LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eigen gestolen motor teruggevonden: politie wil niets doen!

Andere onderwerpen over auto en vervoer
marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Eigen gestolen motor teruggevonden: politie wil niets doen!

Ongelezen bericht door marnix »

John, en dan zit je met een motor waar je niets meekan behalve de onderdelen eraf halen,
of je moet zelf kunnen omkatten, ik hoop dat TS niet beschikt over deze vaardigheid.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eigen gestolen motor teruggevonden: politie wil niets doen!

Ongelezen bericht door Moneyman »

JohnTheBassist schreef:En een proefrit maken en gewoon niet meer terug komen? Als de politie toch niets aan een gestolen motor wil doen hoeft u ook niet bang te zijn dat de handelaar aangifte kan doen.
Ondanks een ontbrekende smiley neem ik maar even aan dat er de nodige ironie in dit antwoord zit.

Franskia
Berichten: 127
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:18

Re: Eigen gestolen motor teruggevonden: politie wil niets doen!

Ongelezen bericht door Franskia »

Het probleem is hier dat het strafrecht en civiel recht door elkaar lopen, zodat de "verkoper" uiteindelijk rechtmatig eigenaar is geworden. De meest simpele oplossing om je motor terug te krijgen is deze "ergens te vinden" waar hij onbeheerd is achtergelaten. Een goede advocaat kan je precies vertellen hoe je dit moet aanpakken. Het grootste probleem nu is dat je al in deze zaak geroerd hebt zodat het erg moeilijk wordt om uit beeld te blijven.
Zoals het er nu uit ziet is het terugkrijgen van de motor op een legale manier nagenoeg onmogelijk.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eigen gestolen motor teruggevonden: politie wil niets doen!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat "onbeheerd terugvinden" (en dan meenenen? ) zou gewoon diefstal zijn. Zoals ik al zei, is revindicatie niet meer mogelijk.

Verwijderd

Re: Eigen gestolen motor teruggevonden: politie wil niets doen!

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Moneyman schreef:Dat "onbeheerd terugvinden" (en dan meenenen? ) zou gewoon diefstal zijn. Zoals ik al zei, is revindicatie niet meer mogelijk.
Ik ben niet ironisch. De motor is al gestolen en zelfs nu ze weten waar hij is onderneemt de politie geen actie. Neem dan gewoon terug wat van jou is. Ook dan zal de politie geen actie ondernemen. Desnoods ga je met 6 vrienden eens bij die handelaar langs. Als het mijn motor zou zijn dan zou die morgen weer bij mij in de garage staan. En dan? Dan gaat de handelaar naar de politie? Denk je dat de politie dan wél die aangifte gaat opnemen?

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Eigen gestolen motor teruggevonden: politie wil niets doen!

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

JohnTheBassist schreef:
Moneyman schreef:Dat "onbeheerd terugvinden" (en dan meenenen? ) zou gewoon diefstal zijn. Zoals ik al zei, is revindicatie niet meer mogelijk.
Ik ben niet ironisch. De motor is al gestolen en zelfs nu ze weten waar hij is onderneemt de politie geen actie. Neem dan gewoon terug wat van jou is. Ook dan zal de politie geen actie ondernemen. Desnoods ga je met 6 vrienden eens bij die handelaar langs. Als het mijn motor zou zijn dan zou die morgen weer bij mij in de garage staan. En dan? Dan gaat de handelaar naar de politie? Denk je dat de politie dan wél die aangifte gaat opnemen?
De motor lijkt erop. Kenteken en framenummer komen niet overeen. Als mijn auto gestolen zou worden en zie mijn uitlaat onder een andere auto hangen kan ik ook niet die hele auto toe eigenen. Iets terug stelen is het domste wat je kunt doen.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eigen gestolen motor teruggevonden: politie wil niets doen!

