LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] T op rijbewijs bij verlenging

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Wilmar62
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 apr 2020 10:47

T op rijbewijs bij verlenging

Ongelezen bericht door Wilmar62 »

Bij de eerst volgende vernieuwing/vervanging van mijn rijbewijs (april 2021) zou automatisch de categorie T bijgeschreven worden op mijn rijbewijs. Ik ben in het bezit van een trekker certificaat. Toen ik in 2015 vroeg of ik de T bij op het rijbewijs kon laten zetten, kreeg ik te horen dat dit niet nodig was, omdat het automatisch bij verlenging er op zou komen. Nu heb ik echter in augustus 2019 een ongeluk gehad en was mijn rijbewijs tijdelijk ingenomen. Vanaf 11 december is hij tevens ongeldig verklaart. Na onderzoeken en gezondheidsverklaringen mag ik nu weer rijden. Eindelijk (na maanden worstelen met het CBR en RDW) heb ik mijn rijbewijs weer terug. Maar nu is de T er niet opgekomen omdat op het moment van aanvragen mijn rijbewijs (tijdelijk) ongeldig was.

Nu ben ik de dupe van één regeltje in de wet, nl. dat mijn rijbewijs op het moment van de aanvraag ongeldig verklaard was.
Bij vele mensen, die nog nooit een tractor hebben bestuurd, wordt er automatisch een T op het rijbewijs gezet In de praktijk betekend dit dat mensen die nog nooit op een tractor hebben gereden, na verlenging er automatisch een T op krijgen. Dit kan volgens mij uitzonderlijke gevaarlijke situaties opleveren. Terwijl ik, met ervaring nu weer opnieuw Tractor examen moet gaan doen. Dit kan toch niet waar zijn!!??

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: T op rijbewijs bij verlenging

Ongelezen bericht door berndv »

Tja, ik zou haast zeggen dat u die van mij wel mag hebben, ik heb hem gekregen, maar gebruik hem nooit en zal hem ook nooit gaan gebruiken. Het is vervelend inderdaad, maar als dit de regels zijn, dan kunt u richting het CBR vrij weinig beginnen, ze bepalen niet de regels, zij voeren ze uit. Wellicht kunt u met dit verhaal bij de ombudsman terecht. Maar of dat iets gaat uithalen, betwijfel ik.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: T op rijbewijs bij verlenging

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Kun je met dat certificaat niet bij de gemeente terecht?

snah441
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 aug 2010 14:36

Re: T op rijbewijs bij verlenging

Ongelezen bericht door snah441 »

Wat gebeurd er als u uw rijbewijs nu voortijdig verlengd , zou de T er dan wel op staan ?

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: T op rijbewijs bij verlenging

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

snah441 schreef:
29 apr 2020 23:02
Wat gebeurd er als u uw rijbewijs nu voortijdig verlengd , zou de T er dan wel op staan ?
[/quote


Heb je op 1 juli 2015 een rijbewijs B, dan krijg je het trekkers rijbewijs automatisch bij geschreven
je rijbewijs bij je eerst volgende vernieuwing. Zo is het en niet anders.....bron Rijksoverheid...

Aanvulling ...Je moet het rijbewijs dan wel voor 1 juli 2025 vernieuwen..

Gesloten