LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rijbewijs ongeldig verklaard bij Alzheimer

Andere onderwerpen over auto en vervoer
jijsendorn
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 sep 2015 13:06

Rijbewijs ongeldig verklaard bij Alzheimer

Ongelezen bericht door jijsendorn »

Mijn vader heeft Alzheimer in combinatie met een tweede vorm van dementie. Hij is door het CBR gekeurd en zijn rijbewijs is ongeldig verklaard (in juni 2018). Inmiddels krijgt hij weer gewoon een oproep om zijn rijbewijs te verlengen en hij moet laten zien dat hij dat ook kan, maar wel in zijn eigen auto (die hij niet meer heeft). Voor iemand met Alzheimer is dit erg onrustig. Heb contact gezocht met het CBR en die zien ook dat zijn rijbewijs ongeldig is verklaard, maar zeggen doodleuk: "uw vader moet even een papier ondertekenen dat hij uit het systeem gehaald moet worden". Maar hoe is dat mogelijk voor iemand met Alzheimer. Ik heb hem een dik half jaar geleden een machtigingsformulier laten ondertekenen waarop ik zijn zaken behartig. Helaas... dit papier zijn ze kwijt en dus doet het CBR niets, want: "ja, iedereen kan wel zeggen dat hij de zoon is....!!" Ik sta nu met de rug tegen de muur. Wat kan je nu nog meer doen?? Is het werkelijk zo'n chaos bij het CBR en wat ook de politie beaamt?

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Rijbewijs ongeldig verklaard bij Alzheimer

Ongelezen bericht door riddert »

Ik zou de post van het CBR omtrent het rijbewijs van uw vader gewoon negeren. Uw vader zal toch nooit meer rijden, en zal er niets van merken.
Er zijn belangrijker zaken om u zorgen over te maken.

sake1987

Re: Rijbewijs ongeldig verklaard bij Alzheimer

Ongelezen bericht door sake1987 »

Die onrust creëert uzelf door uw vader op de post te wijzen, zoals riddert ook al zegt , negeer de post van het CBR dan verloopt alles vanzelf.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rijbewijs ongeldig verklaard bij Alzheimer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Persoonlijk zou ik, om ook andere zaken te kunnen regelen, een bewindvoerdersschap aanvragen inzake uw vader.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Rijbewijs ongeldig verklaard bij Alzheimer

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Lady1234 schreef:
18 dec 2018 16:53
Persoonlijk zou ik, om ook andere zaken te kunnen regelen, een bewindvoerdersschap aanvragen inzake uw vader.
Inderdaad.
Niet negeren maar op deze manier regelen. Anders keert de post en de onrust steeds weer terug.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Rijbewijs ongeldig verklaard bij Alzheimer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wellicht kan uw vader bij de notaris nog een algehele volmacht voor u laten opmaken, zodat u alle rechtshandelingen namens hem kunt verrichten. Dan moet hij nog wel de notaris kunnen overtuigen dat hij de consequenties van die machtiging overziet.

Voor uw informatie: uw vader blijft handelingsbekwaam, maar daarnaast kunt u namens hem optreden. Er hoeft dan geen bewindvoerder aangesteld te worden door de rechtbank, mocht uw vader écht niet meer handelingsbekwaam zijn.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rijbewijs ongeldig verklaard bij Alzheimer

Ongelezen bericht door Moneyman »

jijsendorn schreef:
18 dec 2018 16:06
Mijn vader heeft Alzheimer in combinatie met een tweede vorm van dementie. Hij is door het CBR gekeurd en zijn rijbewijs is ongeldig verklaard (in juni 2018). Inmiddels krijgt hij weer gewoon een oproep om zijn rijbewijs te verlengen en hij moet laten zien dat hij dat ook kan, maar wel in zijn eigen auto (die hij niet meer heeft). Voor iemand met Alzheimer is dit erg onrustig. Heb contact gezocht met het CBR en die zien ook dat zijn rijbewijs ongeldig is verklaard, maar zeggen doodleuk: "uw vader moet even een papier ondertekenen dat hij uit het systeem gehaald moet worden". Maar hoe is dat mogelijk voor iemand met Alzheimer. Ik heb hem een dik half jaar geleden een machtigingsformulier laten ondertekenen waarop ik zijn zaken behartig. Helaas... dit papier zijn ze kwijt en dus doet het CBR niets, want: "ja, iedereen kan wel zeggen dat hij de zoon is....!!" Ik sta nu met de rug tegen de muur. Wat kan je nu nog meer doen?? Is het werkelijk zo'n chaos bij het CBR en wat ook de politie beaamt?
Wat heeft de politie ermee te maken? Regel gewoon bewindvoering, dan kan je dit soort problemen oplossen. Wil of kun je dat niet, negeer het dan gewoon.
Erthanax schreef:
18 dec 2018 18:09
Wellicht kan uw vader bij de notaris nog een algehele volmacht voor u laten opmaken, zodat u alle rechtshandelingen namens hem kunt verrichten. Dan moet hij nog wel de notaris kunnen overtuigen dat hij de consequenties van die machtiging overziet.

