LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Flitsapps verbieden?

Andere onderwerpen over auto en vervoer
angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Flitsapps verbieden?

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
14 jan 2020 03:43
Waarom is dit product niet verboden, en een radarverklikker wel? Beide systemen geven de snelheidspiraat een vergelijkbare informatie voorsprong

Een radarverklikker is een apart kastje en het is ook van buiten te detecteren dat ie er is, waardoor het controleerbaar en te handhaven is.
De andere is puur info dat ook op een a4tje kan staan of een poi op een TomTom. Niet te detecteren en als je wil.handhaven moet elke auto ondersteboven en elk navigatieapparaat bijna uit elkaar.. verbieden heeft zo weinig zin als het toch niet te handhaven is.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Flitsapps verbieden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Revoked schreef:
14 jan 2020 02:22
Hier staan twee auto's van over een ton voor de deur. Toch tijd ik nooit sneller dan 98 km/h. Spaart de accu. Mijn wederhelft vliegt alleen in die Heimat, hier in NL houdt ze zich ook aan de snelheidslimiet. Waarom zouden we dan een hogere boete moeten krijgen?
Eens! Exact de reden dat het hiervoor door 16again al aangegeven principe van steeds hoger wordende boetes veel beter werkt.
16again schreef:
14 jan 2020 03:43
Waarom is dit product niet verboden, en een radarverklikker wel? Beide systemen geven de snelheidspiraat een vergelijkbare informatie voorsprong
In deze post (en eigenlijk de hele discussie) wordt de standaard aanname gedaan dat alleen snelheidspiraten dergelijke aps gebruiken. Dat is natuurlijk onzin. er zijn hele volksstammen die dergelijke apps juist gebruiken om te voorkomen dat ze ongemerkt net iets te hard rijden en daardoor een boete krijgen.

Deze discussie gaat er tot nu toe volledig aan voorbij dat dergelijke apps de verkeersveiligheid dus ook juist bevorderen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Flitsapps verbieden?

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik lees wel veel indirecte redenen om over te stappen op rekeningrijden, kunnen we die kastjes meteen als een soort permanente trajectcontrole gebruiken. :D

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Flitsapps verbieden?

Ongelezen bericht door berndv »

Verhogende boetes werken zeker. Puntensysteem zoals bij onze oosterburen werkt ook zeer goed. Ik ben alleen van mening dat boetes naar draagkracht niet gaan werken. Sowieso zal dan voor iedereen bepaald moeten worden wat de draagkracht is. Zoals ik al eerder aangaf zal iemand bovenmodaal verdient en in een sociale huurwoning woont meer draagkracht hebben dan iemand die een te hoge hypotheek. Daarnaast heeft vrouwe justitia niet voor niets de blinddoek op, straffen zijn gelijk.

Daarnaast, zoals al aangegeven, worden de apps niet alleen gebruikt door snelheidsduivels.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Flitsapps verbieden?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
14 jan 2020 08:24
In deze post (en eigenlijk de hele discussie) wordt de standaard aanname gedaan dat alleen snelheidspiraten dergelijke aps gebruiken. Dat is natuurlijk onzin. er zijn hele volksstammen die dergelijke apps juist gebruiken om te voorkomen dat ze ongemerkt net iets te hard rijden en daardoor een boete krijgen.
Mijn TomTom begint te piepen, als ik net iets te hard rij. En dat doet ie overal. Ongeacht waar de flitspalen staan

Een apparaat dat alleen piept in de buurt van een flitspaal heeft volgens mij 1 primair doel.
En dat is niet voorkomen dat er te hard wordt gereden, maar het voorkomen van boetes

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Flitsapps verbieden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
14 jan 2020 08:35
Moneyman schreef:
14 jan 2020 08:24
In deze post (en eigenlijk de hele discussie) wordt de standaard aanname gedaan dat alleen snelheidspiraten dergelijke aps gebruiken. Dat is natuurlijk onzin. er zijn hele volksstammen die dergelijke apps juist gebruiken om te voorkomen dat ze ongemerkt net iets te hard rijden en daardoor een boete krijgen.
Mijn TomTom begint te piepen, als ik net iets te hard rij. En dat doet ie overal. Ongeacht waar de flitspalen staan

Een apparaat dat alleen piept in de buurt van een flitspaal heeft volgens mij 1 primair doel.
En dat is niet voorkomen dat er te hard wordt gereden, maar het voorkomen van boetes
Dan heb je duidelijk geen ervaring met de bewuste apps, want die doen precies hetzelfde als jouw tomtom.

