LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe verkoop ik als particulier mijn auto?

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Globetrotter
Berichten: 124
Lid geworden op: 16 jun 2005 17:40

Hoe verkoop ik als particulier mijn auto?

Ongelezen bericht door Globetrotter »

Ik wil van mijn auto verkopen. Ik heb hem toendertijd gekocht omdat ik in full-continue dienst zat. Nu heb ik de auto niet meer nodig en wil hem graag verkopen, want hij staat alleen maar stil voor de deur.

Ik heb alleen geen zin om "jan en Alleman" aan de deur te krijgen.
Zijn er ook garages die 2e hands auto's opkopen zonder dat je een nieuwe auto terugkoopt?
Kan iemand mij misschien een garage adviseren?

Alvast bedankt.

The Sandman
Berichten: 137
Lid geworden op: 12 feb 2009 21:44

Re: Hoe verkoop ik als particulier mijn auto?

Ongelezen bericht door The Sandman »

Er zijn genoeg bedrijven die uw wagen zouden willen opkopen. Er zijn zelfs sites die dat aanbieden. zoals: ikwilvanmijnautoaf.nl en autorola.nl

Maar... je krijgt bij verkoop aan een handelaar of garagebedrijf eigenlijk geen cent terug voor je wagen.

Een voertuig welk je particulier makkelijk kan verkopen voor € 8.000, krijg je bij een handelaar of garagebedrijf misschien maar € 3.500.

Dus eigenlijk lijkt mij dit niet aan de orde. Of U moet de wagen echt snel kwijt willen, maar dan krijg je er dus ook bijna niets voor.

Globetrotter
Berichten: 124
Lid geworden op: 16 jun 2005 17:40

Re: Hoe verkoop ik als particulier mijn auto?

Ongelezen bericht door Globetrotter »

Nee, ik heb geen haast. De maandelijkse lasten zijn miniem. De auto is gewoon echt overbodig geworden.

alderwood
Berichten: 273
Lid geworden op: 20 feb 2006 16:34

Re: Hoe verkoop ik als particulier mijn auto?

Ongelezen bericht door alderwood »

Ik heb mijn Golf vorige week verkocht door een gratis advertentie
op Speurders.nl.
Benadruk alle opties die de auto heeft en voeg er foto's bij die alle kanten
laten zien plus het interieur.
Noem je prijs en geef aan dat biedingen zijn toegestaan.

Blijf tijdens de proefrit er naast zitten.
Neem alle papieren mee (zie op www.rdw.nl) , eigenlijk alle delen van het
kentekenbewijs, voor het geval men de auto gelijk wil kopen.
Want dan ga je naar een postkantoor, laat het geld op uw rekening storten.
Geef de persoon achter het loket de papieren, deze zet de auto op naam van de koper en geeft u het vrijwaringsbewijs.
De koper moet dan nog 9 euro kosten voldoen.
Zorg dat u zaken als de reserve sleutel, rekeningen e.d. nog thuis hebt,
dan brengt men u naar huis om e.a. bij u op te halen.
That's all. :lol:

Globetrotter
Berichten: 124
Lid geworden op: 16 jun 2005 17:40

Re: Hoe verkoop ik als particulier mijn auto?

Ongelezen bericht door Globetrotter »

Dank je wel Alderwood voor de tips.
Ik zal straks e.e.a even nalezen op RDW.nl.

Ik kan er niks aandoen, maar ik heb zo'n onzeker gevoel. Ik wil niet alles over 1 kam scheren, maar ik ben bang dat ik met mijn auto een bepaald publiek aantrek. Ik heb een Seat Arosa Sport met 100 pk. Daarnaast ben ik van het vrouwelijke geslacht en voel me gewoon kwetsbaarder.

alderwood
Berichten: 273
Lid geworden op: 20 feb 2006 16:34

Re: Hoe verkoop ik als particulier mijn auto?

Ongelezen bericht door alderwood »

Op mijn advertentie reageerden in hoofdzaak Marokkanen.
De belangstellende had altijd een 2e bij zich, die telkens een automonteur
heette te zijn.
De uiteindelijk koper probeerde zelfs in het postkantoor nog af te dingen.

Maar je zult toch wel een vriend/vriendin, familielid of goede buur hebben,
die je ter zijde kan staan?

Ik deed alles alleen en ik hoor net van mijn vriendin,
dat zij dit onverstandig vind.

Maar mijn eerste reactie op jouw bericht was, afhankelijk van waar je woont, zet de auto bij mij, dan probeer ik de Seat te verkopen tegen een kleine
vergoeding :lol:

Overigens zou je dit ook via een garage kunnen doen.Je noemt je uiterste prijs en geeft de auto in consignatie.
De garage kan er dan meer voor vragen en de auto blijft jouw
eigendom tot aan de verkoop.

