Service van de NS

Andere onderwerpen over auto en vervoer
BL2
Berichten: 2789
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Service van de NS

Ongelezen bericht door BL2 » 05 sep 2018 23:06

....Aan de infrastructuur van de NS gaat iets kapot....
Dit is dus de grote denkfout, de infrastructuur is NIET van NS, maar van ProRail.

Bob Schurkjens
Berichten: 6948
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Service van de NS

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 06 sep 2018 01:32

https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... r-vervoer/

Je kan ook nog naar de Geschillencommissie als de NS niet compenseert. Ik kan de reactie van topicstarter verder prima begrijpen.

Speedy123
Berichten: 647
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Service van de NS

Ongelezen bericht door Speedy123 » 06 sep 2018 03:15

mahadma schreef:
05 sep 2018 11:55
Er was een enorme storing en er konden geen treinen rijden, dus of u wel of niet op het perron had kunnen komen maakt niet uit, er had toch geen trein gekomen, stroomstoring. Dus gewoon overmacht.

Nee hoor, dat is geen overmacht. Storingen zullen altijd optreden. Bedrijven dienen daar rekening mee te houden en te zorgen voor voldoende maatregelen om met dit soort situaties om te kunnen gaan.

Zo is er inmiddels genoeg jurisprudentie dat een vliegtuig mankement geen overmacht is, een luchtvaart maatschappij dient voor overcapaciteit te zorgen zodat ze adequaat in kunnen grijpen wanneer er een vliegtuig stuk gaat.

Dat gaat hier ook op, de NS had bij een groot evenement dat al ruim van te voren aangekondigd was moeten zorgen dat er in geval van een calamiteit genoeg bus capaciteit beschikbaar was om reizigers adequaat alternatief vervoer aan te kunnen bieden. De NS heeft dit overduidelijk verzuimt, vele reizigers hebben heel lang vastgezeten en konden geen kant op. De politie moest door het verzuim van de NS ingrijpen en het station afgrendelen omdat het overvol raakte. Hieroor kon TS niet inchecken. Het niet inchecken wordt door de NS aangegrepen als reden dat ze geen vergoeding uitkeren.

Ts heeft nu dus zelf haar alternatieve vervoer moeten regelen en daarvoor kosten moeten maken. De NS dient haar gewoon conform de vertragingsregels een vergoeding aan te bieden. Het valt haar aan te rekenen dat het station overvol raakte waardoor TS niet in kon checken. Er was niet voldoende alternatief vervoer om de mensen af te voeren, de enige reden waarom het station overvol geraakt was.

Helaas is er decenia na de privatisering van de NS nog altijd geen echte concurrentie op het spoor. De lukratieve intercity trajecten zijn nog allemaal in handen van de NS. Daardoor kan de NS zich nog altijd haar beroerde service permiteren. De enige oplossing is diverse lijnen van de NS afnemen en in de markt te zetten, zodat er eindelijk eens echte concurrentie op het spoor komt waardoor service iets is waarmee de betere vervoerder zich kan onderscheiden.

BL2
Berichten: 2789
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Service van de NS

Ongelezen bericht door BL2 » 06 sep 2018 07:08

Dus als ik het goed begrijp moet NS continue zoveel bussen achter de hand houden dat bij calamiteiten er toch vervoerd kan worden.
Prima idee, nu even over het kostenplaatje hiervan............

Lowieze
Berichten: 2216
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Service van de NS

Ongelezen bericht door Lowieze » 06 sep 2018 07:38

BL2 schreef:
06 sep 2018 07:08
Dus als ik het goed begrijp moet NS continue zoveel bussen achter de hand houden dat bij calamiteiten er toch vervoerd kan worden.
Prima idee, nu even over het kostenplaatje hiervan............
Haha, is ook onmogelijk. Bij een calamiteit kan het uren duren voordat er busvervoer geregeld is.
Heb een keer bij een bommelding op een station zelf uit moeten zoeken hoe verder te kunnen reizen, omdat NS geen kans zag busvervoer voor zoveel mensen te regelen. Uiteraard wel mijn gehele heenreis vergoed gekregen.

