LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VW Golf garantie

Andere onderwerpen over auto en vervoer
nemjit
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jan 2020 15:35

VW Golf garantie

Ongelezen bericht door nemjit »

Ik heb een gebruikte VW Golf gekocht die geimporteerd is.
De auto is volgens kenteken 1B 1e eigenaar van 11 juni 2018, dit is nog eens extra door de RDW uitgezocht en schriftelijk bevestigd.
De garantie zou dus volgens de VW EU-garantievoorwaarden lopen tot 11 juni 2020.
Nu ik in november 2019 een beroep doe op de garantievoorwaarden weigert de importeur aan de EU VW garantievoorwaarden twe voldoen omdat er in de VW fabrieks systemen een datum van 27 oktober 2017 staat.

Bij herhaling heb ik een schriftelijk verzoek gedaan mij te schriftelijk bewijzen waarom mijn VW Golf garantie wordt geweigerd en deze uitgesloten is van de standaard VW EU-fabrieksgarantie. Tot op heden krijg ik alleen onderstaande reactie en volop tegenwerking van VW Nederland.


Geachte heer ....

U vraagt aan mij om sluitend bewijs te leveren dat de garantietermijn op uw voertuig verstreken is, deze documentatie is echter alleen bedoeld voor intern gebruikt en mag daarom niet gedeeld worden met een derde partij. Uw erkende Volkswagen Dealer kunt u vragen om deze gegevens met u door te nemen.
Onze garantievoorwaarden zeggen het volgende over uw auto: De garantietermijn voor een nieuwe Volkswagen is twee jaar zonder kilometerbeperking, te rekenen vanaf de datum van aflevering. Bepalend hierbij is de datum van het kenteken deel 1B van de eerste eigenaar." U bent zelf niet de eerste eigenaar van de auto. Uw auto is oorspronkelijk afgeleverd in Polen, op 27 oktober 2017. De eerste eigenaar was Pools. Volgens de garantievoorwaarden is de garantie op uw auto inmiddels verlopen. De aanvangsdatum van de fabrieksgarantie-periode kunt u daarnaast terug vinden aan de hand van de koopovereenkomst van de officiële dealer die de wagen heeft afgeleverd. U vindt de eerste afleverdatum van de auto ook in het serviceplan, indien u zelf niet over het serviceplan beschikt kan uw Volkswagen Dealer deze voor u inzien.

Als Volkswagen Nederland staan wij er wel voor open om samen met u en uw dealer opzoek te gaan naar een passende oplossing voor de klachten die u momenteel ervaart met u Volkswagen Golf. Wij hopen het via deze manier nog naar tevredenheid met u tot een oplossing te komen.

Met vriendelijke groet,


B.H.
Volkswagen Customer Care


Ik wil geen coulance maar correctie in het VW systeem met de datum van de RDW zoals de VW EU- garantie voorwaarden (staan op internet) aangeven.
Na de sjoemel diesel lijk ik hier met sjoemel garantie te maken te hebben omdat men aan de garantie een draai en eigen invulling geeft.

Graag verneem ik jullie reacties!

NeoDutchio
Berichten: 12314
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: VW Golf garantie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U hebt bij de auto papieren gekregen, wat staat er in het onderhoudsboekje? U probeert nu de zaken om te draaien en dat VW moet bewijzen dat de auto jonger is dan 2 jaar terwijl VW kan zien dat de auto op 27-10-2017 is afgeleverd in Polen.
Helaas komt het veelvuldig voor dat er fraude gepleegd wordt bij import auto’s. Boekjes en garagestempels zijn via het grijze circuit te bestellen en het aanpassen van de kilometerstand en computer is een korte tijd gebeurd. Toevallig gister uitleg gekregen van een persoon die veelvuldig auto’s uit München haalt. Met trailers vol komen ze naar Nederland, ze gaan langs de kilometerdokter, boekjes worden ingevuld en afgestempeld, nieuwe sticker onder de motorkap voor de riem of ketting en de auto gaat de verkoop in.
De RDW gaat niet in systemen kijken wanneer een fabriek een auto aflevert, maar wat er in de papieren staat. En deze zijn dus niet altijd echt.