Onjuiste standpunten bij gebrek aan kennis en ervaring zijn niet heel handig in dit soort discussies.

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Flitsapps verbieden?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Wat mij betreft een non discussie, er is nog nooit bewezen dat hogere boetes gedrag van mensen ook maar een beetje verbeterd net zoals het het verbieden van vuurwerk geen enkele invloed heeft op het vervagen van normen en waarden en het groeiende individualisme (het is symptoom bestrijding terwijl de dieper liggende oorzaken gewoon blijven bestaan).
Ik rijdt een dure (snelle) auto (rijdt ook extreem veel kilometers) en heb zelden of nooit boetes, simpelweg omdat de auto zelf de door mij ingestelde maximum snelheden bewaakt en bovendien ook nog andere veligheidsmiddelen aan boord heeft (dode hoeksignalering, active cruise etc.) waardoor het rijden (als je ermee om kunt gaan) echt een stukje veiliger worden.
Ik zou best kunnen stellen dat dit soort voorzieningen plus bijv. rekeningrijden verplicht moeten worden. Redenatie zou dan zijn dat alle oude hokken versneld van de weg verdwijnen en autorijden zo duur wordt dat het misschien ook nog wat rustiger wordt op de weg (de rest kan dan lekker met het openbaar vervoer) maar heel sociaal is dat ook niet en dus lijkt me dat ook niet de juiste stelling.
Boetes voor iedereen betaalbaar houden is ook flauwekul zou weer een extra stukje overheidsregulering zijn en als je niet veel te besteden hebt is het eerste advies je netjes aan de regels te houden.

Wat betreft de flisapps, het enige dat ze doen is de geldmachine van de overheid wat ontregelen. Ze werken goed op de A wegen (snelweg) maar stukken minder op de N wegen en bij kortstondige controles zoals laseren. Bovendien zijn de controlepunten op de snelwegen inmiddels ook zonder die apps wel bekend en staan ze op punten waar wel veel verkeer langs komt (kassa!) maar ik nog zelden of nooit een ongeluk heb zien gebeuren. Ik ben een voorstander van controles op echte risicolocaties echter zijn die vaak relatief rustig (weinig inkomsten) waardoor ze uitnodigen tot doorrijden en wellicht wat minder alertheid van de bestuurders.

Rijdt elke dag op een traject waar zeer regelmatig geflitst wordt maar het aantal geflitsten de laatste tijd behoorlijk afneemt (recent in het nieuws) snap ik ook, dat komt beslist niet door de apps maar wel doordat het er de laatste jaren steeds drukker wordt en de "vaste" controleposten op filegevoelige locaties worden opgesteld waardoor je stilstaand kunt zwaaien naar de controlepost (dit zouden ze zelf inmiddels toch ook door moeten hebben)

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Flitsapps verbieden?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Het beste is bij 1e boete voor bepaalde overtreding normale prijs.
De 2e gelijkwaardige 50% verhogen.
De 3e daar ook weer 50% overheen...
Dus van €100, via €150 naar €225,- als voorbeeld.

Dus 1x te snel en 1x rood is standaard prijs.
2x dezelfde overtreding en ze zijn zeer tevreden over jou gedrag in Den Haag!
De termijn van 1 jaar na overtreding en dan zijn de ik heb geld zat mensen dus ik mag te hard rijden ook niet blij mee.
Een enkele overtreding maakt dan niets meer uit, maar meerdere......

Daar kan geen enkel kastje tegenop.
Alleen mensen die auto uitlenen krijgen een probleem als je niet de echte bestuurder melde en voor kenteken betaalde.
Enkele landen hebben dit Bonus Systeem en de Computer rekende wel, of je nu 5 of 50 Km te hard reed maakt dan niets meer uit, gewoon elke volgende binnen 1 jaar 50% hoger vragen en zelfs de rijkere mensen komen dan hier klagen!

