LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Andere onderwerpen over auto en vervoer
plnr692707
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 nov 2020 08:49

TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door plnr692707 »

Onlangs heb ik een nieuwe update op mijn TomTom Go Start40 met Lifetimeshare-maps uitgevoerd.

Sedert de aanschaf heb ik op deze TomTom ook een app met vaste flitspaallocaties (die ik bewust niet-via een apart af te sluiten abonnement -actualiseer, omdat ik hier sowieso niet extra voor wil betalen ).

Nu is TomTom al minstens enkele jaren mij en ik vermoed nog vele andere gebruikers aan het spammen -door bijna elke maand te mailen-om een flitserabonnement aan te schaffen. Op dergelijke 'aanbieding(en)' ga ik niet in , omdat ik toch al de 'vaste' (zij het gedateerde flitsers) tot mijn beschikking had , vanuit mijn initiële aanschaf.

Als gevolg van deze nieuwste 'update' zijn nu mijn oude flitserpaalmeldingen zonder mijn instemming gedeactiveerd.
Mag TomTom- tijdens een kaartupdate- eenzijdig mijn flitserapplicatie deactiveren (lees: een deelproduct wat ik gekocht heb deactiveren) zonder dat ik hier toestemming voor heb gegeven?

Is dit niet een onrechtmatige daad?

Groeten
André
Laatst gewijzigd door Radar op 09 nov 2020 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking, volledige naam verwijder

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een onrechtmatige daad...?

Waarom zou TT verplicht zijn om een app van derden, waar zij niet verantwoordelijk voor zijn, te faciliteren? En dat terwijl het ook nog eens een concurrerend product is?

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik denk dat het verhaal iets onduidelijk is weergegeven.

Volgens mij zat de flitspaal optie in de TT bij aanschaf en is niet van een derde partij.
Nu heeft TT deze flitspalen uit de TT van TS gehaald, met een update, terwijl TS er destijds voor heeft betaald bij de aanschaf van de TT.

TS heeft geen problemen dat de flitspalen niet up to date zijn maar wel dat TT iets van zijn toestel heeft gehaald waar hij destijds voor betaald had.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door berndv »

hebra98 schreef:
09 nov 2020 13:32
Volgens mij zat de flitspaal optie in de TT bij aanschaf en is niet van een derde partij.
Nu heeft TT deze flitspalen uit de TT van TS gehaald, met een update, terwijl TS er destijds voor heeft betaald bij de aanschaf van de TT.
Nee, ts heeft via een externe partij deze optie/app er bij gekocht. WEet niet waar die deze gekocht heeft, maar een externe aanbieder hiervan is bijvoorbeeld flitspalen.nl
https://www.flitspalen.nl/plugin-tomtom-go/
plnr692707 schreef:
09 nov 2020 09:32
Mag TomTom- tijdens een kaartupdate- eenzijdig mijn flitserapplicatie deactiveren (lees: een deelproduct wat ik gekocht heb deactiveren) zonder dat ik hier toestemming voor heb gegeven?
U weet ook zeker dat u hier geen toestemming voor heeft gegeven? U heeft de volledige informatie doorgelezen die hoorde bij de update die u uitvoerde? Meestal zit er iets van een changelog bij waar de wijzigingen die de update brengt omschrijft of benoemd.

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Het bekende niemandsland van software op aangeschafte hardware. U heeft de hardware ooit gekocht en daarbij blijkbaar een overeenkomst gesloten dat men uw kaarten van updates zal voorzien. Als u ook ergens een garantie heeft waarin men aangeeft bepaalde software te zullen blijven faciliteren heeft u een zaak en anders niet.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door alfatrion »

TS heeft een apparaat gekocht met daarop besturingssoftware. Het apparaat was geschikt om apps van derde te installeren. Dat maakt dat TS bij aankoop mocht verwachten dat hij apps van derden kon installeren. Het is mogelijk dat TT het apparaat met de update non-conform heeft gemaakt.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik lees nergens dat er geen apps van derden meer geïnstalleerd kunnen worden, maar slechts dat deze ene app niet meer zou werken. Of de verwachting reëel is dat het apparaat uberhaupt apps van derden moet laten werken, hangt wel heel erg af van leeftijd en de verkoopuitingen toendertijd. Het apparaat is al 5 jaar op de markt, ondersteuning van apps houdt natuurlijk wel een keer op.

Als ik het netjes zeg acht ik een beroep op nonconformiteit vooralsnog weinig kansrijk.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door Revoked »

alfatrion schreef:
09 nov 2020 15:32
... Het is mogelijk dat TT het apparaat met de update non-conform heeft gemaakt.
Natuurlijk.
Ik denk eerder dat de app niet op de vernieuwde OS functioneert. App updaten en herinstalleren. Is er geen update? App te oud, ga verder naar Barteljorisstraat, en houdt u aan de snelheidslimiet.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
09 nov 2020 15:45
Ik lees nergens dat er geen apps van derden meer geïnstalleerd kunnen worden, maar slechts dat deze ene app niet meer zou werken. Of de verwachting reëel is dat het apparaat uberhaupt apps van derden moet laten werken, hangt wel heel erg af van leeftijd en de verkoopuitingen toendertijd. Het apparaat is al 5 jaar op de markt, ondersteuning van apps houdt natuurlijk wel een keer op.