Een mvr. die terugging naar Amerika deed dit zo.

Globetrotter
Berichten: 124
Lid geworden op: 16 jun 2005 17:40

Re: Hoe verkoop ik als particulier mijn auto?

Ongelezen bericht door Globetrotter »

Overigens zou je dit ook via een garage kunnen doen.Je noemt je uiterste prijs en geeft de auto in consignatie.
De garage kan er dan meer voor vragen en de auto blijft jouw
eigendom tot aan de verkoop.
Dit is natuurlijk ook een overweging waard. :!:

De auto gaat eerst in augutus naar de APK en dan ga ik verder over tot actie.

zwartemuis
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 jun 2010 12:55

Re: Hoe verkoop ik als particulier mijn auto?

Ongelezen bericht door zwartemuis »

Ik kwam via Google op een site terecht waar je de auto binnenkort anoniem particulier kunt verkopen. Kijk maar eens op http://www.autoverkopen.net, ziet er veelbelovend uit.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Hoe verkoop ik als particulier mijn auto?

Ongelezen bericht door Mallemalle »

biedfunctie uitzetten iig

bieders zijn geen kopers, mensen met teveel vrije tijd, 99 % van de bieders reageert nooit meer op je reactie op een bod

zwartemuis
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 jun 2010 12:55

Re: Hoe verkoop ik als particulier mijn auto?

Ongelezen bericht door zwartemuis »

Er staat ook veel informatie over particulier auto verkopen op deze Auto Verkopen Particulier website.

MAXIEM

Re: Hoe verkoop ik als particulier mijn auto?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Auto verkopen:

Vóór de verkoop maak ik altijd een koopovereenkomst waarin staat:
overeengekomen prijs, de datum van aankoop/ kilometerstand/naam en adres Koper en Verkoper en de plaats voor beider handtekening en dit in tweevoud.

Daarna altijd beiden naar het postkantoor voor overschrijving waarbij de verkoper een vrijwaringsbewijs krijgt. (Let wel! Ook deel 3 meenemen!)

U ontvangt eerst het geld waarna u pas dan het kenteken laat overschrijven (in dat postkantoor)

Kopieën van dat gekregen vrijwaringsbewijs kunt u naar uw autoverzekering sturen.
De RDW en de motorrijtuigenbelasting krijgen vanzelf bericht van die overschrijving hoewel u die wegenbelastingdienst natuurlijk wel kunt inlichten.

En............ belangrijk!!
Laat ook niet na om uw opgebouwde No-Claim per brief te laten bevestigen.
U zou dat immers later toch nodig hebben.

Bedenk dat er meer louche kopers zijn die van particulieren kopen dan echte.

U moet er op letten de papieren die bij de auto horen, NIET uit handen te geven alvorens de gehele koopprijs contant ontvangen te hebben. Neem geen schuldbekentenis aan.

U moet de koper in spé niet alleen een proefrit te laten maken. Ga zelf mee!
Wil hij alleen, zeg dan dat de auto beter te beoordelen is als er meer gewicht in zit.

Komt iemand met de koper mee en wordt een proefrit gemaakt, ga dan zelf achterin zitten of laat uw (schoon)zoon achterin meegaan, als u die heeft.

Ga tijdens de proefrit niet uit de auto, als de bestuurder dat doet om een z.g. probleem buiten de auto te bekijken.

Laat bij een proefrit het kentekenbewijs deel 3 thuis.

U bekende problemen met uw auto mag u niet verzwijgen.

Ga zelf naar het postkantoor om het kenteken over te laten schrijven op de nieuwe koper, nadat u contant en goed geld hebt ontvangen. Let op voor valse briefjes van 100, 200 en 500 €.

Schrijf op een briefje dat op [die datum] [daar] [zoveel] geld hebt ontvangen van [ de koper] voor auto [merk] [type] [uitvoering] [kenteken].
Geef dit na de transactie aan de koper.

Ga niet accoord met het geven van een bankopdracht tot overboeken van het geld naar u, ook al brengt u het samen naar de bank. Laat hem zelf geld opnemen. Als hij zegt dat hij niet zoveel kan opnemen wegens zijn dagmaximum, dan laat hem over een paar dagen terugkomen als hij het geld bij elkaar heeft.
Wees niet bang dat hij niet terug komt en de koop niet doorgaat. Als hij werkelijk de auto wil en eerlijk is, komt hij wel weer.

Sukses, Maxiem.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Hoe verkoop ik als particulier mijn auto?

Ongelezen bericht door dhc »

Globetrotter meldt op 29 juni 2009 dat zij haar auto wil verkopen.

Dan komt Read na 16 maanden met een overbodig knip/plakbericht....

Nee Read, hier kun je helaas geen punten scoren....

krabben41
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2011 13:34

Re: Hoe verkoop ik als particulier mijn auto?

