LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waar laten ze asbest eigenlijk? Onder de grond?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Waar laten ze asbest eigenlijk? Onder de grond?

Ongelezen bericht door sjohie »

Komkommertijd schreef:
23 jan 2019 20:33
Ik heb niets onder het huis gedaan.... van grote schuur afgehaald en bij nieuwe bedrijfspand eronder gedaan terwijl er niemand aanwezig was... met rolsteiger verwijderd en ingepakt. Als ik zie hoe sommige gecertificeerde bedrijven werken en hoe ze het op een open aanhanger half ingepakt met hier een daar een beetje plakband vervoeren.

Het oude dak verwijderen was ruim 5x duurder dan het nieuwe optimaal geïsoleerde dus van koude asbest golfplaten naar echt dak.
Als je met goede witte pakken en maskers werkt valt het helemaal niet op, alleen de hekken en linten en waarschuwingsborden ontbraken tijdens het werk.

Ik kan het verkopen met Asbest verwijderd maar er kunnen nog resten in de grond zitten, het verpulverde en lieten vezels los!
Vezels zoeken en verwijderen word erg lastig en hoeveel meters moet je hiervoor afgraven?
Als het bedrijfsmatig hebt gedaan is het mogelijk ook nog een economisch delict, je graaft je eigen graf steeds dieper zo. Goed bezig. :shock:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Waar laten ze asbest eigenlijk? Onder de grond?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Het probleem is dat met het verwijderen verdere besmetting gestopt word!
Of ik dit zelf doe of laat doen maakt dan niets uit.

Maar wie gaat de regio afgraven waar door tractoren jarenlang alle losse vezels zijn omgeploegd?
De losse weggewaaide zijn juist veel gevaarlijker en waar blijven die?

Ik heb als ZZPer 2 weken bij Asbest verwijder bedrijf gewerkt.
Lees 1 A4tje en dat was het, je werd per meter betaald.
Met hetzelfde pak en lucht masker later thuis doen, maar toen had ik geen Certificaat meer!

Helaas is het vrijwel onmogelijk een Asbest Saneer bedrijf te beginnen.
Maar vandaag bellen en morgen werken kan wel.
Helaas is niet ingehuurde die het werk doet maar de baas Certificaat houder!
Je kun goed verdienen maar de offerte en wat ik kreeg, leuke marge voor papiertje voor iemand die niets doet!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Waar laten ze asbest eigenlijk? Onder de grond?

Ongelezen bericht door sjohie »

Komkommertijd schreef:
24 jan 2019 09:10
Het probleem is dat met het verwijderen verdere besmetting gestopt word!
Of ik dit zelf doe of laat doen maakt dan niets uit.

Maar wie gaat de regio afgraven waar door tractoren jarenlang alle losse vezels zijn omgeploegd?
De losse weggewaaide zijn juist veel gevaarlijker en waar blijven die?

Ik heb als ZZPer 2 weken bij Asbest verwijder bedrijf gewerkt.
Lees 1 A4tje en dat was het, je werd per meter betaald.
Met hetzelfde pak en lucht masker later thuis doen, maar toen had ik geen Certificaat meer!

Helaas is het vrijwel onmogelijk een Asbest Saneer bedrijf te beginnen.
Maar vandaag bellen en morgen werken kan wel.
Helaas is niet ingehuurde die het werk doet maar de baas Certificaat houder!
Je kun goed verdienen maar de offerte en wat ik kreeg, leuke marge voor papiertje voor iemand die niets doet!
Dat maakt álles uit, jij bent geen getrainde DIA, en zou bijvoorbeeld onopvallende toepassingen van asbestkoord over het hoofd kunnen zien. (en laat dat nou ook nog eens een van de meest linke vormen van niet hechtgebonden asbest zijn in gebouwen). En ik weet niet wat voor bedrijf dat is geweest, maar vermoedelijk een beunhaas waar je wat slechte gewoontes van hebt overgenomen. Als jij aan het werkt wilt als asbestsaneerder zal je minimaal DAV (1) moeten halen, en dat is wel wat meer dan 1 A4-tje lezen kan ik je vertellen. Daarna moet je binnen 6 maanden, met 240 uur werkervaring, doorgaan voor DAV (2) om zelfstandig te mogen werken.

Moneyman
Berichten: 30035
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waar laten ze asbest eigenlijk? Onder de grond?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Niemand gelooft toch die fantasieën van stofzuigert?

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Waar laten ze asbest eigenlijk? Onder de grond?

Ongelezen bericht door 16again »

Fantasie of niet is niet zo relevant. De opgeworpen vraag des te meer: Geloof je of alle asbestsaneerders alleen werken met volledig gecertificeerd personeel?