Ongelezen bericht door Moneyman »

JohnTheBassist schreef:
Moneyman schreef:Dat "onbeheerd terugvinden" (en dan meenenen? ) zou gewoon diefstal zijn. Zoals ik al zei, is revindicatie niet meer mogelijk.
Ik ben niet ironisch. De motor is al gestolen en zelfs nu ze weten waar hij is onderneemt de politie geen actie. Neem dan gewoon terug wat van jou is. Ook dan zal de politie geen actie ondernemen. Desnoods ga je met 6 vrienden eens bij die handelaar langs. Als het mijn motor zou zijn dan zou die morgen weer bij mij in de garage staan. En dan? Dan gaat de handelaar naar de politie? Denk je dat de politie dan wél die aangifte gaat opnemen?
Ja. Want die nieuwe diefstal is wél te vervolgen en ongedaan te maken, in tegenstelling tot de voorgaande. En dan hebben we het nog niet eens over de morele kant van de zaak.

Verwijderd

Re: Eigen gestolen motor teruggevonden: politie wil niets doen!

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Moneyman schreef:
JohnTheBassist schreef:
Moneyman schreef:Dat "onbeheerd terugvinden" (en dan meenenen? ) zou gewoon diefstal zijn. Zoals ik al zei, is revindicatie niet meer mogelijk.
Ik ben niet ironisch. De motor is al gestolen en zelfs nu ze weten waar hij is onderneemt de politie geen actie. Neem dan gewoon terug wat van jou is. Ook dan zal de politie geen actie ondernemen. Desnoods ga je met 6 vrienden eens bij die handelaar langs. Als het mijn motor zou zijn dan zou die morgen weer bij mij in de garage staan. En dan? Dan gaat de handelaar naar de politie? Denk je dat de politie dan wél die aangifte gaat opnemen?
Ja. Want die nieuwe diefstal is wél te vervolgen en ongedaan te maken, in tegenstelling tot de voorgaande. En dan hebben we het nog niet eens over de morele kant van de zaak.
Je vindt het immoreel dat iemand zijn eigendom weer mee neemt?

Ik vind het immoreel dat de politie zijn werk weigert te doen. De politie is verplicht een aangifte op te nemen. Kan TS ergens terecht om aangifte te doen tegen deze werkweigerende agenten? Dan zou ik die weg bewandelen.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Eigen gestolen motor teruggevonden: politie wil niets doen!

Ongelezen bericht door angel1978 »

Van iemand die 'm gewoon eerlijk gekocht heeft? Ja!
Daarvan steel je deze motor gewoon (je steelt 'm niet terug, deze eigenaar heeft niets van jou gestolen).

Verwijderd

Re: Eigen gestolen motor teruggevonden: politie wil niets doen!

Ongelezen bericht door Verwijderd »

angel1978 schreef:Van iemand die 'm gewoon eerlijk gekocht heeft? Ja!
Daarvan steel je deze motor gewoon (je steelt 'm niet terug, deze eigenaar heeft niets van jou gestolen).
Dat valt te bezien. Je weet ten eerste niet of de handelaar hem eerlijk gekocht heeft. Ten tweede zou de handelaar dan verzaakt hebben in zijn onderzoeksplicht. Ten derde: de politie is verplicht een aangifte op te nemen. Deze agenten weigeren hun werk te doen. Als het recht je zo opzichtig en doelbewust in de steek laat zou ik het recht in eigen hand nemen. Zo simpel is het. En bovendien, wat wil de politie dan doen? Mijn eigendom weer van mij afpakken en terug geven aan de dief of de heler? Haha, dat zou helemaal mooi zijn!

Ik heb dan mijn motor weer terug en dan mag die handelaar maar aangifte gaan doen tegen degene waar hij ooit die motor van gekocht heeft. Is allemaal niet mijn probleem.
Laatst gewijzigd door Verwijderd op 06 okt 2017 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Franskia
Berichten: 127
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:18

Re: Eigen gestolen motor teruggevonden: politie wil niets doen!

