LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Parkeren op invalideparkeerplaats in Arnhem

Andere onderwerpen over auto en vervoer
tice17
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jun 2015 14:15

Parkeren op invalideparkeerplaats in Arnhem

Ongelezen bericht door tice17 »

De gemeente Arnhem maakt het wel heel gemakkelijk om fout te parkeren op een invalideparkeerplaats. 10 minuten parkeren kwam mij laatst op 380 euro plus het reguliere parkeertarief te staan. Niet leuk voor de invalide die zijn auto niet kwijt kan en evenmin voor de ongelukkige die het bord even over het hoofd had gezien. Vindt u ook dat dit soort parkeerplaatsen duidelijker moet zijn aangegeven? Teken de petitie: https://petities.nl/petitions/invalidep ... -in-arnhem

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36
Beste antwoord
Gekozen door tice17

Re: Parkeren op invalideparkeerplaats in Arnhem

door BreejKC » 12 apr 2019 13:51

Als de invalidenparkeerplaats met dat onderbord (pijl slechts één richting op) werkelijk zo onduidelijk of verwarrend was aangegeven, dan zou ik als ik TS was daar snel enkele foto's gaan maken. Daarna gewoon de normale bezwaarprocedure volgen en uiteindelijk deze zaak door een onafhankelijk rechter laten beoordelen. Uw foto's dienen als bewijsmateriaal, dus let goed op hoe u die foto's maakt.

Uw schikkingsvoorstel moet u, als u het laat voor komen, vooraf wel betalen als zekerheidsstelling voor Justitie. Wint u deze kwestie, dan krijgt u uiteraard het betaalde bedrag netjes teruggestort.

Onduidelijke of verwarrende situaties leiden binnen de verkeersrechtspraak wel vaker tot uitspraken in het voordeel van de bekeurde burger. Ik ben een positieve ervaringsdeskundige daarmee. Vaak leidt zo'n positieve uitspraak voor de burger dan pas tot actie tot verduidelijking van de situatie door desbetreffende gemeentes, omdat deze er nogal eens een handje van hebben naar gewone, goedwillende burgers niet te luisteren.

Ook nog is mogelijk dat een kwestie helemaal niet voorkomt door het verlopen van de tijd. Automatisch vervalt dan de opgelegde beschikking en krijgt de bekeurde netjes het betaalde geld terug. Nadeel hiervan is dat een onduidelijke situatie dan blijft voortbestaan en de gemeente geld blijft innen van burgers die al hun opgelegde beschikkingen altijd betalen.

Een gemeente wordt in zo'n situatie dan ook niet terecht gewezen waardoor ambtenaren ook niet geconfronteerd worden met het voortbestaan van een foute situatie. Bij sommige gemeentes gebeurt dit verlopen van de geldende termijnen bewust, om te voorkomen dat ambtenaren gemaakte fouten moeten toegeven. Want dat is iets waar nogal wat ambtenaren moeite mee hebben. Ook daarmee heb ik, in een collectieve zaak voor meerdere personen tegelijk, ervaring opgedaan.

Dus nogmaals, maar men moet redelijk zeker van de zaak zijn, kan in beroep gaan wel degelijk helpen de opgelegde beschikking te laten vernietigen.
Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Parkeren op invalideparkeerplaats in Arnhem

Ongelezen bericht door Costnix »

Er staat een blauw bord met onderbord bij die parkeerplaatsen.
Wat moet er volgens u verbeterd worden?
Moet die nog groter zijn? Strepen op het wegdek? Parkeerplaats blauw schilderen
U kunt ook zelf een duidelijker bord zelf ontwerpen op b.v.
https://www.informatiebord.nl/c/121/all ... tieborden/
https://www.verkeersborden.com/parkeerborden

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Parkeren op invalideparkeerplaats in Arnhem

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat is er onduidelijk aan dat grote bord?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Parkeren op invalideparkeerplaats in Arnhem

Ongelezen bericht door BreejKC »

Bij mijn rij-opleiding was de leer van en het opletten op verkeersborden een belangrijk onderdeel daarvan. Vele malen werd het belang hiervan benadrukt. Dat velen na het behalen van het roze kaartje een loopje met de geleerde regels nemen zien wij dagelijks om ons heen.

Soms keert de wal het schip. Per ongeluk over het hoofd zien valt simpelweg onder de noemer "niet goed opgelet". Helaas voor u, daar bent u deze keer fors op afgerekend. Nog beter opletten de volgende keer.

