LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Houtrook van de buren kankerverwekkend?

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Vorige week was het lekker warm weer. De buurman ging hout verbranden. Met als gevolg dat wij in de rook zitten. We waren gezellig met ons vijven. We kregen allen klachten. Met name branderige ogen en last van ademhalen. Éen oudere mevrouw die last heeft van codp kon niet meer buiten zitten. We zijn naar binnengegaan. Het blijkt dat de buren daar weer naast afval hout verbranden en het lijkt op een soort van burenruzie.

Volgens de stichting http://www.houtrookvrij.nl/ zijn er onderzoeken gedaan naar de schadelijke effecten van fijn stof. Echter deze onderzoeken gelden hier niet voor in Nederland. In Duitsland heb je regels omtrent rook en stank. In Nederland is dat in de wetgeving slechter geregeld. Ik vind als je de ander hinder toebrengt (brandende ogen) dat dit niet mag? Gemeentes krijgen hier wel klachten over.

Zie ook http://www.houtrookvrij.nl/wp-content/u ... tflyer.jpg

http://www.houtrookvrij.nl/wp-content/u ... enkant.jpg
http://www.rookoverlast.bromtonen.nl/
Laatst gewijzigd door gezondheid op 25 nov 2015 17:40, 3 keer totaal gewijzigd.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

gezondheid schreef:Vorige week was het lekker warm weer. De buurman ging hout verbranden. Met als gevolg dat wij in de rook zitten. We waren gezellig met ons vijven. We kregen allen klachten. Met name branderige ogen en last van ademhalen. Éen oudere mevrouw die last heeft van codp kon niet meer buiten zitten. We zijn naar binnengegaan. Het blijkt dat de buren daar weer naast afval hout verbranden en het lijkt op een soort van burenruzie.

Volgens de stichting http://www.houtrookvrij.nl/ zijn er onderzoeken gedaan naar de schadelijke effecten van fijn stof. Echter deze onderzoeken gelden hier niet voor in Nederland. In Duitsland heb je regels omtrent rook en stank. In Nederland is dat in de wetgeving slechter geregeld. Ik vind als je de ander hinder toebrengt (brandende ogen) dat dit niet mag? Gemeentes krijgen hier wel klachten over.

Zie ook http://www.houtrookvrij.nl/wp-content/u ... tflyer.jpg

http://www.houtrookvrij.nl/wp-content/u ... enkant.jpg

Koop een paar goedkope ventilators bij de Action en zet deze in de richting waar de rook komt om terug te blazen.

En hoezo lijkt op een burenruzie ? Ben jij erbij betrokken ?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door bprosman »

Misschien dat ik iets heel stoms zeg maar heb je al eens met die desbetreffende buren gepraat ?
Heb je ze verteld dat je er last van hebt ?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door moederslink »

gezondheid schreef:Vorige week was het lekker warm weer. De buurman ging hout verbranden. Met als gevolg dat wij in de rook zitten. We waren gezellig met ons vijven. We kregen allen klachten. Met name branderige ogen en last van ademhalen. Éen oudere mevrouw die last heeft van codp kon niet meer buiten zitten. We zijn naar binnengegaan. het blijkt dat de buren daar weer naast afval hout verbranden en het lijkt op een soort van burenruzie

Volgens de stichting http://www.houtrookvrij.nl/ zijn er onderzoeken gedaan naar de schadelijke effecten van fijn stof. Echter deze onderzoeken gelden hier niet voor in Nederland. In Duitsland heb je regels omtrent rook en stank. In Nederland is dat in de wetgeving slechter geregeld. Ik vind als je de ander hinder toebrengt (brandende ogen) dat dit niet mag? Gemeentes krijgen hier wel klachten over.

