LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tanken

Andere onderwerpen over auto en vervoer
MDierks
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 feb 2018 12:37

Tanken

Ongelezen bericht door MDierks »

Ik ging net tanken en merkte weer dat er in mijn tank van 40 liter ruim 48 liter ging. Er is 1 pomp in de hele omgeving (Roosendaal) waarbij ik nooit meer dan mn 40 liter kan tanken, maar de meeste pompen staan gewoon dusdanig slecht afgesteld dat ik meer tank dan er in mijn tank past. Betaal dan dus ook voor 8 liter te veel à € 1,55 per liter. Reken maar uit wat dit op jaarbasis kost. De benzine prijzen zijn toch al gruwelijk duur en dan gaan ze ook nog eens over onze rug extra belasten. Te zot voor woorden. Hier kan je wel een uitzending mee vullen, want ze doen t allemaal. De meeste mensen letten hier niet op volgens mij, maar doe maar eens, dan zie je hoe erg dit is.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tanken

Ongelezen bericht door vroem »

pompen worden regelmatig geijkt. stickertje zit op elke pomp met ijkingsdatum en uitvoerder. Daar zal het niet zitten. zelf krijg ik wanneer ik behoorlijk leeggereden heb ook ruim meer dan opgegeven tankinhoud erin. ongeacht welke auto ik tank (eigen of echtgenote, ook wel eens een huur/leenauto). Dus ik denk dat fabrikanten zuinig zijn met opgave, wellicht een stuk reserve-inhoud niet meetellen en/of de toevoer behoorlijk volume heeft, buiten de tankinhoud zelf weer goed voor een paar liter.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Tanken

Ongelezen bericht door grun »

Benzine krimpt bij koud weer en zet uit bij warm weer, hoewel 8 liter verschil me wel erg veel lijkt. In Belgie is temperatuurcorrectie verplicht volgens google, maar in NL (nog) niet.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tanken

Ongelezen bericht door vroem »


olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Tanken

Ongelezen bericht door olaf79 »

Gevolg van het koude weer en de koude tank. Op de pomp en bij de ijkingssticker staat dat het aantal uitgegeven liters wordt getoon bij 15 graden. Omrekenen naar elke temperatuur is ondoenlijk, dus zo wordt er een standaard gehandhaafd.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Tanken

Ongelezen bericht door kokka »

grun schreef:Benzine krimpt bij koud weer en zet uit bij warm weer, hoewel 8 liter verschil me wel erg veel lijkt. In Belgie is temperatuurcorrectie verplicht volgens google, maar in NL (nog) niet.
een liter benzine is bij welke temperatuur je ook tankt gewoon een liter. alleen de massa van die liter verandert met de
temperatuur( of beter gezegd het volume van een kilo benzine verandert). je tankt dus nog steeds (max)40 liter in een 40 liter tank alleen weegt het minder ( kan je er dus ook minder ver mee rijden)

stofzuigertje

Re: Tanken

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

door eerst een oud tankje van ruitensproeier vloeistof wat leeg is 4 liter te tanken en dan even wegen....
Dat doe je bij meerdere pompen en je weet waar je teveel of tekort kreeg.

Bij een onbemande Tango kreeg ik ruim 15% verschil tussen beste en slechtste pomp, en helaas, ze zijn aangepast met nieuwe stickers en het verschil is nu maar 9% geworden en sinds dien tank ik nu aan een andere van deze 4..... mijn vaste pomp is nu niet links voor maar rechts achter geworden.

Dit zou bij dit tankstation ook wel eens het geval kunnen zijn, fraude bij vooral goedkope pompen is verboden maar nooit uit te sluiten.
Iedereen kijkt naar liter prijs en omdat ik zelden leeg rij is met normaal tanken dit niet vast te stellen, nog kwart en weer bij vullen....

Dus even alle pompen even 4 liter tanken en dan wegen en in auto.... en dan naar volgende.... dan weet je welke de meeste geeft!

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Tanken

Ongelezen bericht door scontra »

MDierks schreef:Ik ging net tanken en merkte weer dat er in mijn tank van 40 liter ruim 48 liter ging..
Het verschil is waarschijnlijk nog groter, want naar ik aanneem heeft u de auto niet al duwend bij de benzinepomp gekregen omdat de tank volledig leeg was. :oops:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Tanken

Ongelezen bericht door scontra »

stofzuigertje schreef:door eerst een oud tankje van ruitensproeier vloeistof wat leeg is 4 liter te tanken en dan even wegen....
Dat doe je bij meerdere pompen en je weet waar je teveel of tekort kreeg.