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Waar laten ze asbest eigenlijk? Onder de grond?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Met dit soort verklaringen, als het al naar waarheid is, wordt het niet beter, Komkommertijd; je maakt het alleen maar erger.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Waar laten ze asbest eigenlijk? Onder de grond?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

DAV1? Ik weet dat ik beslist niet de enige ingehuurde was of mag je onder toezicht van iemand met DAV 2 werken?

Aardige mensen maar ik vermoed dat die met mijn werkte geen enkele Cursus kan halen.
Veel werk en weinig diploma's en jullie hebben gelijk...

Maar Den Haag moet wel controleren als ze diploma eisen stellen, want ik kan via belastingdienst bewijzen en mijn bank
dat ik daar gewerkt heb en beslist geen enkel diploma heb!

Als ze 2024 willen halen, dan is er volgens mijn een personeel tekort van gediplomeerden.
Inderdaad is 1 A4 met de hoofdlijnen van hoe je moet werken en welke bescherming je hoe moet dragen niet voldoende.

Maar 30 jaren terug mocht iedereen het onbeperkt nog plaatsen en verwijderen dus er is veel geregeld maar blijkbaar totaal
geen controle of het personeel wel bevoegd is.

Paneelplusser
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2015 21:03

Re: Waar laten ze asbest eigenlijk? Onder de grond?

Ongelezen bericht door Paneelplusser »

Komkommertijd snapt het volgens mij ook niet helemaal. Maargoed.


-------------------
Asbest kan worden verwerkt in het proces van denaturatie (denatureren). Bij de denaturatie van asbest wordt het materiaal zonder mechanische verkleining vooraf, thermisch (op ca 1.000 graden Celsius) behandeld. Door het denatureren van de cement gebonden asbest producten (overwegend asbestcement dakplaten, wandplaten en buizen) wordt de kristallijnen structuur van gezondheidsschadelijke asbestvezels veranderd in een veilige pseudomorfe structuur, waardoor het materiaal zijn gezondheidsschadelijke eigenschappen verliest. Na verdere maling kan het eindproduct als secundaire bouwstof worden toegepast in de kalk-, asfalt-, cementindustrie.

Het beschreven proces betreft een gepatenteerd verwerkingsproces (Europees patent toegekend; EP 1277527 met het aanmeldnummer 02015936). Het volledige patent kunt u vinden op: www.europatentbox.com

gewicht
Berichten: 87
Lid geworden op: 18 nov 2009 19:28

Re: Waar laten ze asbest eigenlijk? Onder de grond?

Ongelezen bericht door gewicht »

criticus2 schreef:
23 jan 2019 14:03
Komkommertijd schreef:
23 jan 2019 10:47
Asbest op gemengd in beton is gevaarlijk, ooit zal alles gesloopt worden en dan komt er bij het malen van schoon beton en plotseling nauwelijks herkenbaar Asbest doorheen en zal alles afgekeurd worden en het probleem groter!

Zelf heb ik de roestige bouten doorgeknipt, netjes alle hele platen opgestapeld en ingepakt in plastic!
Geen bedrijf tegen hoge kosten maar gewoon voorzichtig werken.
Normaal komen er ook vezels vrij bij harde wind en met beschermende kleding is dit uitgevoerd.

Wel heb ik het onder de vloer in de kruipruimte gelegd en er met watervaste stift Asbest op geschreven!
Officieel mag dit niet maar de overheid doet dit ook, in de grond en ik heb het netjes erop... in de kruipruimte veilig opgeborgen...
Huis is dus Asbest vrij, alleen de kruipruimte niet!

Deze oplossing is volgens mijn beter dan in beton verwerken of ingraven, want dan loop je meer risico.
benieuwd hoe dit straks gaat wanneer pand een keer verkocht wordt, in kader van informatieplicht...(en prijsbepaling huis..)
Inderdaad criticus2 , als komkommertijd het pand verkoopt zal hij het moeten vermelden in de koopakte en dat scheelt hem tientallen procenten op de verkoopsprijs. Als hij het niet vermeld is hij behoorlijk fout en zelfs strafbaar. Wanneer de koper het dan later ontdekt zoekt hij misschien wel de duurste saneerder op om het te ruimen en verkoper betaald dat ,plus de vervolgschade. Het kan zelfs een reden zijn om de verkoop terug te draaien, met alle onkosten erbij voor de verkoper. Vergeet niet dat de kruipruimte onbelangrijk lijkt maar je moet er vaker in voor het een of ander dan je denkt. Zeker bij een houten vloer.

gewicht
Berichten: 87
Lid geworden op: 18 nov 2009 19:28

Re: Waar laten ze asbest eigenlijk? Onder de grond?

Ongelezen bericht door gewicht »

Ik weet natuurlijk niet of het een houten vloer betreft maar een betonnen vloer openbreken om het asbest veilig te verwijderen zal behoorlijk prijzig zijn. Komkommertijd mag wel goed sparen.

Gesloten