LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanschaf bril

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Hansw
Berichten: 155
Lid geworden op: 20 apr 2004 12:01

Aanschaf bril

Ongelezen bericht door Hansw »

Beste leden,

Hans Anders heeft momenteel een actie :

Multifocale bril voor 135 euro ( standaard varifocus glazen ).
De verkoper adviseert mij om varifocus + te nemen ( meerprijs 100 euro).
Omdat ik de volgende sterktes heb R -300 L 3.75 tevens extra kosten voor dunne glazen en
aanpassing dikte 100 euro.
Dus je gaat uit van 135 euro en uiteindelijk kost de bril mij dan 335 euro.
Mijn vraag is nu zijn de extra opties wel nodig.
Waarom heeft Hans Anders standaard varifocus in het assortiment en zegt dat het in de praktijk
niet voldoet.
Is dit verkapte prijsverhoging of is varifocus + inderdaad aan te bevelen.
Gaarne advies.

witte angora
Berichten: 30567
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aanschaf bril

Ongelezen bericht door witte angora »

Blijf alsjeblieft weg bij Hans Anders. Als je geld in het water wil gooien, moet je dáár je bril kopen. Als je iets fatsoenlijks wil, ga dan naar elders, waar het heus niet zoveel duurder is, maar waar sowieso de monturen van aanzienlijk betere kwaliteit zijn (en ik ben dus ervaringsdeskundige).

Maar dat moet je natuurlijk zelf weten.

Inhoudelijk: ik weet niet wat je onder 'dunne' glazen verstaat. Daar zit namelijk ook verschil in. Gezien de sterkte van je glazen denk ik dat dunne glazen een goede optie zijn. Je hebt kans dat je bij gewone glazen het jampotjes-gevoel krijgt zeg maar. Dat kun je met dunne, of zelfs extra dunne glazen voorkomen. Of het nodig is, dat is natuurlijk een ander verhaal. Om goed te kunnen zien is het niet nodig, dat niet.

Wat die varifocus+ anders maakt dan gewone varifocus, en waarom je dat nodig zou hebben, weet ik niet. Hebben ze je dat niet uitgelegd? Zie dan mijn eerste advies...

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Aanschaf bril

Ongelezen bericht door dhc »

Je wil zelf allerlei aanpassingen en die dien je gewoon te betalen. Als autofabrikant een standaardmodel aanbiedt en je wil persé airco dan dien je dat te betalen...
Moeilijk?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Aanschaf bril

Ongelezen bericht door sjohie »

Hansw schreef:Beste leden,

Hans Anders heeft momenteel een actie :

Multifocale bril voor 135 euro ( standaard varifocus glazen ).
De verkoper adviseert mij om varifocus + te nemen ( meerprijs 100 euro).
Omdat ik de volgende sterktes heb R -300 L 3.75 tevens extra kosten voor dunne glazen en
aanpassing dikte 100 euro.
Dus je gaat uit van 135 euro en uiteindelijk kost de bril mij dan 335 euro.
Mijn vraag is nu zijn de extra opties wel nodig.
Waarom heeft Hans Anders standaard varifocus in het assortiment en zegt dat het in de praktijk
niet voldoet.
Is dit verkapte prijsverhoging of is varifocus + inderdaad aan te bevelen.
Gaarne advies.
Je hebt advies van een opticien, dat lijkt me een goed begin, toch? Varifocus (is merknaam voor multifocale brillenglazen) is in principe een techniek geënt op gemak, want het scheelt een losse (lees)bril. Daar is verder geen harde medische reden voor, dus die keuze is aan jezelf. Het "+" deel betekend dat ze de glazen helemaal op maat maken, itt normale varifocus glazen met een standaard verloop. Die "+" glazen zijn wat meer (hand)werk, wat dus de hogere kosten verklaard. Uiteraard verhoogd met een leuke marge, want Hans Anders wil ook wat verdienen.

Zie het zo, airco is lekker in de auto, maar 2-zone climatecontrol is nog fijner. Zo is het kort door de bocht ook met varifocus en varifocus +.

De rest zijn kosten die afhangen van de ogen achter de bril, en zijn eigenlijk maatwerk te noemen. Daarom zijn die prijzen ook altijd "vanaf".