Ongelezen bericht door Franskia »

Zoals ik al eerder schreef is de handelaar volgens de regels van het Burgerlijk Wetboek waarschijnlijk rechtmatig eigenaar. Dit is ons Nederlands rechtssysteem. De politie zal zeggen dat het niet de gestolen motor is want er zit een ander chassisnr. en kenteken op. Om ze in actie te krijgen om te onderzoeken of deze motor "omgekat" is en het eigenlijk om een andere (uw gestolen) motor gaat is van nogal wat factoren afhankelijk. Dit gaat waarschijnlijk niet lukken. De "illegale" manier om de motor terug te krijgen is toch hem ergens onbeheerd terug te vinden. Als je dit spelletje op de juiste manier speelt, wordt dit uiteindelijk gelegaliseerd. Iets vinden en meenemen is geen diefstal als je het netjes meldt. Het risico zit in het "ophalen" van de motor bij de handelaar tot de plaats waar hij wordt aangetroffen. Ik weet dat hetgeen ik hier schrijf strafbaar is (uitlokking tot), maar ik heb dit "advies" tijdens mijn werk als ... wel vaker gegeven. Bijv. je fiets is gestolen en je ziet hem een paar dagen ergens, afgesloten met een ander slot, staan.
Neem hem mee en meldt de politie dat je hem terug hebt gevonden. Haal je als je hem ziet staan de politie erbij en de nieuwe "eigenaar" van de fiets meldt zich, dan kon je wel eens zonder je fiets verder moeten.

Verwijderd

Re: Eigen gestolen motor teruggevonden: politie wil niets doen!

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Franskia schreef: Neem hem mee en meldt de politie dat je hem terug hebt gevonden. Haal je als je hem ziet staan de politie erbij en de nieuwe "eigenaar" van de fiets meldt zich, dan kon je wel eens zonder je fiets verder moeten.
Maar in dit geval wil de politie de aangifte niet eens opnemen. Waarom zou je de politie dan melden dat je hem terug gevonden hebt? De politie heeft niet eens een melding dat ie kwijt is.

Verwijderd

Re: Eigen gestolen motor teruggevonden: politie wil niets doen!

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Patrick Motor schreef: -En daarnaast maken we civielrechtelijk (=motor terugkrijgen) ook geen kans, want elke tussentijdse eigenaar zal zich verschuilen achter "te goeder trouw gekocht". Uiteindelijk zal de motor dus weer bij die dubieuze autohandelaar blijven of terugkomen.
Als er duidelijk braaksporen bij het slot zitten kun je dit argument (te goeder trouw zijn van de handelaar) ook van tafel vegen. Geen enkele eigenaar heeft zijn onderzoeksplicht op zich genomen. Als ik als koper ergens een motor zou zien staan met duidelijke braaksporen bij het slot dan zou ik hem niet kopen, maar aangifte doen bij de politie. Desnoods ze dwingen die aangifte op te nemen, want dat moeten ze namelijk gewoon.
En als het recht je zo duidelijk recht in je gezicht uitlacht dan zou ik het recht in eigen hand nemen.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Eigen gestolen motor teruggevonden: politie wil niets doen!

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

JohnTheBassist schreef:
angel1978 schreef:Van iemand die 'm gewoon eerlijk gekocht heeft? Ja!
Daarvan steel je deze motor gewoon (je steelt 'm niet terug, deze eigenaar heeft niets van jou gestolen).
Dat valt te bezien. Je weet ten eerste niet of de handelaar hem eerlijk gekocht heeft. Ten tweede zou de handelaar dan verzaakt hebben in zijn onderzoeksplicht. Ten derde: de politie is verplicht een aangifte op te nemen. Deze agenten weigeren hun werk te doen. Als het recht je zo opzichtig en doelbewust in de steek laat zou ik het recht in eigen hand nemen. Zo simpel is het. En bovendien, wat wil de politie dan doen? Mijn eigendom weer van mij afpakken en terug geven aan de dief of de heler? Haha, dat zou helemaal mooi zijn!

Ik heb dan mijn motor weer terug en dan mag die handelaar maar aangifte gaan doen tegen degene waar hij ooit die motor van gekocht heeft. Is allemaal niet mijn probleem.
De politie kan heel veel doen, u bent namelijk geen eigenaar meer. Bij het uitkeren van het schadebedrag is de verzekeraar de juridische eigenaar geworden. Daarmee blijft het dus gewoon diefstal wat u doet.

