LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Normen voor fijnstof moeten strenger'

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

'Normen voor fijnstof moeten strenger'

Ongelezen bericht door Radar »

De regels voor de luchtkwaliteit moeten veel strenger, vindt Milieudefensie. De huidige normen zorgen voor grote gezondheidsrisico's, stelt de organisatie. 'Als Nederland precies aan de normen voldoet, dus op het randje van wat wettelijk mag, dan sterft 1 op de 720 mensen in Nederland door het inademen van stikstofdioxide', aldus Anne Knol van Milieudefensie.

Maak jij je zorgen over fijnstof?

Lees meer: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... 5-10-2018/

Maandag 15 oktober 2018 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 'Normen voor fijnstof moeten strenger'

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als je aan de norm voldoet, dan voldoe je aan de norm. Dan geeft het geen pas dat te framen als "op het randje van wat wettelijk mag." Je mag je wel afvragen of de norm goed is vastgesteld, maar dat is wat anders.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: 'Normen voor fijnstof moeten strenger'

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Nee

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 'Normen voor fijnstof moeten strenger'

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nee geen zorgen. Ja het moet veel en veel strenger!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 'Normen voor fijnstof moeten strenger'

Ongelezen bericht door kweenie »

Slordig dat radar fijnstof en stikstofdioxide zo door elkaar gebruikt. Maar in ben het er wel mee eens dat die normen een stuk lager zouden moeten zijn. De WHO normen zijn namelijk een stuk lager. De EU normen zijn vooral gebaseerd op economische motieven. Dus niet te streng, liever wat meer doden dan dat de bedrijven eronder zouden moeten lijden.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: 'Normen voor fijnstof moeten strenger'

Ongelezen bericht door renewouters »

En aan een groot deel kunnen we zelf al heel wat doen, zonder aanvullende wetgeving: gebruik geen auto's meer die ouder dan pak m beet 7 jaar zijn, en vervolgens mogen de auto's met oneven kentekens op ma, wo, vr, zo en even kentekens op di, do, za (en de week er na andersom). En pas de auto of bus pakken voor meer dan 8km. Verder de CV 2 graden lager zetten. Dan zijn we al een eind op weg.

zeug
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 mei 2018 01:10

Re: 'Normen voor fijnstof moeten strenger'

Ongelezen bericht door zeug »

Maak jij je zorgen over fijnstof? Vraagt Radar....ik heb er slaap loze nachten door.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 'Normen voor fijnstof moeten strenger'

Ongelezen bericht door Erthanax »

renewouters schreef:
15 okt 2018 19:42
Verder de CV 2 graden lager zetten. Dan zijn we al een eind op weg.
Ik ga de thermostaat toch echt niet op 16 graden zetten. Overigens dacht ik niet dat aardgas verbranden veel fijstof oplevert. Dan lijkt me een verbod op open haarden, allesbranders enz. zinvoller.

hansopanso
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 nov 2014 21:48

Re: 'Normen voor fijnstof moeten strenger'

Ongelezen bericht door hansopanso »

geen diesel rijden? ik lees juist over moderne diesels: ----- Sinds dieselauto’s zijn uitgerust met fijnstoffilters is de vervuiling sterk afgenomen. Volgens het onderzoek stoot een benzineauto bij 22 graden buitentemperatuur tien maal zoveel fijnstof (uitgedrukt in PM) uit als een moderne diesel. Bij -7 graden is dat zelfs 62 maal zoveel. De onderzoekers concluderen dat de vervuiling bij kou sterk toeneemt omdat zowel de benzinemotor als de katalysator dan nog moeten opwarmen. -----
https://automotive-management.nl/nieuws ... nzinemotor

Pietje11
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jan 2018 22:21

Re: 'Normen voor fijnstof moeten strenger'

Ongelezen bericht door Pietje11 »

Fijn dat Radar weer eens tijd besteed aan fijn stof.
De goede luisteraar heeft het vast gehoord.
Fijn stof en stikstofdioxide komen vrij bij alle verbrandingsprocessen.
Daarom zou het beter geweest zijn om de houtkachel ook als veroorzaker van fijn stof en stikstofdioxide te noemen.
Weer een gemiste kans voor alle houtrook gedupeerden.
Voor meer informatie zie:
www.luchtfonds.nl
www.longfonds.nl
www.houtrookvrij.nl

beppie1234
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 aug 2015 21:59

Re: 'Normen voor fijnstof moeten strenger'

Ongelezen bericht door beppie1234 »

Feit is dat de gemeente rotterdam er zelf al jaren voor kiest om nationale luchtkwaliteits en geluidsnormeringen naast zich neer te leggen tbv groeiend verkeer en RTHA.
Uit bestemmingsplan:
"Op grond van bovenstaande overwegingen kunnen voor het bestemmingsplan Overschie onder
voorwaarden hogere waarden als gevolg van wegverkeer en industrie worden verleend."