Bij een onbemande Tango kreeg ik ruim 15% verschil tussen beste en slechtste pomp, en helaas, ze zijn aangepast met nieuwe stickers en het verschil is nu maar 9% geworden en sinds dien tank ik nu aan een andere van deze 4..... mijn vaste pomp is nu niet links voor maar rechts achter geworden.

Dit zou bij dit tankstation ook wel eens het geval kunnen zijn, fraude bij vooral goedkope pompen is verboden maar nooit uit te sluiten.
Iedereen kijkt naar liter prijs en omdat ik zelden leeg rij is met normaal tanken dit niet vast te stellen, nog kwart en weer bij vullen....

Dus even alle pompen even 4 liter tanken en dan wegen en in auto.... en dan naar volgende.... dan weet je welke de meeste geeft!
Er wel rekening mee houdend dat je bij het wegen van benzine maar met 7 ons per liter benzine moet rekenen.
Laatst gewijzigd door scontra op 28 feb 2018 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Tanken

Ongelezen bericht door olaf79 »

stofzuigertje schreef:door eerst een oud tankje van ruitensproeier vloeistof wat leeg is 4 liter te tanken en dan even wegen....
Dat doe je bij meerdere pompen en je weet waar je teveel of tekort kreeg.

Bij een onbemande Tango kreeg ik ruim 15% verschil tussen beste en slechtste pomp, en helaas, ze zijn aangepast met nieuwe stickers en het verschil is nu maar 9% geworden en sinds dien tank ik nu aan een andere van deze 4..... mijn vaste pomp is nu niet links voor maar rechts achter geworden.

Dit zou bij dit tankstation ook wel eens het geval kunnen zijn, fraude bij vooral goedkope pompen is verboden maar nooit uit te sluiten.
Iedereen kijkt naar liter prijs en omdat ik zelden leeg rij is met normaal tanken dit niet vast te stellen, nog kwart en weer bij vullen....

Dus even alle pompen even 4 liter tanken en dan wegen en in auto.... en dan naar volgende.... dan weet je welke de meeste geeft!
De fles van de ruitensproeiervloeistof is natuurlijk geijkt en door het ijkwezen voorzien van een sticker en testrapport.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tanken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Fraude bij vooral goedkope pompen is verboden”.

Volgens mij is fraude bij alle pompen, dus ook de dure verboden.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Tanken

Ongelezen bericht door renewouters »

MDierks schreef:Ik ging net tanken en merkte weer dat er in mijn tank van 40 liter ruim 48 liter ging. Er is 1 pomp in de hele omgeving (Roosendaal) waarbij ik nooit meer dan mn 40 liter kan tanken, maar de meeste pompen staan gewoon dusdanig slecht afgesteld dat ik meer tank dan er in mijn tank past. Betaal dan dus ook voor 8 liter te veel à € 1,55 per liter. Reken maar uit wat dit op jaarbasis kost. De benzine prijzen zijn toch al gruwelijk duur en dan gaan ze ook nog eens over onze rug extra belasten. Te zot voor woorden. Hier kan je wel een uitzending mee vullen, want ze doen t allemaal. De meeste mensen letten hier niet op volgens mij, maar doe maar eens, dan zie je hoe erg dit is.
Je doet nogal wat beschuldigingen. Nu maar hopen dat je niet wordt aangeklaagd wegens smaad. M.n. de zin "ze doen het allemaal" zal het goed doen. Totaal ongefundeerde beschuldiging.

juliomariner
Berichten: 4827
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Tanken

Ongelezen bericht door juliomariner »

Zoals boven al gemeld, alle pompen worden regelmatig door een onafhankelijk bedrijf geijkt. Daar zit een kleine marge in. U krijgt dus ook echt waar u voor betaald.

stofzuigertje

Re: Tanken

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn lege ruitensproeier jerrycan is zo slap, een maatstreep bij 4 liters is niet betrouwbaar......
Verder weeg ik de getankte precies 4 liters + tank en kijk naar het aantal grammen.

