LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe kan ik het CBR bereiken?

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Hoe kan ik het CBR bereiken?

Ongelezen bericht door Rinustp »

Ik ben al meer dan een week bezig om contact te krijgen met het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).
Mijn vrouw en ik moeten ons rijbewijs verlengen maar dat wordt ons heel moeilijk gemaakt door het cbr.

Volgens de gegevens moet mijn vrouw een keuring ondergaan in een ziekenhuis ivm met haar ziekte (Parkinson). Maar welke eisen hangen daaraan? In het ziekenhuis krijgen wij tegenstrijdige informatie. Wij willen aan het cbr vragen wat we moeten doen maar kunnen die niet bereiken. Op het gemeentehuis weten ze het ook niet.

Ik wil al mijn rijbewijzen verlengen maar op het gemeentehuis lieten ze zien dat verlenging op medische gronden niet mogelijk is. En dat terwijl ik niet weet wat die medische gronden zijn.

Ik heb al een halve dag aan de telefoon gehangen en ruim een week geleden een e-mail gestuurd maar krijg op geen manier een reactie.

Ik weet niet wat daar aan de hand is maar wij zitten straks zonder rijbewijs omdat het cbr op geen enkele manier te bereiken is.
Waar zijn zij bang voor? Is het aannemen van meer personeel een dreiging of hoe moet ik het zien?

Heeft iemand een tip hoe je deze club kan bereiken of moeten wij straks gewoon zonder geldig rijbewijs de straat op?

Moneyman
Berichten: 30039
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoe kan ik het CBR bereiken?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik mis even wat. Je hebt een halve dag aan de telefoon gehangen, met het CBR neem ik aan. En dan? Sta je in de wacht? Wordt je van het kastje naar de muur gestuurd? Of kan men je geen duidelijkheid geven? Kortom; wat is precies het probleem?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Hoe kan ik het CBR bereiken?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Je moet niet zonder geldig rijbewijs de straat op, je mag het zelfs niet. Ik zit ook met dat dilemma. Na ca een uur had ik telefonisch contact. Ze hebben me later wel een keer terug gebeld. Je bent van hun afhankelijk, er is geen andere weg. Vul de verklaring online in nadat je ze betaald hebt. Lees goed, ga naar een dokter. Stuur alles zoals beschreven op, niet aangetekend want dat komt niet aan, wordt niet afgehaald. Dan wachten op nader bericht.

ErnieG
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 mar 2017 18:22

Re: Hoe kan ik het CBR bereiken?

Ongelezen bericht door ErnieG »

Vul de eigen verklaring in op de website van het CBR, dan krijg je meteen verdere instructies. Of heb je dat al gedaan en heb je nu vragen n.a.v. die instructies?

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: Hoe kan ik het CBR bereiken?

Ongelezen bericht door Rinustp »

Moneyman schreef:
23 jan 2019 15:07
Ik mis even wat. Je hebt een halve dag aan de telefoon gehangen, met het CBR neem ik aan. En dan? Sta je in de wacht? Wordt je van het kastje naar de muur gestuurd? Of kan men je geen duidelijkheid geven? Kortom; wat is precies het probleem?
Ik heb het op verschillende tijdstippen geprobeerd.
Ik sta in de wacht en er wordt meestal niet aangegeven hoelang het nog zou kunnen duren.

Ik heb verder nog geen stappen genomen. Ik heb dus nog geen eigen verklaring ingevuld of andere dingen.
Mijn vrouw wel. Zij heeft een gezondheidsverklaring ingevuld (en betaald). Ze weet niet hoe ze nu verder moet omdat zij heeft gezien dat er misschien nog een neurologisch onderzoek moet plaatsvinden. Maar dat weet ze niet zeker.
Het rare is dat er bij mijn vrouw geen medische blokkade op haar aanvraag zit en bij mij wel. En dat terwijl zij wel ziek is.
Ik wil ook weten waarom er een medische verklaring op mijn aanvraag zit. Hebben zij dat zelf verzonnen, of mis ik iets?

Het is toch niet zo erg als je duidelijkheid wilt hebben over hoe het zit?

Maar welke stappen je ook kunt ondernemen. Het blijft natuurlijk wel een slechte zaak dat het Cbr niet fatsoenlijk te bereiken is en dat men ook niet reageert op mijn mail.
Voor wie zitten zij daar?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Hoe kan ik het CBR bereiken?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Vele vrachtwagen chauffeurs zitten met zelfde probleem, maar door te bellen kunnen zij niet werken en duurde het nog langer...