Verwijderd

Re: Eigen gestolen motor teruggevonden: politie wil niets doen!

Ongelezen bericht door Verwijderd »

NeoDutchio schreef: De politie kan heel veel doen, u bent namelijk geen eigenaar meer. Bij het uitkeren van het schadebedrag is de verzekeraar de juridische eigenaar geworden. Daarmee blijft het dus gewoon diefstal wat u doet.
Waarom doet de politie dat dan niet?
Lees jij in de openingspost iets over een uitgekeerd schadebedrag? En als hiervoor 5 'eigenaren' het beschadigde slot hebben gezien, dan hebben zij nalatig gehandeld.

En een knappe jongen die tegen mij aangifte gaat doen van diefstal van mijn eigen eigendom.

Verwijderd

Re: Eigen gestolen motor teruggevonden: politie wil niets doen!

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Ik begrijp bovendien niet zo goed waarom jullie denken dat de rechtmatige eigenaar geen aangifte zou mogen doen maar een heler wel aangifte zou kunnen doen van een gestolen motor met braaksporen aan het slot.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Eigen gestolen motor teruggevonden: politie wil niets doen!

Ongelezen bericht door angel1978 »

je bent geen rechtmatige eigenaar (meer).. je hebt het over een hele andere motor ( ander chassisnummer en kenteken )..
maar goed, dit is toch hopeloos, dus laat maar.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Eigen gestolen motor teruggevonden: politie wil niets doen!

Ongelezen bericht door Nijogeth »

JohnTheBassist schreef:Ik begrijp bovendien niet zo goed waarom jullie denken dat de rechtmatige eigenaar geen aangifte zou mogen doen maar een heler wel aangifte zou kunnen doen van een gestolen motor met braaksporen aan het slot.
Die aangifte is toch al gedaan, jaren geleden? Het gaat er nu om dat de politie niets doet met de tip van TS, omdat men van mening is dat dit een andere motor is, vanwege het kenteken en framenummer. Neem je hem mee, dan pleeg je dus mogelijk diefstal en ook nog eens van een motor die nooit de jouwe was.

Zoé
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 aug 2017 19:53

Re: Eigen gestolen motor teruggevonden: politie wil niets doen!

Ongelezen bericht door Zoé »

Er is mij altijd gezegd dat wanneer een gestolen voorwerp in de 3 de hand wordt verder verkocht je deze niet meer terug kunt krijgen.
Tenzij nummer 2 en 3 ook weten dat er iets niet in de haak is. Maar als er al 6 personen in beeld zijn is dat moeilijk na te gaan. Toch hel erg.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eigen gestolen motor teruggevonden: politie wil niets doen!

Ongelezen bericht door Moneyman »

JohnTheBassist schreef:
angel1978 schreef:Van iemand die 'm gewoon eerlijk gekocht heeft? Ja!
Daarvan steel je deze motor gewoon (je steelt 'm niet terug, deze eigenaar heeft niets van jou gestolen).
Dat valt te bezien. Je weet ten eerste niet of de handelaar hem eerlijk gekocht heeft. Ten tweede zou de handelaar dan verzaakt hebben in zijn onderzoeksplicht. Ten derde: de politie is verplicht een aangifte op te nemen. Deze agenten weigeren hun werk te doen. Als het recht je zo opzichtig en doelbewust in de steek laat zou ik het recht in eigen hand nemen. Zo simpel is het. En bovendien, wat wil de politie dan doen? Mijn eigendom weer van mij afpakken en terug geven aan de dief of de heler? Haha, dat zou helemaal mooi zijn!

Ik heb dan mijn motor weer terug en dan mag die handelaar maar aangifte gaan doen tegen degene waar hij ooit die motor van gekocht heeft. Is allemaal niet mijn probleem.
Leuk verhaal, maar juridisch slaat het nergens op. Na zes eigenaren is ieders goede trouw niet meer aan te tonen. Revindicatie is ook niet meer mogelijk. De politie heeft dan ook géén verplichting om een aangifte op te nemen. En ook je laatste alinea slaat nergens op.

Gesloten