Als ik het netjes zeg acht ik een beroep op nonconformiteit vooralsnog weinig kansrijk.
Ik formulier het bewust heel voorzichtig. Ik stel niet dat het apparaat non-conform, maar slechts dat dit een mogelijkheid is. De informatie van TS is van onvoldoende niveau om harde conclusies op te baseren. Dat is inclusief de negatieve conclusies.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En juist daarom ben ik al een hele tijd geleden overgestapt van een navigatiesysteem naar de mobiele telefoon. 1. Die kaarten zijn up to date
2. De mobiele flitsers worden bijgehouden
3. De wetswijzigingen worden ook bijgehouden (zo was bijvoorbeeld 130 naar 100 exact op de juiste dag aangepast).

Als je voor het werk veel kilometers moet maken, is er eigenlijk geen excuus om niet over te stappen naar navigatie op de telefoon.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door Sira »

Als je je aan de snelheid houdt of iets eerder van huis gaat, heb je die app helemaal niet nodig.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door Revoked »

Of rij net zoals ik. Hypermilen. Zit je altijd onder de limiet.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Doe je dan ook bumperkleven (zodat er minder luchtweerstand is)? En accelereren en vervolgens in zijn vrij doorrollen? Of zet je de hele motor meteen maar uit?

Arizonakid
Berichten: 1098
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Ik denk dat je de maker van de app moet benaderen, met de vraag of hij wil zorgen dat zijn app weer draait op het nieuwe systeem. TT kan hier niks aan doen.

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

alfatrion schreef:
09 nov 2020 15:48
Moneyman schreef:
09 nov 2020 15:45
Ik lees nergens dat er geen apps van derden meer geïnstalleerd kunnen worden, maar slechts dat deze ene app niet meer zou werken. Of de verwachting reëel is dat het apparaat uberhaupt apps van derden moet laten werken, hangt wel heel erg af van leeftijd en de verkoopuitingen toendertijd. Het apparaat is al 5 jaar op de markt, ondersteuning van apps houdt natuurlijk wel een keer op.

Als ik het netjes zeg acht ik een beroep op nonconformiteit vooralsnog weinig kansrijk.
Ik formulier het bewust heel voorzichtig. Ik stel niet dat het apparaat non-conform, maar slechts dat dit een mogelijkheid is. De informatie van TS is van onvoldoende niveau om harde conclusies op te baseren. Dat is inclusief de negatieve conclusies.
Je kunt stellen dat iets pas zeker is als de rechter gesproken heeft maar we hebben het over een apparaat dat jaren geleden pakweg €100 gekost heeft waarbij je TT aansprakelijk zou moeten stellen voor het feit dat software van een derde partij niet werkt? Dat is toch niet realistisch dus denk ik dar je het tegendeel wel kunt stellen.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door alfatrion »

DeZevendeHenk schreef:
09 nov 2020 20:37
Je kunt stellen dat iets pas zeker is als de rechter gesproken heeft maar we hebben het over een apparaat dat jaren geleden pakweg €100 gekost heeft waarbij je TT aansprakelijk zou moeten stellen voor het feit dat software van een derde partij niet werkt? Dat is toch niet realistisch dus denk ik dar je het tegendeel wel kunt stellen.
Het verhaal is dat het TT het besturingsysteem heeft aangepast met als gevolg dat de software van een derde partij niet meer werkt. Met andere woorden TT heeft het besturingsysteem non-conform gemaakt. Het is alsof de fabrikant bij jou thuis komt om ongevraagd en ongewild de velgen van je auto vervangt van 17" naar 16". De banden van een derde partij werken dan niet meer, maar is dat de schuld van de bandenverkoper?

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dus Alfatrion, volgens jou mag een fabrikant zijn besturingssysteem niet meer updaten, want dat kan inhouden dat software van derden, waarvoor de apparatuur niet word gemaakt of verkocht, niet meer werkt?

Rechtzaakje starten dus?

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door Revoked »

Nijogeth schreef:
09 nov 2020 16:20
Doe je dan ook bumperkleven (zodat er minder luchtweerstand is)? En accelereren en vervolgens in zijn vrij doorrollen? Of zet je de hele motor meteen maar uit?
Euh...ik rij een Model S P100D. Bumperkleven wil dat ding niet, wel op gepaste afstand dezelfde snelheid aanhouden als de voorganger. In de "eco stand" kan de achtermotor worden vrijgeschakeld, helemaal uit is niet mogelijk. Of was het de voorste motor? Anyway, in het scherm kan JoekelMaps worden weergegeven, of streetview. Geen gedoe met apps-van-derden.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
09 nov 2020 23:53
Het verhaal is dat het TT het besturingsysteem heeft aangepast met als gevolg dat de software van een derde partij niet meer werkt. Met andere woorden TT heeft het besturingsysteem non-conform gemaakt.
Je creëert hier een expliciet causaal verband wat er helemaal niet hoeft te zijn. Het feit dat de software van derden niet meer werkt, maakt niet automatisch dat er sprake is van nonconformiteit.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het hangt natuurlijk af van wat er in de gebruiksvoorwaarden en licenties staat. Maar als een programma van een derde, dat TS er zelf opgezet heeft, niet meer werkt na een update van het besturingssysteem, moet TS zich tot die derde partij richten, lijkt me.
Bij pc of telefoon is het toch niet anders? Bij een grote update van het besturingssysteem valt daar ook wel eens een programma of app buiten de boot.

Gesloten