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Hoe kan ik het CBR bereiken?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Opsturen en afwachten. Meer kun je niet doen. Is je rijbewijs eerder afgelopen zul je moeten wachten. Zo zijn de regels in Nederland.

gtheuws
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jan 2016 10:01

Re: Hoe kan ik het CBR bereiken?

Ongelezen bericht door gtheuws »

Hoi, Inmiddels een klacht ingediend bij de ombudsman, en ik leg het ook even neer bij Radar.

In oktober heb ik een gezondheidsverklaring met aanvullende documenten aangeleverd bij de contactpersoon van het CBR in Leijpark, Tilburg. Ik revalideerde daar na een herseninfarct.

Ik zou binnen enkele weken daar terugkoppeling voor krijgen. (moet ik een rijtest).

Na bellen wordt aangegeven dat het minimaal 4 weken en maximaal 8 weken duurt. Begin December geeft men aan dat het document van de revalidatiearts (Geen bezwaar) niet in de dossier zit. Op 13/12 is alles op 2 manieren verstuurd, elektronisch en per post.
Net voor kerst krijg ik na veel bellen en achter de vodden zitten te horen dat de rijbevoegdheid niet ingetrokken is. Als de verzekeraar zegt dat ik verzekerd ben dan mag ik gewoon rijden. Natuurlijk heb ik meteen gebeld met de verzekeraar (ZLM) en deze geeft aan dat als de revalidatiearts geen probleem heeft ik gewoon verzekerd ben. De revalidatiearts had bij de papieren voor het CBR als aangegeven geen bezwaar te zien.

Daarna verschuift de datum van half jannuari naar eind januari en nu eind februari. Wat me stoort:
1. Er wordt allen gecommuniceerd via meldingen op een website. Die moet ik gaan raadplegen.
2. Ik betaal 34,50 maar heb na 5 maanden nog geen levering. En dat terwijl 4 weken aangegeven wordt na volledigheid van de gegevens. Ook die bevestiging krijg je niet op schrift. Ik heb vrij continu gebeld.
3, Als je belt dan komt het vaker wel dan niet voor dat je na een uur de verbinding kwijt bent en weer opnieuw kunt beginnen. De kosten moet ik zelf betalen.

ik eis dan ook:
1. Terugbetaling van de kosten die ik aan het CBR betaald heb
2. Afhandeling binnen een spoedprocedure van 2 weken, Ja, die bestaat
3. Mailing door middel van bellen/brief ipv de huidige methodiek
4. Vergoeding van de belkosten. Omdat het zo lang duurt kan dit eigenlijk alleen per modbiel

De totale kosten zijn ongeveer 50 euro.

...... Doe er je voordeel mee, of niet
Laatst gewijzigd door Radar op 03 feb 2019 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Persoonlijke gegevens verwijderd

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Hoe kan ik het CBR bereiken?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik wacht ook op het CBR, maar ik zet mijn Adres hier niet neer. Volgens mij helpt dat ook niet. En je geld terugeisen, daar zullen ze hier waarschijnlijk ook niet op reageren.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe kan ik het CBR bereiken?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@gtheuws

U kunt hier wel zoveel eisen, maar dit is Radar niet, slechts het forum. Ook is het heel onverstandig uw adres op het openbare internet te zetten.

Maar er schijnen duizenden mensen te wachten, dus ik zie niet zo gauw dat Radar iets voor u zou kunnen doen om een en ander te bespoedigen.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Hoe kan ik het CBR bereiken?

Ongelezen bericht door BL2 »

gtheuws schreef:
03 feb 2019 15:12
2. Afhandeling binnen een spoedprocedure van 2 weken, Ja, die bestaat
- Waarom eist u een spoedprocedure waarbij u schijnbaar de lange wachtrij met geduldige lotgenoten wil passeren ?
- Waarom uw complete adres op een openbaar forum ?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Hoe kan ik het CBR bereiken?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Is het CBR niet een overheidsorganisatie die zich, net als burgers, aan de wet moeten houden? Dan moeten zij zich ook houden aan de Algemene Wet Bestuursrecht (AWB). Kijk die wet er eens op na en kijk wat in Hoofdstuk 4, artikel 4.13 en volgende staat. Als het CBR de betrokkenen niet om uitstel heeft gevraagd, dan moeten zij zich houden aan de termijnen daar genoemd. Hebben ze daaraan niet voldaan en niet aan de betrokkenen om uitstel verzocht dan zou ik proberen ze officieel schriftelijk in gebreke te stellen. Geef ze 14 dagen de tijd (dat is ook een termijn die de wet noemt) hun gebrek te herstellen. Doen ze dat niet, leg ze daarna een dwangsom op. Misschien, als dat wat vaker bij het CBR gebeurt, worden ze er eens wakker.

