LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] tanken in Belgie

Andere onderwerpen over auto en vervoer
sam1965
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:11

tanken in Belgie

Ongelezen bericht door sam1965 »

Gisteren 30-4-2008 hebben wij getankt bij een Esso Express, een onbemand benzinestation, in Wijnegem/België. Wij hebben daar voor 62 euro getankt. Bij thuiskomst bleek dat er 75 euro van onze girorekening is afgeschreven. :evil: Gelijk gebeld met Esso België. Daar kunnen zij niets aan doen dat doet de bank. Dit is om fraude tegen te gaan. Het rare is dat wij vorige week daar ook getankt hebben voor 31 euro en er toen wel gewoon 31 euro is afgeschreven. Esso zegt dat het teveel betaalde bedrag binnen 1 a 2 werkdagen teruggeschreven wordt.
Bij het tankstations staat niets vermeld dat hun werkwijze zo is.
Mag dit zomaar? Wie heeft hier ervaring mee? Krijg je dat geld inderdaad binnen 1 a 2 werkdagen terug?

Ribery
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jun 2008 12:07

Re: tanken in Belgie

Ongelezen bericht door Ribery »

Dit heb ik nooit eerder gehoord. Ik woon zelf in de buurt van belgie, dus ik tank ook weleens in belgie, maar heb nog nooit gehad dat er meer is afgeschreven dan getankt. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje raar. Voortaan maar gewoon contant geld meenemen en daar mee afrekenen zou ik zeggen. Lijkt mij de best oplossing!

Kees41
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 sep 2008 14:57

Re: tanken in Belgie

Ongelezen bericht door Kees41 »

Hetzelfde heb ik ook meegemaakt bij het tanken over de grens in Lommel. Bij navraag door mij bij de bank, blijkt dat heel vaak te gebeuren. Het is bedoeld om de kredietwaardigheid te controleren. Tank je bijvoorbeeld voor 80 euro dan wordt er 125 euro kort ingehouden en als het krediet voldoende is, wordt het restant meteen weer terug gestort.
Meestal merk je bij de afrekening er daarom niets van. Het betekent wel dat banken of pinautomaatbeheerders kort meer geld innen dan noodzakelijk is en ik vraag me af of daar ook rentewinst mee behaald wordt. Vertrouwelijk is mij vertelt dat in de nacht of weekeinde bij back-up procedures op dezelfde manier gewerkt wordt en dat kan misschien wel uren duren. In mijn geval werd er tweemaal hetzelfde bedrag ingehouden en dat is pas anderhalve week later terug gestort. De bank zij mij dat ik geen rente ontvang omdat ik ook geen renteverlies heb gehad. Ik vind dat dit toch eens onderzocht moet worden.

ds meijer
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jul 2009 23:55

Re: tanken in Belgie

Ongelezen bericht door ds meijer »

Nadat ik terug van vakantie kwam ging ik tanken bij het benzinestation van maxis muiden. Ik heb daar voor een bedrag van €16,01 getankt. Vervolgens wilde ik naar een andere winkel iets kopen en toen kon ik opeens niet meer pinnen. Ik ging snel naar huis en zag dat er door het benzinestation €125,00 was afgeschreven. Onmiddellijk ging ik terug naar het benzinestation de mensen dachten daar dat ik gek was en wilde mijn geld niet terug geven. Ik moest maar met bewijs komen ik weer terug gereden naar huis uitgeprint etc..Werd er opeens doodleuk gezegd dat dat geld gereserveerd wordt en dat dit dan binnen enkele dagen weer wordt rechtgezet. Ondertussen kon ik nergens meer pinnen. Erg handig als je net van vakantie komt en geen boodschappen meer in huis hebt. Ik heb de bank nog hierover gebeld met de vraag of dit wel mag? Ook die weten het niet precies. DE bank wist mij wel te melden dat het nu ook in Nederland vaker gebeurd. Als zo'n benzinestation zo te werk wilt gaan prima maar het lijkt mij wel dat dit van tevoren gemeld moet worden. Ook heb ik uit kwaadheid de politie gebeld ,want ik vond dit toch wel een soort diefstal geld bij iemand afschrijven zonder hetgeen te hebben geleverd. Nou de dienstverlening van de politie laat ook erg te wensen over die komen toch alleen voor een driedubbele moord.

henk51
Berichten: 1676
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: tanken in Belgie

Ongelezen bericht door henk51 »

Op dit forum en Kassa staan al meerdere opmerkingen daarover ,het komt vooral voor bij ING passen.Het bedrag wordt ook in de meeste gevallen vrij snel aangepast aan het daadwerkelijk getankte bedrag er wordt eerst gekeken of je kredietwaardig bent voor 125 euro dit wordt gereserveerd en daarna gecorrigeerd naar het juiste bedrag.Dit om te voorkomen dat je een hele tank vol tankt maar geen cent op de rekening hebt staan. Je hebt voor 99% kans dat het al gecorrigeerd is op je rekening. Ik neem aan dat je dat al weer nagekeken hebt. Bij andere vragenstellers was dit het geval.Ik blijf in het vervolg gewoon tanken bij een normaal bemande benzine pomp daar heb ik het nog nooit meegemaakt.


gr Henk

jpbuitelaar
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2008 20:20

Re: tanken in Belgie

Ongelezen bericht door jpbuitelaar »

Wij hebben zelf een tankstation met nachtautomaat. Deze werkt bij ons als volgt: als je komt tanken met je pinpas kijkt de automaat hoeveel saldo je op je rekening hebt. Als dit meer is dan 125,- wordt er een pre-autorisatie uitgevoerd van 125,-. Dit geld wordt dan gereserveerd terwijl je aan het tanken bent, en op het moment dat je de slang ophangt wordt het bedrag wat je getankt hebt van je rekening afgeboekt.