Leuker kunnen wij het hier niet voor u maken. Duidelijker wel.

En een petitie ondertekenen om het woud van verkeersborden nog groter te maken lijkt mij overbodig. Nee, dankje. Eerder zou ik willen pleiten voor minder verkeersborden en minder verwarring. Als men goed in de praktijk brengt wat ooit geleerd is, dan moet één goed geplaatst verkeersbord in principe voldoende zijn.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 11 apr 2019 21:03, 2 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Parkeren op invalideparkeerplaats in Arnhem

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Iemand die niet kijkt ziet alles over het hoofd.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Parkeren op invalideparkeerplaats in Arnhem

Ongelezen bericht door Erthanax »

Tja. Het bord met onderbord is duidelijk genoeg, als je er recht voor staat. Rijdend vanuit de auto is dat anders, zekers als je probeert niet al te veel voetgangers, fietsers en scooters omver probeert te rijden.
Een rolstoelsymbool op straat schilderen is niet veel werk. Een groot wit kruis nog minder. Dat laatste is in mijn woonplaats het geval.

Zo nu en dan zie ik een "verkeersdeskundige" op televisie iets uitleggen over de hauchte van een bekeuching, die dan alteid te make heef met de gevaachzetting. Dan vind ik 380 euro wel erg veel. Ik kan me de frustratie van TS wel voorstellen.

Tice17: met een petitie zult u weinig bereiken, vrees ik. U bereikt vermoedelijk meer door bv. een actieve partij/raadslid in de gemeenteraad te benaderen.
In veel plaatsen kunt u gemeentelijke afdelingen rechtstreeks benaderen, of zijn er buurtregisseurs, wijkcoördinatoren, of een meldpunt voor onveilige verkeerssituaties. Langs die weg kunt u mogelijk ook nog een functionaris aan het denken zetten.
Laatst gewijzigd door Erthanax op 11 apr 2019 21:32, 2 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Parkeren op invalideparkeerplaats in Arnhem

Ongelezen bericht door 16again »

breien schreef:
11 apr 2019 21:08
Een groter verkeersbord heeft geen nut.
Zeker niet als dat bord haaks op de rijrichting staat.
Je moet nu vanuit iemands voortuin komen aanrijden om het bord van de voorkant te kunnen zien.

Petitie heeft weinig zin. Eerst betalen en bezwaar maken heeft meer kans.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Parkeren op invalideparkeerplaats in Arnhem

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je verkeersborden niet kunt zien, dan kun je beter in het geheel geen auto rijden.

tice17
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jun 2015 14:15

Re: Parkeren op invalideparkeerplaats in Arnhem

Ongelezen bericht door tice17 »

Erthanax schreef:
11 apr 2019 21:31
Tja. Het bord met onderbord is duidelijk genoeg, als je er recht voor staat. Rijdend vanuit de auto is dat anders, zekers als je probeert niet al te veel voetgangers, fietsers en scooters omver probeert te rijden.
Een rolstoelsymbool op straat schilderen is niet veel werk. Een groot wit kruis nog minder. Dat laatste is in mijn woonplaats het geval.

Zo nu en dan zie ik een "verkeersdeskundige" op televisie iets uitleggen over de hauchte van een bekeuching, die dan alteid te make heef met de gevaachzetting. Dan vind ik 380 euro wel erg veel. Ik kan me de frustratie van TS wel voorstellen.

Tice17: met een petitie zult u weinig bereiken, vrees ik. U bereikt vermoedelijk meer door bv. een actieve partij/raadslid in de gemeenteraad te benaderen.
In veel plaatsen kunt u gemeentelijke afdelingen rechtstreeks benaderen, of zijn er buurtregisseurs, wijkcoördinatoren, of een meldpunt voor onveilige verkeerssituaties. Langs die weg kunt u mogelijk ook nog een functionaris aan het denken zetten.
Ik heb contact gehad met een ambtenaar van de afdeling verkeer. Die vond mijn verzoek maar vreemd en ging niets doen om de situatie te verbeteren. Daarna heb ik een gemeenteraadslid benaderd van een partij die het beste met de automobilist voor heeft. Die heeft daarna de wethouder die toevallig lid is van diezelfde partij aangesproken en die gaan ... niets doen. Het gemeenteraadslid kan pas iets doen als het een breed gedragen probleem is, vandaar mijn initiatief.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Parkeren op invalideparkeerplaats in Arnhem

Ongelezen bericht door witte angora »

Sja, gistermiddag reed ik van een parkeerplaats weg, zeer langzaam, en evengoed bijna tegen een auto. Hoe dat kwam? Er stond een megagrote bus in mijn gezichtsveld waardoor ik de weg totaal niet kon overzien.