Door dat 4x te doen weet ik van elke Euro 95 pomp de verschillen.
Mijn Action weegschaal gaat tot 5 kg en bij 5 liter word het legen een knoeiboel.....
Bewaren in deze tank lijkt me niet verstandig, niet echt gemaakt voor de druk en inhoud......




Ontluchting nippel ; elke Audi, Skoda, Seat of VW heeft een ontluchting voor de tank...
Deze zit meestal rechts aan zijkant, klein knopje 7 cm diep...
Als je na tanken de afslag kreeg kun je door deze in te drukken nog een liter of 5 extra doen.
Wel zit je vul slang die normaal zou leeg lopen ook vol dus bij oudere kan dit lekkage van oude rubber veroorzaken.
En parkeren na tanken in volle zon kan ook problemen geven!
De vorm van pistool aan de pomp kan een oorzaak zijn of deze wel of niet ingedrukt werd en dit verschil van 5 liters veroorzaken.

Erthanax
Berichten: 9685
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Tanken

Ongelezen bericht door Erthanax »

(Per abuis dubbel gepost.)
Laatst gewijzigd door Erthanax op 01 mar 2018 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9685
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Tanken

Ongelezen bericht door Erthanax »

Je moet eens weten welke verschillen ik tegenkom bij de kaasboer. Eén kilo belegen? Het scheelt soms wel anderhalf ons. En ze doen het allemaal!
Dat geldt trouwens ook voor rollen behang, die zijn bij lange na geen 10 meter. Dat valt niet zo op omdat rolmaten een afwijking hebben van wel 15%. Dat doen die fabrikanten en ze doen het allemaal!

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tanken

Ongelezen bericht door witte angora »

juliomariner schreef:Zoals boven al gemeld, alle pompen worden regelmatig door een onafhankelijk bedrijf geijkt. Daar zit een kleine marge in. U krijgt dus ook echt waar u voor betaald.
Toch is me dit in Nijmegen indertijd ook opgevallen. En niet alleen daar. Ik wist niet beter, vanwege mijn tanken, dat mijn Matizje een tankinhoud heeft van 40 liter. Nu hij te koop staat en ik ineens inzage heb in een aantal gegevens blijkt het maar 35 liter te zijn...

Dat pompen geijkt worden is een feit. Maar wat er kort na het ijken wel of niet met de pomp gebeurt, dat weet niemand.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Tanken

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:
juliomariner schreef:Zoals boven al gemeld, alle pompen worden regelmatig door een onafhankelijk bedrijf geijkt. Daar zit een kleine marge in. U krijgt dus ook echt waar u voor betaald.
Toch is me dit in Nijmegen indertijd ook opgevallen. En niet alleen daar. Ik wist niet beter, vanwege mijn tanken, dat mijn Matizje een tankinhoud heeft van 40 liter. Nu hij te koop staat en ik ineens inzage heb in een aantal gegevens blijkt het maar 35 liter te zijn...

Dat pompen geijkt worden is een feit. Maar wat er kort na het ijken wel of niet met de pomp gebeurt, dat weet niemand.
Het ijkwezen doet na het ijken steekproeven of er niet geknoeid is. Bij geknoei wordt er zeer zwaar opgetreden. Het betreft dan een economisch delict.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Tanken

Ongelezen bericht door sjohie »

Erthanax schreef:Je moet eens weten welke verschillen ik tegenkom bij de kaasboer. Eén kilo belegen? Het scheelt soms wel anderhalf ons. En ze doen het allemaal!
Dat geldt trouwens ook voor rollen behang, die zijn bij lange na geen 10 meter. Dat valt niet zo op omdat rolmaten een afwijking hebben van wel 15%. Dat doen die fabrikanten en ze doen het allemaal!
Kaas is geen benzine, en behang geen kaas. Het NMi ijkt benzinemeters, en dat doen ze op basis van normen, uitgegeven door het Nederlands Normalisatie Instituut (NEN). Het NMi heeft een klachtenregeling, dus dáár kan je je vraag/klacht het beste neerleggen lijkt me, niet hier.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Tanken

Ongelezen bericht door gosewijn »

We hebben het over tankinhoud . Tel daar ook eens de vulopening en aanvoer bij kom je zomaar op een paar liters meer als je haar tot het randje toe afvult.

Gesloten