LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Biomassa centrale's

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door gezondheid »

In Alkmaar zijn ze van plan om 3 biomassa centrale's te gaan bouwen. Is dit goed plan? En hoe zit het met het milieu?

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door riddert »

Ik ga ervan uit dat dergelijke plannen goed doorgerekend worden. Als het zover komt dat deze eenmaal gebouwd worden zal het in orde zijn. Wie zijn overigens 'ze' in uw vraagstelling?

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door gezondheid »

Melding kwam binnen op het meldpunt dit stond geschreven in de krant. Ik heb (nog) niet gezocht naar de bron. Maar ik ga er vanuit dat dit correct is.

Moneyman
Berichten: 30043
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door Moneyman »

Stel de vragen uit je openingspost aan die "ze", dan heb je tenminste kans op een goed antwoord.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door gezondheid »

Er is hier enige discussie over volgens MC:

https://www.milieucentraal.nl/klimaat-e ... /biomassa/

Dat u denk ik ook zeer interessant vind.

Adel Tikkers
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 nov 2015 15:49
Contacteer:

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door Adel Tikkers »

Dit is in zijn geheel niet interessant opdat dit soort centrales ook op subsidie(s) draaien. U mag éénmaal raden wie die ophoesten.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door olaf79 »

gezondheid schreef:In Alkmaar zijn ze van plan om 3 biomassa centrale's te gaan bouwen. Is dit goed plan? En hoe zit het met het milieu?
Lijkt me een prima plan. Bio afval dat anders geen enkel nut heeft of wordt verbrandt zonder er verder iets mee te doen wordt tot elektriciteit omgezet. Het proces is duurzaam, CO2 neutraal en dus niet verstorend voor het milieu. Bovendien is het goedkoop en is het een simpel proces.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door gemist »

En helemaal handig en winstgevend is natuurlijk dat biomassa zelf niet zomaar fikt. Vandaar dat er 'vlakglas' wordt bijgegooid. Dan fikt het wel. En dat glas, daar is fli k voor betaald bij het inleveren. Omdat het zogenaamd moeilijk te recyclen is...

Mucha

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door kweenie »

Lijkt mij nuttiger dan een kolencentrale bouwen waarvan je, voor de bouw goed en wel van start gaat, al weet dat die nooit rendabel wordt... Wel is het natuurlijk van belang dat er niet ineens overal zulke biomassa centrales worden gebouwd; moet wel in lijn zijn met de verwachtte hoeveelheid biomassa.

stofzuigertje

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Biomassa?

Is het uit Alkmaar of regio?
Als ik straks een Oranje plastic bak krijg dus naast Zwarte en groen en papier dus 4 bakken?
Ik overweeg om papier te houden, grijs en oranje en groen afval kan in grijze gezien de beperkte hoeveelheden!

Ook kan een gemeente overstappen naar andere en elders is soms een huisvuilcentrale die plotseling die zonder brandstof zit....
Waarom 3, eerst 1 en dan 2e als goed gaat.
Verder is Bio massa dus groen afval seizoen gebonden dus opslag en later verwerken is vaak goedkoper dan 3 installaties.
Dan kun je met 2 en opslag langer doordraaien en meer rendement halen.

En als je de stinkende groene bak kwijt wilt, ik denk aan groene inleveren en compost hoop in tuin!
Elke zomer wegens stank en overlast reinigen en niet gebruiken op snoeien coniferen na.....
Alkmaar is naast 100.000 inwoners vooral voor de gehele regio die 4x zo groot is.
En op buiten Alkmaar, als ik de groene weg doe en vele in mijn regio zit Alkmaar met waardeloze niet werkende installatie.
Tekort en verkopen of tijdelijk opslaan met maar 1 of 2 lijkt me beter....
De Compost in Wieringermeer is er ook nog en daar is voldoende ruimte voor seizoenen!

Daarom mijn advies, doe er maar 1 en kijk eerst of ze gehele jaar werk hebben!
Een 2e of 3e kan altijd nog en soms is naar Wieringermeer voor compost uitwijken goedkoper en Alkmaar betaalde dus U!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door sjohie »

Ja dit kan een goed plan zijn, de kwaliteit van het ingezameld GFT is niet altijd zo goed dat er bruikbare compost van te maken is bijvoorbeeld. Dan is stoken in een biomassa centrale, met goede rookgasreiniging, een goed alternatief om te hebben in de afvalketen. Ook kunnen er bedrijven zijn met afval wat hierin gebruikt kan worden als brandstof, en dan scheelt het veel verkeersbewegingen.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door gezondheid »

Hierbij een kaart van Nederland met geplande en bestaande biomassa centrale's:

http://www.avih.nl/biomassakaart/

Moneyman
Berichten: 30043
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door Moneyman »

gezondheid schreef:Hierbij een kaart van Nederland met geplande en bestaande biomassa centrale's:

http://www.avih.nl/biomassakaart/
Ja, en nu? Wat moeten wij met die info? Wat is het onderliggende consumentenprobleem?

