LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CBR straft mij voor eerlijkheid in gezondheidsverklaring

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Bert1910
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 aug 2018 16:11

CBR straft mij voor eerlijkheid in gezondheidsverklaring

Ongelezen bericht door Bert1910 »

Een dikke maand geleden zag het ernaar uit dat we een camper zouden kopen. Hiervoor was een gezondheidsverklaring nodig van CBR. (Aanhanger BE) . Deze vulde ik naar waarheid in, ik ben diabeet, ben 51 jaar, heb al sinds 1984 mijn rijbewijs en ben nog nooit betrokken geweest bij een of ander ongeluk, sterker nog, heb zelfs nog nooit een bekeuring gehad. Ik kreeg antwoord terug van het CBR dat ik naar oogarts zou moeten en naar internist, naar beiden was ik kort geleden nog geweest, door al dat papieren gedoe en door persoonlijke omstandigheden zag ik af van een camper. Op een gegeven moment kwam er post van het CBR, dat ik niet de benodigde doktersverklaringen had overlegd, dat ze mijn dossier gesloten hadden en dat ik binnen 4 weken mijn gewone rijbewijs moest inleveren?? Een telefoontje naar het CBR, wachttijd 20 minuten, leerde mij, dat ze mijn dossier gesloten hadden, omdat ik niet de benodigde artsverklaringen had overlegd moet ik daarom ook mijn normale B rijbewijs inleveren. Ik vind dit echt schandalig, immers als ik praktijkexamen had gedaan en ik zou niet beschikken over de gezondheidsverklaring, dan is dat toch mijn eigen verantwoording, dan kan ik toch geen examen doen? Door mijn eerlijk invullen word ik nu gestrafd. Dus heb ik gevraagd wat nu? Immers ik ben wijkverpleegkundige en heb de auto nodig, een bezwaarschrijft duurt tot 12 weken. CBR zei mij dat ik wederom een nieuwe gezondheidsverklaring in moet vullen, maar dan alleen voor B, dus ook weer betalen!! Dat ik dan alsnog naar de artsen (oogarts en internist) moet, en dat ik dan misschien mijn rijbewijs mocht houden??? Mag dit zomaar wat het CBR doet? De verantwoording dat men bij een praktijkexamen een gezondheidsverklaring moet overleggen ligt toch bij de bestuurder? Het CBR kan mij nu toch niet mijn gewone rijbewijs afnemen? Wie helpt mij in deze?
Laatst gewijzigd door Bert1910 op 30 aug 2018 18:05, 3 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: CBR straft mij voor eerlijkheid in gezondheidsverklaring

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt voor een camper helemaal geen rijbewijs E nodig.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: CBR straft mij voor eerlijkheid in gezondheidsverklaring

Ongelezen bericht door Theotrucker »

En al helemaal niet om hem te kopen. Misschien als je er een aanhanger aan wilt koppelen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: CBR straft mij voor eerlijkheid in gezondheidsverklaring

Ongelezen bericht door mahadma »

U heeft alleen een E toevoeging op B nodig als de aanhanger meer dan (ik dacht) 750 kilo weegt en een eigen kenteken heeft. Voor een camper zou u eerder een C rijbewijs nodig kunnen hebben als het gewicht een bepaald max overschrijdt.

Overigens, het cbr is een instantie die de rijbevoegdheid kan en mag intrekken. U heeft naar alle eerlijkheid geantwoord, maar kennelijk niet de juiste doktersverklaringen verstuurd. Bedenk wel dat als u schade maakt en een niet correcte gezondheidsverklaring heeft afgegeven de verzekering wel eens erg moeilijk kan gaan doen.