Voor uw informatie: uw vader blijft handelingsbekwaam, maar daarnaast kunt u namens hem optreden. Er hoeft dan geen bewindvoerder aangesteld te worden door de rechtbank, mocht uw vader écht niet meer handelingsbekwaam zijn.
Hier is het te laat voor; de vader is al niet handelingsbekwaam meer. Juist voor het voorkomen van dit soort zaken is een kevenstestament een uitkomst.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Rijbewijs ongeldig verklaard bij Alzheimer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Te laat is natuurlijk te laat, maar is het echt te laat? Een notaris stelt zelf vast of iemand handelingsbekwaam is. Als hij/zij vindt dat vader begrijpt dat zoon alles kan regelen en dat hij dat ook wil, dan kan het mogelijk nog wel. Als er meer kinderen zijn, moeten die het er ook mee eens zijn natuurlijk.

Maar je hebt gelijk, dit soort zaken regelt men het best op tijd.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rijbewijs ongeldig verklaard bij Alzheimer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
18 dec 2018 20:30
Te laat is natuurlijk te laat, maar is het echt te laat? Een notaris stelt zelf vast of iemand handelingsbekwaam is.
Betrokkene is al langere tijd Alzheimerpatient met nog een tweede vorm van dementie en kan blijkbaar niet eens meer een machtigingsformulier tekenen. Die is echt niet meer handelingsbekwaam.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Rijbewijs ongeldig verklaard bij Alzheimer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Is er dan nog geen bewindvoering/curatele ingesteld?
Notarissen hebben, in ieder geval waar het gaat om aanpassen van een testament, soms zeer ruime opvattingen over wat "compos mentis" inhoudt. Aanzienlijk ruimer dan een geriater, zo veel is zeker.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Rijbewijs ongeldig verklaard bij Alzheimer

Ongelezen bericht door moederslink »

Moneyman schreef:
18 dec 2018 20:33
Erthanax schreef:
18 dec 2018 20:30
Te laat is natuurlijk te laat, maar is het echt te laat? Een notaris stelt zelf vast of iemand handelingsbekwaam is.
Betrokkene is al langere tijd Alzheimerpatient met nog een tweede vorm van dementie en kan blijkbaar niet eens meer een machtigingsformulier tekenen. Die is echt niet meer handelingsbekwaam.
Bewindvoering gaat alleen over' beheer vermogen ' ;
bij handelingsonbekwaamheid rest alleen nog curatele, de zwaarste ' maatregel ' helaas.
De curandus heeft dan helemaal geen bevoegdheden meer, noch over de gelden, noch over de behandeling, zorg en/of verblijf.

Het vaststellen van handelings / wilsonbekwaamheid moet wel aan bepaalde , nogal zware , criteria voldoen .

Curatele kan aangevraagd worden door familie , maar ook de instelling en/of de behandelaar van de cliënt/ patiënt kan dit in gang zetten.
Het tekenen van machtigingen e.d is in dit stadium al te laat vrees ik , is zinloos dus.

@jijsendorn, beter lijkt mij je vader niet meer ' lastig te vallen ' met dit soort gedoe vh CBR .
Niemand is tenslotte verplicht het rijbewijs te verlengen.
Chaos bij het CBR is niet relevant .

NB * : het is beslist aan te raden voor eenieder van ons om een levenstestament op te stellen zolang men nog goed en helder is . Dit kan i.o.m de huisarts die dan daar een copie van kan bewaren in het dossier.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rijbewijs ongeldig verklaard bij Alzheimer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zo’n levenstestament moet echt bij de notaris worden opgemaakt.

En waarom zou de huisarts een kopie moeten hebben?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Rijbewijs ongeldig verklaard bij Alzheimer

Ongelezen bericht door moederslink »

PS : curatele aanvragen moet bij de kantonrechter gebeuren met
- 1 : accoordverklaring vd overige dichtstbijzijnde familieleden
- 2 : bereidverklaring vd te benoemen / aankomende curator
- 3 : verklaring vd instelling/ behandelaar vd cliënt/ patiënt

Het kan redelijk snel geregeld worden maar het is wel een zwaar besluit , het is niet niks.
Maar misschien is het wel het beste in sommige situaties .

