hänschen klein schreef: ↑14 dec 2018 18:56
Consumentenklachten zijn echter niet alleen de schuld van de pakketbezorgers en hun opdrachtgever ...
maar ook van het veeleisende consumentengedrag
Het aantal bezorgklachten neemt alsmaar toe. M.i. eerder de tijd voor preventieve tegenmaatregelen.
Vorige week reed de Post.nl-pakketbezorger tegen een voor onze deur geparkeerde auto aan, vandaag reed hij bij het keren op de smalle weg dwars door mijn al wat oudere heg en bleef door de dikke takken in zijn wiel vaststeken ... 'maar, er was niets aan de hand', loog hij, terwijl ik bij het afzagen van de takken de indruk kreeg, dat hij totaal gestrest en hij hier tweemaal totaal fout bezig was.
Mijn overburen daarentegen bestellen dagelijks producten via het internet, de directe buren hebben allerlei automatische na-lever-abonnementen zoals voor koffie, hondenvoer of wasmiddelen maar beide zijn ze, bijna, nooit thuis. Het mogen afleveren bij hun buren links en rechts staat in onze straat inmiddels op een ijzig dieptepunt, de gestreste bezorgers komen tweemaal voor niks langs en proberen het telkens bij de buren naast de afwijzende buren, maar inmiddels werkt dit ook al niet meer.
Nu deze gestreste pakketbezorgers, volgens de actuele berichten, ook nog in de tuin, of achter het huis en zelfs in kliko's gaan afleveren, briefjes 'van niet thuis aangetroffen' misbruiken of zèlf een handtekening zetten of pakjes ook zomaar in het niets verdwijnen, wordt het ècht tijd om deze alsmaar stijgende manier van online-bestellen en aan de voordeur te laten afleveren, een halt wordt toegeroepen.
Sympathiek vind ik bij voorbeeld al die online-leveranciers, die op de website als alternatief een centraal verzamelpunt in de buurt aanbieden zonder extra kosten. Ik zie daaronder bij voorbeeld enkele supermarkten, een schrijfwarenwinkel of een bloemenzaak. Klaarblijkelijk worden de gespaarde extra onkosten aan het centrale afleverpunt als kostenvergoeding en verdienmodel uitbetaald. Er worden proeven gedaan met geautomatiseerde centrale containers waarbij de geadresseerde met een code zijn pakje kan afhalen.
Hier zet ook mijn voorstel tot een verandering van de procedure in namelijk: "Wie aan de voordeur laat afleveren, moet maar meer gaan betalen!" Het is m.i. inmiddels eerder een maatschappelijke kwestie geworden, want de grote pakketbezorgers vechten momenteel alleen maar om hun eigen marktaandeel.
1 - Het aantal bewegingen in de straat van pakjes-voertuigen moet worden gereduceerd
2 - de nog te verwachten grote toename van online-bestellingen effectiever georganiseerd
TEGENVRAAG: Is extra moeten betalen al direct bij een online-bestelling wanneer je aan de deur afgeleverd wilt hebben een redelijke oplossing/optie? Bij voorbeeld met een € 2,50 toeslag en wordt het aantal leveringen direct aan de deur dan daarmee minder?