LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat kost een touran gemiddeld per maand?

Andere onderwerpen over auto en vervoer
squareware
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 nov 2010 14:00
Locatie: ijmuiden

Wat kost een touran gemiddeld per maand?

Ongelezen bericht door squareware »

Ik heb een leuke vw touran uit 2011 op het oog. 1.4 tsi 2010-2015, 129k op de teller voor 13k via een bovag garage inruil autootje hoop ik op 4k

Duurste wegenbelasting is 202 per kwartaal.
Verzekering +/- 70 pm Wa is 210 per kwartaal.
Afschrijven 9k / 10 jaar = 900/ 4 = 225 per kwartaal.
Onderhoud dealer zoals bandjes, remmen, accu geschat op 400 per jaar /4 = 100 per kwartaal.
Benzine 50 euro id maand = 150 kwartaal

Dan kom ik onheveer op 900 per kwartaal / 3 = 300 per maand excl eventueel bijkomende kosten extra reparaties en restwaarde nihil.

Naar boven afgerond
Klopt dit een beetje of mis ik iets?


scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Wat kost een touran gemiddeld per maand?

Ongelezen bericht door scontra »

squareware schreef:Ik heb een leuke vw touran uit 2011 op het oog. 1.4 tsi 2010-2015, 129k op de teller voor 13k via een bovag garage inruil autootje hoop ik op 4k

Duurste wegenbelasting is 202 per kwartaal.
Verzekering +/- 70 pm Wa is 210 per kwartaal.
Afschrijven 9k / 10 jaar = 900/ 4 = 225 per kwartaal.
Onderhoud dealer zoals bandjes, remmen, accu geschat op 400 per jaar /4 = 100 per kwartaal.
Benzine 50 euro id maand = 150 kwartaal

Dan kom ik onheveer op 900 per kwartaal / 3 = 300 per maand excl eventueel bijkomende kosten extra reparaties en restwaarde nihil.

Naar boven afgerond
Klopt dit een beetje of mis ik iets?

@squareware,

Denkelijk heeft u uw rekensommetje aardig gemaakt en is de uitkomst daarvan een redelijk goed uitgangspunt.
Het sommetje gaat wel alleen op als u de auto handje contantje betaald en er geen lening voor hoeft af te sluiten.

Waarschuwing: Het type/bouwjaar v.d. motor welke u aangeeft heeft nogal last (gehad) van een uitrekkende distributieketting, met alle gevolgen van dien.
Gelet de km.stand zou dit reeds hersteld kunnen zijn, maar laat u goed informeren en laat zeker een (onafhankelijke) aankoopkeuring doen, event. via de ANWB, want de auto is te duur om een 'zeperd" te kopen

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Wat kost een touran gemiddeld per maand?

Ongelezen bericht door grun »

Moet het per se een Touran zijn? De kilometerprijs lijkt me aan de hoge kant namelijk.

Voor 50 euro per maand aan brandstof kunt u 28,5 liter euro95 kopen. Bij een verbruik van 1:13-14 kunt u 370-399 km per maand rijden, waarvoor u bereid bent 300 euro per maand te betalen.

squareware
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 nov 2010 14:00
Locatie: ijmuiden

Re: Wat kost een touran gemiddeld per maand?

Ongelezen bericht door squareware »

@scontra
Dit sowieso, ik zal er op letten in de oh boekjes dat die distributie ketting / riem al vervangen is. Ga er vanuit dat ie zoals de verkoper aangeeft dealer onderhoude is, dat deze al gemodificeerd is.

@snuffel, ik zal er op letten.

@grun,
Ik denk dat we het redden met 50 euro in de maand voor woon werk en af en toe een boodschap. Doel van de auto is om uiteindelijk rond te gaan reizen door de eu, zie het dus ook als investering voor vakantie doeleinden.
Het hoeft overigens niet persé een touran te zijn maar ik vind vw fijne auto's om mee te rijden. Vanuit de lease weliswaar diezel, heb ik zelf peogot 407, opel astra , citroën c4, passat, tiquan, skoda octavia en golf variant gereden. Politie en anwb? rijd ook met tourans dus mag je er vanuitgaan dat er een mate van kwaliteit te verwachten valt. Ik vind de touran een fijne auto vanwege hoge instap en de vliegtuig stoelen (zoals ik ze noem).
Laatst gewijzigd door squareware op 07 aug 2018 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat kost een touran gemiddeld per maand?

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat bedrijven met een bepaalde auto rijden zegt vooral iets over de kosten en afschrijving in de eerste vijf jaar. De auto waar jij naar kijkt moet juist betrouwbaar en voordelig zijn in de periode na de eerste zeven jaar. Dat is een totaal ander criterium.