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Rijbewijs ongeldig verklaard bij Alzheimer

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
18 dec 2018 22:00
Zo’n levenstestament moet echt bij de notaris worden opgemaakt.

En waarom zou de huisarts een kopie moeten hebben?
Dat klopt , je stelt zo.n levenstestament op i.s.m een notaris mits je nog goed en helder bent .
Je kunt hier bv ook immateriële zaken vast laten leggen t.a.v bv : verzorging, reanimeren of niet etc .
Daarom acht ik het van belang dat het e.e.a goed met de HA is doorgesproken en hij hier net zo goed een copie van krijgt.

NB : In het geval vd vader van TS is dit alles helaas niet meer toepasbaar , denk ik, dat stadium is voorbij.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Rijbewijs ongeldig verklaard bij Alzheimer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Van dat laatste ben ik (nog) niet overtuigd. TS kan dat het beste zelf beoordelen en eventueel bespreken met zijn vader en met de notaris.

Als dergelijke zaken tijdig geregeld worden, hoeft men nooit naar de rechter en kan toch altijd alles geregeld worden, inclusief verkoop van onroerend en beslissingen over (medische) zorg.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Rijbewijs ongeldig verklaard bij Alzheimer

Ongelezen bericht door moederslink »

Erthanax schreef:
18 dec 2018 22:31
Van dat laatste ben ik (nog) niet overtuigd. TS kan dat het beste zelf beoordelen en eventueel bespreken met zijn vader en met de notaris.

Als dergelijke zaken tijdig geregeld worden, hoeft men nooit naar de rechter en kan toch altijd alles geregeld worden, inclusief verkoop van onroerend en beslissingen over (medische) zorg.
Alzheimer en dementie ....ja ik hoop ook dat ik het mis heb en dat vader nog ' goed genoeg ' is , dan is misschien onder bewindstelling en mentorschap voldoende vooralsnog , indien nodig.
Een volmacht tekenen oid lijkt mij een gepasseerd station , maar de TS weet dat wel beter.

Onder curatele stellen is erg ingrijpend , ook voor diegene die het in gang moet zetten.

Zelf heb ik +- 6 jr geleden al zo.n levenstestament opgesteld met mijn wensen t.a.v materiële en immateriële kwesties. En dit besproken met mijn HA en hij heeft een copie.
Ik kijk hier gemiddeld 1x per jaar nog even naar en zet er dan een paraaf en datum onder , opdat het "geactualiseerd " blijft staan en ik er nog steeds achter sta.
Ik hoop niet dat mijn kinderen voor dit soort bepaald ingrijpende beslissingen komen te staan wanneer ik zelf steeds meer de weg kwijt zou raken .
Laatst gewijzigd door moederslink op 18 dec 2018 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rijbewijs ongeldig verklaard bij Alzheimer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb een jaar of twee geleden een notariële volmacht op laten stellen en mijn kinderen aangewezen als de volmachthouders. Zij kunnen over alles beslissen als ik daartoe niet meer in staat ben. Kleine zaken elk op zich, grote zaken samen. Zij weten waar de volmacht ligt en welke notaris dat verzorgd heeft, mocht hij spoorloos zijn. Ik zou niet weten waarom mijn huisarts een kopie moet hebben. Belangrijker lijkt het mij dat de volmachthouders op de hoogte zijn van mijn wensen en dat zijn ze.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Rijbewijs ongeldig verklaard bij Alzheimer

Ongelezen bericht door moederslink »

Goeie zaak, Lady1234, goed gedaan.

De HA benoem ik alleen ivm bv ..... reanimeren , sedatie en euthanasie .
Zelf vond ik het belangrijk genoeg om dit met hem door te nemen en te kijken hoe hij er in staat, vandaar.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rijbewijs ongeldig verklaard bij Alzheimer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb gelukkig een kind wat van die zaken volledig op de hoogte is, en ik hoop dat als dat nodig is, daarin ook tov mij een verstandige beslissing kan nemen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Rijbewijs ongeldig verklaard bij Alzheimer

Ongelezen bericht door moederslink »

Dan is dat hartstikke fijn en mooi zo voor je geregeld.
Maar niet iedereen is daarmee gezegend , veel ouderen zijn alleen en eenzaam en dan is het denk ik goed om dit zelf met volle verstand vast te leggen in bv zo.n levenstestament.

Gesloten