Bij een dealer kunnen ze de auto uitlezen, heeft u dat al eens laten doen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: VW Golf garantie

Ongelezen bericht door berndv »

nemjit schreef:
28 jan 2020 15:50
Ik wil geen coulance maar correctie in het VW systeem met de datum van de RDW
Maar dan zult u dus met bewijs moeten komen in de vorm van een afleverbewijs van de originele eerste aflevering van de auto. Een document van de RDW is daarin zeer zeker geen bewijs dat er een koopovereenkomst is gesloten die minder dan 2 jaar geleden is.
nemjit schreef:
28 jan 2020 15:50
Bij herhaling heb ik een schriftelijk verzoek gedaan mij te schriftelijk bewijzen waarom mijn VW Golf garantie wordt geweigerd en deze uitgesloten is van de standaard VW EU-fabrieksgarantie.
Nee, dat is verkeerdom. Zij hoeven niet te bewijzen dat u geen garanatie heeft. U moet bewijzen dat u garantie heeft. Dat zou kunnen door de originele koopovereenkomst proberen te achterhalen. Indien dat nog mogelijk is. En als die datum waarop de auto volgens die overeenkomst afgeleverd is, minder dan 2 jaar in het verleden ligt, heeft u garantie. Maar de bewijslast ligt bij u.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: VW Golf garantie

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Ter info. kilometerdoctor kan veel maar verder dan het aanpassen van de tellerstand (=fraude) doet deze doorgaans niet. kilometerstand en nog veel meer data wordt in een moderne auto (dus ook bij een vw) op veel meer plekken vastgelegd en daar valt veel lastiger (= niet commercieel interessant) met te sjoemelen.

Garantie gaat in op de datum van afgifte van het eerste kenteken in Polen. Dit staat ook daar keurig vermeld in het dealerboekje (ook daar wordt mee gesjoemeld). TS zal op basis hiervan aan moeten tonen dat de auto van 2018 is en niet van 2017 tot dit tijd heeft vw Nederland=Pon het gelijk aan haar kant en wordt er niets aangepast).
Dit is helaas een van de keerzijdes van import en zal moeten worden mee gecalculeerd in de aanschafprijs.

Houdt er overigens rekening mee dat ook in Polen om financiële redenen voortijdig op kenteken worden gezet, de auto is dan nog nieuw/rijdt niet maar de garantietermijn gaat dan veel eerder in dan dat de "eerste" eigenaar er daadwerkelijk in gaat rijden.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: VW Golf garantie

Ongelezen bericht door Cro »

Waarom ben je eigenlijk aan het bakkelijen met VW, kun je dit niet beter met de verkoper regelen?

Nijogeth
Berichten: 9959
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: VW Golf garantie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Is het niet zo dat de datum eerste uitgifte betrekking heeft op de eerst uitgifte van het kenteken?

Edit: Even gekeken. Ja dus. Eerste toelating heeft betrekking op wanneer deze voor het eerst ergens is geregistreerd en zou ook op het kentekenbewijs moeten staan. Welke datums staan er allemaal op het kentekenbewijs?

NeoDutchio
Berichten: 12314
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: VW Golf garantie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nijogeth schreef:
29 jan 2020 22:26
Is het niet zo dat de datum eerste uitgifte betrekking heeft op de eerst uitgifte van het kenteken?
In Nederland is inderdaad de datum van eerste uitgifte de leeftijd van de auto. In bv Oostenrijk wordt de leeftijd berekend vanaf het moment dat de auto geleverd is bij de dealer. Vandaar dat er op het eind van het jaar daar veel auto's opgekocht worden omdat ze op 1 januari al een jaar oud zijn.