Het bord in Arnhem is inderdaad niet echt zichtbaar als je aan komt rijden. Net zoiets. Dat zie je inderdaad snel over het hoofd. Plus dat ze wel erg hoog staan. Als je ernaast staat zie je alleen een paal en verder niks.

Misschien is het handiger als invalidenparkeerplaatsen omzoomd worden met een afwijkende kleur. Groen of zo. Of mintgroen-pimpelpaars voor mijn part. Iets dat er lekker uit knalt en mensen direct weten: 'o ja'.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Parkeren op invalideparkeerplaats in Arnhem

Ongelezen bericht door moederslink »

Het bord staat gericht naar dat veldje of speelplaats, wat is het ...... en ik kan mij best voorstellen dat dat idd niet 123 opvalt wanneer je komt aanrijden, uitstapt en bv de straat verder recht doorloopt.

Het lijkt mij toe dat dat bord wel iets meer strategisch geplaatst zou kunnen worden , bv haaks op de straat bij de parkeervakken zelf en niet evenwijdig aan de straat.

Misschien kun je in die straat met een paar man huis aan huis een flyer in de brievenbus stoppen?
Laten de mensen het ondertekenen en een weekje later haal je ze weer op en je levert ze in bij de Gemeente.
Misschien dat dan dat gemeenteraadslid of de wethouder iets gaan doen?

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Parkeren op invalideparkeerplaats in Arnhem

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Jaren terug heb ik een zaak van fout parkeren voor laten komen. In mijn geval stond het bord van vergunninghouders onder een boom. Het verweer van de rechter was dat als een paal staat dat daar nagenoeg altijd een bord aan hangt. Mijn redding was uiteindelijk dat ik niet bij het bord stond maar een paar vakken verder.
Maar ook mensen die per ongeluk een paar kilometer te hard rijden krijgen een boete, net zoals mensen die op een invalideparkeerplaats staan.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Parkeren op invalideparkeerplaats in Arnhem

Ongelezen bericht door witte angora »

breien schreef:
11 apr 2019 21:53
Een ondertekenaar uit Derde Nijeborgerveensekanaalsemond zal er echt niet toe doen.
Ik vraag me in alle oprechtheid af hoe groot de bevolking van dat dorp/die stad wel niet is.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Parkeren op invalideparkeerplaats in Arnhem

Ongelezen bericht door Costnix »

Dit is de wetstekst over het plaatsen van verkeersborden:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0009104/2017-07-01

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Parkeren op invalideparkeerplaats in Arnhem

Ongelezen bericht door moederslink »

Nou daar staat het : ( ff vluchtig doorgelezen en als ik het dus goed gelezen heb.... )
paragraaf 2 punt 8 :
borden dienen in beginsel haaks op de wegas geplaatst te worden.
Tice17 , klap die ambtenaren er maar mee om de oren :D
Laatst gewijzigd door moederslink op 11 apr 2019 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Parkeren op invalideparkeerplaats in Arnhem

Ongelezen bericht door BreejKC »

Erthanax schreef:
11 apr 2019 21:31
Tja. Het bord met onderbord is duidelijk genoeg, als je er recht voor staat. Rijdend vanuit de auto is dat anders, zekers als je probeert niet al te veel voetgangers, fietsers en scooters omver probeert te rijden.
Een rolstoelsymbool op straat schilderen is niet veel werk. Een groot wit kruis nog minder. Dat laatste is in mijn woonplaats het geval.

Zo nu en dan zie ik een "verkeersdeskundige" op televisie iets uitleggen over de hauchte van een bekeuching, die dan alteid te make heef met de gevaachzetting. Dan vind ik 380 euro wel erg veel. Ik kan me de frustratie van TS wel voorstellen.

Tice17: met een petitie zult u weinig bereiken, vrees ik. U bereikt vermoedelijk meer door bv. een actieve partij/raadslid in de gemeenteraad te benaderen.
In veel plaatsen kunt u gemeentelijke afdelingen rechtstreeks benaderen, of zijn er buurtregisseurs, wijkcoördinatoren, of een meldpunt voor onveilige verkeerssituaties. Langs die weg kunt u mogelijk ook nog een functionaris aan het denken zetten.