Hansw
Berichten: 155
Lid geworden op: 20 apr 2004 12:01

Re: Aanschaf bril

Ongelezen bericht door Hansw »

Je wil zelf allerlei aanpassingen en die dien je gewoon te betalen. Als autofabrikant een standaardmodel aanbiedt en je wil persé airco dan dien je dat te betalen...
Moeilijk?

Toelichting : ik ging uit van de standaardbril ( 135 euro ); maar de verkoper kwam met de extra
opties aanzetten.
Mvg

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: Aanschaf bril

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

Hier wil ik, als opticienne in opleiding, nog even wat aan toevoegen (hey, ben ik ook eens nuttig! En nee, ik werk níét voor HA).
Het 'dunner slijpen' van de glazen heeft te maken met de 'brekingsindex' van de glazen. Normaal gesproken wordt er een kunststofsoort gebruikt met een b.i. van 1,5. Hiernaast is er nog 1.6, 1.67 of 1.74 (over het algemeen), dit wil zeggen dat er minder materiaal nodig is om dezelfde sterkte te krijgen in het glas. Er wordt bij 1.6 en hoger gebruik gemaakt van gehard kunststof, dus het is nog steviger ook.

Of het nodig is? Dat bepaalt u écht zelf. Het is zelden zo dat het 'moet', tenzij een bepaalde combinatie van glas/montuur het noodzakelijk maakt (randloze monturen zijn bijvoorbeeld te kwetsbaar om 1.5 te gebruiken), of u het echt zelf wil, omdat het u stoort dat de randen van de glazen uitsteken aan de achterkant van het montuur (bij een min-sterkte).
Bij kunststof monturen valt een dikte sowieso al minder op, omdat de rand van het montuur dikker is. Ook speelt de grootte van de glazen een rol, hoe groter het glas, hoe dikker de rand (bij een min-glas dan). Móét het dus? Nee, u kiest er zelf voor.

Over de varifocale glazen: eigenlijk iedere opticien (een paar uitzonderingen daargelaten, ik ga geen namen noemen) werkt niet met één varifocaal type glas, maar met meerdere, en iedereen geeft er weer een andere naam aan. 'Varifocus' is géén merknaam (in tegenstelling tot Varilux en anderen), maar gewoon een van de namen van een 'glas-met-veraf-en-dichtbij'.
Waar zit het verschil in qua 'basisglas' en 'luxer glas'? Simpel: de mate van vertekening aan de randen. Hoe luxer (en ja, duurder) het glas, hoe breder het lees- en kijkgedeelte, hoe minder de vertekening. Basisglazen en luxere glazen worden altijd op maat gemaakt, iedere klant heeft immers een andere sterkte. Alleen is het zo dat bij de meest luxe glazen (allerduurste glazen bij particuliere opticiens, en zelfs die zaken hebben ze niet allemaal in het assortiment) er met nóg meer dingen rekening wordt gehouden, er wordt precies gemeten wat de afstand is tussen de voorkant van het oog en de achterkant van het glas, er wordt tot op de graad nauwkeurig rekening gehouden met de stand van de bril etc etc etc. Helaas kijken veel mensen met zo'n superdesuperdeluxe glas niet altijd fijn, juist omdat het weer 'te specifiek' is. In dit geval is er geen sprake geweest van een zodanig glas, maar wilde het wel even verduidelijken.
Voor veel klanten kijkt een basisglas prima, het betekent in de praktijk vooral dat iemand wat meer met het hoofd moet draaien om alles scherp te zien, als het een 'prutglas' was, zou het nogal dom zijn om het in het assortiment te hebben. Bovendien heeft niet iedereen een ruime portemonnee, en als het een goede optiekzaak is, wordt daar ook rekening mee gehouden.

Natuurlijk ben ik er niet bij geweest, maar ik kan wel een paar redenen bedenken waarom de opticien, los van de prijs, voor zo'n luxer glas zou kiezen: de hogere sterkte geeft al meer vertekening in het glas, om te voorkomen dat de vertekening aan de zijkanten (die er dus altijd wat is bij varifocaal) nog eens extra 'vervelend' zou zijn.
Andere reden (ik bedenk maar wat): u heeft aangegeven dat u veel gebruik maakt van het leesgedeelte. U bent bijvoorbeeld bibliothecaris, filatelist, u doet graag handwerk....Vul maar in. Ook hier kan een ruimer leesgedeelte prettig zijn. Nogmaals: u was er zélf bij, en heeft zélf toestemming gegeven.

