DHL Parcel zending kwijtgeraakt
DHL Parcel zending kwijtgeraakt
Ik wil u het volgende voorleggen voor een uitzending waarvan ik ervan overtuigd ben dat dit veel vaker gebeurd.
Al een aantal jaren stuur ik regelmatig pakketjes via DHL Parcel. Ik heb een account bij DHL waar ik mijn zendingen aanmeld en daarna op service point de zendingen aanbiedt.
Zo ook op donderdag 20 augustus.
Normaliter worden de zendingen een aantal dagen later afgeleverd bij de geadresseerde maar nu was de zending al diverse keren tussen 20 aug en 27 aug in de bezorging geweest en telkens weer terug in het sorteercentrum.
Op 28 augustus heb ik contact opgenomen en nu blijkt de zending “kwijt” te zijn.
Ik begrijp niet dat dit kan gebeuren. Er wordt een onderzoek opgestart.
We moeten 5 dagen wachten en dan krijgen we de uitslag van het onderzoek.
En dan raadt je al wat er dan gezegd wordt… Juist de zending is NIET gevonden. U krijgt een vergoeding.
Maar ik moet de inhoud van de zending gedetailleerd (zie pdf) met waarde en totaalgewicht inleveren.
De waarde is ruim € 80,00 met een gewicht van ruim 7 kg.
Waarom hebben ze dan de specificaties en waarde van de zending nodig? Waarschijnlijk zodat DHL deze claim bij hun verzekering kan indienen.
Nu krijg ik bericht terug met de mededeling dat de vergoeding € 17,- (5 kg x € 3,40 p/kg) is op basis van het gewicht wat het systeem van DHL geregistreerd heeft.
Want dat is wettelijk vastgesteld.
Belachelijk en te gek voor woorden. Binnen de organisatie van DHL heeft iemand een zending met cosmeticaspullen uitgepakt en zich toegeëigend.
Ik kan niet tot een andere conclusie komen.
Kunnen jullie hier induiken? En misschien hebben jullie wel meerdere klachten over “kwijtgeraakte zendingen” binnen gekregen.
Al een aantal jaren stuur ik regelmatig pakketjes via DHL Parcel. Ik heb een account bij DHL waar ik mijn zendingen aanmeld en daarna op service point de zendingen aanbiedt.
Zo ook op donderdag 20 augustus.
Normaliter worden de zendingen een aantal dagen later afgeleverd bij de geadresseerde maar nu was de zending al diverse keren tussen 20 aug en 27 aug in de bezorging geweest en telkens weer terug in het sorteercentrum.
Op 28 augustus heb ik contact opgenomen en nu blijkt de zending “kwijt” te zijn.
Ik begrijp niet dat dit kan gebeuren. Er wordt een onderzoek opgestart.
We moeten 5 dagen wachten en dan krijgen we de uitslag van het onderzoek.
En dan raadt je al wat er dan gezegd wordt… Juist de zending is NIET gevonden. U krijgt een vergoeding.
Maar ik moet de inhoud van de zending gedetailleerd (zie pdf) met waarde en totaalgewicht inleveren.
De waarde is ruim € 80,00 met een gewicht van ruim 7 kg.
Waarom hebben ze dan de specificaties en waarde van de zending nodig? Waarschijnlijk zodat DHL deze claim bij hun verzekering kan indienen.
Nu krijg ik bericht terug met de mededeling dat de vergoeding € 17,- (5 kg x € 3,40 p/kg) is op basis van het gewicht wat het systeem van DHL geregistreerd heeft.
Want dat is wettelijk vastgesteld.
Belachelijk en te gek voor woorden. Binnen de organisatie van DHL heeft iemand een zending met cosmeticaspullen uitgepakt en zich toegeëigend.
Ik kan niet tot een andere conclusie komen.
Kunnen jullie hier induiken? En misschien hebben jullie wel meerdere klachten over “kwijtgeraakte zendingen” binnen gekregen.