Je zult de rest van je leven maar invalide zijn en gezonde automobilisten houden totaal geen rekening met je.

Ok, geen gevaarzetting maar vaak wel een vorm van ongekende brutaliteit. Het gebeurt in het verkeer helaas nog te weinig. Brutaliteit los van gevaarzetting alleen zou best wel eens meer aangepakt mogen worden. Al is het alleen maar om de zgn. verkeershufters wat meer discipline bij te brengen.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Parkeren op invalideparkeerplaats in Arnhem

Ongelezen bericht door Moneyman »

moederslink schreef:
11 apr 2019 22:22
Nou daar staat het : ( ff vluchtig doorgelezen en als ik het dus goed gelezen heb.... )
paragraaf 2 punt 8 :
borden dienen in beginsel haaks op de wegas geplaatst te worden.
Tice17 , klap die ambtenaren er maar mee om de oren :D
Het hangt ervan af voor welke plek of plekken het bord geldt. Is het één bepaalde plek of plekken, dan staat het bord evenwijdig aan de weg. Is het een zone met een begin en een eind, dan staat zowel het begin- als het eindbord haaks op de weg.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Parkeren op invalideparkeerplaats in Arnhem

Ongelezen bericht door Erthanax »

tice17 schreef:
11 apr 2019 21:44
Ik heb contact gehad met een ambtenaar van de afdeling verkeer. Die vond mijn verzoek maar vreemd en ging niets doen om de situatie te verbeteren. Daarna heb ik een gemeenteraadslid benaderd van een partij die het beste met de automobilist voor heeft. Die heeft daarna de wethouder die toevallig lid is van diezelfde partij aangesproken en die gaan ... niets doen. Het gemeenteraadslid kan pas iets doen als het een breed gedragen probleem is, vandaar mijn initiatief.
Wat een labbekakken daar in Arnhem. Kunt u nog iets bereiken via de waakhonden van de democratie, de vrij pers? Bv. de lokale pagina's van De Stentor of De Gelderlander, een lokaal nieuwsblad, lokale omroep/website. Als u duidelijk maakt dat het u niet gaat om het terugkrijgen van de boete, maar om het verbeteren van de situatie en het voorkomen van "onrecht", krijgt het meer algemeen belang.

Misschien kunt u achterhalen hoeveel van dit soort bekeuringen wordt uitgedeeld in Arnhem, desnoods met een WOB-verzoek.

Of u vormt een actiegroepje van een paar mensen en gaat witte randen en kruisen schilderen (evt. met pers erbij). Dat levert u nóg een bekeuring op, maar mogelijk haalt u het AD of De Telegraaf.

Bij de VNG kunt u misschien antwoord krijgen hoeveel gemeenten hun invalidenparkeerplaatsen extra markeren met randen, kruisen, kleurvlakken.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Parkeren op invalideparkeerplaats in Arnhem

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb jaren en jaren geleden ook eens per abuis mijn auto op een invalidenparkeerplaats gezet. Parkeerterrein ondergesneeuwd, ook het bord.

Maar er stond, bleek mij later, maar bij één plek een bord, dus ik had mijn hersens moeten gebruiken, dat het een speciale plek was.

Hier staat een bord en als je je auto daar neerzet, moet je daarop kijken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Parkeren op invalideparkeerplaats in Arnhem

Ongelezen bericht door kweenie »

moederslink schreef:
11 apr 2019 22:22
Nou daar staat het : ( ff vluchtig doorgelezen en als ik het dus goed gelezen heb.... )
paragraaf 2 punt 8 :
borden dienen in beginsel haaks op de wegas geplaatst te worden.
Tice17 , klap die ambtenaren er maar mee om de oren :D
Misschien in het vervolg toch iets verder lezen. Er staat namelijk ook in:
"Bord E6 (gehandicaptenparkeerplaats)

Plaatsing

1 Dit bord mag evenwijdig aan de weg worden geplaatst."


Dit is vaak ook juist aan te raden op plaatsen waar verkeer in twee richtingen rijdt. Maar ook om te voorkomen dat je het bord niet ziet als op de naastgelegen parkeerplaats bijvoorbeeld een hoge bus staat.

Als je daar dan toch je auto parkeert, dan zul je bij het uitstappen dat bord voor je kop hebben en dus meteen kunnen zien dat je fout bezig bent.

Gesloten