NeoDutchio
Berichten: 6180
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Service van de NS

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 06 sep 2018 07:46

BL2 schreef:
06 sep 2018 07:08
Dus als ik het goed begrijp moet NS continue zoveel bussen achter de hand houden dat bij calamiteiten er toch vervoerd kan worden.
Prima idee, nu even over het kostenplaatje hiervan............
De NS heeft een scala aan bussen die ze kunnen inzetten. Echter.... Zodra een storing zich voordoet zal eerst bekeken moeten worden wat er aan de hand is. Er zal ook gekeken worden binnen hoeveel tijd de storing opgelost zou kunnen worden. Pas als blijkt dat de storing te groot is zullen de bussen besteld worden. Hier kan al een tijdsbestek van 1 tot 2 uur voor zijn. Dan worden dus de busmaatschappijen benaderd. De chauffeurs slapen niet in de bus, die zullen dus eerst naar de maatschappij moeten rijden en van daar uit naar alle stationnen die getroffen zijn. Ondertussen moet dan ook een dienstregeling bedacht moeten worden. De tijd tussen het bellen naar de busmaatschappijen en dat ze feitelijk aanwezig zijn zit ook minimaal een uur. Ook moet je rekening houden met de rijtijdenwet.
Dus vanaf het moment van de storing totdat er bussen kunnen rijden zit gewoon minimaal 2 tot 3 uur tussen.

JozJan
Berichten: 251
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Service van de NS

Ongelezen bericht door JozJan » 06 sep 2018 10:16

Moneyman schreef:
05 sep 2018 16:22
Tsja. Het enkele feit dat de NS coulance heeft betoond, wil niet zeggen dat de reacties over de regels verkeerd waren. In tegendeel.
Het gaat meer om reacties over het proces zeg maar. Je kunt 'geld terug ivm vertaging' makkelijk claimen via MijnNS. Wordt meteen gecontroleerd en als er geen vertraging is afgewezen. soms ten onrechte. Persoonlijk voorbeeld: ingecheckt om 07u05. Trein van 07u08 bleek niet te rijden. Even station uitgegaan en dus incheck geannulleerd. Vervolgens om 07u14 opnieuw ingecheckt. Vertraging 30 minute, maar claim via mijnNS afgewezen ivm incheck om 07u14. Logisch dat de claim in een automatisch systeem wordt afgewezen. Vervolg: mail naar NS met bezwaar tegen afwijzing claim, duurt dan even maar vervolgens zal NS de claim alsnog toekennen.

In dit geval is er geen incheck geweest, dus claim zal in eerste instantie altijd worden afgewezen. Maar zoals ook blijkt helpt het uitleggen van de situatie wel degelijk. Ik wil maar zeggen: het is niet dat de NS zich aan haar eigen regels houdt door een claim af te wijzen als er niet is ingecheckt, als voldoende aannemelijk kan worden gemaakt dat het wel de bedoeling is geweest om in te checken dan doen ze niet moeilijk.

BL2
Berichten: 2789
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Service van de NS

Ongelezen bericht door BL2 » 07 sep 2018 19:20

NeoDutchio schreef:
06 sep 2018 07:46
De NS heeft een scala aan bussen die ze kunnen inzetten
Dat zal nog tegenvallen. NS is op zo'n moment afhankelijk wat touringcar bedrijven nog als reserve achter de hand hebben. Vooral in zomer en vakantietijd kan dit fors tegenvallen. Soms rijden er zelfs bussen mee uit België, als er niet genoeg beschikbaar is bij een calamiteit.
Er staan echt niet terreinen vol met bussen welke op afroep a la minute beschikbaar zijn.

renewouters
Berichten: 3442
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Service van de NS

Ongelezen bericht door renewouters » 08 sep 2018 09:39

BreejKC schreef:
05 sep 2018 16:19
geeft u niet het recht iemand als gek uit te maken

Het bovenstaande ben ik met u eens. Maar een TS (Topic Starter) die hier eenmalig komt en door een aantal mensen op een uiterst negatieve manier vrijwel voortdurend in het ongelijk gesteld wordt komt dan wel van een koude kermis thuis.
Feitelijk antwoorden geven maakt het nog niet negatief. Of moeten we eerst een halve pagina vol met empathisch medeleven beschrijven en dan overgaan tot de feiten?

Plaats reactie