Bert1910
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 aug 2018 16:11

Re: CBR straft mij voor eerlijkheid in gezondheidsverklaring

Ongelezen bericht door Bert1910 »

Het werd me zo gezegd door de rijschool bij aanvraag van info. Maar daar gaat het niet om. Ik zag af van een eventueele camper, nu willen ze me mijn gewone B afnemen? Ik rijd al meer dan 30 jaar schadevrij....de vraag is mogen ze dat doen? Ik heb een gezondheidsverklaring aangevraagd voor het gaan rijden met een camper en/of grote aanhanger. Mijn B rijbewijs heb ik immers al ruim 30 jaar. Ik ben niet verder gegaan in het proces van een gezondheidsverklaring aanvragen omdat we afzagen van camper en/of aanhanger. Het CBR heeft het dossier daarom gesloten zonder doktersvrklaring, maar ze hadden dan toch kunnen zeggen of schrijven u kunt geen praktijkexamen doen voor camper/aanhanger omdat we geen doktersverklaringen hebben ontvangen? Er staat ook nergens op de site bij de aanvraag vermeld dat je kans hebt dat je ook je B kwijt bent. En dat alles binnen 4 weken..in vakantietijd.
Laatst gewijzigd door Bert1910 op 30 aug 2018 16:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: CBR straft mij voor eerlijkheid in gezondheidsverklaring

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dat krijgt u niet eerder terug dan dat u die gezondheidsverklaringen hebt ingeleverd. Als u tenminste gezond genoeg bevonden wordt.

Bij het verlengen van uw rijbewijs zult u ook een gezondheidsverklaring moeten invullen. Dan was u hetzelfde overkomen als u eerlijk was geweest.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 30 aug 2018 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: CBR straft mij voor eerlijkheid in gezondheidsverklaring

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Als u in uw gezondheidsverklaring een kwaal invult, komt u inderdaad in het protocol, ook voor rijbewijs B. U dient dan zo snel mogelijk te beschikken over verklaringen van artsen, bereid u daarop goed voor. Meestal moeten dat onafhankelijke artsen zijn. Maar voor een oogarts zal dat niet zoveel uitmaken.

Bert1910
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 aug 2018 16:11

Re: CBR straft mij voor eerlijkheid in gezondheidsverklaring

Ongelezen bericht door Bert1910 »

Ook als je onder de 70 jaar bent? Dan hoef je met verlengen toch geen gezondheidsverklaring in te vullen?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: CBR straft mij voor eerlijkheid in gezondheidsverklaring

Ongelezen bericht door BreejKC »

Het lijkt of het CBR u straft omdat u uw gezondheidsverklaring naar waarheid heeft ingevuld. Maar, diep in uw hart weet u zelf als verpleegkundige natuurlijk wel beter. Het CBR straft u niet maar neemt uw ziekte wel heel serieus. Dit doen zij niet om u te straffen maar ze voeren een strenge wet uit. Die wet is natuurlijk niet voor niets zo streng. Met serieuze diabetesklachten kun je wel degelijk het verkeer in gevaar brengen. Niet alleen voor uzelf maar ook voor uw mede-weggebruikers. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor het E-rijbewijs, maar uiteraard ook voor uw B-rijbewijs, daarmee kunt u ook vreselijke ongelukken veroorzaken. Of u dat E-rijbewijs überhaupt nodig heeft voor het besturen van een camper, die uiteindelijk niet gekocht is, staat in uw vraagstelling, denk ik, niet ter discussie en leidt af van uw vraag.

Serieuze klachten met uw ogen, door die diabetes hoeven vandaag of morgen de kop niet op te steken, maar u weet niet hoe dat over drie maanden of drie jaar zal zijn. Vandaar dat de wetgever en daarmee het CBR niet over één nacht ijs gaan en zij het oordeel over uw ziekte en hoever het daarmee staat van een voor u onafhankelijk oogarts en internist willen weten. Diverse diabetici in mijn omgeving die precies hetzelfde meemaken maar nog jarenlang hun rijbewijs hebben mogen houden.

Dat u er in eerste instantie voor gekozen heeft niet aan dat medische traject mee te werken, omdat u zich wellicht in de wiek geschoten voelt, kan en mag u het CBR natuurlijk niet verwijten. Als de uitoefening van uw beroep in gevaar komt doordat uw rijbewijs nu verloopt kunt u dat misschien nog ondervangen door voor een bepaalde periode dispensatie te vragen aan het CBR waarbij ze wellicht bereid zijn met uw persoonlijke omstandigheden nog korte tijd rekening te houden. Maar, gegarandeerd succes kan ik u hierover niet geven.

