Uitstel van betaling.

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Whiteninjatiger
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2021 11:33

Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door Whiteninjatiger »

Nadat ik ben gaan tanken met mijn auto, kwam ik bij de kassa. Ik had voor €15,- getankt. Nu bleek dat ik niet voldoende saldo op mijn rekening had staan. Ik was in de veronderstelling dat ik wel voldoende saldo had. Omdat ik van te voren bij een andere zaak een artikel retour had gebracht. Nu bleek echter dat het geld nog niet op mijn rekening stond. Ik wacht nu al 3 dagen op het bedrag. Terwijl ik van het tankstation, Lukoil 48 uur de tijd heb om te betalen anders wordt dit doorgegeven aan de politie?
Is dat Juridisch in orde? Ik ben na 2 dagen naar het Tankstation terug gegaan en heb het verhaal voorgelegd, daar kunnen ze echter geen rekening mee houden.
Met vriendelijke groet,

Frans Bastin.

J. Deltoer
Berichten: 3032
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Uw financiële zorgen zijn niet het probleem van de tankstationhouder.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door mahadma »

Lukoil gaat nu (op uw kosten) uw kenteken enz opvragen en "de vordering" doorgeven aan een deurwaarder/incasso buro. U bent wat je noemt "over tijd" qua betalen met alle gevolgen van dien, het enige wat u kunt proberen of dat nog kan is ergens 15 euro lenen en direct betalen bij het tankstation, als dat tenminste nog kan. Ik vrees dat die € 15 u een veelvoud gaan kosten.

thecure
Berichten: 2704
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door thecure »

Als je zo leeft op het randje, kun je beter de auto wegdoen. Wat als er een reparatie moet gebeuren.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door D34M0N »

Hoe moeilijk kan het zijn om €15 bij elkaar te verzamelen? Ik zou zeggen: leen het geld van een vriend of familielid. Het kan een paar weken duren totdat jij jouw geld terug hebt van het retourneren.

Tips voor de volgende keer:
- Controleer jouw bankrekening voordat je gaat tanken.
- Tank bij een onbemande pomp, daar kun je nooit voor meer geld tanken dan wat je hebt.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Toch aardig dat u 48 uur de tijd kreeg om te betalen. En dat zal ook best in cash mogen, dus u hoeft niet te wachten tot uw saldo is aangevuld.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door mahadma »

https://www.ijmuidercourant.nl/cnt/dmf2 ... um=organic

Wellicht dat u aan bovenstaande link info heeft.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door kuklos »

Whiteninjatiger schreef:
19 jul 2021 11:38
Ik wacht nu al 3 dagen op het bedrag. Terwijl ik van het tankstation, Lukoil 48 uur de tijd heb om te betalen anders wordt dit doorgegeven aan de politie?
Is dat Juridisch in orde?
Ja. Het zijn 2 separate zaken. Jij hebt een verlichting naar het tankstation toe en zij hebben niets te maken met de tijdsduur waarop jij geld op je rekening zou moeten krijgen.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bij retourpinnen staat het bedrag binnen 2 werkdagen op de rekening. Als u op vrijdagavond iets terug gebracht heeft, dan is het vandaag de eerste werkdag. Als vandaag pas de verwerking gedaan wordt bij de winkel (enkel tijdens kantooruren), dan zal het geld morgen op uw rekening staan.
Voor wat betreft de reden dat u financieel op het randje moet leven doet niet ter zake. Er zijn mensen in de schuldsanering die een auto voor hun werk nodig hebben en deze zelf kunnen betalen door op andere zaken te besparen. Dat is bewonderingswaardig te noemen en hoeven anderen geen mening over te geven. Wat in dit geval de reden is is niet van belang.

De tip die gegeven is is wellicht de snelste nu. Even geld lenen bij familie of vrienden en direct cash betalen. Dat voorkomt hogere kosten straks.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Volgens https://www.so-da.nl/tanken-zonder-betalen ga je minimaal 131 euro kosten extra betalen als je niet ga betalen. Daar bovenop komt natuurlijk de kosten van de brandstof, en eventueel een incassobureau en/of een deurwaarder en in een verdere status griffier kosten. Zo zie je dat de kosten snel kunnen oplopen.

Daarom de advies om op één of andere manier zo snel mogelijk te betalen.

Als je ga tanken bij een onbemande pomp en je hebt rood staan uitgeschakeld bij de bank dan kan je nooit voor meer geld tanken dan jouw saldo op de bankrekening.

Heb je meer schulden? Neem contact op met je gemeente voor schuld hulpverlening. https://www.juridischloket.nl/schulden- ... -gemeente/

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Ik denk dat je op het financiële randje hebt geleefd. Je moet hieruit gaan komen, neem contact op met de gemeente.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Whiteninjatiger schreef:
19 jul 2021 11:38
Terwijl ik van het tankstation, Lukoil 48 uur de tijd heb om te betalen anders wordt dit doorgegeven aan de politie?
En dan? Er is geen sprake van diefstal.
mahadma schreef:
19 jul 2021 17:19
Lukoil gaat nu (op uw kosten) uw kenteken enz opvragen en "de vordering" doorgeven aan een deurwaarder/incasso buro.
Om incassokosten in rekening te kunnen brengen moet er eerst vruchteloos een correcte veertiendaagse aanmaning zijn verstuurd nadat verzuim is ingetreden (dag van tanken). Voor de kosten ter vaststellen van aansprakelijkheid geldt dat het redelijk moet zijn dat de kosten gemaakt zijn en ook de hoogte moet redelijk zijn.
Seinhuis schreef:
19 jul 2021 21:32
Volgens https://www.so-da.nl/tanken-zonder-betalen ga je minimaal 131 euro kosten extra betalen als je niet ga betalen.
Voor dat bedrag bestaat geen wettelijke basis.
viewtopic.php?t=187917

J. Deltoer
Berichten: 3032
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik vraag me af of dit opgaat. De tankhouder heeft nooit de intentie gehad om met TS een lening aan te gaan. Hij werd ertoe door de omstandigheden gedwongen.

