Uitstel van betaling.

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door Sannietje »

De 48 uur is inmiddels verstreken aangezien dit bericht gisteren is geplaatst en waarin staat dat TS al na 2 dagen is terug gegaan. Ben benieuwd hoe het nu is.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Volgens mij gelden voor benzinestations andere regels hieromtrent. Dat meen ik me te herinneren. Daardoor hoeft er geen betalingsherinnering gestuurd te worden en mag er meteen een incassobureau achteraan gestuurd worden. Dat levert dus weleens problemen op bij gestolen voertuigen, maar dat maakt het ook makkelijk te bewijzen dat ie gestolen was op dat moment.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat geldt volgens mij voor doorrijden na tanken zonder te betalen. De Ts is binnengeweest en heeft een afspraak gemaakt

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Lady1234 schreef:
20 jul 2021 20:15
Dat geldt volgens mij voor doorrijden na tanken zonder te betalen. De Ts is binnengeweest en heeft een afspraak gemaakt
En indien die afspraak niet nagekomen wordt, is TS ook doorgereden na het tanken.

Een voor een winkelier gelden de verplichtingen voor een herinnering, aanmaning etc niet. 'Gekocht' in de winkel en niet tijdig voldoen aan de afgesproken betaling is diefstal en resulteert in een direct opeisbare vordering.

Voor goederen die na bestelling in de winkel door de winkelier thuis worden bezorgd en achteraf betaald mogen worden, ligt dit anders.

J. Deltoer
Berichten: 3031
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ivo.w schreef:
20 jul 2021 20:49
Lady1234 schreef:
20 jul 2021 20:15
Dat geldt volgens mij voor doorrijden na tanken zonder te betalen. De Ts is binnengeweest en heeft een afspraak gemaakt
Een voor een winkelier gelden de verplichtingen voor een herinnering, aanmaning etc niet. 'Gekocht' in de winkel en niet tijdig voldoen aan de afgesproken betaling is diefstal
Gevoelsmatig ben ik het met u eens, maar puur juridisch is dit helaas alleen wanbetaling.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik krijg mijn boodschappen niet mee zonder te betalen, ook niet wanneer ik zeg dat ik binnen 48 uur terugkom om te betalen.
Te zot om dan te praten over een 14 dagen brief alvorens er extra kosten kunnen worden berekend .
Maar juridisch zal het wel weer kloppen en dus juist zijn .

Deze benzine is zonder te betalen getankt. Ik vind het dus al heel wat dat de pomphouder coulance betracht.
Inmiddels zal er al wel betaald zijn, toch?

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar het verschil met boodschappen is, dat je die weer uit je tas kunt halen. Benzine uit een tank geeft wat meer problemen.

Nu had de Ts niet voldoende saldo, maar je zou ook bijvoorbeeld je portemonnee vergeten kunnen zijn. Niet zo bijzonder om dan af te spreken dat je binnen 48 uur komt betalen. Moet je dan ook wel doen.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een aantal begrippen zijn onduidelijk, merk ik.

Opeisbare vordering - dit wil niet meer of minder zeggen dan dat een rechter je vordering zal toewijzen. De pomphouder heeft een opeisbare vordering: de hoofdsom zal worden toegewezen.

Verzuim - dit wil zeggen dat je aansprakelijk ben voor de schade voor het uitblijven van het verrichten van die vordering. Diefstal vertaald zich civiel rechterlijk in een onrechtmatige daad en dan ben je direct in verzuim. Bij een koop ben je ook direct in verzuim omdat er gelijk overgestoken moet worden. TS is in verzuim en moet de vertragingsschade vergoeden en die is bij een forfaitair vastgesteld op de wettelijke rente.