Als je b.v. maar 25 op je rekening hebt krijg je tot 25,- autorisatie, en onze pomp zal dan rond de 23,- afslaan.

De ervaringen die ik hieboven lees heb ik met onze apparatuur nog niet meegemaakt, wij hebben al een PIN tankautomaat sinds 1994!

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: tanken in Belgie

Ongelezen bericht door Quisquid »

Het klopt inderdaad dat de bank tijdelijk een groter bedrag van je rekening haalt en dat vervolgens, meestal binnen 20 minuten, weer terugzet voor zover dat bedrag niet is verbruikt bij het tanken.
Dit is om te voorkomen dat mensen zonder te betalen tanken, of veel te weinig betalen.

Laatst was hierover commotie toen bleek dat dat bij de ING door een storing niet meteen gebeurde en dat de rekeninghouders ineens vreemde bedragen voor het tanken zagen tijdens het internetbankieren.

Bij het tanken in het buitenland kan ik mij voorstellen dat het buitenlandse station niet meteen kan "zien" of je genoeg op je rekening hebt staan (of genoeg krediet hebt). En dat het terugstorten wat langer duurt.

Sam1965 mag overigens nog blij zijn dat het Belgische tankstation zijn pasje accepteerde. Bij veel onbemande (na sluitingdtijd bijvoorbeeld) Belgische tankstations wordt mijn Nederlandse bankpas - met voldoende saldo - door het apparaat (nog) niet geaccepteerd. Alleen Belgische passen. Zelfs op een paar honderd meter van de Nederlandse grens.

En bij een onbemand station lpg tanken is in België zelfs verboden, maar daar ging het hier waarschijnlijk niet over.

jeroenkroes
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 sep 2009 10:37

Re: tanken in Belgie

Ongelezen bericht door jeroenkroes »

Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt, alleen is het ge-pre-geauthoriseerde bedrag niet teruggestort:

Ik rij in een Ford Mondeo diesel, deze heeft een intelligente vulopening die automatisch afsluit wanneer ik iets anders dan diesel probeer te tanken.

Toen ik ging tanken in Frankrijk bleek dat de mond van het vulpistool enigszins verbogen was en hierdoor lukte het niet te tanken, ik had mijn bankpas al ingegeven, waardoor er 120 euro afgeschreven werd (kwam ik bij thuiskomst achter). Vervolgens ben ik naar de volgende pomp 10 meter verderop gereden en heb dezelfde handeling uitgevoerd en de auto volgetankt voor 66 euro.

Toen ik thuis kwam zag ik dat er 2 keer 120 euro afgeschreven was, enkele dagen later was er 120 euro teruggestort en weer 66 euro afgeschreven. De 120 euro van de eerste poging is echter nooit teruggestort.

Ik heb contact opgenomen met Esso en krijg nu te horen dat ik contact op moet nemen met mijn bank om de 120 euro terug te krijgen. Dit lijkt mij de omgekeerde wereld, ik ben een transactie aangegaan met Esso, zonder van deze pre authorisatie te weten, en nu dit mis gaat wuift Esso iedere verantwoordelijkheid af. Ik vind echter dat Esso aansprakelijk is hiervoor.

Weet iemand hoe dit juridisch in elkaar zit en waar de verantwoordelijkheid ligt?

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: tanken in Belgie

Ongelezen bericht door Quisquid »

In Nederland is het zo dat je tegen iemand die ten onrechte geld van je heeft ontvangen, een vordering hebt wegens onverschuldigde betaling. Dat zal in Frankrijk niet anders zijn.
Je zult wel even bij je bank na moeten gaan of de bank je geld ten onrechte zélf heeft geïncasseerd, of dat het tankstation dat heeft gedaan.

Ook kan het foutje bij de bank liggen (een administratiefout). In dat geval is de bank verplicht aan jou de schade te vergoeden. Eventueel kan de bank dan op haar beurt de schade weer verhalen op het tankstation, als dat door het foutje ten onrechte geld heeft ontvangen.