Hommer
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door Hommer »

Beste Alfatrion,
Kunt u wellicht de juridische status toelichten wanneer iemand wel wil maar niet kan betalen?

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door D34M0N »

alfatrion schreef:
20 jul 2021 02:03
Whiteninjatiger schreef:
19 jul 2021 11:38
Terwijl ik van het tankstation, Lukoil 48 uur de tijd heb om te betalen anders wordt dit doorgegeven aan de politie?
En dan? Er is geen sprake van diefstal.
mahadma schreef:
19 jul 2021 17:19
Lukoil gaat nu (op uw kosten) uw kenteken enz opvragen en "de vordering" doorgeven aan een deurwaarder/incasso buro.
Om incassokosten in rekening te kunnen brengen moet er eerst vruchteloos een correcte veertiendaagse aanmaning zijn verstuurd nadat verzuim is ingetreden (dag van tanken). Voor de kosten ter vaststellen van aansprakelijkheid geldt dat het redelijk moet zijn dat de kosten gemaakt zijn en ook de hoogte moet redelijk zijn.
Seinhuis schreef:
19 jul 2021 21:32
Volgens https://www.so-da.nl/tanken-zonder-betalen ga je minimaal 131 euro kosten extra betalen als je niet ga betalen.
Voor dat bedrag bestaat geen wettelijke basis.
viewtopic.php?t=187917
Heb je het bericht waar mahadma naar linkte gelezen?
mahadma schreef:
19 jul 2021 17:30
https://www.ijmuidercourant.nl/cnt/dmf2 ... um=organic

Wellicht dat u aan bovenstaande link info heeft.
De persoon uit het krantenbericht hoefde weliswaar de incassokosten niet te betalen, maar draaide wel op voor de proceskosten van €278,18. Dat is wat jij TS aanraadt? Komt nog bij dat de persoon uit het krantenbericht geen incassokosten hoefde te betalen doordat de pomphouder geen betalingstermijn had doorgegeven, bij TS is dat wel het geval.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door witte angora »

Voor er weer een juridische haarkloverij ontstaat:

- TS heeft een schuld bij de pomphouder
- TS heeft geen geld omdat een ander bedrijf nog niet gestort heeft
- Mogelijk komt vandaag het geld binnen.
- Vandaag is het de 20e, de dag dat bij veel mensen de toeslagen binnen komen. Of dat bij TS zo is weten we natuurlijk niet.

Hoe voorkomt TS een juridisch conflict?
- Zo snel mogelijk betalen
- Schakel vrienden, buren, familie in - mits ze er vertrouwen in hebben dat het geld ooit terug komt
- Hou vandaag je rekening in de gaten, met een beetje mazzel komt het geld vandaag binnen.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hommer schreef:
20 jul 2021 08:38
Kunt u wellicht de juridische status toelichten wanneer iemand wel wil maar niet kan betalen?
In vogelvlucht en onder voorwaarden dat dit kenbaar is (zoals in deze casus):
- puur civiele kwestie;
- verzuim is direct ingetreden -> wettelijke rente is verschuldigd (ik ben het dus oneens met de rechter uit het bericht van mahadma, zie art. 6:74, 6:83, 6:119 en 7:26 BW);
- kosten voor kentekencontrole (€6) zijn verschuldig indien geen NAW is achtergelaten en gemaakt (ik ben het dus oneens met de rechter uit het bericht van mahadma, ik schaar dit onder art. 6:96 lid 1 sub b BW);
- incassokosten zijn verschuldigd na 14 na de aanmaning (ik ben het dus eens met de rechter uit het bericht van mahadma, zie art. 6:96 lid 6 BW);
- proceskosten zijn verschuldigd, indien er behoorlijk overleg is gepleegd (één aanmaning plus mededeling niet te kunnen betalen of verzuimen te betalen binnen de gestelde termijn is voldoende).

Neem gewoon als insteek dat je de hoofdsom gisteren betaald wilt hebben.

Is dit voldoende?

J. Deltoer
Berichten: 3032
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Dus je kunt beter een klant die niet kan betalen geen termijn bieden om te betalen omdat hij daar allerlei rechten uit kan halen. Bizar.

Hommer
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door Hommer »

Voldoende zo Alfatrion, denk. Ik vraag me echter inderdaad wel af of je vanuit de ondernemer gezien je wel flexibel dient op te stellen.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door alfatrion »

De ondernemer mag verlangen dat er direct betaald wordt (art. 7:26 BW, gelijk oversteken). Dat doet alleen niets af van het feit dat hij in de proceskosten wordt veroordeeld als hij rauwelijks dagvaard en dat incassokosten worden afgewezen als er niet vruchtenloos een veertiendaagse aanmaning is verstuurd dan wel geen kosten gemaakt zijn.

Gesloten