Waar hier het probleem zit is dat de auto eerst in Polen afgeleverd is, daarna naar Duitsland geëxporteerd en later weer naar Nederland is gebracht. Ergens is er iets gebeurt met de data. De auto is schijnbaar ouder dan in de boeken staat.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: VW Golf garantie

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Als het goed is staat er op het kentekenbewijs een datum 1e toelating en een datum 1e inschrijving in Nederland alsook nog een datum tenaamstelling.
Bij een origineel NL geleverde auto zijn de datum 1e toelating en datum 1e inschrijving in Nederland gelijk. Als de auto nieuw in Nederland is geleverd dan is normaal gesproken de datum tenaamstelling van de 1e eigenaar gelijk aan de beide eerstgenoemde datums.
In geval van een gebruikte import wordt de datum 1e toelating geacht de datum van 1e levering in het land van herkomst te zijn. In uw geval zou de datum 1e toelating dus een datum in 2017 moeten zijn. U kunt wel 1e eigenaar in NL zijn.
Uiteraard kan het natuurlijk zo zijn dat er ergens in het traject een "foutje" (al dan niet bewust......) is gemaakt met de datum 1e toelating. Normaal gesproken staat er in het onderhoudsboekje (en of dat nou in het Nederlands, Duits, Pools of Swahili is, dat maakt niet uit) een sticker met de relevante gegevens van de auto ( o.a. chassisnummer) EN de datum van afgifte. Helaas gebeurt het nog wel eens dat het 1e originele boekje "bij de boekhouder" is blijven liggen en er dientengevolge een nieuw boekje is bijgevoegd die, uiteraard, niet is voorzien van die originele sticker.

Imports, het blijft een terugkerende bron van vreugde cq verdriet.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: VW Golf garantie

Ongelezen bericht door Revoked »

Veldt01 schreef:
29 jan 2020 15:59
Ter info. kilometerdoctor kan veel maar verder dan het aanpassen van de tellerstand (=fraude) doet deze doorgaans niet. kilometerstand en nog veel meer data wordt in een moderne auto (dus ook bij een vw) op veel meer plekken vastgelegd en daar valt veel lastiger (= niet commercieel interessant) met te sjoemelen.
....
Da's dan foute info. Alle data is gewoon, net zoals in je computer, te wijzigen. Geen idee waarom je het zou doen, maar het kan. Maar om garantie te claimen gaat nogal ver.

NeoDutchio
Berichten: 12314
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: VW Golf garantie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Revoked schreef:
29 jan 2020 23:49
Veldt01 schreef:
29 jan 2020 15:59
Ter info. kilometerdoctor kan veel maar verder dan het aanpassen van de tellerstand (=fraude) doet deze doorgaans niet. kilometerstand en nog veel meer data wordt in een moderne auto (dus ook bij een vw) op veel meer plekken vastgelegd en daar valt veel lastiger (= niet commercieel interessant) met te sjoemelen.
....
Da's dan foute info. Alle data is gewoon, net zoals in je computer, te wijzigen. Geen idee waarom je het zou doen, maar het kan. Maar om garantie te claimen gaat nogal ver.
Je doet het om de auto nieuwer te laten voorkomen dan dat die daadwerkelijk is. Een auto met een ton op de teller is nou eenmaal meer waard dan met 2 ton. En een auto uit januari 2018 klinkt een stuk nieuwer als eentje uit december 2017.
Mijn gedachte in dit verhaal is dat er in Polen, Duitsland of Nederland de boekjes verwisseld zijn en met valse papieren de auto op een nieuwere datum hebben laten registreren. De auto is dan ineens een stuk meer waard. Lucratieve handel voor importeurs.
Daarom verbaasd het mij ook regelmatig dat bij verkopers die wel eens genoemd worden in topics veel dezelfde auto’s staan met nagenoeg allemaal dezelfde kilometerstanden. Het valt mij op dat de meeste importauto’s rond de 10k per jaar gelopen hebben. Of ze nu 1 jaar oud zijn of 8 jaar.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: VW Golf garantie

Ongelezen bericht door Revoked »

Wat is het probleem met die Golf eigenlijk? Is het een dure reparatie die je, om wat voor reden dan ook, liever niet betaalt?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: VW Golf garantie

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

In 2017 in Polen geleverd.
In 2018 1e eigenaar Duitsland en RDW neemt dit over.. foutje komt vaker voor!