Nu hoor ik al weer hele volksstammen schreeuwen dat ze het bij het CBR zo druk hebben. Iedereen moet daar maar op wachten. Zo werkt de wet echter niet. Interne problemen bij overheidsorganisaties mogen niet op burgers uitgespeeld worden. Dat is het verhaal wat ik de laatste maanden veel te vaak hoor over het CBR. Ze verkondigen vanuit het hoogste niveau zelfs openlijk op tv.

Hoewel ze het misschien wel denken in al hun hooghartigheid en machtspositie, ook het CBR staat niet boven de wet. Maar, omdat velen het maar laten gaan, kan het CBR op die manier zijn gang gaan, zonder zich van burgers iets aan te trekken. Burgers, neem dus actie, dat hoeft geen burgerlijke ongehoorzaamheid te zijn. Maar de wet staat echt niet toe dat goedwillende burgers slachtoffers worden van slecht werkende overheidsorganisaties. Die plegen op deze manier wettelijke ongehoorzaamheid.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 04 feb 2019 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Hoe kan ik het CBR bereiken?

Ongelezen bericht door renewouters »

Allemaal hartstikke geweldig al die wettelijke bepalingen. Maar hoe los je daarmee het gigantische werknemerstekort waar iedereen momentele mee te kampen heeft op?

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe kan ik het CBR bereiken?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@breejKC

Dan kan men dus van de dwangsom met de taxi. :lol: Maar de papieren zullen niet eerder komen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Hoe kan ik het CBR bereiken?

Ongelezen bericht door BreejKC »

renewouters schreef:
03 feb 2019 17:23
Allemaal hartstikke geweldig al die wettelijke bepalingen. Maar hoe los je daarmee het gigantische werknemerstekort op?

Hoe ik of u dat zogenaamde werknemerstekort moet oplossen moet niet ons probleem zijn. Dat is een werkgeversprobleem, zoals het CBR ook een werkgever is. Het soort idiote eisen die aantallen werkgevers anno 2019 soms stellen leiden vrijwel automatisch tot het veelgehoorde item "we kunnen geen werknemers vinden". Helaas is dit een halve waarheid die erger is dan een . . . . .
Ook het CBR kent heel veel (!) betrekkelijk eenvoudige administratieve werkzaamheden. Heus, op dat soort werkzaamheden hoeven echt geen HBO'ers of universitair opgeleide mensen gezet te worden.

Wanneer je als werkgever alleen maar perfecte mensen (wat dat ook moge zijn) in dienst wil hebben en, zogenaamd, daarmee zo weinig mogelijk risico wil lopen, dan is een werknemerstekort ook snel gecreëerd. Maar dat hebben werkgevers wel zelf gedaan. Die werkloosheid mag dan afnemen, het is het nog steeds het hoogst onder de zogenaamd laag-opgeleiden. Als dat werknemerstekort echt zo schrijnend is, en je daar gewone burgers de dupe van laat zijn, dan is het zeer zinvol meer te gaan investeren in die laag-opgeleiden, zodat die ooit ook eens uit hun uitkering komen.

Dan spreek ik niet eens over de verborgen werkelozen ofwel: de gedeeltelijk arbeidsongeschikten. Tel bij het "echte" werklozen-aantal er gerust zo'n 250.000 - 500.00 mensen bovenop. "Maar die werknemers, daar zit een vuiltje aan. Die motten we niet. Laat maar lekker in de uitkering zitten. Het UWV betaald ze wel", zo denken (en handelen daarnaar) veel werkgevers. Ook overheidsinstanties. Helaas maak ik dit fenomeen van dichtbij mee en begrijp werkelijk niet dat datzelfde UWV zich voor die mensen zich niet meer inzet. Uitkeren is kennelijk makkelijker als je eens flink inzetten voor die groep mensen en daarmee een groot maatschappelijk probleem verminderen.