Philo12
vindt dit leuk
Re: DHL Parcel zending kwijtgeraakt
Wij duiken nergens in en ja dat bedrag per kilo waar zij aansprakelijk voor zijn is wettelijk vastgesteld.
Misschien voortaan verzekerd verzenden?
Misschien voortaan verzekerd verzenden?
-
- Berichten: 10465
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: DHL Parcel zending kwijtgeraakt
Meteen ook weer van kwade opzet uitgaan. Alsof DHL personeel, en al die van de andere merken ook, met volle dozen en zakken de werkplek kunnen verlaten. En alsof ze aan de buitenkant kunnen ruiken wat er binnen in de doos zit.
Geen enkele medewerker op welk sorteercentrum ook loopt met dozen of tassen van en naar de werkplek. Het is dus NIET mogelijk om daar diefstal te plegen.
Wat meer aannemelijker is, is dat uw zending op een verkeerde plek is terecht gekomen. Of dat de barcode beschadigd of verdwenen is waardoor levering simpelweg niet meer mogelijk is.
En ja, hier komen meer klachten voorbij van 'kwijtgeraakte' zendingen. Maar gelukkig is het percentage dat fout gaat bij welke vervoerder dan ook procentueel verwaarloosbaar. Jammer als het u juist overkomt, maar er is genoeg wet- en regelgeving om dit te ondervangen. Maar als u daar niets mee doet krijgt u inderdaad enkel een bedrag per kilo.
Geen enkele medewerker op welk sorteercentrum ook loopt met dozen of tassen van en naar de werkplek. Het is dus NIET mogelijk om daar diefstal te plegen.
Wat meer aannemelijker is, is dat uw zending op een verkeerde plek is terecht gekomen. Of dat de barcode beschadigd of verdwenen is waardoor levering simpelweg niet meer mogelijk is.
En ja, hier komen meer klachten voorbij van 'kwijtgeraakte' zendingen. Maar gelukkig is het percentage dat fout gaat bij welke vervoerder dan ook procentueel verwaarloosbaar. Jammer als het u juist overkomt, maar er is genoeg wet- en regelgeving om dit te ondervangen. Maar als u daar niets mee doet krijgt u inderdaad enkel een bedrag per kilo.
-
- Berichten: 512
- Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32
Re: DHL Parcel zending kwijtgeraakt
Vervoerders nemen NOOIT aansprakelijkheid voor een zending anders dan een internationaal overeengekomen bedrag per kilo. Verladers/verzenders die meer garantie willen moeten zich daarvoor verzekeren. Waarom is dit na zoveel jaren nog een discussie?
Puno666
vindt dit leuk
Re: DHL Parcel zending kwijtgeraakt
Wat begrijpt u hier niet aan? Het is een geautomatiseerd proces met her en der menselijke factoren. En dan komt het gezegde "waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt" om de hoek kijken. Er kan altijd iets mis gaan, waar dan ook. Een zending kan zoek raken, om wat voor reden dan ook. Hier hoeft geen kwade opzet in te zitten, maar kan natuurlijk wel, maar onder de streep verandert dat niets aan uw situatie.
De vergoeding zoals u die ontvangt is niet iets wat ze zelf bedenken, dat is een vergoeding die alle vervoerders rekenen voor een onverzekerde zending. Als uw zending een waarde heeft van 80 euro is het aan u om wel of niet te kiezen voor een verzekerde verzending.
Re: DHL Parcel zending kwijtgeraakt
Aan de rest van je verhaal te lezen heb je een zakelijk account en betreft het hier een zakelijke zending. Ik mag aannemen dat je, hoewel je niet op de hoogte bent van de wetgeving rondom postbedrijven, je wel op de hoogte bent van jouw verantwoordelijkheid richting je klant. Namelijk dat jij t.o.v. de klant verantwoordelijk bent, en dat zelf met DHL achteraf mag uitzoeken. Jij kunt je dus niet achter de fout van DHL schuilen richting jouw klant.