Ik vind een verdere afschrijving in tien jaar erg optimistisch, maar als je de auto nauwelijks gebruikt dan zou dat wel kunnen. Al zou ik mij ook afvragen of ik op een gegeven moment nog zo ontspannen op reis zou gaan in een auto van vijftien jaar oud.

Ook vraag om mijn af of je het onderhoud redt met 400 euro per jaar. In het algemeen zijn de onderhoudskosten van de wat grotere en duurdere auto's verhoudingsgewijs hoger dan van een 'boodschappenwagentje'. Zeker als de auto wat ouder is.

Als je zo weinig kilometers rijdt en de auto vooral voor de vakantie gebruikt, dan kun je ook overwegen om een wat voordeliger type voor doordeweeks te nemen en voor de vakantie een grotere auto te huren. Je kunt een Touran drie weken huren voor ongeveer duizend euro. Voordeel daarvan is dat als je een jaar niet met de auto op vakantie gaat maar bijvoorbeeld wilt vliegen, je die kosten ook niet hoeft te maken.

Aan de andere kant, als je de auto zo weinig gebruikt, dan maken de variabele kosten ook relatief weinig uit op het totaal...

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Wat kost een touran gemiddeld per maand?

Ongelezen bericht door scontra »

squareware schreef:@scontra
Dit sowieso, ik zal er op letten in de oh boekjes dat die distributie ketting / riem al vervangen is. Ga er vanuit dat ie zoals de verkoper aangeeft dealer onderhoude is, dat deze al gemodificeerd is.

.
Ga nooit en te nimmer uit van de eerlijkheid van de verkoper. Ik heb nog nooit een verkoper iets negatiefs over zijn waar horen vertellen.
De problemen met de distributieketting komen door een fabricagefout en openbaren zich vroeg of laat bij alle motoren van dit type.
Ga dus niet over één nachtje ijs en laat die auto echt door een officieel keurstation (aangewezen door de ANWB) keuren alvorens u uw centjes er aan uitgeeft.
Pon heeft nog niet één distributieketting uit voorzorg vervangen en gaat dat ook niet doen en mocht u ellende krijgen dan geeft Pon geen thuis en is de rekening volledig voor u.

squareware
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 nov 2010 14:00
Locatie: ijmuiden

Re: Wat kost een touran gemiddeld per maand?

Ongelezen bericht door squareware »

@kweenie,
Daar heb je een goed punt betreft de besrijfs auto's. Nadeel van een auto huren is dat we met een kleine auto vaak een beetje in de knel komen voor bijvoorbeeld even spontaan een weekendje weg. Vandaar de keus voor een grotere auto.

@scontra, ik neem aan dat de onderhoudsboekjes wel legit zijn als er in staat dat de riem al vervangen is. Ik heb niet veel verstand van een tweedehans auto kopen, omdat ik een vewende lease rijder ben. Die geen zin meer geeft om zn auto een half uur moet verbouwen elke keer voor eventjes met het gezin weg.

Ik zal er nog even verder over na gaan denken.
Mss dat er een touran rijder onder de radaartjes zicj bevind XD.

stofzuigertje

Re: Wat kost een touran gemiddeld per maand?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Deze alleen met 1 jaar goede garantie kopen....
Vaak hoge kosten en de ketting vervangen betekend nog niet dat ze de juiste gemonteerd hebben helaas.....

Ik weet dat er vele naar Oost Europa gaan en daar met hun redelijke uurlonen word er eerst naar de ketting gekeken en vaak gewisseld ter voorkoming van problemen, hier is dat te duur... dus laten staan en andere zoeken!

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Wat kost een touran gemiddeld per maand?

Ongelezen bericht door scontra »

squareware schreef:
@scontra, ik neem aan dat de onderhoudsboekjes wel legit zijn als er in staat dat de riem al vervangen is. Ik heb niet veel verstand van een tweedehans auto kopen, omdat ik een vewende lease rijder ben. Die geen zin meer geeft om zn auto een half uur moet verbouwen elke keer voor eventjes met het gezin weg.

.
Wel even bij de les blijven @squareware, er zit geen riem in maar een ketting die problemen oplevert en dat staat echt niet in het onderhoudsboekje.

squareware
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 nov 2010 14:00
Locatie: ijmuiden

Re: Wat kost een touran gemiddeld per maand?

Ongelezen bericht door squareware »

@costra ok. Stond in de boekjes om de 30k een getande riem vervangen. Dat is dus niet de distributie riem / ketting...

stofzuigertje

Re: Wat kost een touran gemiddeld per maand?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Elke 30.000 Km riem vervangen in een TSI auto?