Op vraag hoe het zogenaamde werknemerstekort nog enigszins verlicht kan worden heb ik, hiermee dan toch nog enkele suggesties gegeven.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe kan ik het CBR bereiken?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dan wordt de telefoon opgenomen door tien mensen ipv twee, dus vlugger, maar die kunnen echt die aanvragen niet afwerken.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Hoe kan ik het CBR bereiken?

Ongelezen bericht door berndv »

Rinustp schreef:
23 jan 2019 14:57
Ik wil al mijn rijbewijzen verlengen maar op het gemeentehuis lieten ze zien dat verlenging op medische gronden niet mogelijk is. En dat terwijl ik niet weet wat die medische gronden zijn.
Het meervoud doet mij vermoeden dat u meerdere typen voertuigen mag besturen. Indien één van die typen een bus of vrachtwagen is, zult u bij het verlengen van het rijbewijs een medische keuring moeten ondergaan.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Hoe kan ik het CBR bereiken?

Ongelezen bericht door piet987654 »

Gewoon bellen. 2 weken geleden heeft mijn vader ook gebeld naar het CBR om te vragen hoe lang het nog duurde voordat hij reactie kreeg op zijn opgestuurde doktersverklaring. Na 10 minuten in de wacht kreeg hij al contact. Een allervriendelijkste jongeman aan de telefoon die vertelde dat hij de zaak zou voorleggen en dat hij spoedig bericht zou sturen. En zie daar. 2 dagen later met de post de brief van het CBR dat hij er weer 5 jaar bij heeft gekregen.

smb
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:00

Re: Hoe kan ik het CBR bereiken?

Ongelezen bericht door smb »

Ben sinds eind november 2018 bezig mijn rijbewijs verlengd te krijgen. Deze verloopt 8 april 2019.
De gezondheidsverklaring online ingediend en betaald.
Kreeg op 2 januari een herinneringsmail dat de gezondheidsverklaring moest worden ingevuld.
Die kon ik op de CBR site bekijken. We waren niet thuis, vandaar de post niet gezien.
De mail meldde dat er keuring door een keuringsarts moest plaatsvinden en door wie staat in de begeleidende brief. Dit betrof echter dezelfde gezondheidsverklaring als door mij ingevuld maar dan ondertekend door de huisarts. De huisarts heeft de verklaring op 6 januari ingestuurd. Overigens had mijn huisarts 2 x gebeld met het CBR, heeft meer dan 30 minuten gewacht.
Op 30 januari -volgens de informatie op de site- door het CBR ontvangen.
Stuurde per post een bevestiging op 8 februari, waarin stond dat de aanvraag verder in behandeling werd genomen. Over 4-8 weken ontvang ik bericht. Deze brief staat niet op de CBR website, wel een planningsschema, dat de volgende stap rond 27 februari wordt gemeld.
Het is een en al verwarring.
Waarom niet alles per e-mail als je via internet je gezondheidsverklaring hebt ingediend.
Ik heb de stellige indruk dat er chaos heerst bij het CBR.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Hoe kan ik het CBR bereiken?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Ik had het niet beter kunnen uitdrukken. Ik denk dat, als het CBR niet aan haar wettelijke verplichtingen voldoet, door welke oorzaak dan ook, u zich het beste kunt wenden tot de Nationale Ombudsman.

Als iedereen dat doet die door het CBR slecht behandeld wordt, dan loopt die klachtenstroom daar compleet uit de hand. De Nationale Ombudsman zal dan uiteindelijk de verantwoordelijk minister daarop aanspreken. Dat is de enige die de chaos bij het CBR zou kunnen aanpakken.

Ondanks dat heb ik toch mijn twijfels. Vergelijk de puinhoop die heerst bij het CBR maar eens met de puinhoop die heerst bij het UWV. Als dat aanpakken bij het CBR eender gaat als bij het UWV dan voorspel ik de komende jaren weinig verbetering.

Wat dan als het rijbewijs niet tijdig door voortdurende fouten bij het CBR wordt uitgereikt? Vult u het zelf maar in. En als men gepakt wordt voor rijden zonder geldig rijbewijs, laat dan uiteindelijk de rechters maar eens bepalen waar de fouten daadwerkelijk gemaakt zijn en welke gevolgen dat voor de burger heeft. Als ook dat maar genoeg voor zou gaan komen, dan moet ook mij die macht toch wel een keer een lichtje gaan branden dat er een overheidsorganisatie is die wel heel erg slecht werk aflevert.

Gesloten