LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Andere onderwerpen over auto en vervoer
corvandegriendt
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 mar 2018 13:38

Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door corvandegriendt »

Waarom wordt het rijden op GTL in plaats van diesel niet beter bekend gemaakt en worden milieuzones niet opengesteld voor auto's op GTL?
GTL (Gas To Liquid) vervangt diesel zonder aanpassing van de motor. GTL is op bepaalde gebieden zelfs schoner dan benzine, nagenoeg geen zwafel, CO2, geen fijnstof etc.
Ik voel me gediscrimineerd omdat ik milieu vriendelijker rijd dan vele andere auto's maar soms een milieu zone niet in mag wegens de leeftijd van de wagen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door sylvesterb »

corvandegriendt schreef:Waarom wordt het rijden op GTL in plaats van diesel niet beter bekend gemaakt en worden milieuzones niet opengesteld voor auto's op GTL?
GTL (Gas To Liquid) vervangt diesel zonder aanpassing van de motor. GTL is op bepaalde gebieden zelfs schoner dan benzine, nagenoeg geen wafel, CO2, geen fijnstof etc.
Ik voel me gediscrimineerd omdat ik milieu vriendelijker rijd dan vele andere auto's maar soms een milieu zone niet in mag wegens de leeftijd van de wagen.
Het zou discriminatie zijn als andere auto met GTL wel in de zone mogen komen, maar dit mogen ze ook niet. Op de website:

http://gtl.nu/meest+gestelde+vragen+over+gtl.html

Kun je zien waarom je er niet in mag.

corvandegriendt
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 mar 2018 13:38

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door corvandegriendt »

beste Sylvester, deze 'antwoorden' geven geen antwoord op de vraag

MrMancunian
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 nov 2017 08:28

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door MrMancunian »

corvandegriendt schreef:Waarom wordt het rijden op GTL in plaats van diesel niet beter bekend gemaakt en worden milieuzones niet opengesteld voor auto's op GTL?
Aan de buitenkant van jouw auto kan je niet zien of je diesel of GTL tankt. Je auto staat geregistreerd als diesel, dus gelden voor jou exact dezelfde regels als voor mensen die diesel in hun auto stoppen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door scontra »

corvandegriendt schreef:Waarom wordt het rijden op GTL in plaats van diesel niet beter bekend gemaakt en worden milieuzones niet opengesteld voor auto's op GTL?
GTL (Gas To Liquid) vervangt diesel zonder aanpassing van de motor. GTL is op bepaalde gebieden zelfs schoner dan benzine, nagenoeg geen wafel, CO2, geen fijnstof etc.
Ik voel me gediscrimineerd omdat ik milieu vriendelijker rijd dan vele andere auto's maar soms een milieu zone niet in mag wegens de leeftijd van de wagen.
Met je klacht moet je bij de Gemeentelijke overheden zijn die de milieuzones instellen.
En over je D............. gevoel kan je aangifte bij de politie gaan doen, of toch weer niet omdat het alleen maar een volkomen ongefundeerd gevoel is.

En rijden is sowieso nooit milieuvriendelijk, zelfs die mooie elektrische voertuigen zijn super vervuilend vanwege het zeer milieuonvriendelijk accupakket waarvoor bij de productie heel veel vervuiling vrijkomt om nog maar te zwijgen over die zooi er ontstaat als ze weer worden wordt afgedankt.

En nee, ik ben geen milieufreak, want in het weekend rij ik met plezier in m'n Oldsmoblie Tornado van 1968. :oops:

37171170882362194312
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mar 2018 13:00

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door 37171170882362194312 »

Vraag 1 op de website waar eerder naar werd verwezen:
Is het in de toekomst mogelijk om met een Euro 3 motor, die op GTL rijdt, in een milieuzone te rijden?
Vooralsnog is er vanuit de gemeentes/overheid geen akkoord gegeven op toegang tot milieuzones met een Euro 3 motor die op GTL rijdt.
Het lijkt mij nuttig om deze vraag voor te leggen aan de desbetreffende gemeente. :)

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door BreejKC »

Tik even GTL in, in de zoekfunctie van deze website. Heb hier ca. 14 dagen terug een topic over geopend, met heel wat reacties. Vanaf gisteren ook nog gereageerd op het topic van RADAR zelf dat over milieu zones gaat en waarbij ik GTL-diesel propageer boven de dieselolie o.b.v. aardolie.