Als ik die riem na 30.000 km lopen vervang zal mijn broek niet afzakken maar de auto heeft alleen een dynamo riem die langer mee kan....
Als ze bedoelen riem 30.000 km terug vervangen is dat de Dynamo Airco riem die erg goedkoop is en langer mee kan en geen schade bij breuk hoeft op te leveren.....

Fout boekje of rommelige handelaar die zelf het even ingevuld heeft met valse stempels....?
Als ik dit zo hoor, een Tsi met riem en alle stempels en Dealer onderhouden, een blanco boekje bijgewerkt en de werkplaats die vermoedelijk bij na bellen van niets weet... maak een foto en ga naar dat adres!

Als ik dit zo lees, niets kopen en snel verder zoeken bij betrouwbaarder adres die geen riem nodig heeft om een auto met ketting motor te verkopen!

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Wat kost een touran gemiddeld per maand?

Ongelezen bericht door thecure »

TSI dus niet doen!

Koop liever een Ford C Max. De ecoboost motor is stukken beter.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Wat kost een touran gemiddeld per maand?

Ongelezen bericht door Revoked »

Een C-max is toch kleiner dan een Touran?
Overigens vind ik €50,- p/m aan benzine echt heel erg weinig, al geef ik toe dat ikzelf al een hele tijd €0,-p/m aan benzine uitgeef. Geen idee waar ik het in moet gieten in de auto... :mrgreen:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wat kost een touran gemiddeld per maand?

Ongelezen bericht door sjohie »

50 euro/maand aan benzine? Dat is met de gemiddelde prijs van 1,65/L een kleine 30 liter, en reëel een verbruik van 1;12 voor de 1.4TSI, goed 360 km/maand. Da's niet veel, dan kon een greenwheels achtige constructie nog wel eens goedkoper zijn.

squareware
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 nov 2010 14:00
Locatie: ijmuiden

Re: Wat kost een touran gemiddeld per maand?

Ongelezen bericht door squareware »

Ik reken het tanken voor vakanties niet mee lieve mensen dat gaat namelijk van het vakantie budget af , vandaar de 50 per maand tanken voldoende dus naast de lease auto.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Wat kost een touran gemiddeld per maand?

Ongelezen bericht door thecure »

Revoked schreef:Een C-max is toch kleiner dan een Touran?
Overigens vind ik €50,- p/m aan benzine echt heel erg weinig, al geef ik toe dat ikzelf al een hele tijd €0,-p/m aan benzine uitgeef. Geen idee waar ik het in moet gieten in de auto... :mrgreen:
Dat zal elkaar weinig ontlopen. Bovendien ziet een C-max er stukken beter uit dan zo'n rijdend tuinhuisje. :mrgreen:

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Wat kost een touran gemiddeld per maand?

Ongelezen bericht door Jablan »

Goed, je zoekt dus een extra auto voor je gezin, vooral voor de vakanties en om rond te reizen. Een paar alternatieven:
- Fiat 500L maar hier moet je wel op de uitvoering letten, want de prijs voor de 2e handsmarkt hangt meer van de kilometerstand af dan van de extra's.
- De gezinsversie van de kleinere bedrijfwagens. Doblo, Kangoo of hoe ze ook heten, die richting.

Touran is ook niet mijn keus. Niet alleen vanwege de redenen, die al genoemd zijn, ook vanwege de beperkte binnenruimte. Een typisch Duitse auto: als je 'klein en rond' bent, dan past het goed, maar ben je 'lang en dun', dan verlang je heel snel naar iets anders.

Waarom draai je het niet om? Ga naar een dealer, geef hem je wensen, je budget en maximale maandlasten op en kijk dan wat hij heeft staan of als je geduld hebt, wil hij misschien op zoek gaan naar iets passends voor jou op vier wielen. Auto kopen is 75% vertrouwen, neem je tijd!

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Wat kost een touran gemiddeld per maand?

Ongelezen bericht door Jablan »

Onze autoverkoper geeft als richtlijn voor een Touran 400 euro per maand aan, bij achterstallig onderhoud 500. Maak je weinig kilometers, dan kan het weer minder zijn. Deze wijsheid heb ik vorige week opgedaan, terwijl ik getuige was van een geslaagde verkoop van een Touran.

ik was even bij het autobedrijf op bezoek en de jongste verkoper komt altijd op mij af voor een praatje. De directeur vindt het goed, want de jongen neemt van mij dingen aan, die hij niet van zijn collega's aanneemt. Ik stuur hem weer weg van de koffietafel omdat er echte klanten binnenkomen. Een man, vrouw, baby in een maxi-cosi. De baby was de aanleiding om rond te zoeken naar een grotere wagen, want er moet plek voor drie kinderen op de achterbank zijn. Plus een fatsoenlijke kofferbak, want een baby vraagt twee keer meer ruimte dan een volwassene met alle veiligheidseisen van nu en vanwege alle dingen, die je als ouder meesleept voor zo'n hummeltje.

