LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Azijn tegen onkruid mag niet in onze gemeente

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Azijn tegen onkruid mag niet in onze gemeente

Ongelezen bericht door gezondheid »

In de krant van de gemeente stond een artikel dat je geen azijn mag gebruiken tegen onkruid. Dit zou verboden zijn. Azijn zou leiden tot verzuring van de grond. Maar hoe erg is dat, als ik azijn tussen de tegels giet? Roundup dat in mijn optiek veel schadelijker is: dat mag dan weer wel. Ik begrijp er niets van. Wat is nu beter voor het milieu azijn dat wat verboden is of roundup?

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Azijn tegen onkruid mag niet in onze gemeente

Ongelezen bericht door riddert »

U moet niet alles proberen te snappen. Dat zou uw leven een stuk eenvoudiger maken.

Als de gemeente het begruik van azijn u verbied, dan mag u dit niet gebruiken. Er is een alternatief voor Roundup; een onkruid borstel, hiermee kunt u geheel milieuvriendelijk uw onkruid verwijderen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Azijn tegen onkruid mag niet in onze gemeente

Ongelezen bericht door berndv »

riddert schreef:Als de gemeente het begruik van azijn u verbied, dan mag u dit niet gebruiken.
heeft helemaal niets met de gemeente te maken, maar is officieel gewoon landelijk verbonden:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-onkruid

Ik ken alleen geen gemeente die hiertegen optreedt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Azijn tegen onkruid mag niet in onze gemeente

Ongelezen bericht door sjohie »

gezondheid schreef:In de krant van de gemeente stond een artikel dat je geen azijn mag gebruiken tegen onkruid. Dit zou verboden zijn. Azijn zou leiden tot verzuring van de grond. Maar hoe erg is dat, als ik azijn tussen de tegels giet? Roundup dat in mijn optiek veel schadelijker is: dat mag dan weer wel. Ik begrijp er niets van. Wat is nu beter voor het milieu azijn dat wat verboden is of roundup?
Zuur is in dit geval zeker wel zo erg als glyfosfaat, sterker nog, glyfosfaat kan, afhankelijk van het bodemtype, sneller oplossen/onschadelijk worden dan zuur, maar eea hangt van veel factoren af.

Het beste voor het milieu is mechanische of thermische onkruidbestrijding, oftewel wegborstelen, of wegbranden.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Azijn tegen onkruid mag niet in onze gemeente

Ongelezen bericht door bprosman »

Zuur is in dit geval zeker wel zo erg als glyfosfaat, sterker nog, glyfosfaat kan, afhankelijk van het bodemtype, sneller oplossen/onschadelijk worden dan zuur, maar eea hangt van veel factoren af.
Iets wat de Monsanto bashers natuurlijk nooit toe zullen geven.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Azijn tegen onkruid mag niet in onze gemeente

Ongelezen bericht door ciske »

Gewoon een krabbertje pakken en met je handen doen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Azijn tegen onkruid mag niet in onze gemeente

Ongelezen bericht door bprosman »

Gewoon een krabbertje pakken en met je handen doen.
Met een meer dan fulltime baan wil ik mn weekeinden toch graag nuttiger besteden.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Azijn tegen onkruid mag niet in onze gemeente

Ongelezen bericht door ciske »

bprosman schreef: Met een meer dan fulltime baan wil ik mn weekeinden toch graag nuttiger besteden.
Tuin op orde is geen nuttige tijdsbesteding? Je kan er daarna namelijk van genieten.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Azijn tegen onkruid mag niet in onze gemeente

Ongelezen bericht door newmikey »

gezondheid schreef:...dat in mijn optiek veel schadelijker is...
Het is inmiddels zonneklaar dat uw optiek niet helemaal berust op feitenkennis. Ik zou eens met een nieuwe bril naar de zaken kijken. Azijnzuur is een gemeen chemisch stofje.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Azijn tegen onkruid mag niet in onze gemeente

Ongelezen bericht door gezondheid »

Ik heb zo'n ding dat onkruid verbrand. Het zou enkele seconden duren volgens de advertentie. Maar helaas blijkt dat niet zo te zijn. Circa 30 seconden moet je het apparaat op de onkruidplant houden. Maar dan nog keert alle groei weer terug.

Maar goed, het is maar net wat je onkruid vind natuurlijk. Soms vind ik onkruidplanten ook wel mooi. Zevenblad is ideaal om op te eten!