Verder is op salaris boetes geven niet betrouwbaar.... als je personeel hebt geef je die de boete en betaalde je minder!
Ook zijn er nog die leven van rente, dus oud geld dus nihil inkomen!
Daarom is elke volgende gelijkwaardige boete 50% hoger maken een leuke, reken eens uit wat 10x per jaar te hard rijden gaat kosten?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Flitsapps verbieden?

Ongelezen bericht door berndv »

Ja, leuk idee komkommer, maar ik denk dat de mensen die tussen minimum en modaal inzitten dat niet inkomensafhankelijk genoeg vinden. Op 1 of andere manier is daar de mening dat mensen die een modaal of hoger inkomen hebben iedere avond een duik nemen in hun geld.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Flitsapps verbieden?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
14 jan 2020 08:37
16again schreef:
14 jan 2020 08:35
Mijn TomTom begint te piepen, als ik net iets te hard rij. En dat doet ie overal. Ongeacht waar de flitspalen staan

Een apparaat dat alleen piept in de buurt van een flitspaal heeft volgens mij 1 primair doel.
En dat is niet voorkomen dat er te hard wordt gereden, maar het voorkomen van boetes
Dan heb je duidelijk geen ervaring met de bewuste apps, want die doen precies hetzelfde als jouw tomtom.

Onjuiste standpunten bij gebrek aan kennis en ervaring zijn niet heel handig in dit soort discussies.
Botte uitspraak.

Rondlezend op https://www.flitsmeister.nl/ suggereert mij dat de focus toch ligt op het voorkomen van boetes, en niet op aanhouden van de juiste snelheid overal. Dat laatste wordt voor zover ik zie nergens benoemd.
Door Flitsmeister te gebruiken maak je een einde aan die vervelende verkeersboetes. We waarschuwen je wanneer je een mobiele flitser of flitspaal nadert of als je te hard rijdt tijdens een trajectcontrole.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Flitsapps verbieden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
14 jan 2020 11:39
Botte uitspraak.
Bot? Vooral duidelijk. Je standpunten zijn overduidelijk in strijd met de realiteit. Da's niet handig in discussies, toch?

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Flitsapps verbieden?

Ongelezen bericht door 16again »

Mijn realiteit is vooralsnog wat ik op de flitsmeister site zie. En ik lees daar nergens dat deze app je helpt je snelheid overal binnen de grenzen te houden. Wat bijdraagt aan mijn idee dat het voornamelijk de bedoeling is om flits controles de baas te zijn

Als dit zo overduidelijk verkeerd is, laat ik me graag door het tegendeel overtuigen. Maar daar heb ik nog geen poging van gezien….wat niet handig is in discussies

Nijogeth
Berichten: 9923
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Flitsapps verbieden?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik vind sowieso dat ze veel minder puur op snelheid moeten focussen en veel meer op gevaarlijk rijgedrag. Ik rijd zo'n 2000 kilometer per week en als je dan ziet wat voor rare capriolen mensen soms uithalen, dan is het een beetje lullig om vervolgens een boete thuis te krijgen voor pak m beet 5 kilometer te hard, zonder dat er ook maar 1 moment gevaar door is gekomen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Flitsapps verbieden?

Ongelezen bericht door berndv »

16again schreef:
14 jan 2020 14:34
Wat bijdraagt aan mijn idee dat het voornamelijk de bedoeling is om flits controles de baas te zijn
En of dat nu wel of niet zo is, ik ben van mening dat het meer aangeeft dan alleen flitslocaties, ik heb nog nergens een onderbouwing gezien tussen een mogelijk verbod en de veiligheid.
Jammer! schreef:
13 jan 2020 15:32
Wat we met een verbod bereiken.? Verkeersveiligheid, om maar wat te noemen.