Incassokosten - er moet altijd een correcte veertiendaagse aanmaning na het intreden van verzuim worden verstuurd, waarvan de termijn vruchteloos is verstreken en er moeten daadwerkelijk kosten zijn gemaakt, wil een dergelijke vordering voor toewijzen komen. Het maakt niet uit of de koop in een winkel, bij de pomp of online geschied. Het maakt ook niet uit of er een strafbaar feit is gepleegd, zoals diefstal. Het voordeel van een strafbaar feit (voor de pomphouder) is dat hij kan meeliften op het strafproces en dus niet naar de civiele rechter hoeft.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ts ga die benzine betalen en klaar.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Er is hier natuurlijk ook sprake van een ondernemersrisico naar de aard van het goed. Een tros bananen kan worden teruggelegd in het schap wanneer blijkt dat de klant niet kan afrekenen.

Met vloeistoffen die in (bijna) honderd procent van de gevallen in een voertuig worden gestopt alvorens af te rekenen, is dit niet mogelijk. Tenzij er geldt: "eerst betalen en dan vullen". Een kantonrechter zal met deze omstandigheid rekening houden. Je kan ook je portemonnee vergeten.

Van diefstal is duidelijk geen sprake. Kwade opzet moet dan bewezen worden.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door D34M0N »

Bob Schurkjens schreef:
20 jul 2021 22:38
Er is hier natuurlijk ook sprake van een ondernemersrisico naar de aard van het goed. Een tros bananen kan worden teruggelegd in het schap wanneer blijkt dat de klant niet kan afrekenen.

Met vloeistoffen die in (bijna) honderd procent van de gevallen in een voertuig worden gestopt alvorens af te rekenen, is dit niet mogelijk. Tenzij er geldt: "eerst betalen en dan vullen". Een kantonrechter zal met deze omstandigheid rekening houden. Je kan ook je portemonnee vergeten.

Van diefstal is duidelijk geen sprake. Kwade opzet moet dan bewezen worden.
Om die reden heeft de pomphouder TS ook uitstel van betaling gegeven. Maar uiteindelijk zal TS toch moeten betalen (binnen de opgelegde betalingstermijn).

Overigens ben ik het wel gedeeltelijk met jou eens. Pomphouders kunnen dit soort problemen eenvoudig voorkomen door één of meerdere pinterminals bij de pompen te installeren, net zoals bij onbemande pompen.

kuklos
Berichten: 9722
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door kuklos »

D34M0N schreef:
20 jul 2021 22:58
Pomphouders kunnen dit soort problemen eenvoudig voorkomen door één of meerdere pinterminals bij de pompen te installeren, net zoals bij onbemande pompen.
In de VS werkt dit veelal zo. Eerst betalen en dan komt de betaalde hoeveelheid uit de pomp.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door Sira »

Om een dergelijk probleem in de toekomst te voorkomen, kunt u beter bij een onbemand tankstation gaan tanken. Geen geld op de rekening, dan ook geen benzine.

Is uw werkgever of de loonadministratie niet bereid u € 15,- te lenen.
Vraag geen voorschot op het salaris, want dan gaat u steeds verder achterlopen.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Even heel lomp gezegd, zou je dus voor 80 euro benzine kunnen tanken, naar binnen lopen en zeggen 'ik heb geen geld, ik betaal wel over 3 weken' en het is geen diefstal.

Persoonlijk vind ik dat TS hier gewoon op de blaren moet zitten van het eigen handelen. Het tankstation geeft coulance, wil meedenken, dat vind ik persoonlijk gewoon heel netjes. En als TS zegt het binnen 48 uur te kunnen regelen, dan is het dus aan TS om dat te doen. Als de eigenaar van dat tankstation zo coulant is, dan had ie ook wel begrepen als het 72 uur was geweest en was dat waarschijnlijk ook geen probleem geweest.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door Jablan »

Sira schreef:
21 jul 2021 12:09
Vraag geen voorschot op het salaris, want dan gaat u steeds verder achterlopen.
Dit vind ik iets te algemeen. Wie goed of onmisbaar is in zijn werk, krijgt bij financiële problemen vaak hulp van de werkgever. Daar zit wat eigenbelang bij: als privé het leven op orde is, gaat het werk ook goed.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:
21 jul 2021 12:18
Even heel lomp gezegd, zou je dus voor 80 euro benzine kunnen tanken, naar binnen lopen en zeggen 'ik heb geen geld, ik betaal wel over 3 weken' en het is geen diefstal.
Dat is niet de casus van TS. TS was in de overtuiging dat hij kon betalen en kwam er bij het afrekenen achter dat hij onvoldoende geld op de bankrekening had staan. In een dergelijke situatie zal een aangifte geseponeerd worden.