Daarnaast lijkt het mij inderdaad raadzaam om je eens in te lezen hoe het zit met verzendingen en vermissingen. Het verbaasd mij telkens weer dat er nog reguliere verzenders zijn welke werkelijkwaar geen enkele notie hebben van hoe en waarom sommige dingen soms mis gaan, en met conclusies komen die in de jaren 80 al achterhaald waren. Dat klinkt wellicht wat hard, maar als je onderneemt hoort daar ook onderzoek en algemene kennis bij.
Daar komt bij dat als je op de hoogte bent van hoe het wettelijk en in de praktijk werkt je ook geen onnodige energie in niet werkende oplossingen hoeft te steken.
Daarmee uitdrukkelijk niet zeggende dat het ok is dat een pakket verdwijnt, maar de vermoedens en conclusies van TS zijn aluhoedje nivo waarmee hij voornamelijk zichzelf benadeeld....deze gedachte leiden namelijk nooit tot een oplossing. Het is daarom beter je in te lezen in hoe het wel werkt zodat je in het vervolg vooraf afwegingen kan maken.
ikzelf verstuur veel, en weet door jarenlange ervaring wat er gemiddeld per jaar zoek raakt. Dan is het makkelijk een afweging/berekening te maken wat wel en niet te verzekeren. Dat is een simpele rekensom.
Re: DHL Parcel zending kwijtgeraakt
Herkenbaar, dezelfde ervaring gehad en ook bij Postnl.
Er kan natuurlijk wat fout gaan maar de wachttijden zijn lang, de vergoeding te laag en men neemt zeker bij PostNl géén verantwoordelijkheid. Recent wéér pakket vermist; volgens hun systeem aangekomen in Nederland, voor verzending klaar en toen...het lange wachten.
Het systeem is dan niet meer heilig maar een paar weken daarvoor zou ik volgens het systeem een pakje hebben ontvangen. Nee dus, maar kansloos. The computer says...
Ps: 1e pakje uiteindelijk ontvangen. Staat nog steeds op ' verzending gepland...'.
Er kan natuurlijk wat fout gaan maar de wachttijden zijn lang, de vergoeding te laag en men neemt zeker bij PostNl géén verantwoordelijkheid. Recent wéér pakket vermist; volgens hun systeem aangekomen in Nederland, voor verzending klaar en toen...het lange wachten.
Het systeem is dan niet meer heilig maar een paar weken daarvoor zou ik volgens het systeem een pakje hebben ontvangen. Nee dus, maar kansloos. The computer says...
Ps: 1e pakje uiteindelijk ontvangen. Staat nog steeds op ' verzending gepland...'.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 23 sep 2020 13:10
Re: DHL Parcel zending kwijtgeraakt
Zeer herkenbaar !!! Bij PostNL is tijdens het vervoer van het PostNL inleveradres naar het verdeelcentrum 4x de inhoud verdwenen.
3x hebben wij de pakketten verzekerd verzonden,1x niet verzekerd,de verpakking komt leeg aan bij de geadresseerde.
PostNL heeft het in onderzoek en er is aangifte gedaan,loopt nu al 4 maanden !
Het duurt wel heel lang voordat PostNL aktie onderneemt.
3x hebben wij de pakketten verzekerd verzonden,1x niet verzekerd,de verpakking komt leeg aan bij de geadresseerde.
PostNL heeft het in onderzoek en er is aangifte gedaan,loopt nu al 4 maanden !
Het duurt wel heel lang voordat PostNL aktie onderneemt.
Re: DHL Parcel zending kwijtgeraakt
Dit topic handelt over DHL. Wie dat wil, kan een ander topic over PostNL starten, maar laten we hier bij het probleem van TS blijven. ^JS
Re: DHL Parcel zending kwijtgeraakt
Zeer herkenbaar!
Hier ook een pakket verstuurd via DHL twv bijna 60-,
Er is ons niets verteld over verzekerd versturen of de risico's van het versturen via DHL.