Als ik u was zou ik het voorgestelde medische traject nu maar snel in orde maken zodat de onaangename gevolgen van uw eerste besluit niet mee te werken, achteraf misschien toch nog meevallen.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 30 aug 2018 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: CBR straft mij voor eerlijkheid in gezondheidsverklaring

Ongelezen bericht door kweenie »

Mag dit zomaar wat het CBR doet? De verantwoording dat men bij een praktijkexamen een gezondheidsverklaring moet overleggen ligt toch bij de bestuurder? Het CBR kan mij nu toch niet mijn gewone rijbewijs afnemen? Wie helpt mij in deze?
Het CBR is de instantie die toezicht houdt op de vraag of iemand al dan niet rijvaardig is. Als je naar aanleiding van de aanvraag voor een aanvullend rijexamen gevraagd wordt om een doktersverklaring, om aan te tonen dat je voldoende rijvaardig bent, en je geeft die verklaring niet, dan is dat een goede reden om aan je rijvaardigheid te twijfelen. En dus ook om de geldigheid van het rijvaardigheidsbewijs op te schorten.

Bert1910
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 aug 2018 16:11

Re: CBR straft mij voor eerlijkheid in gezondheidsverklaring

Ongelezen bericht door Bert1910 »

Mensen; lees eens goed. Ik heb ervoor gekozen GEEN aanhanger en/of camper te gaan rijden, dus ben niet verder in het traject gezondheidsverklaring gegaan. Het gaat erom dat ik aanhanger heb ingevuld, het B rijbewijs staat op de site aangevinkt, is onmogelijk uit te vinken, nergens staat dat het gevolgen kan hebben dat je je B kwijt kunt raken als je het traject niet vervolgd, of als ze niet akkoord gaan met bevoegdheid camper /aanhanger om welke reden dan ook. Ik denk dat als je ruim 30 jaar auto gereden hebt zonder welkeproblemen dan ook dat mijn rijbevoegdheid voor de auto niet in twijfel getrokken hoeft te worden.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: CBR straft mij voor eerlijkheid in gezondheidsverklaring

Ongelezen bericht door BreejKC »

Ik denk dat als je ruim 30 jaar auto gereden hebt zonder welkeproblemen dan ook dat mijn rijbevoegdheid voor de auto niet in twijfel getrokken hoeft te worden.
Helaas voor u kijkt het CBR niet naar uw verleden maar naar detoekomst. Uw rijbewijst verlengt u toch ook voor de toekomst? En dat diabetes, in de toekomst, een progressieve ziekte is, weet u als verpleegkundige natuurlijk ook wel.

Met de juiste medicijnen kunnen de gevolgen van deze situatie lang binnen de perken gehouden worden, maar dat moet wel aangetoond worden door onafhankelijke artsen. Vallen die gevolgen vooralsnog mee, dan wordt uw rijbewijs voor een periode in de toekomst gewoon weer verlengd.

Bert1910
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 aug 2018 16:11

Re: CBR straft mij voor eerlijkheid in gezondheidsverklaring

Ongelezen bericht door Bert1910 »

Mijn rijbewijs B is in 2017 verlengd. Zonder gezondheidsverklaring.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: CBR straft mij voor eerlijkheid in gezondheidsverklaring

Ongelezen bericht door GJS »

En die had je toen wel in moeten vullen, eigenlijk gelijk al toen diabetes geconstateerd werd.

Stukje van een website van een rijschool.
Wanneer vul je een gezondheidsverklaring in:

Twijfel aan rijgeschiktheid
U heeft een rijbewijs. Maar u twijfelt of u nog in staat bent om veilig te rijden. Dan vult u een gezondheidsverklaring in.