Wat ik merk is dat GTL, als alternatieve en schonere brandstof, zeker in de autowereld nog relatief onbekend is. Ook is het door de. wellicht terechte, negatieve terreur over de dieselolie geproduceerd o.b.v. aardolie, moeilijk mensen te overtuigen dat dit een schoner alternatief is en het in iedere dieselmotor, ook de oudere, gewoon gebruikt kan worden. Daarnaast het financiële argument, wat in Nederland ook zwaar weegt, dat GTL nog duurder is als de smerige dieselolie o.b.v. aardolie. Ook hier een schone taak voor de overheid om dit d.m.v. accijnsaanpassingen aantrekkelijker te maken.

Ergens hoop ik dat u een goede rechtsbijstandverzekering heeft en deze het aandurft met u of een aantal GTL-rijders een keer een proefproces tegen een bekeurende gemeente aan te spannen. Als het dieselverbod echte een milieumaatregel is dan dienen zij te bewijzen, als u met GTL rijdt, of u echt zo vervuilend bezig bent en of zo'n bekeuring wel terecht wordt opgelegd. Stel dat de rechterlijke macht GTL-rijders in het gelijk stellen en de bekeuringen over de kop gaan als zij hiermee in milieu zones rijden, dan blijkt het hele systeem van milieu verboden mank te zijn en gaat het natuurlijk op zijn kop. Zou een aardige zijn.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door sjohie »

GTL ,oftewel Gas To Liquid, is de benaming van het (Fischer-Tropsch) proces wat uiteindelijk complexe koolwaterstoffen (oa diesel) produceert uit koolstofmonoxide en waterstof. Weliswaar levert dit een schonere vorm tov uit aardolie geraffineerde diesel, maar het is nog steeds diesel op basis van koolwaterstoffen uit niet hernieuwbare bron. De grote fabricage ervan gebeurd nl op basis van aardgas, oa Shell is daar in Quatar mee bezig. Verder is het proces behoorlijk energie-intensief, waardoor er bij het maken nog steeds behoorlijk wat broeikasgassen vrij komen. De hele keten bekeken, vanaf productie tot uiteindelijk verbranding in jouw auto, is het niet zo fantastisch als hier en daar gezegd wordt. En een praktisch punt, een auto die rijdt op (gtl)diesel is niet te onderscheidden van eentje die op "normale" diesel rijdt, dus daar is in het kader van een milieuzone niet op te handhaven.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarom wordt het rijden op GTL in plaats van diesel niet beter bekend gemaakt en worden milieuzones niet opengesteld voor auto's op GTL?
Vrij simpel, omdat je van buiten niet kunt zien of je op dat moment gtl of diesel in je tank hebt een er dus geen enkele garantie is dat je op dat moment op gtl rijdt.

Om de zelfde reden worden auto's waaraan aanpassingen zijn gedaan voor het rijden op LPG ook behandeld alsof ze ook op LPG rijden en alsof ze een tank vol gas bij zich hebben.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door BreejKC »

Maar die MILIEU verboden zijn toch ten principale een MILIEU maatregel? Hier vallen dus de gaten in die sterk eenzijdige en ondoordachte MILIEU verboden. Dit houdt dus in als je milieuvriendelijker een milieuzone binnenrijdt je daar toch een bekeuring kunt krijgen omdat je vervuilt. Dat schuurt. Misschien is het rijden met GTL-diesel zelfs nog milieuvriendelijker als het rijden op benzine. Moeten dan alle voertuigen rijdend op benzine en van voor een bepaald jaar ook verboden worden?

Wellicht dat een rechter daarover eens moet beslissen wanneer juridisch aangetoond wordt dat zo'n GTL-diesel veel minder vervuilend is. Eigenlijk bewijst deze discrepantie dus hoe slecht doordacht die milieuverboden zijn wanneer alleen het bouwjaar van het voertuig bepalend is. Die hele ondoordachte milieu verboden, uitsluitend o.b.v. het bouwjaar van de voertuigen, moeten dus zo snel mogelijk op de schop.

