LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wonen bij een hoogspanningsleiding

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Flipflop
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 okt 2011 17:13

wonen bij een hoogspanningsleiding

Ongelezen bericht door Flipflop »

Ik heb een mooie woning te koop gezien die vrij dichtbij een hoogspanningsleiding staat. Hemelsbreed gaat het om ca 95 meter van de woning. Het is een spanning van 150 KV. Ondertussen heb ik al zoveel verschillende rapporten gelezen, dat ik niet meer weet wat te geloven. Ook is het een prijzig huis en ik vraag me af of een huis zo dichtbij een hsl wel zijn waarde houdt. Ik wil er best een jaartje of 10 wonen, maar dan zou ik wel weer verder willen. Iemand hier ideeen over? :?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: wonen bij een hoogspanningsleiding

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Eerst een huis met hondenlucht nu een huis bij een hoogspanningsleiding,
wat is het volgende ? :wink:

Flipflop
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 okt 2011 17:13

Re: wonen bij een hoogspanningsleiding

Ongelezen bericht door Flipflop »

Chocomelk schreef:Eerst een huis met hondenlucht nu een huis bij een hoogspanningsleiding,
wat is het volgende ? :wink:
Ach ja, elk huisje heeft zijn kruisje :lol:

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: wonen bij een hoogspanningsleiding

Ongelezen bericht door kuklos »

Naar wat voor ideeën ben je op zoek?

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: wonen bij een hoogspanningsleiding

Ongelezen bericht door snepke »

Heb je hinder/last van een hoogspanningsleiding?
Hier staan er zoveel,ik geloof niet dat je huis dan in waarde daalt.
En als er voor de rest geen gebreken aan dat huis zijn,zou ik er voor gaan.

Je kan beter bij een hoogspanningsleiding zitten dan aan een spoor of vliegveld of snelweg.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: wonen bij een hoogspanningsleiding

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Van de RIVM-site:

Het VROM beleid van oktober 2005 adviseert gemeenten, provincies en netbeheerders om bij nieuwbouw bij een 150 kV hoogspanningslijn een zone van 2 x 80 meter vrij te houden van woningen, scholen en kinderdagverblijven.

Ze gaan uit van een magnetische veld < 0.4 microtesla; een veldsterkte waaronder geen statistisch significant verband tussen leukemie bij kinderen en de hsl meer zou bestaan.

(Vergelijk het aardmagnetische veld: 48 microTesla. Maar dat is een statisch veld.)

Dus op basis van die heel strenge eisen zit je met 95 meter afstand, veilig.
snepke schreef:Je kan beter bij een hoogspanningsleiding zitten dan aan een spoor of vliegveld of snelweg.
Klopt! Of nog erger: een huis met en hondenlucht...béééééhh wat smerig zeg.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: wonen bij een hoogspanningsleiding

Ongelezen bericht door snepke »

:lol: :lol: :lol:

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: wonen bij een hoogspanningsleiding

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Er staat een gigantische hoeveelheid huizen te koop. Waarom zoek je dan huizen met een probleem (hondenlucht, elektriciteit masten)?

Flipflop
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 okt 2011 17:13

Re: wonen bij een hoogspanningsleiding

Ongelezen bericht door Flipflop »

GJvdZ schreef:Er staat een gigantische hoeveelheid huizen te koop. Waarom zoek je dan huizen met een probleem (hondenlucht, elektriciteit masten)?
Lijkt inderdaad wel of ik ze uitzoek op problemen :wink: Het zijn toevallig net de huizen die mij en mijn man het meeste aanspraken en beiden zien er verder prima uit. Goed om te lezen dat 95 m een veilige afstand moet zijn. Feit blijft dat die leidingen/masten gemagnetiseerd fijnstof in de lucht brengen en dat heeft wel degelijk effect op de gezondheid van mensen die daar te lang aan worden blootgesteld. Ik had ook wel het idee dat de afstand groot genoeg is, maar hoor graag hoe anderen daarover denken. Vroeger een collega gehad die om die reden wilde verhuizen; ze woonde er dichtbij, al heb ik nooit gehoord hoe dichtbij, en ze kreeg er volgens eigen zeggen hoofdpijn van....

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: wonen bij een hoogspanningsleiding

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Flipflop schreef: Vroeger een collega gehad die om die reden wilde verhuizen; ze woonde er dichtbij, al heb ik nooit gehoord hoe dichtbij, en ze kreeg er volgens eigen zeggen hoofdpijn van....
Kan, kan ook veroorzaakt worden door de hf-geluiden die de wind geeft bij masten en kabels.

Fijn stof is in ieder geval superschadelijk; dicht bij wegen met veel verkeer wonen, zou ik daarom sterk afraden, niet zo sterk als een huis met hondenlucht, maar toch afraden. Dan liever op 200 m. van een hsl < 150 kV.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: wonen bij een hoogspanningsleiding

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je de keus hebt tussen een huis dicht bij een hoogspanningsleiding en een huis daar niet dichtbij, zou ik kiezen voor het huis dat er niet bij staat. Ik heb toen ik in het verleden een huis zocht ook een keer een huis vlak naast een hoogspanningsleiding gezien en ben daarom verder gaan kijken. Dus los van de vraag of het wel of niet schadelijk is, zorgt het in elk geval voor een lagere waarde.