Pakket is kwijt en wij krijgen 3,40 terug. Prima als je je verschuilt achter al die voorwaarden enz..maar dan moeten ze als il het pakket aanbied voor verzending ook een optie vermelden van verzekerd versturen.dit is nooit verteld.
En je maakt mij niet wijs dat iedereen die een pakket verstuurd via DHL eerst op de site alle voorwaarden gaat lezen.
Hier ook een pakket verstuurd via DHL twv bijna 60-,
Er is ons niets verteld over verzekerd versturen of de risico's van het versturen via DHL.
Pakket is kwijt en wij krijgen 3,40 terug. Prima als je je verschuilt achter al die voorwaarden enz..maar dan moeten ze als il het pakket aanbied voor verzending ook een optie vermelden van verzekerd versturen.dit is nooit verteld.
En je maakt mij niet wijs dat iedereen die een pakket verstuurd via DHL eerst op de site alle voorwaarden gaat lezen.
Re: DHL Parcel zending kwijtgeraakt
Ze verschuilen zich niet achter de voorwaarden. Die voorwaarden zijn gewoon van toepassing.
Is het de eerste keer dat u een pakje verstuurt?
Is het de eerste keer dat u een pakje verstuurt?
Re: DHL Parcel zending kwijtgeraakt
DHL heeft die optie weggehaald, “verzekeren tegen beschadiging of verlies”. Vorige jaar was die nog wel, dit jaar niet meer.
Mij pakje is ook “kwijt”
Wat ik verkocht en verstuurd heb.
Ik ga aan de ontvanger terugbetalen.
Ben €200+ armer.
Denk om aangifte te gaan doen.
Mij pakje is ook “kwijt”
Wat ik verkocht en verstuurd heb.
Ik ga aan de ontvanger terugbetalen.
Ben €200+ armer.
Denk om aangifte te gaan doen.
Laatst gewijzigd door Arimana op 18 mei 2022 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: DHL Parcel zending kwijtgeraakt
Een toch veel gehoorde klacht , vooral de bedrijven zijn hiervan de dupe. Pas geleden ook iets verstuurd , kwijt geraakt , schijnt het steeds in een andere plaats terecht te komen , maar ze gaan er niet achteraan hoor , dat moet je zelf doen , leuk maar inzage hoe en wat krijg je niet dus hoe kan je je die persoon ooit benaderen. Geld kwijt en hier kan je op een gegeven moment wel kapot aan gaan en verzekerd verzenden daar trappen de klanten niet in want dan wordt je te duur , vies spelletje dit. Misschien de verkoper iets meer beschermen.
-
- Berichten: 10465
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: DHL Parcel zending kwijtgeraakt
Tegen wat wilt u dan aangifte doen? Een pakje dat verdwijnt is niet automatisch diefstal. De meest voorname reden (bij PostNL) dat een pakje niet aankomt is omdat de verzender een slechte verpakking gebruikt heeft, adresgegevens half geplakt worden of stickers zo geplakt worden dat deze beschadigen en onleesbaar worden.Arimana schreef: ↑18 mei 2022 09:34DHL heeft die optie weggehaald, “verzekeren tegen beschadiging of verlies”. Vorige jaar was die nog wel, dit jaar niet meer.
Mij pakje is ook “kwijt”
Wat ik verkocht en verstuurd heb.
Ik ga aan de ontvanger terugbetalen.
Ben €200+ armer.
Denk om aangifte te gaan doen.
Mocht het diefstal zijn hebt u een punt, maar hoe weet een dief wat er in de verpakking zit?
Re: DHL Parcel zending kwijtgeraakt
Arimana, waar wilt u aangifte van doen?
Als er zo veel misgaat bij de bezorging kan men het beter zelf de pakketten rondbrengen.
Als er zo veel misgaat bij de bezorging kan men het beter zelf de pakketten rondbrengen.