Wat deed de man? Hij begon de Touran af te kraken, te zeuren over elk krasje en over een ster in de voorruit. De ster is tijdens een eerdere proefrit erin gekomen, de prijs was daarom met 500 verlaagd. Terwijl de verkoper even wegliep om een goed antwoord te kunnen geven op het verleden van de wagen, kon ik het niet laten om op te merken 'jullie hebben geluk, dat hij er nog staat. Er is best veel belangstelling voor.' - 'Werkt u hier?' - 'Nee, we hebben hier al twee auto's gekocht en ook de volgende komt hier vandaan. Niet nu, ik mag van thuis pas volgend jaar februari een andere halen. Anders was die Touran al weggeweest.' Het laatste was een leugentje om bestwil, we passen niet goed in die wagen. Op de bestuurdersstoel zit ik al bijna tegen het dak aan.
Verkoper weer terug, echtpaar wil toch een proefrit maken en zodra ze weg zijn, begint de verkoper zich af te reageren. 'Dit wordt niets. Zoals hij die auto afkraakte, heb ik nog nooit meegemaakt. Maar goed, hij wil een prijs voor zijn huidige wagen. Kom je mee?'

Buiten bleek de inruilwagen een Polo te zijn, die toevallig naast een andere Polo stond geparkeerd. Ik: 'Dat kenteken roept een herinnering op. Waarschijnlijk asociaal rijgedrag, anders onthoud ik het niet.' Verleden gecheckt, bleek een verhuurwagen te zijn geweest. Zwarte sportuitvoering. Met aan de buitenkant twee keer bumperschade, krassen op beide achterdeuren, krassen rond de deurgrepen voor, ingebrande vogelpoep en lichte schade aan de voorruit. Oftewel: nog veel erger dan de Touran, waarvoor het echtpaar kwam. De bumperschade was snel te verklaren: het model was verlaagd, te laag voor de Nederlandse woonwijken vol drempels. Het viel op omdat de motorkap van de Polo ernaast vijf centimeter hoger was dan bij de inruilwagen. Interessanter waren de papieren op de achterbank. Printjes van diverse autosites, het echtpaar was blijkbaar een dag aan het rondrijden om een nieuwe auto te vinden.
Gelukkig liep een andere verkoper langs. 'Jongen, jij gaat nu eerst je afreageren bij je collega en daarna ga jij luisteren naar je collega, zodat dit echtpaar die Touran koopt. Het ding staat al meer dan twee weken in de showroom en dit echtpaar heeft de ideale duitse maten voor dit model - brede heupen, klein postuur.'
Waarop ik ben weggegaan, want hij moet die auto's verkopen, niet ik.

Conclusie: als je zelf met een halve schadewagen aankomt, begin niet over elk krasje bij het nieuwe 2e hands model. Je krijgt de verkopers tegen je.

Gisteren kwam het vervolg. 'Jij krijgt je volgende auto zo mee. Want jij hebt die Touran verkocht.' Wat?
Uiteindelijk was het een simpel verkoopgesprek. Nee, er wordt niet over de prijs onderhandeld. Nee, de inruilwagen is in zo'n staat, dat het zeker 2000 euro kost om hem weer verkoopklaar te krijgen. Ja, gedeeltelijke financiering is mogelijk. Ja, voor 500 extra krijg je een zekerheidspakket erbij. Ja, je mag de komende 2 maanden terugkomen als je nog iets ontdekt, wat niet functioneert.
Blijkbaar had mijn opmerking het echtpaar over de streep getrokken, helemaal toen de verkopers vertelden, dat wij totaal andere klanten zijn. Wij kopen de auto's ongezien, zonder proefrit, zonder aankoopkeuring.

Conclusie: Auto's kopen is niet 75% maar 90% vertrouwen. Reken je niet te rijk met de inruilwaarde. De formule is: dagwaarde min herstelkosten plus extra's.

stofzuigertje

Re: Wat kost een touran gemiddeld per maand?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Een Polo rijder die klaagde over hoofdruimte?

Ik weet dat vele een in hoogte verstelbare stoel hebben en als een klein persoon even probeerde......

Verder vreemd en lang verhaal, toch familie?
En zonder proefrit en op vertrouwen..... heeft hij het wel over hetzelfde garage bedrijf?

De Topic starter twijfelde en ik adviseerde om iets meer te betalen voor de Bovag garantie die ook geld koste.

Gesloten