Meerdere bestandsdelen van diefstal ontbreken. Diefstal is het wegnemen van een goed het oogmerk van wederrechtelijke toeëigening. Er is geen sprake van wederrechtelijke toeëigening, omdat er een koopovereenkomst is gesloten. TS had ook niet de bedoeling (oogmerk) om zich de benzine wederrechtelijk toe te eigenen.

Strafrecht is er niet om mensen te straffen die per abuis een rekening niet op tijd hebben betaald. Iedereen heeft wel eens een rekening niet op tijd betaald.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
21 jul 2021 19:29
Meerdere bestandsdelen van diefstal ontbreken. Diefstal is het wegnemen van een goed het oogmerk van wederrechtelijke toeëigening. Er is geen sprake van wederrechtelijke toeëigening, omdat er een koopovereenkomst is gesloten. TS had ook niet de bedoeling (oogmerk) om zich de benzine wederrechtelijk toe te eigenen.

Strafrecht is er niet om mensen te straffen die per abuis een rekening niet op tijd hebben betaald. Iedereen heeft wel eens een rekening niet op tijd betaald.
Niet om TS in een kwaad daglicht te zetten of om iets te suggereren, maar stel dat de insteek wel was om niet te betalen, hoe bewijs je dat? Stel dat ik met gestolen platen ga tanken, naar binnen ga en zeg dat ik mijn portemonnee vergeten ben en ik geef een valse naam en adres op. Dan laat ik het voorkomen als dat ik welwillend ben, en vervolgens rij ik gratis. Nu doe je dat natuurlijk niet voor €15,-, maar hoe kan je aantonen dat TS te goeder trouw was?

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door Erthanax »

NeoDutchio schreef:
21 jul 2021 20:32
alfatrion schreef:
21 jul 2021 19:29
Meerdere bestandsdelen van diefstal ontbreken. Diefstal is het wegnemen van een goed het oogmerk van wederrechtelijke toeëigening. Er is geen sprake van wederrechtelijke toeëigening, omdat er een koopovereenkomst is gesloten. TS had ook niet de bedoeling (oogmerk) om zich de benzine wederrechtelijk toe te eigenen.

Strafrecht is er niet om mensen te straffen die per abuis een rekening niet op tijd hebben betaald. Iedereen heeft wel eens een rekening niet op tijd betaald.
Niet om TS in een kwaad daglicht te zetten of om iets te suggereren, maar stel dat de insteek wel was om niet te betalen, hoe bewijs je dat? Stel dat ik met gestolen platen ga tanken, naar binnen ga en zeg dat ik mijn portemonnee vergeten ben en ik geef een valse naam en adres op. Dan laat ik het voorkomen als dat ik welwillend ben, en vervolgens rij ik gratis. Nu doe je dat natuurlijk niet voor €15,-, maar hoe kan je aantonen dat TS te goeder trouw was?
Volgens mij is uw hypothetische situatie volstrekt duidelijk, zie de beide door mij vet gemaakte passages.
En wat uw laatste vraag betreft: Volfens mij hoeft niemand goede trouw te bewijzen. Een beschuldiging van kwade trouw moet wel bewezen worden.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Blijkbaar is niemand vroeger ooit zijn portemonnee vergeten, nu pinpasje dan.

Waarom zou je moeten aantonen dat je te goeder trouw bent. Is mijn echtgenoot ook weleens gebeurd. Onbekende pomp. Maar rijbewijs achtergelaten, mag natuurlijk ook niet en na twee dagen weer langs die pomp om weer te tanken en twee keer te betalen.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Uitstel van betaling.

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Heeft deze discussie nog wel zin, TS reageert niet..........

Gesloten