U heeft een geldig rijbewijs, maar u twijfelt of u nog in staat bent om veilig te rijden, omdat uw situatie veranderd is. U heeft bijvoorbeeld de diagnose diabetes gekregen, een oogoperatie gehad, of u kunt uw arm slechts beperkt gebruiken. Dan is het belangrijk dat u laat onderzoeken of u nog wel ‘rijgeschikt’ bent. Dat wil zeggen: geestelijk en lichamelijk in staat te rijden.

Weet u niet zeker of u nog wel veilig en verantwoord kunt rijden, en u gaat toch de weg op en veroorzaakt een ongeluk? Dan kunt u in bepaalde gevallen aansprakelijk gesteld worden.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: CBR straft mij voor eerlijkheid in gezondheidsverklaring

Ongelezen bericht door BreejKC »

Zoals eerder opgemerkt is het CBR niet alleen bevoegd rijvaardigheidsbewijzen te verstrekken maar ook om bewijzen van rijvaardigheid in te trekken. Dat kunnen zij doen als hun nieuwe informatie over de aanvrager of bezitter van een rijbewijs, welk rijbewijs dan ook, verstrekt wordt. In uw geval is het invullen van de gezondheidsverklaring nieuwe informatie voor het CBR met eventuele gevolgen voor alle rijvaardigheidsbewijzen die de aanvrager bezit.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: CBR straft mij voor eerlijkheid in gezondheidsverklaring

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als men voor E een gezondheidsverklaring nodig heeft, heeft men dat ook voor B nodig.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: CBR straft mij voor eerlijkheid in gezondheidsverklaring

Ongelezen bericht door kokka »

mahadma schreef:U heeft alleen een E toevoeging op B nodig als de aanhanger meer dan (ik dacht) 750 kilo weegt en een eigen kenteken heeft.
Je mag met je B rijbewijs een maximale combinatiegewicht besturen van niet meer als 3500 Kg.Als je auto 2000 kilo weegt mag je dus een aanhanger trekken van 1500 kilo. De beperkende factor is vaak het maximale gewicht wat de auto mag trekken.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: CBR straft mij voor eerlijkheid in gezondheidsverklaring

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En het komt er ook op neer dat uw rijschool u verkeerd heeft geinformeerd.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: CBR straft mij voor eerlijkheid in gezondheidsverklaring

Ongelezen bericht door tttlocke »

Bert1910 schreef:Mensen; lees eens goed. Ik heb ervoor gekozen GEEN aanhanger en/of camper te gaan rijden, dus ben niet verder in het traject gezondheidsverklaring gegaan. Het gaat erom dat ik aanhanger heb ingevuld, het B rijbewijs staat op de site aangevinkt, is onmogelijk uit te vinken, nergens staat dat het gevolgen kan hebben dat je je B kwijt kunt raken als je het traject niet vervolgd, of als ze niet akkoord gaan met bevoegdheid camper /aanhanger om welke reden dan ook. Ik denk dat als je ruim 30 jaar auto gereden hebt zonder welkeproblemen dan ook dat mijn rijbevoegdheid voor de auto niet in twijfel getrokken hoeft te worden.
U heeft de procedure bij het CBR afgebroken en daarmee trekt u de aandacht. Dat u dat doet omdat u, mede om andere redenen, afziet van het gaan rijden met een camper, kan het CBR niet zien. Alle reden voor het CBR om hier nader onderzoek te doen. U wordt niet gestraft voor uw eerlijkheid. Het CBR heeft een verantwoordelijkheid en bevoegdheid in deze. U kunt niet van het CBR verwachten dat men informatie die hen wordt aangereikt negeert.
U mag rijden of u mag het niet. De tijd zal het leren. De beslissing daarover hangt niet af van het feit of u eerlijk bent of niet.

Bert1910
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 aug 2018 16:11

Re: CBR straft mij voor eerlijkheid in gezondheidsverklaring

Ongelezen bericht door Bert1910 »

Oke. Tijd zal het leren, bedankt voor de reactie’s.

Gesloten