Misschien even een "technisch" puntje: als het vulpistool van het tankstation niet in de vulopening van de auto pastte (in sommige buitenlanden zal die sowieso afwijken van het "Nederlandse" model, net als bij het tanken vanuit een jerrycan), was het dan niet mogelijk een trechter te gebruiken?

quasimodo
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 aug 2011 22:07

Re: tanken in Belgie

Ongelezen bericht door quasimodo »

Dit gebeurt dus nu nog steeds. Gisteren 2x in Frankrijk getankt voor een bedrag van ongeveer 35 euro. Ene keer is 150 euro 'gereserveerd'. Andere keer 120 euro. Morgen maar bellen met de ING als het nog steeds zo in beeld staat :(

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: tanken in Belgie

Ongelezen bericht door Chocomelk »

quasimodo schreef:Dit gebeurt dus nu nog steeds. Gisteren 2x in Frankrijk getankt voor een bedrag van ongeveer 35 euro. Ene keer is 150 euro 'gereserveerd'. Andere keer 120 euro. Morgen maar bellen met de ING als het nog steeds zo in beeld staat :(
U reageert op een bericht van oktober uit 2009 ! :shock:

EJB
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 aug 2011 14:41

Re: tanken in Belgie

Ongelezen bericht door EJB »

Interessant genoeg speelt dit probleem dus nog steeds. Zondagmiddag 21 Aug 2011 voor plusminus 43 Euro in Parijs bij onbemand station getankt (ESSO), zondagavond thuis geconstateerd dat er 120 Euro is afgeschreven van de ING-rekening (ex-Postbank).
Maandag met ESSO hoofdkantoor in Parijs gebeld en hoefde het verhaal niet eens af te maken: [quote] U gaat mij zeker vertellen dat er 120 Euro is afgeschreven? Bekend verhaal, maar geloof me, dat doen wij (ESSO) niet, dat doet uw eigen bank. We horen die klacht wel vaker van buitenlandse klanten. Ik zie in mijn computer dat u maar voor 43 Euro heeft getankt en zal u even een fax sturen ter bevestging daarvan. Misschien kunt u daar wat mee bij uw eigen bank [unquote]. Met fax in de handen onmiddellijk naar ING gebeld waarvan "klantenservice" stelt dat de ING hier niets mee te maken heeft, en dat ESSO Parijs verantwoordelijk is voor de afschrijving van 120 Euro. Doorgaans wordt dat binnen een aantal dagen teruggestort. Om er aan toe te voegen dat de klanten tegenwoordig meteen op internet kunnen zien wat er is afgeschreven. Vroeger, verzuchtte ze, toen we nog afhankelijk waren van papieren afschriften, merkte de klant het niet eens....
Wie te geloven? En is er al eens een uitzending aan dit probleem gewijd?
Mijn voorlopig advies: niet meer onbemand tanken als het niet echt moet.

hobby1
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 mei 2011 21:10

Re: tanken in Belgie

Ongelezen bericht door hobby1 »

Interessant genoeg speelt dit probleem dus nog steeds. Zondagmiddag 21 Aug 2011 voor plusminus 43 Euro in Parijs bij onbemand station getankt (ESSO), zondagavond thuis geconstateerd dat er 120 Euro is afgeschreven van de ING-rekening (ex-Postbank).
Na mijn weten ligt Parijs in Frankrijk.
Het topic is: tanken in Belgie.

CorinadK
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 sep 2011 15:37

Re: tanken in Belgie

Ongelezen bericht door CorinadK »

hobby1 schreef:
Interessant genoeg speelt dit probleem dus nog steeds. Zondagmiddag 21 Aug 2011 voor plusminus 43 Euro in Parijs bij onbemand station getankt (ESSO), zondagavond thuis geconstateerd dat er 120 Euro is afgeschreven van de ING-rekening (ex-Postbank).
Na mijn weten ligt Parijs in Frankrijk.
Het topic is: tanken in Belgie.
NAAR mijn weten gaat het hier ook over de ESSO, pre-authorisaties en de ING dus is de opmerking van EJB wel degelijk van belang.
Ik heb eenzelfde verhaal (getankt bij ESSO in Nederland) maar ga dan wel een "meer gepast" topic zoeken.

EBH2011
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 jun 2011 02:35
Locatie: Hhw

Re: tanken in Belgie

Ongelezen bericht door EBH2011 »

Lijkt me logisch dat kredietwaardigheid op een "eerlijke" manier gecheckt wordt om misbruik te voorkomen.
€ 125,- Euro "reserveren" is wel veel tegenover € 16,- Euro tanken.

Feit is echter wel dat bvb bij pinnen in de Dekamarkt het bedrag soms enkele dagen bij de ING gereserveerd staat.
Dit is vaak een aantal Euros hoger dan het daadwerkelijke bedrag.

Je mist volgens mij wel de rente over een gereserveerd bedrag.
1 of 2 keer is niet erg maar op jaarbasis loopt dit behoorlijk op.

Bewaar wel ALTIJD je pinbonnen tot je de afschriften gecontroleerd hebt !!
Met schriftelijk bewijs sta je sterk.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: tanken in Belgie

Ongelezen bericht door GJvdZ »

EBH2011 schreef:Lijkt me logisch dat kredietwaardigheid op een "eerlijke" manier gecheckt wordt om misbruik te voorkomen.
€ 125,- Euro "reserveren" is wel veel tegenover € 16,- Euro tanken.
Het reserveren gebeurt voordat je gaat tanken en vooraf weet een pomp niet hoeveel iemand gaat tanken.

Gesloten