreven dat tijdens een rijexamen er maximaal drie personen in een auto mogen zitten. In onderhavig geval mag de rij-instructeur dus als 4e persoon niet tijdens het examen meerijden.

Ook is voorgeschreven, lees het aangehaalde rapport van de Nationale Ombudsman, dat als er sprake is van een leerling-examinator die meerijdt dat dit tijdig en duidelijk aan de kandidaat meegedeeld moet worden. Een cursist kan zich daar dan op voorbereiden en voelt zich niet plotseling voor het voldongen feit gesteld dat zijn rij-instructeur ineens niet tijdens het examen mee mag rijden. Wordt dit niet tijdig en duidelijk aan de kandidaat meegedeeld dan wordt deze dus onnodig onder druk gezet.

Uit het verhaal van TS begrijp ik dat het meerijden van de leerling-examinator ca. 5 minuten voor aanvang van het rij-examen is meegedeeld en het verder nergens duidelijk aangekondigd stond. Met rapport van de Nationale Ombudsman in de hand heeft TS dus een klacht waardig argument. Het resultaat van het examen zal dit weliswaar niet beïnvloeden, maar als de klacht ontvankelijk wordt verklaard en TS wordt in het gelijk gesteld dan levert hem dit waarschijnlijk een volgend gratis examen op. Gezien de prijs van een rij-examen loont het, denk ik, de moeite om hier dus een klacht tegen het CBR over in te dienen.

Reetkever
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2017 10:57

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door Reetkever »

Beste efe2001,

Jouw rijinstructeur had je van te voren (een aantal lessen voor het examen) op moeten voorbereiden. Het staat gewoon in de algemene voorwaarden waar de instructeur voor getekend heeft. Als er meegereden wordt dan is dit altijd te zien op het publicatiebord. Als je dus op tijd aanwezig was en je instructeur had even op het bord gekeken dan had hij je voor aanvang kunnen informeren. Dat je het niet eens bent met de uitslag oké, maar de reden waarom, daar kan ik me niets bij voorstellen. Scan anders even je uitslagformulier en plaats deze hier....

C.J.H. Vegt
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2018 01:04

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door C.J.H. Vegt »

Inderdaad een raar verhaal, je mag gebruik maken van je rijbaan die beschikbaar is iets meer naar links of rechts als je maar in je baan blijft.
alleen de afstand op de auto voor je is aan regels gebonden ik geloof als ik mij het goed herinnerd de helft van de snelheid bv. 50 m. bij 100 km p/hr.
Ik zou in deze situatie zeker om uitleg vragen temeer omdat hier sprake is van een leerling examinator die heeft deze beslissing helemaal niet te nemen, ik denk dat hij hooguit zijn mening mag geven.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door Lowieze »

C.J.H. Vegt schreef:Inderdaad een raar verhaal, je mag gebruik maken van je rijbaan die beschikbaar is iets meer naar links of rechts als je maar in je baan blijft.
alleen de afstand op de auto voor je is aan regels gebonden ik geloof als ik mij het goed herinnerd de helft van de snelheid bv. 50 m. bij 100 km p/hr.
Ik zou in deze situatie zeker om uitleg vragen temeer omdat hier sprake is van een leerling examinator die heeft deze beslissing helemaal niet te nemen, ik denk dat hij hooguit zijn mening mag geven.
Zou dat nog zin hebben na 5 maanden? :lol:

GeorgeW
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 aug 2018 17:22

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door GeorgeW »

Het CBR is ook gewoon onbetrouwbaar en hebben het alleenrecht op rijexamens . Pas na een keer of 4 als ze je helemaal financieel uitgeknepen hebben mag je bij Rijkswaterstaat en daar slaagt wel een heel hoog percentage .Is bij mij 10 jaar geleden gebeurd ik reed precies hetzelfde als bij het examen van het CBR en nu kreeg ik wel ineens mijn rijbewijs. Helemaal in de regio Rotterdam is het diep triest en het CBR kan het altijd op onveilig rijgedrag gooien je hebt geen poot om op te staan. Nu snap ik best dat ze kritisch moeten zijn en niet iedereen kan slagen maar het CBR slaat er veel te ver in door. Hoe kan het dat je overal in NL heel verschillende slagingspercentages hebt dat stond laatst nog in de krant van 70% in de Achterhoek tot geloof maar 36% in de randstad ?? Dat krijg je als je teveel macht bij 1 instelling onderbrengt die gaan daar misbruik van maken heel smerig proces dat praktijk examen van het CBR .

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

GeorgeW schreef:Het CBR is ook gewoon onbetrouwbaar en hebben het alleenrecht op rijexamens . Pas na een keer of 4 als ze je helemaal financieel uitgeknepen hebben mag je bij Rijkswaterstaat en daar slaagt wel een heel hoog percentage .Is bij mij 10 jaar geleden gebeurd ik reed precies hetzelfde als bij het examen van het CBR en nu kreeg ik wel ineens mijn rijbewijs. Helemaal in de regio Rotterdam is het diep triest en het CBR kan het altijd op onveilig rijgedrag gooien je hebt geen poot om op te staan. Nu snap ik best dat ze kritisch moeten zijn en niet iedereen kan slagen maar het CBR slaat er veel te ver in door. Hoe kan het dat je overal in NL heel verschillende slagingspercentages hebt dat stond laatst nog in de krant van 70% in de Achterhoek tot geloof maar 36% in de randstad ?? Dat krijg je als je teveel macht bij 1 instelling onderbrengt die gaan daar misbruik van maken heel smerig proces dat praktijk examen van het CBR .
Topic is van 11 maanden geleden :mrgreen:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door scontra »

GeorgeW schreef:Het CBR is ook gewoon onbetrouwbaar
"Zo de waard is vertrouwe hij zijn gasten". :oops:

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Onterecht (?) gezakt praktijkexamen CBR

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Zoals de chauffeur rijdt is ook de kritiek.

Gesloten