Nogmaals, ik probeer even wat verduidelijking te geven, en nee, ik werk niet voor ha.
Wat me wel opvalt, is dat klanten op internet vragen gaan stellen die in de winkel ook gesteld hadden kunnen worden. Mocht u denken 'tsja, maar daar zeggen ze ook maar wat', zeg dan dat u even na wil denken over de 'offerte', en slaap er een nachtje over, ik mag toch hopen dat niemand u gedwongen heeft met een mes op de keel om die bril aan te schaffen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Aanschaf bril

Ongelezen bericht door bprosman »

Daarom is het een "Verkoper".
135,- om je de winkel binnen te "lokken" en 335,- om je te laten vertrekken.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Aanschaf bril

Ongelezen bericht door sjohie »

bprosman schreef:Daarom is het een "Verkoper".
135,- om je de winkel binnen te "lokken" en 335,- om je te laten vertrekken.
Daarom ga ik ook naar een échte opticien, daar betaal ik ook een klap geld, maar wordt ik tenminste als de langdurige klant die ik ben, behandeld. Laatst belden ze me nog thuis dat ze een rekenfoutje hadden gemaakt, mijn zonnebril bleek uiteindelijk nog 70 euro goedkoper te worden. :D

Uiteindelijk kosten glazen gewoon een X bedrag aan materiaal etc, en daar kan geen enkel bedrijf ineens met de helft onder gaan zitten, dan zit er een addertje onder het gras.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Aanschaf bril

Ongelezen bericht door eleven »

sjohie schreef:
bprosman schreef:Daarom is het een "Verkoper".
135,- om je de winkel binnen te "lokken" en 335,- om je te laten vertrekken.
Daarom ga ik ook naar een échte opticien, daar betaal ik ook een klap geld, maar wordt ik tenminste als de langdurige klant die ik ben, behandeld. Laatst belden ze me nog thuis dat ze een rekenfoutje hadden gemaakt, mijn zonnebril bleek uiteindelijk nog 70 euro goedkoper te worden. :D

Uiteindelijk kosten glazen gewoon een X bedrag aan materiaal etc, en daar kan geen enkel bedrijf ineens met de helft onder gaan zitten, dan zit er een addertje onder het gras.
Dus HA is geen echte opticien? :shock:
Als je bij deze winkel een klap geld betaald, ben je ook een goede en langdurige klant.

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: Aanschaf bril

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

eleven schreef:
sjohie schreef:
bprosman schreef:Daarom is het een "Verkoper".
135,- om je de winkel binnen te "lokken" en 335,- om je te laten vertrekken.
Daarom ga ik ook naar een échte opticien, daar betaal ik ook een klap geld, maar wordt ik tenminste als de langdurige klant die ik ben, behandeld. Laatst belden ze me nog thuis dat ze een rekenfoutje hadden gemaakt, mijn zonnebril bleek uiteindelijk nog 70 euro goedkoper te worden. :D

Uiteindelijk kosten glazen gewoon een X bedrag aan materiaal etc, en daar kan geen enkel bedrijf ineens met de helft onder gaan zitten, dan zit er een addertje onder het gras.
Dus HA is geen echte opticien? :shock:
Als je bij deze winkel een klap geld betaald, ben je ook een goede en langdurige klant.
In principe kan iedereen een opticien zijn, is geen beschermde titel. Als ik soms hoor van familieleden dat ze 1000 euro voor de glazen hebben betaald (ik zou willen dat ik het verzon), heeft dat niets meer te maken met de werkelijke kosten van de glazen zelf, maar met het aantal brillen dat een optiekzaak verkoopt. Als je maar een paar brillen per dag/week verkoopt, zijn er per bril (en dus per klant) meer kosten om te dragen.
Of je nu 100 of 1000 euro betaalt voor je bril, je bent en blijft een klant, dat heeft helemaal niks met de prijs te maken in mijn ogen. Of een klant bij ons nu alleen een leesbril komt kopen, of 4 varifocale brillen, ze horen evenveel aandacht/service te krijgen. Dat een winkel een 'prijsvechter' is (en wees eerlijk, dat zijn alle opticiens tegenwoordig, kijk maar naar alle reclames, iedereen wil graag veel verkopen) wil niet automatisch zeggen dat het dan rotzooi zou zijn. Ik ken verhalen van mensen die 10 jaar doen met een goedkope leesbril, en ik ken verhalen van mensen die voor 2500 een hele exclusieve dure bril kochten, en vervolgens is de bril na 1 jaar stuk.... Prijs zegt echt helemaal niets.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Aanschaf bril