Ongelezen bericht door krabben41 »

Ik heb zelf super ervaring met dit bedrijf snel en eerlijk meteen een vrijwaarding gekregen goede prijs dus al met al een goede keus
http://www.autoophaalservice.nl/

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Hoe verkoop ik als particulier mijn auto?

Ongelezen bericht door ronald g »

Bericht Juni 2009 laatste antwoord vandaag. Die auto is allang van eigenaar gewisseld. Even op de plaatsingsdatum letten aub.

Dem524
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2012 21:52

Re: Hoe verkoop ik als particulier mijn auto?

Ongelezen bericht door Dem524 »

@krabben41

Nou heb het geprobeerd bij autoophaalservice.nl enigste wat meneer simon doet, is snel praten(ik verstond hem echt niet), enigste wat ik verstond was: geen interesse en hij hing gewoon op.

En dat wil auto's inkopen?

kcinnay
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 sep 2014 22:34

Re: Hoe verkoop ik als particulier mijn auto?

Ongelezen bericht door kcinnay »

Ik wil mijn auto verkopen, maar verkeer in dubio over de veiligste afhandeling. De auto zal door een transportbedrijf worden afgeleverd bij de koper (we wonen 2,5 uur bij elkaar vandaan, er zit geen apk op de auto).
Er zijn meerdere constructies mogelijk om het kenteken over te schrijven en de transactie te regelen. De koper stelt het volgende voor en stelt dat het op die manier voor beiden gunstig is (geen reiskosten en -tijd):

ik stuur kopieën van de tenaamstellingcode en het kentekenbewijs op, waarna de koper het kenteken op diens naam zet. Ook wordt de auto getransporteerd. Vervolgens betaalt de koper het resterende bedrag, dat ik tegoed heb na de aanbetaling. Zodra het geld op mijn bankrekening staat stuur ik de officiële documenten naar de koper.

Is dit voor mij een veilige manier? Kan ik beter wachten met het transport van de auto totdat ik het geld heb ontvangen?
Of zal ik gewoon de 2,5 uur reizen en zien dat het kenteken wordt overgeschreven?
Tot slot: op welk moment ontvang ik het geld?

Hoor graag tips en eventueel ervaringen!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Hoe verkoop ik als particulier mijn auto?

Ongelezen bericht door berndv »

Dit is natuurlijk het veiligste.
kcinnay schreef:Of zal ik gewoon de 2,5 uur reizen en zien dat het kenteken wordt overgeschreven?
Gewoon meegaan naar postkantoor, overschrijven, geld overdragen en klaar. Maar ja, het kost u wel 5 uur reistijd.

riddert
Berichten: 2119
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Hoe verkoop ik als particulier mijn auto?

Ongelezen bericht door riddert »

kcinnay schreef:Ik wil mijn auto verkopen, maar verkeer in dubio over de veiligste afhandeling. De auto zal door een transportbedrijf worden afgeleverd bij de koper (we wonen 2,5 uur bij elkaar vandaan, er zit geen apk op de auto).
Er zijn meerdere constructies mogelijk om het kenteken over te schrijven en de transactie te regelen. De koper stelt het volgende voor en stelt dat het op die manier voor beiden gunstig is (geen reiskosten en -tijd):

ik stuur kopieën van de tenaamstellingcode en het kentekenbewijs op, waarna de koper het kenteken op diens naam zet. Ook wordt de auto getransporteerd. Vervolgens betaalt de koper het resterende bedrag, dat ik tegoed heb na de aanbetaling. Zodra het geld op mijn bankrekening staat stuur ik de officiële documenten naar de koper.

Is dit voor mij een veilige manier? Kan ik beter wachten met het transport van de auto totdat ik het geld heb ontvangen?
Of zal ik gewoon de 2,5 uur reizen en zien dat het kenteken wordt overgeschreven?
Tot slot: op welk moment ontvang ik het geld?

Hoor graag tips en eventueel ervaringen!
De koper wil iets van u, laat deze zelf komen met om de wagen af te halen, dan kunt u samen met de koper naar het postkantoor om de papieren over te schrijven na betaling van de koopsom. Dit is voor iedereen het beste, en het belangrijkste, u loopt geen risico.

kcinnay
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 sep 2014 22:34

Re: Hoe verkoop ik als particulier mijn auto?

Ongelezen bericht door kcinnay »

Bedankt voor de tips. De koper wilde niet zo ver reizen, dus we gaan naar een halverwege gelegen postnl kantoor.

EdnaHall
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2016 11:39

Re: Hoe verkoop ik als particulier mijn auto?

Ongelezen bericht door EdnaHall »

Dit is voor iedereen het beste, en het belangrijkste, u loopt geen risico.???

Gesloten