Zo heb ik een oktober 2004 geleverd voertuig, in december 2019 in Duitsland ingevoerd, en doorverkocht aan mijn!
Nu heb ik dus een 2004 auto met december 2019 als 1e afgifte!
Maar liefst 15 jaren fraude?

Het boekje is wel gestempeld en bewijs, maar RDW maakte deze fout wel vaker!
143.000 Km in 1 maand, wie kan dat?

In theorie is dat dan 35½ dagen 24 uren lang nog stop topsnelheid rijden dus het kan!

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: VW Golf garantie

Ongelezen bericht door Ivo.w »

U zal zich moeten wenden tot degene die de auto in Nederland aan u verkocht heeft.

Die verkoper is verantwoordelijk voor de garantie afhandeling én voor het verstrekken van een auto aan u die voldoet aan alles wat in de verkoop advertentie en koopcontract vermeld staat.

Met PON Nederland en VW zelf heeft u als particulier niets te maken.

NeoDutchio
Berichten: 12314
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: VW Golf garantie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Komkommertijd schreef:
30 jan 2020 12:47
Nu heb ik dus een 2004 auto met december 2019 als 1e afgifte!
Maar liefst 15 jaren fraude?
Er is een datum eerste toelating en een datum eerste afgifte Nederland. Een post 1e afgifte bestaat niet.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: VW Golf garantie

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

RDW melde dat dit voertuig van december 2019 is dus APK hoeft ook dan nog niet, foutje en eerste toelating Duitsland klopte niet.
wel leuk foutje...

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: VW Golf garantie

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Komkommertijd schreef:
30 jan 2020 17:29
RDW melde dat dit voertuig van december 2019 is dus APK hoeft ook dan nog niet, foutje en eerste toelating Duitsland klopte niet.
wel leuk foutje...
Post het kenteken eens...... :mrgreen:

NeoDutchio
Berichten: 12314
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: VW Golf garantie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Komkommertijd schreef:
30 jan 2020 17:29
RDW melde dat dit voertuig van december 2019 is dus APK hoeft ook dan nog niet, foutje en eerste toelating Duitsland klopte niet.
wel leuk foutje...
Haalt u nu de eerste toelating en eerste afgifte Nederland door elkaar, of verzint u nu posten die er niet zijn? Is nu de datum in Duitsland verkeerd gegaan, of lag de fout nu wel bij de RDW. U roept een hoop, maar zegt niets. En inderdaad, geef het kenteken maar, dan valt het te bekijken. Of is de fout ondertussen (voorspelbaar) gecorrigeerd?

Arizonakid
Berichten: 1124
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: VW Golf garantie

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Gaan jullie nou serieus met komkommer in discussie?
Je kan beter even naar buiten lopen en een leuk gesprek aanknopen met een boom, of lantaarnpaal, dan krijg je begrijpelijkere antwoorden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: VW Golf garantie

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Het Duitse kenteken heb ik ingeleverd helaas... dus dat bewijs is weg.
Wel het boekje maar ik ga niets hier plaatsen.
De auto is gekeurd en pasje gister binnen gekregen.

Ik zag het gister pas.... de laatste van dit model in 2006 afgeleverd!
Volgens mijn is een Euro 4 auto met dit bouwjaar niet mogelijk.

RDW werkte snel en keek naar chassis nummer en voerde alles in vanaf Duitse papieren.
Het is niet mijn fout en zal wel gecorrigeerd worden zodra ze het ontdekken.

Lady1234
Berichten: 27092
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: VW Golf garantie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En zo werd het sprookje weer uitgeblazen.

Gesloten