Dan is die milieusticker misschien toch een goed idee. Bij een minder vervuilende auto zou je een "schonere" sticker kunnen krijgen. Je zou het zelfs onderdeel van de verplichte APK kunnen maken. En dan natuurlijk voor alle auto's zodat vervuilende auto's op benzine ook uit de milieu zones geweerd kunnen worden. Dat lijkt mij dan een stuk eerlijker.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 20 mar 2018 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door renewouters »

Ik zie op de Shell website dat GTL een brandstof voor zakelijke gebruikers is. Verkeerde forum dus.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door BreejKC »

Kijk eens op de website van Salland Olie. Daar staat een interactieve kaart van Nederland. U kunt daarop zien dat GTL-diesel ook getankt kan worden bij een aantal gewone pompstations, ook door particulieren. Maar veel meer pompstations zou welkom zijn, dat zou de onderlinge concurrentie vergroten en de prijs per liter wellicht iets doen zakken.

GTL lijkt in de watersport al iets meer ingeburgerd te zijn, hoewel het ook in die sector nog beter kan. Op het motorbootforum is hier een heel onderwerp aan gewijd. Opvallend hoe positief de reacties daar over de GTL-diesel zijn. Best waard om even tijd aan te besteden.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door BreejKC »

@sjohie: U schrijft: "Verder is het proces behoorlijk energie-intensief, waardoor er bij het maken nog steeds behoorlijk wat broeikasgassen vrij komen". Hoewel ik dat met u eens ben dient u zich te realiseren dat het produceren van brandstoffen op basis van aardolie eveneens flink energie-intensief is. In enorme ovens wordt warmte opgewekt waarmee in een distillatietoren de diverse brandstoffen zich onderscheiden. En die enorme ovens branden ook ergens op en ook die verbrandingswarmte produceert enorme hoeveelheden broeikasgassen.

Dat onderscheid tussen voertuigen op gewone diesel of een schonere diesel (GTL) zou je kunnen maken door middel van een milieu sticker, zoals aangehaald in mijn vorige reactie. Dat onderscheid is met een weldoordacht systeem, zoals o.a. in het buitenland gehanteerd wordt, dus wel degelijk te maken. Het is in ieder geval een veel eerlijker systeem voor die mensen die a) bereid zijn iets meer te betalen voor schonere brandstoffen en b) mensen die in technieken hebben geïnvesteerd om de uitstoot van hun voertuig aanzienlijk te verminderen, ook al zijn die voertuigen wat ouder.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door sylvesterb »

corvandegriendt schreef:beste Sylvester, deze 'antwoorden' geven geen antwoord op de vraag
Je vraag is:
corvandegriendt schreef:Waarom wordt het rijden op GTL in plaats van diesel niet beter bekend gemaakt en worden milieuzones niet opengesteld voor auto's op GTL?
De 1ste vraag moet je stellen aan de fabrikant. De 2de vraag staat netjes op de website:
Vooralsnog is er vanuit de gemeentes/overheid geen akkoord gegeven op toegang tot milieuzones met een Euro 3 motor die op GTL rijdt.
De milieuzones zijn niet opgesteld omdat de gemeentes/overheid hiervoor geen akkoord hebben gegeven. Hier kun je het niet mee eens zijn maar hun bepalen dit uiteindelijk. Los dat je aan een kenteken niet kan zien waarmee getankt is. Dan moeten we net zoals met rode diesel auto's gaan checken.

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U kunt ook sla olie in een oude diesel gooien, dat is ook goed voor het milieu. Alleen gaan de controleurs niet achter uw auto staan om te ruiken wat er in uw dieseltje gegooid is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat onderscheid tussen voertuigen op gewone diesel of een schonere diesel (GTL) zou je kunnen maken door middel van een milieu sticker, zoals aangehaald in mijn vorige reactie.
En dat onderscheid kun je dus juist niet maken, omdat diesel en gtl uitwisselbaar zijn. Het argument dat gtl zo handig is omdat het zonder verdere aanpassing in een dieselmotor te gebruiken is werkt namelijk ook andersom: je zou iemand op zijn blauwe ogen moeten geloven dat er alleen gtl getankt wordt. Logisch dat ze dat niet zomaar geloven.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door sjohie »

kweenie schreef:
Dat onderscheid tussen voertuigen op gewone diesel of een schonere diesel (GTL) zou je kunnen maken door middel van een milieu sticker, zoals aangehaald in mijn vorige reactie.
En dat onderscheid kun je dus juist niet maken, omdat diesel en gtl uitwisselbaar zijn. Het argument dat gtl zo handig is omdat het zonder verdere aanpassing in een dieselmotor te gebruiken is werkt namelijk ook andersom: je zou iemand op zijn blauwe ogen moeten geloven dat er alleen gtl getankt wordt. Logisch dat ze dat niet zomaar geloven.
Precies, je zou dus een sticker/vignet aan kunnen schaffen met de mooie belofte om GTL te gaan tanken, en dat vervolgens helemaal niet te gaan doen om reden X of Y.