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Flitsapps verbieden?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Ik vind sowieso dat ze veel minder puur op snelheid moeten focussen en veel meer op gevaarlijk rijgedrag. Ik rijd zo'n 2000 kilometer per week en als je dan ziet wat voor rare capriolen mensen soms uithalen, dan is het een beetje lullig om vervolgens een boete thuis te krijgen voor pak m beet 5 kilometer te hard, zonder dat er ook maar 1 moment gevaar door is gekomen
Op zich snap ik je punt maar uit die discussie ga je gezien het huidige handhavingsbeleid van de politie (steeds minder blauw op straat en de huidige prioriteringen) nooit uitkomen (en wijzen naar een ander lost ook niets op, er is altijd iemand te vinden die nog iets verder over de grens gaat). Als iedereen zich gewoon aan de (zeer duidelijke) regels zou houden bestond het probleem ook niet.

Persoonlijk zie ik dit soort excessen ook en is zie vaker medeweggebruikers die (kennelijk uit verveling) vanalles zitten te doen behalve op het verkeer te letten. Er is een aantal jaren terug een onderzoek geweest dat aantoonde dat bestuurders die dit soort apps (maar ook radarapparatuur) gebruiken veel alerter zijn op zaken die in het verkeer gebeuren (en tegelijkertijd filtsmeister aan hebben en appen is ook al geen optie dus.....).

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Flitsapps verbieden?

Ongelezen bericht door Revoked »

Maar....mijn Tesla heeft geen extra app, zegt wèl uit zichzelf waar er wordt gecontroleerd. Niet dat me dat boeit, ik rij altijd vooraan in de file, maar nu blijkt TS mij dus automatisch te categoriseren als "verkeershufter".
Da's nie so lief nie!

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Flitsapps verbieden?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
13 jan 2020 14:32
Jammer! schreef:
13 jan 2020 13:44
Moeten we dan ook maar de Flitsapps aanpakken? Zij verdienen geld aan ons door blijkbaar voor velen hufterig gedrag te faciliteren.
Je koppeling tussen een flitsapp en huftergedrag is natuurlijk veel te rigide.
Waarom? De meeste snelheidsduivels zullen toch wel zo'n soort app gebruiken!

TS zegt niet dat alle Flitsmeister gebruikers hufterig gedrag vertonen

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Flitsapps verbieden?

Ongelezen bericht door kokka »

Revoked schreef:
14 jan 2020 02:22
Hier staan twee auto's van over een ton voor de deur. Toch tijd ik nooit sneller dan 98 km/h. Spaart de accu. Mijn wederhelft vliegt alleen in die Heimat, hier in NL houdt ze zich ook aan de snelheidslimiet. Waarom zouden we dan een hogere boete moeten krijgen?
Als je ook 98 rijdt binnen de bebouwde kom rijdt kan je alsnig tot de doelgroep van TS horen haha

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Flitsapps verbieden?

Ongelezen bericht door berndv »

16again schreef:
14 jan 2020 18:17
De meeste snelheidsduivels zullen toch wel zo'n soort app gebruiken!

TS zegt niet dat alle Flitsmeister gebruikers hufterig gedrag vertonen
Dus omdat de meeste snelheidsduivels zo'n app gebruiken, moet de app verboden worden? Ik hoorde vanmorgen op de radio dat de Audi A6 de auto is waarmee het meest te hard wordt gereden, zullen we de Audi A6 dan maar gaan verbieden? Want daarmee ban je het hardrijden uit?

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Flitsapps verbieden?

Ongelezen bericht door 16again »

berndv schreef:
15 jan 2020 10:01
16again schreef:
14 jan 2020 18:17
De meeste snelheidsduivels zullen toch wel zo'n soort app gebruiken!

TS zegt niet dat alle Flitsmeister gebruikers hufterig gedrag vertonen
Dus omdat de meeste snelheidsduivels zo'n app gebruiken, moet de app verboden worden?
Dat is jouw vertaling van de vraag van TS.

Als burger betaal ik belasting , waarmee de opsporing van snelheidsduivels mee gefinancierd wordt.
Dat die opsporing dan zo makkelijk buitenspel gezet kan worden, lijkt me maatschappelijk gezien onwenselijk.
In landen als Engeland , Zweden Frankrijk Denemarken bestaat een verbod op die mobiele flitsinfo, maar niet op de app...… of de Audi A6

Gesloten