LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Algemeen rookverbod

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door harkja »

Een roker is geen stoker en rookt altijd buiten bij windkracht 8.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik ben een roker, dus ik ben niet helemaal neutraal.
Filtertjes van een opgebrande peuk op straat gooien mogen ze van mij gerust beboeten, maar een algemeen rookverbod vind ik pure nonsens. Gevaarlijk voor anderen ? Ja dat wel , in beperkte mate. Maar als je zoiets verbiedt, dan zou je dus ook auto's die op diesel en benzine rijden moeten verbieden in het openbaar. Enzovoorts enzovoorts.
Er is al genoeg betutteling.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:Jouw stelling is dat de schade door meeroken in de buitenlucht niet nihil is. Maar wat zijn je argumenten? Wie zegt dat de normale concentratie sigarettenrook in de buitenlucht groot genoeg is om schadelijk te zijn?
De stelling van MichielFRL was dat schade door meeroken nihil zou zijn. Dat kan niet onderbouwd worden met een onderzoek.
Van sigarettenrook weten we dat hier zeer giftige stoffen in zitten. De gevolgen hiervan worden onderschat.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 25 aug 2016 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door ciske »

alfatrion schreef: Van sigarettenrook weten we dat hier zeer giftige stoffen zitten. De gevolgen hiervan worden onderschat.

Die zitten ook in uitlaatgassen van auto's , motors en brommers, wil je die ook verbieden dan?

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef:
MichielFRL schreef:De schade door meeroken in de buitenlucht is nihil.
Dat is niet waar.
alfatrion schreef: De stelling van MichielFRL was dat schade door meeroken nihil zou zijn. Dat kan niet onderbouwd worden met een onderzoek.
Van sigarettenrook weten we dat hier zeer giftige stoffen zitten. De gevolgen hiervan worden onderschat.
Maar kun jij met een onderzoek onderbouwen in hoeverre meeroken in de buitenlucht schadelijk is, en zo ja, in welke mate?

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door alfatrion »

Waarom zou er geconcludeerd moeten worden dat meeroken in de buitenlucht niet schadelijk is als een dergelijk onderzoek er niet is?

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door langste adem »

Meeroken is natuurlijk wel schadelijk. Maar er is wel een wezenlijk verschil of dat meeroken nu in een besloten ruimte gebeurt die blauw staat van de rook, of dat je een strandwandeling maakt en er komt toevallg iemand met een sigaret in zijn mond aanlopen. In het laatste geval is het natuurlijk nog steeds een klein beetje schadelijk als je een fractie rook van de ander inademt.

Punt is dat je dagelijks heel veel giftige stoffen inademt .Afkomstig uit schoorstenen, fabrieken, van barbecues, uitlaatgassen van auto's, je loopt ook weleens langs een gebouw dat net geschilderd wordt en dan adem je ook vluchtige stoffen in. enzovoorts enzovoorts.,
Laten we wel een beetje nuchter blijven met zijn allen ,

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
Moneyman schreef:Jouw stelling is dat de schade door meeroken in de buitenlucht niet nihil is. Maar wat zijn je argumenten? Wie zegt dat de normale concentratie sigarettenrook in de buitenlucht groot genoeg is om schadelijk te zijn?
De stelling van MichielFRL was dat schade door meeroken nihil zou zijn. Dat kan niet onderbouwd worden met een onderzoek.
Ah, dus je antwoord had moeten zijn "dat weten we niet" in plaats van "dat is niet waar".

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nee, dat meeroken schadelijk is staat vast. Buiten is geen magische plek waar meeroken opeens niet schadelijk zou zijn.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:Nee, dat meeroken schadelijk is staat vast. Buiten is geen magische plek waar meeroken opeens niet schadelijk zou zijn.
Dat is het punt juist: dat weet je niet. De concentraties gevaarlijke stoffen zijn in de vrije buitenlucht wellicht laag genoeg om een schadelijkheid van nihil (in de volksmond synoniem voor "bijna niets") te hebben.

stofzuigertje

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

We moeten rokers juist bedanken!

Ze betalen veel accijns waar onze regering weer leuke dingen van kan doen.
Verder leven ze korter zodat voor ons niet rokers er meer pensioen zal overblijven en omdat ze eerder overlijden hoeft de AOW premie
voorlopig niet omhoog.

Dus als je het goed bekijkt zouden ze nog veel harder en vaker moeten roken want dan heb ik als niet roker meer!