Re: DHL Parcel zending kwijtgeraakt
Bovenstaand verhaal lezend, en wetend als zakelijke verzender dat een verzekering rond de 50 eurocent kost, zit er toch eerder iets niet helemaal lekker in je businessmodel. Ik persoonlijk zou daar meer energie in stoppen dan in het najagen van zoekgeraakte zendingen.joanom schreef: ↑18 mei 2022 13:25Een toch veel gehoorde klacht , vooral de bedrijven zijn hiervan de dupe. Pas geleden ook iets verstuurd , kwijt geraakt , schijnt het steeds in een andere plaats terecht te komen , maar ze gaan er niet achteraan hoor , dat moet je zelf doen , leuk maar inzage hoe en wat krijg je niet dus hoe kan je je die persoon ooit benaderen. Geld kwijt en hier kan je op een gegeven moment wel kapot aan gaan en verzekerd verzenden daar trappen de klanten niet in want dan wordt je te duur , vies spelletje dit. Misschien de verkoper iets meer beschermen.
Ook ik raak wel eens wat kwijt. Ingecalculeerd, jammer en weer door.
Dorfje
vindt dit leuk
Re: DHL Parcel zending kwijtgeraakt
Handige van DHL is de QR code verzending, waardoor je geen label hoeft te printen.
Maar ik merk dat dit best de reden kan zijn dat veel zoekraakt.
Van de laatste drie DHL verzendingen zijn er maar liefst twee zoek.
Overigens vraag ik me af wat er met al die zoekgeraakte pakketjes gebeurt...
Ik denk dat ik maar weer eens voor DPD opteer. Wel wat meer moeite: label printen en servicepunt verder weg.
Maar ik heb me laatst werkelijk verbaasd hoe een bijna 20 kg pakket binnen 2 dagen in Polen werd afgeleverd.
En dat voor nog geen 15 euro, met verzekering.
Maar ik merk dat dit best de reden kan zijn dat veel zoekraakt.
Van de laatste drie DHL verzendingen zijn er maar liefst twee zoek.

Overigens vraag ik me af wat er met al die zoekgeraakte pakketjes gebeurt...
Ik denk dat ik maar weer eens voor DPD opteer. Wel wat meer moeite: label printen en servicepunt verder weg.
Maar ik heb me laatst werkelijk verbaasd hoe een bijna 20 kg pakket binnen 2 dagen in Polen werd afgeleverd.
En dat voor nog geen 15 euro, met verzekering.

Re: DHL Parcel zending kwijtgeraakt
Het is weer GOED MIS bij DHL.
Van de laatste drie zendingen (allemaal met tracking!), is:
Nr. 1. met vertraging toch geleverd (waar het al die tijd bleef, weet DHL niet)
Nr. 2. weg, foetsie; ik zit nog te wachten op vergoeding...
Nr. 3. ook weg; DHL weet niet waar die is en vraagt om geduld
M.a.w. DRIE uit drie zendingen niet goed. Ik hoop iedere keer op beterschap,
ook omdat het servicepunt dichtbij en vriendelijk is.
Ook de QR codering is een groot gemak.
Maar dit is toch wel erg stuitend!
Ik heb overigens voor de zekerheid de geadresseerde, het adres en het pakket nummer ook nog eens apart
met viltstift op de doos geschreven, zodat ie niet zoek kan raken in de zin van "waar moet ie naar toe?"
Van de laatste drie zendingen (allemaal met tracking!), is:
Nr. 1. met vertraging toch geleverd (waar het al die tijd bleef, weet DHL niet)

Nr. 2. weg, foetsie; ik zit nog te wachten op vergoeding...

Nr. 3. ook weg; DHL weet niet waar die is en vraagt om geduld

M.a.w. DRIE uit drie zendingen niet goed. Ik hoop iedere keer op beterschap,
ook omdat het servicepunt dichtbij en vriendelijk is.
Ook de QR codering is een groot gemak.
Maar dit is toch wel erg stuitend!
Ik heb overigens voor de zekerheid de geadresseerde, het adres en het pakket nummer ook nog eens apart
met viltstift op de doos geschreven, zodat ie niet zoek kan raken in de zin van "waar moet ie naar toe?"