Fossiele brandstoffen zijn op hun retour, állemaal, en dit is niks meer dan een push van de makers van die traditionele fossiele brandstoffen, om het laatste rendement uit hun duurbetaalde gas- en olieconcessies te persen.

stofzuigertje

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Net als een CNG zowel op Aardgas als Benzine kan geld dit voor deze diesel dit ook.

Gewoon Biodiesel is ook verkrijgbaar maar niemand kan dit controleren of ik pure of gemende rijd met deze koude....
ik moet nu 50/50 tanken om problemen te voorkomen of warme garage hebben die de brandstof boven de 0 graden houd!

Zolang Diesel mogelijk is en op kenteken staat mag je er niet in.
Alleen als diesel onmogelijk word kunnen ze bij RDW dit aanpassen en daarom blijft deze brandstof duur en nauwelijks gebruikt.

corvandegriendt
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 mar 2018 13:38

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door corvandegriendt »

sjohie schreef:GTL ,oftewel Gas To Liquid, is de benaming van het (Fischer-Tropsch) proces wat uiteindelijk complexe koolwaterstoffen (oa diesel) produceert uit koolstofmonoxide en waterstof. Weliswaar levert dit een schonere vorm tov uit aardolie geraffineerde diesel, maar het is nog steeds diesel op basis van koolwaterstoffen uit niet hernieuwbare bron. De grote fabricage ervan gebeurd nl op basis van aardgas, oa Shell is daar in Quatar mee bezig. Verder is het proces behoorlijk energie-intensief, waardoor er bij het maken nog steeds behoorlijk wat broeikasgassen vrij komen. De hele keten bekeken, vanaf productie tot uiteindelijk verbranding in jouw auto, is het niet zo fantastisch als hier en daar gezegd wordt. En een praktisch punt, een auto die rijdt op (gtl)diesel is niet te onderscheidden van eentje die op "normale" diesel rijdt, dus daar is in het kader van een milieuzone niet op te handhaven.
een auto op LPG (en benzine) ook niet, maar door bij kenteken registratie net zoals LPG GTL te vermelden is een GTL auto traceerbaar.

corvandegriendt
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 mar 2018 13:38

Re: Ik rijd op GTL, maar mag milieuzone niet in

Ongelezen bericht door corvandegriendt »

sjohie schreef:
kweenie schreef:
Dat onderscheid tussen voertuigen op gewone diesel of een schonere diesel (GTL) zou je kunnen maken door middel van een milieu sticker, zoals aangehaald in mijn vorige reactie.
En dat onderscheid kun je dus juist niet maken, omdat diesel en gtl uitwisselbaar zijn. Het argument dat gtl zo handig is omdat het zonder verdere aanpassing in een dieselmotor te gebruiken is werkt namelijk ook andersom: je zou iemand op zijn blauwe ogen moeten geloven dat er alleen gtl getankt wordt. Logisch dat ze dat niet zomaar geloven.
Precies, je zou dus een sticker/vignet aan kunnen schaffen met de mooie belofte om GTL te gaan tanken, en dat vervolgens helemaal niet te gaan doen om reden X of Y.

Fossiele brandstoffen zijn op hun retour, állemaal, en dit is niks meer dan een push van de makers van die traditionele fossiele brandstoffen, om het laatste rendement uit hun duurbetaalde gas- en olieconcessies te persen.
En zij die op LPG rijden dan? Ze kunnen onder he rijden ook omschakelen naar benzine. een reden om over te schakelen van GTL naar diesel is er niet als je kiest voor GTL, ben je bereid enige centen per liter meer te betalen omdat je dat noodzakelijk vindt voor het milieu, behoud van je motor en tegen de stank. een sticker afgegeven bij b.v. APK (aan de hand van de meetgegevens lijkt mij eerlijker en de milieuzones dienen gericht te zijn op mate van vervuiling en niet op bouwjaar.

Gesloten