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:Dat is het punt juist: dat weet je niet. De concentraties gevaarlijke stoffen zijn in de vrije buitenlucht wellicht laag genoeg om een schadelijkheid van nihil (in de volksmond synoniem voor "bijna niets") te hebben.
De betekenis van nihil is niets of nul. En eerder vandaag heeft iemand aangegeven dat alleen de taaltechnische benadering objectief was. ;)
stofzuigertje schreef:Ze betalen veel accijns waar onze regering weer leuke dingen van kan doen.
Roken kost de Nederlandse samenleving tussen de 21,2 en 43,2 miljard euro per jaar. En accijnzen op motorbrandstoffen, drank en tabak brengen samen 11,1 miljard euro per jaar op.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
Moneyman schreef:Dat is het punt juist: dat weet je niet. De concentraties gevaarlijke stoffen zijn in de vrije buitenlucht wellicht laag genoeg om een schadelijkheid van nihil (in de volksmond synoniem voor "bijna niets") te hebben.
De betekenis van nihil is niets of nul. En eerder vandaag heeft iemand aangegeven dat alleen de taaltechnische benadering objectief was. ;)
Dat klopt helemaal :wink: maar dat wil niet zeggen dat dat daarom door een ander Forumlid ook zo letterlijk bedoeld werd :wink:

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door langste adem »

Roken kost de Nederlandse samenleving tussen de 21,2 en 43,2 miljard euro per jaar. En accijnzen op motorbrandstoffen, drank en tabak brengen samen 11,1 miljard euro per jaar op.
de getallen die je noemt komen vast uit dit onderzoek.
http://www.seo.nl/uploads/media/2015-53 ... ken_01.pdf

Als je goed leest dan kun je zien dat ze uitgaan van "verloren levensjaren" van rokers die eerder doodgaan en daar vervolgens een waarde aan toekennen. Dat alleen gaat al om een bedrag van ruim 22 miljard euro. Ik eigenlijk zie niet zo goed hoe dat kosten zijn voor de samenleving.

Hetzelfde onderzoek zegt verder ook : Op dit moment zijn de zorgkosten in een wereld met roken lager dan in een wereld zonder roken.

Neemt natuurlijk niet weg dat als je longkanker krijgt etc, dat behandelingen dan niet perperduur zijn ofzo, en ik wil roken ook niet goedpraten,
Maar dit soort onderzoeken moet je wel met een heeeeeele flinke schep zout nemen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door berndv »

even een gewone vraag, er wordt verwezen naar uitkomsten van onderzoeken die aantonen dat meeroken en de buitenlucht schadelijk is. Graag ook onderbouwen, want ik ben wel benieuwd. Ik ben overigens een roker en ook tegen een dergelijke beperking. Dan mag er van mij namelijk wel meer verboden worden in de buitenlucht. Ik wordt altijd misselijk van naar zweet-ruikende mensen.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door langste adem »

Sorry bernvd. Ik stond net verplicht (binnen mag niet meer) buiten te roken, maar daardoor zweette ik me te pletter in het zonnetje.....
Maar ik spuit wel flink wat deo op..... Is dat heel schadelijk eigenlijk die gassen uit een spuitbus ? Je ademt toch altijd wat in :)

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:Helemaal eens met Shine.

Ik ben zelf een niet-roker, ook nooit gerookt, maar als mensen dat willen doen, dan doen ze dat maar. Mensen zijn er zo trots op dat 'we' in een vrij land leven, laat elkaar dan ook vrij! Waarom alles maar betuttelen en in regels gieten? Krijgen we binnenkort ook een verbod om in gehorige woningen 's nachts naar de wc te gaan omdat dat geluidsoverlast veroorzaakt voor de buren?

(en eerlijk gezegd vind ik het geen ramp af en toe een sigarettenlucht te ruiken; het brengt herinneringen aan vroeger naar boven, niet zozeer specifieke herinneringen, het is een soort weemoed)
Simpele argumenten om het roken en meeroken in stand te houden. Jaarlijks sterven er wereldwijd 6 miljoen mensen als gevolg van zelf roken en meer als 600.000 als gevolg van meeroken. Zijn die miljoenen doden de zgn vrijheid waard? En is het niet de vrijheid van een niet roker om verschoond te blijven van levensgevaarlijke hobbies van anderen?
Waarom schaffen we niet gelijk het verbod op drugs, alcohol achter het stuur en alle stoplichten af? Is toch ieders goed recht om een ander dood te rijden als hij maar van zijn 3 biertjes (want dat kan toch geen kwaad) kan genieten.
Vreemde redenering.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door berndv »

olaf79 schreef:Maar, gezien het feit dat toch steeds meer bekend wordt over de gevaren van ongewild meeroken in de buitenlucht
maar onderbouw dit eens dan? Ik ben oprecht benieuwd welk onderzoek aantoont dat het meeroken in de buitenlucht zo schadelijk is als je stelt.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door olaf79 »

langste adem schreef:Sorry bernvd. Ik stond net verplicht (binnen mag niet meer) buiten te roken, maar daardoor zweette ik me te pletter in het zonnetje.....
Maar ik spuit wel flink wat deo op..... Is dat heel schadelijk eigenlijk die gassen uit een spuitbus ? Je ademt toch altijd wat in :)
Nee hoor je stond niet verplicht buiten te roken. Je kunt er namelijk voor kiezen om niet te roken, ga je zeker niet dood aan.
Wat betreft deo spuitbussen...De gassen die daarin zitten zijn niet gevaarlijk voor de gezondheid, en ook niet voor het milieu.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Algemeen rookverbod

Ongelezen bericht door ciske »

[Offtopic bijdrage door Moderator verwijderd]
Nee hoor je stond niet verplicht buiten te roken.
Dat staat hij/zij wel want binnen mag je niet roken.

Gesloten