Zie ook http://www.houtrookvrij.nl/wp-content/u ... tflyer.jpg

http://www.houtrookvrij.nl/wp-content/u ... enkant.jpg
Dus de buren en de buren daarnaast stoken om het hardst fikkie om elkaar te pesten?
Ja natuurlijk heb je daar last van , snap ik..en met copd in die rook zitten is echt niet tof! Ik zou erover gaan praten. Succes!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dit is een zeer groot probleem. Maar houtstokers moet je niet aanspreken op hun hobby. Dat vinden ze erg vervelend. Ik weet er inmiddels veel van. Denk niet dat je hulp krijgt van de gemeente o.i.d.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door langste adem »

Onze buren gingen vorige week barbecuen. Maar de lucht die er vanaf kwam was echt niet normaal, het leek wel of ze inplaats van kolen alleen maar aanmaakblokjes gebruikten. Normaliter heb ik geen problemen met luchtjes van barbecues en ik heb ook geen longaandoening ofzo, maar dit sloeg echt op je strot en op je ogen.

Maar goed, ze doen het niet dagelijks...En ze kwamen ook netjes aanbellen dat we ons slaapkamerraam maar beter even konden sluiten. Hier geen burenruzie dus. Wel verbazing dat ze er uberhaupt van wilden eten met zo'n lucht. Ieder zijn meug..

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Ik vind het minder handig als je in rijtjeswoningen vuurtje gaat stoken. BBQ is wat anders, dat is gezellig. Anders is dat je het elke dag gaat doen. Ik gun mensen graag een plezier. Maar om hier nu in de rookwolken te gaan zitten? Ik ga toch ook geen waterballet hier maken? De politiek houdt zich bezig met fijnstof uitstoot van auto's, dan zouden ze dit ook mogen meenemen? Inmiddels ben ik in gesprek met de GGD. Ik geef de klachten door wat we ervaren. Het is goed om dit soort meldingen te doen als je hiervan hinder hebt.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door olaf79 »

gezondheid schreef:Ik vind het minder handig als je in rijtjeswoningen vuurtje gaat stoken. BBQ is wat anders, dat is gezellig. Anders is dat je het elke dag gaat doen. Ik gun mensen graag een plezier. Maar om hier nu in de rookwolken te gaan zitten? Ik ga toch ook geen waterballet hier maken? De politiek houdt zich bezig met fijnstof uitstoot van auto's, dan zouden ze dit ook mogen meenemen? Inmiddels ben ik in gesprek met de GGD. Ik geef de klachten door wat we ervaren. Het is goed om dit soort meldingen te doen als je hiervan hinder hebt.
MAAR...Heb je het nou aan de buurman gemeld? Wat zei die?

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Overlegd met een andere gedupeerde. Zij gaf aan als je dit gaat melden gaat hij nog meer stoken. Ik ben zeer voorzichtig om direct dit aan de buren te vermelden. Overigens wil ik niet zo zeer mijn eigen probleem hiermee aankaarten maar discussie voeren over het algemeen. Discussies over burenruzies kunnen beter plaats vinden in een programma als de "rijdende rechter". Ik maak me meer zorgen over de gezondheid en welzijn van de mensen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar gezondheid, als jij dit in je eigen situatie niet aan wil kaarten, en anderen met dezelfde klacht ook niet (want anders zou het wel naar tevredenheid opgelost zijn), wat heeft het dan voor nut hier een discussie over te beginnen?

Een discussie moet tot actie leiden, maar als niemand die er hinder van heeft actie wil ondernemen, waarom dan de discussie?

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Dit is een consumentenforum, het gaat mij vooral om het schadelijke product. Daarin zouden betere regels moeten komen. In Nederland is het zo dat wanneer een dergelijke apparaat mensen ziek kan maken, maar het kan niet bewezen worden dit gewoon weg mag. Als je ziet dat meerdere mensen ziek worden vind ik dat er een bijsluiter moet zijn. Voor medicijnen is dat zeer gebruikelijk, waarom voor dit dan niet? Bijvoorbeeld let op rook kan oogklachten geven alsmede zorgen voor ademhalingsproblemen.

Natuurlijk heeft het nut door het hier over te hebben. Zie ook bovengenoemde link waarop veel informatie is te vinden. Het is niet altijd verstandig om actie te ondernemen. Bijvoorbeeld eerst meer bewijzen te krijgen voor de schadelijkheid hiervan en dan pas de mensen te informeren.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar als je geen actie durft te ondernemen, wie moet dan die regels handhaven?