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Azijn tegen onkruid mag niet in onze gemeente

Ongelezen bericht door newmikey »

gezondheid schreef:Ik heb zo'n ding dat onkruid verbrand. Het zou enkele seconden duren volgens de advertentie. Maar helaas blijkt dat niet zo te zijn. Circa 30 seconden moet je het apparaat op de onkruidplant houden.
Komt een hoop fijnstof, roet, rook en stank vanaf. Dat u dat uw buren wilt aandoen! Het verbaast mij eerlijk gezegd wel, ik ben zeer teleurgesteld...

mh73

Re: Azijn tegen onkruid mag niet in onze gemeente

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik heb zo'n borstel. Het meeste onkruid krijg je er prima mee weg. En dan die paar dingetjes die niet lukken met een krabbertje.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Azijn tegen onkruid mag niet in onze gemeente

Ongelezen bericht door sjohie »

gezondheid schreef:Ik heb zo'n ding dat onkruid verbrand. Het zou enkele seconden duren volgens de advertentie. Maar helaas blijkt dat niet zo te zijn. Circa 30 seconden moet je het apparaat op de onkruidplant houden. Maar dan nog keert alle groei weer terug.

Maar goed, het is maar net wat je onkruid vind natuurlijk. Soms vind ik onkruidplanten ook wel mooi. Zevenblad is ideaal om op te eten!
Uit onderzoek, oa in opdracht voor diverse gemeenten, blijkt dat thermische onkruidbestrijding veel nauwkeuriger luistert dan eerder gedacht. Doordat verschillende soorten onkruid ook in verschillende tempo's groeien en vermenigvuldigen, moet je gedurende een seizoen, met verschillende intervallen met zo'n brander wagentje, of thuis met zo'n brander, er bij langs. Het idee er achter is namelijk niet dat je alles zwart verkoolt, en tegelijk je tegels/gazon verpest, maar door de hitte het groeiproces stopt, en ook het vermenigvuldigen. Als je dit dus goed wilt doen, moet je eerst bekijken welke typen onkruid er groeien, daar de groeicycli van bepalen, en daarop je bestrijding aanpassen.

Of 1x met glyfosfaat er langs lopen.

Overigens hebben wij laatst heerlijke structuren van biet met wilde zuring gegeten, erg lekker, maar daar begin ik thuis niet aan.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Azijn tegen onkruid mag niet in onze gemeente

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik pluk m'n onkruid er met de hand uit en borstel de rest weg. Lekker buiten ontspannen, en geen dilemma welk middel te gebruiken.

En Gezondheid, voor iemand met die nickname zou ik verwachten dat je je even verdiept in azijn vs. glysofaat. Erg verhelderend ;)

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Azijn tegen onkruid mag niet in onze gemeente

Ongelezen bericht door Brahms »

Gebruik altijd Chloor, dus nooit azijn (gelukkig)

Mooi schoon is onze stoep, en ruikt ook nog erg lekker fris.

Je kan ook van die zooi van Bayer gebruiken, nou dat moet je niet over je handen krijgen.......... (staat erop).

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Azijn tegen onkruid mag niet in onze gemeente

Ongelezen bericht door sjohie »

Brahms schreef:Gebruik altijd Chloor, dus nooit azijn (gelukkig)

Mooi schoon is onze stoep, en ruikt ook nog erg lekker fris.

Je kan ook van die zooi van Bayer gebruiken, nou dat moet je niet over je handen krijgen.......... (staat erop).
Chloor is nog wel wat erger dan glyfosfaat. Ik hoop niet voor je dat eventuele kopers van je huis in de toekomst even een verkennend bodemonderzoekje doen, dat blijft namelijk erg goed, en dus lang, in de bodem aanwezig, zeker als je het niet goed verdunt gebruikt.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Azijn tegen onkruid mag niet in onze gemeente

Ongelezen bericht door witte angora »

gezondheid schreef:Wat is nu beter voor het milieu azijn dat wat verboden is of roundup?
Waarom vraag je het niet gewoon bij de gemeente? Die kunnen het je precies vertellen (alhoewel ik niet denk dat ze met veel andere informatie zullen komen dan je hier inmiddels aantreft).

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Azijn tegen onkruid mag niet in onze gemeente

Ongelezen bericht door Moneyman »

breien schreef:Planten moeten gewoon hun plaats weten dan zal ik ze niets aandoen.
:mrgreen: :mrgreen:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Azijn tegen onkruid mag niet in onze gemeente

Ongelezen bericht door bprosman »

Tuin op orde is geen nuttige tijdsbesteding? Je kan er daarna namelijk van genieten.
Kan ook na 1 rondje Glysofaat of Roundup :-) Nog veel meer tijd om te genieten dan :wink:

Mucha

Re: Azijn tegen onkruid mag niet in onze gemeente

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Gesloten