Maar dat heeft dan ook weer zijn voordelen: waarschijnlijk is het op dit moment ook goedkoper dan een huis dat niet naast een hoogspanningsleiding staat. (En waarschijnlijk dat het daarom voor jullie ook een interessante optie is: een relatief mooi huis voor relatief weinig geld.)

Een voordeel is ook dat er waarschijnlijk niet (of weinig) wordt gebouwd onder die hoogspanningsleiding, zodat je een omgeving hebt met relatief veel ruimte. En met relatief veel groen, waar ook meer frisse lucht kan waaien. Dat kan ook weer zijn voordelen hebben. Misschien dat je daardoor juist wel weer minder vervuiling hebt dan op een plek waar je tussen de bebouwing zit? Tenzij die ruimte natuurlijk gebruikt wordt voor het aanleggen van een grote weg... Want ik zou persoonlijk liever naast een hoogspanningsleiding wonen dan naast een drukke weg.

En het hangt ook een beetje van jezelf af. Wil je alle twijfel wegnemen, dan koop je het beter niet. En als je bv. kleine kinderen hebt (of misschien krijgt), dan zou ik er ook minder happig op zijn. Maar aan de andere kant is het ook zo dat het hele leven vol met schadelijke zaken zit en dat het onmogelijk is om elk risico uit te sluiten. Dan is dit misschien nog wel een van de kleinere risico's.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: wonen bij een hoogspanningsleiding

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Zoals gezegd: het risico is uitgebreid geëvalueerd door het RIVM waarop VROM dus richtleinen heeft afgegeven. En inderdaad, misschien is het er wel beter wonen dan in een drukke omgeving (stad).

In Engeland is bijv. een onderzoek geweest naar kanker bij werknemers in kerncentrales. Wat bleek: het aantal kankergevallen was duidelijk lager dan bij niet-kerncentrale-medewerkers. Medewerkers in kerncentrales leefden nl. gezonder dan anderen (minder roken, meer beweging, beter eten) waardoor ze gezonder bleken (het zgn. healthy worker effect).

Zo kan er ook van een hsl een positief effect om de omgeving uitgaa, of op de huizenprijs.

Maar let dus wel op het voltage en de afstand.

Flipflop
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 okt 2011 17:13

Re: wonen bij een hoogspanningsleiding

Ongelezen bericht door Flipflop »

Fiesiekus schreef:Zoals gezegd: het risico is uitgebreid geëvalueerd door het RIVM waarop VROM dus richtleinen heeft afgegeven. En inderdaad, misschien is het er wel beter wonen dan in een drukke omgeving (stad).

In Engeland is bijv. een onderzoek geweest naar kanker bij werknemers in kerncentrales. Wat bleek: het aantal kankergevallen was duidelijk lager dan bij niet-kerncentrale-medewerkers. Medewerkers in kerncentrales leefden nl. gezonder dan anderen (minder roken, meer beweging, beter eten) waardoor ze gezonder bleken (het zgn. healthy worker effect).

Zo kan er ook van een hsl een positief effect om de omgeving uitgaa, of op de huizenprijs.

Maar let dus wel op het voltage en de afstand.
Misschien droegen die medewerkers in de kerncentrale wel altijd een gasmasker (ook handig om met chemicalien hondenlucht uit woningen te verdrijven :lol: ) en werden er daardoor minder aan blootgesteld :idea:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: wonen bij een hoogspanningsleiding

Ongelezen bericht door kweenie »

Als er iemand is die weet hoe het er bij nucleaire installaties aan toe gaat, dan is dat wel fiesiekus. Bovendien heeft een gasmasker weinig invloed op straling.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: wonen bij een hoogspanningsleiding

Ongelezen bericht door vroem »

als je twijfelt over een huis moet je het gewoon niet doen...daarvoor is het mi gewoon te veel geld .

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: wonen bij een hoogspanningsleiding

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

kweenie schreef:Als er iemand is die weet hoe het er bij nucleaire installaties aan toe gaat, dan is dat wel fiesiekus. Bovendien heeft een gasmasker weinig invloed op straling.
Er zitten twee kanten aan de effecten (eigenlijk: oorzaken) van straling: uitwendige bestraling en inwendige bestraling door besmetting.

Een gasmasker heeft uiteraard geen invloed op externe bestraling, maar wel op inwendige besmetting. Indien er radioactieve deeltjes in de lucht hangen (zgn, aerosolen), is een goed masker (P3 filter) wel degelijk effectief om inwendige besmetting, tegen te gaan. Maar dat gasmasker is eigenlijk alleen maar bij incidenten aan de orde; bij het vrijkomen van radioactieve stoffen in het milieu; á la Fukushima.

bachanaal
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 jan 2006 16:15

Re: wonen bij een hoogspanningsleiding

Ongelezen bericht door bachanaal »

ik weet van een situatie in apeldoorn, daar is een hoogspanningsleiding van 150kv weggehaald en onder de grond gestopt omdat er onder die leiding wel erg veel gevallen van kanker waren. ook is het zo dat veel apparatuur in huis door de straling op tilt slaat, vooral als het draadloze verbindingen zijn ( afstandsbediening e.d.). dat kan zeer irritant zijn.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: wonen bij een hoogspanningsleiding

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR

Gesloten