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Ik ga eerst in gesprek met de GGD arts. Ik wil weten wat hij hiervan zegt en dan ga ik bekijken of ik verdere stappen ga ondernemen.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

gezondheid schreef:Ik ga eerst in gesprek met de GGD arts. Ik wil weten wat hij hiervan zegt en dan ga ik bekijken of ik verdere stappen ga ondernemen.
Dit vind ik een er onlogische volgorde. Je kunt beter gewoon met je buren gaan praten. Als je "gewapend" met allerlei informatie m.b.t. rookwalmen etc. op de stoep staat, drijf je het juist op het spits. Ik zou gewoon netjes, rustig en beheerst uitleggen dat het erg stinkt en het erg op prijs zou stellen dat ze voortaan even waarschuwen als ze gaan stoken, zodat je je ramen dicht kunt doen. Beginnen over stikken, giftige dampen, GGD artsen en burenruzies werkt totaal averechts. Bedenk hoe je zelf bejegend zou willen worden.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar wie stookt er nou midden in de zomer een vuurtje? Barbequen, ok, maar gewoon open vuur? Zo drijf je toch je buren naar binnen? Of het moet nou net de bedoeling zijn...

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Ja dat vraag ik me ook af. Het was vorige week vrijdag toen was het bijna 30 graden. De buurman ging het aanzetten en ging daarna naar binnen. Het waaide niet erg hard waardoor de rooklucht hier bleef hangen. We hebben gelijk alle ramen dichtgedaan. Ik vind dat je als buren rekening met elkaar moet houden.

Het artikel wat hier mogelijk in het geding is:

BW 5 Artikel 37 De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen zoals door het verspreiden van rumoer, trillingen, stank, rook of gassen, door het onthouden van licht of lucht of door het ontnemen van steun.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Het is zeker niet zeuren. Als ik u ga schoppen Michiel en u zegt stop daarmee dan zeg ik ook niet, niet zeuren Michiel! En vanaf een afstand schadelijke rook naar de buren laten gaan zou anders zijn in uw optiek? Mag ik dan ook water gaan spuiten naar de buren en zeggen, niet zeuren hoor! Ooit zijn er 10 geboden in het leven gesteld, mensen hebben nu eenmaal regels nodig.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

MichielFRL schreef:Tolerantie is het toverwoord.
We moeten wat minder op elkaar zeuren, dan blijft de het leefbaar.
Door al het gezeur van mensen wordt er steeds meer verboden en neemt de kwaliteit van leven hard af!
Nou, ik moet eerlijk zeggen dat ik ook goed ziek wordt van de rooklucht hier. 's Winters lekker de houtkachels en allesbranders aan en 's zomers in de avond de vuurkorven. Wat dus wel inhoudt dat ik de ramen constant dicht moet doen, anders stinkt het hele huis naar brand. Tolerantie oké, maar een beetje nadenken of je je buren niet uren achtereen uit hun eigen huis rookt is ook niet gek.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Op de website houtrookvrij.nl staat zelfs dat iemand is verhuisd om die reden. Die kon in zijn eigen huis geen verse lucht meer hebben. Als je graag vuur wilt stoken doe dat dan in je huis :| Ik ken nog iemand die last heeft van zijn longen. Helaas willen zijn buren geen rekening houden hiermee. En dan zijn regels toch wel handig. Ook bij de rijdende rechter zie je dergelijke situaties voorkomen. Niet iedereen kan mee doen met de rijdende rechter of een programma als bonje met de buren. Onze maatschappij wordt steeds individualistischer vrees ik.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Houtrook van de buren kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door ciske »

VioletPrue schreef:
Nou, ik moet eerlijk zeggen dat ik ook goed ziek wordt van de rooklucht hier. 's Winters lekker de houtkachels en allesbranders aan en 's zomers in de avond de vuurkorven. Wat dus wel inhoudt dat ik de ramen constant dicht moet doen, anders stinkt het hele huis naar brand. Tolerantie oké, maar een beetje nadenken of je je buren niet uren achtereen uit hun eigen huis rookt is ook niet gek
]

Ik ga er vanuit dat je dan niet op onderzoek gaat , maar direct naar je buren stapt?

Gesloten