Ongelezen bericht door bprosman »

@Eleven,

Daar zijn inderdaad twijfels over of je bij HA door een echte opticien geholpen wordt :

http://www.boek9.nl/files/2009/IEPT2009 ... savers.pdf

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Aanschaf bril

Ongelezen bericht door eleven »

bprosman schreef:@Eleven,

Daar zijn inderdaad twijfels over of je bij HA door een echte opticien geholpen wordt :

http://www.boek9.nl/files/2009/IEPT2009 ... savers.pdf
Dat weet Sjohie ook niet!
Trouwens kan het intussen veranderd zijn bij HA, want jouw link is al 5 jaar oud!

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: Aanschaf bril

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

eleven schreef:
bprosman schreef:@Eleven,

Daar zijn inderdaad twijfels over of je bij HA door een echte opticien geholpen wordt :

http://www.boek9.nl/files/2009/IEPT2009 ... savers.pdf
Dat weet Sjohie ook niet!
Trouwens kan het intussen veranderd zijn bij HA, want jouw link is al 5 jaar oud!
Ik zou het ze gewoon vragen in de winkel :) Als ze diploma's hebben (er is een mbo-opleiding tot opticien, duur 4 jaar of 2 jaar versneld), zullen ze die graag laten zien lijkt me!
Feit blijft, iedereen mag zich opticien noemen. Anders eventjes hier kijken: http://www.nuvo.nl/pages/353/Over-de-NU ... matie.html

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Aanschaf bril

Ongelezen bericht door bprosman »

Trouwens kan het intussen veranderd zijn bij HA, want jouw link is al 5 jaar oud!
Zou inderdaad best kunnen dat het percentage inmiddels nog verder teruggelopen is :wink:
Zelf heb ik er 2 keer een bril (glas) gehad met het brandpunt op de verkeerde plaats ( 2 verschillende vestigingen dus het kan ook nog aan de achterliggende werkplaats liggen). Dan houd ik het voor gezien.

Bij Groeneveld een heel wat betere ervaring.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Aanschaf bril

Ongelezen bericht door eleven »

bprosman schreef:
Trouwens kan het intussen veranderd zijn bij HA, want jouw link is al 5 jaar oud!
Zou inderdaad best kunnen dat het percentage inmiddels nog verder teruggelopen is :wink:
Zelf heb ik er 2 keer een bril (glas) gehad met het brandpunt op de verkeerde plaats ( 2 verschillende vestigingen dus het kan ook nog aan de achterliggende werkplaats liggen). Dan houd ik het voor gezien.

Bij Groeneveld een heel wat betere ervaring.
Die bij dezelfde werkplaats laten maken. :lol:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Aanschaf bril

Ongelezen bericht door bprosman »

Tuurlijk :wink:
Gelukkig dan niet geslepen door "het schele neefje" van HA dan.

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: Aanschaf bril

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

bprosman schreef:Tuurlijk :wink:
Het klopt wel, bedrijven die de glasbrillen niet zelf maken, sturen ze eigenlijk allemaal naar Glascrew :wink:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Aanschaf bril

Ongelezen bericht door bprosman »

Het centrum van het glas wordt in de winkel ingemeten, genoteerd.

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: Aanschaf bril

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

klopt, ik heb verkeerd geciteerd misschien, bedoelde ook de reactie van eleven "Die bij dezelfde werkplaats laten maken. :lol:"

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Aanschaf bril

Ongelezen bericht door bprosman »

Als ze allemaal door de zelfde fabriek gemaakt worden dan is de conclusie gemakkelijk, dan deugt het inmeten niet.

Gesloten