Het helpt als je nu eens niet alleen maar linkjes kopieert en plakt, maar er ook eens een eigen mening of een discussiestelling aan toevoegt. Dán hebben we iets om over te praten. En als je dan ook nog (met argumenten!) meedoet in de discussie, komen we nog eens ergens.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door gezondheid »

Moet er overal een mening bij gedaan worden? Discussie voeren met elkaar is leuk, maar als er niet naar elkaar geluisterd wordt heeft dat geen enkele zin. Zo ook uw opstelling 'wat moeten we hiermee'. Spreekt u namens een hele groep mensen? Kunt u zelf ook nadenken wat je er zou mee kunnen doen? Het is een overzichtskaart wat inzicht geeft waar die houtverbrandingssystemen staan. Ik kan u ook vragen wat je met een wegenkaart van Nederland moet.


U begeeft zich in het topic gedeelte milieu. Deze zaken gaan dus ook over het milieu.


Bij Zwolle is een meting verricht bij zo'n biomassa centrale

https://youtu.be/XY4QNXbCHWk



Schrijven in NRC Handelsblad: nrc.nl/handelsblad/2013/12/21/houtrook-wordt-genegeerd-als-bron-van-fijnstof-1328104

Moneyman
Berichten: 30043
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door Moneyman »

gezondheid schreef:Moet er overal een mening bij gedaan worden? Discussie voeren met elkaar is leuk, maar als er niet naar elkaar geluisterd wordt heeft dat geen enkele zin. Zo ook uw opstelling 'wat moeten we hiermee'. Spreekt u namens een hele groep mensen? Kunt u zelf ook nadenken wat je er zou mee kunnen doen? Het is een overzichtskaart wat inzicht geeft waar die houtverbrandingssystemen staan. Ik kan u ook vragen wat je met een wegenkaart van Nederland moet.

U begeeft zich in het topic gedeelte milieu. Deze zaken gaan dus ook over het milieu. Bij Zwolle is een meting verricht bij zo'n biomassa centrale

https://youtu.be/XY4QNXbCHWk

Schrijven in NRC Handelsblad: nrc.nl/handelsblad/2013/12/21/houtrook-wordt-genegeerd-als-bron-van-fijnstof-1328104
De basisgedachte van een forum -en het uitgangspunt van de forumregels- is dat je met elkaar communiceert, dat hoeft niet eens discussiëren te zijn. Maar als je puur links naar artikelen plaatst, zonder aan te geven met welk doel of welke verwachting je dat doet, schiet het niet op natuurlijk.

Om jouw voorbeeld te volgen: als ik alleen maar een link naar een wegenkaart in een topic gooi, zal ieder normaal denkend mens zich ook afvragen waarom ik dat doe. Zonder context is dat zinloos.

Sidenote: wat heeft de jaren oude door jou geplaatste link over houtrook en fijnstof te maken met de nieuw te bouwen biomassacentrales?

Mucha

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Moneyman
Berichten: 30043
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mucha schreef:
Moneyman schreef:Sidenote: wat heeft de jaren oude door jou geplaatste link over houtrook en fijnstof te maken met de nieuw te bouwen biomassacentrales?
Het is waarschijnlijk de bedoeling om de discussie voor de zoveelste keer terug te brengen naar het onderwerp houtstook. :roll:
Op zich wordt in een biomassa-centrale ook hout (bomen, takken) verstookt. Maar wat de relevantie is, is in principe aan de poster om aan te tonen natuurlijk.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door sjohie »

gezondheid schreef:Hierbij een kaart van Nederland met geplande en bestaande biomassa centrale's:

http://www.avih.nl/biomassakaart/
Ik zou de legenda even goed bekijken van die kaart, niet alle punten zijn biomassacentrales, en er zijn ook een aantal, wat niet meer zijn dan industriële pelletkachels, dat zijn geen echte biomassacentrales, maar gewoon verwarmingsinstallaties voor bedrijfspanden. Ergens wel te begrijpen, aangezien het een kaart is van de stichting voor ondernemers in de bos- en houtsector, oftewel de brandstofleveranciers. :wink:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Biomassa centrale's

Ongelezen bericht door moederslink »

gezondheid schreef:Moet er overal een mening bij gedaan worden ? Discussie voeren met elkaar is leuk, maar als er niet naar elkaar geluisterd wordt heeft dat geen enkele zin
@gezondheid:
mijn ervaring met dit forum is dat als er iets wordt gepost dat er dan naar meningen/ hulp en ervaringen wordt gevraagd :wink:
Dus ja, met uw post uit u uw zorg en bezorgdheid en wilt u weten hoe de anderen hierover denken , toch?
gezondheid schreef:In Alkmaar zijn ze van plan om 3 biomassa centrale's te gaan bouwen. is dit goed plan ? En hoe zit het met het milieu ?
Dit onderstreepte zijn uw vragen en ik neem dan toch aan dat u hierover meningen wilt horen.....
Mijn mening is dat hierover uit en te na is nagedacht en wordt nagedacht. De ontwikkelingen en het voortschrijdend inzicht gaan razendsnel en hand in hand . Er zal aan -tig - milieueisen moeten worden voldaan maar we weten allemaal dat er regelmatig iets onder de pet wordt geschoven of gehouden of gebagatelliseerd wordt.
Dus ja bezorgd ben ik vooralsnog wel. Ik kan de consequenties ( nog ) niet goed overzien.

Gesloten