Voor nieuwbouw wordt per definitie afgeweken van nationale normeringen.
Volgens nationale normeringen mag er eigenlijk helemaal niet gebouwd worden bij kleinpolderplein hetzij omgeving RTHA, toch verlenen gemeenten ontheffingen, en wordt daarnaast het aantal vliegbewegingen van RTHA uitgebreid met 25%.

Hoe ziet uberhaupt de politiek het uitbreiden van luchthavens verenigen met fijnstofreductie?

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 'Normen voor fijnstof moeten strenger'

Ongelezen bericht door Erthanax »

Of cruiseschepen aan de kade in Amsterdam en Rotterdam?

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Normen voor fijnstof moeten strenger'

Ongelezen bericht door witte angora »

beppie1234 schreef:
15 okt 2018 22:32
Feit is dat de gemeente rotterdam er zelf al jaren voor kiest om nationale luchtkwaliteits en geluidsnormeringen naast zich neer te leggen tbv groeiend verkeer en RTHA.
Dat ben ik niet met je eens. Vorige week heb ik, in het kader van het stimuleren van elektrisch rijden, een flink gesprek gehad met een medewerker van een ziekenhuis ergens in de stad. Het is de gemeente die eist dat de CO2 uitstoot van het ziekenhuis flink naar beneden gaat. Er is al veel door het ziekenhuis gedaan, maar voor de gemeente Rotterdam is het niet genoeg. Vandaar dat er nu gekeken gaat worden of de uitstoot via andere vormen van vervoer verminderd kan worden.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 'Normen voor fijnstof moeten strenger'

Ongelezen bericht door 16again »

hansopanso schreef:
15 okt 2018 20:57
geen diesel rijden? ik lees juist over moderne diesels: ----- Sinds dieselauto’s zijn uitgerust met fijnstoffilters is de vervuiling sterk afgenomen. Volgens het onderzoek stoot een benzineauto bij 22 graden buitentemperatuur tien maal zoveel fijnstof (uitgedrukt in PM) uit als een moderne diesel. Bij -7 graden is dat zelfs 62 maal zoveel. De onderzoekers concluderen dat de vervuiling bij kou sterk toeneemt omdat zowel de benzinemotor als de katalysator dan nog moeten opwarmen. -----
https://automotive-management.nl/nieuws ... nzinemotor
Een zin met diesel zonder sjoemel erin is een on-zin. 8)
Geweldig dat die diesel zo mooi gefilterd ziin. Er blijft haast geen fijnstof over! Maar wat er overblijft zijn juist de meest schadelijkste kleine deeltjes, die zo vanuit de longen de bloedbaan in gaan.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Normen voor fijnstof moeten strenger'

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
15 okt 2018 23:00
Een zin met diesel zonder sjoemel erin is een on-zin. 8)
:mrgreen: geweldig!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 'Normen voor fijnstof moeten strenger'

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik maak me niet al te veel zorgen over fijnstof. Waar ik me wel zorgen om maak, zijn clubs als Milieudefensie die van alles roepen, maar gek genoeg nooit met werkbare oplossingen komen. Dat is an-sich de taak van de overheid, maar het wordt zo langzaamaan wel wat vermoeiend. De beste oplossing is ~7 miljard mensen van de aarde af zien te krijgen, dan blijft een duurzaam aantal over, welke prima kunnen leven op deze planeet.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Normen voor fijnstof moeten strenger'

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, geboortebeperking zou een flink stuk schelen.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 'Normen voor fijnstof moeten strenger'

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
16 okt 2018 18:15
Ja, geboortebeperking zou een flink stuk schelen.
Dat is wereldwijd eigenlijk het enige en echte probleem, wat echter nooit het journaal haalt.
Elke week een miljoen extra mensen huisvesten....vereist wekelijks het bouwen van een stad als Amsterdam. Met alle bijbehorende voedsel/energie/afvalstromen.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 'Normen voor fijnstof moeten strenger'

Ongelezen bericht door Erthanax »

Amsterdam haalt het miljoen niet eens. Op 31 mei 2018 telde het 859.732 inwoners.
Overigens schreef Jac. P. Thijsse al in het voorwoord van een van zijn Verkadealbums (ik meen Zomer) dat Nederland zo vol was dat het niet meevalt een rustig stukje natuur te vinden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Normen voor fijnstof moeten strenger'

Ongelezen bericht door moederslink »

Ach , Nederland is nog op zoveel plekken leeg en ook met prachtige natuur en frisse lucht!
Drenthe, Twente, Zeeland , Friesland, Groningen, Zuid Limburg , de kop van Noord Holland , de Veluwe, de Biesbosch - de Wadden - de polders ; de ruimte- de vergezichten - de stilte en de rust , echt fantastisch , dat vind ik echt , maar je moet de steden dan mijden , maar de Randstad en het groene hart is idd prop - en propvol en de lucht is daar vies en zwaar vervuild.
De maatregelen tegen de extra vervuiling , het verkeerde hout stoken , de landbouw , de industrieën etc kunnen mij niet streng genoeg zijn. Het is echt niet gezond en pas op termijn gaan we, nog meer , de gevolgen merken.

Gesloten