LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door olaf79 »

Nederland, een modern land dat met met veel sociale ontwikkelingen voorop loopt en een voortrekkersrol in de wereld inneemt. Neem het homohuwelijk, dat in Nederland als eerste werd voltrokken en nu gemeengoed is in vele 10tallen landen in de wereld.

In een ding loopt nederland hopeloos achter. Vaderschapsverlof. Vanaf 2017 welliswaar ietsje minder beschamend, maar toch. 5 hele dagen krijgt papa om vervolgens baby alleen nog in het weekend te mogen zien. Bij een moderne samenleving hoort de gedachte dat ouders de zorg voor hun pasgeboren kind samen op zich nemen. Uit veel wetenschappelijk onderzoek blijkt dat zowel moeder als vader een cruciale rol spelen in de eerste levenjaren van een kind. De latere ontwikkeling komt ernstig in gevaar als een van beide ouders te weinig of geen aandacht aan het kind besteed.

Vijf hele dagen, of wel een werkweek. Eigenlijk moet Nederland zich schamen dat vaders zo worden gediscrimineerd. De traditionele rol van kostwinnaar is al lang achterhaalt. Beter is een systeem zoals bijvoorbeeld in de Scandinavische landen gebruikelijk is: Ouders hebben recht op een x aantal dagen verlof en mogen dit zelf verdelen over man en vrouw. In Zwden loopt dit op tot 16 maanden, maar ook in onze buurlanden is het veel beter geregeld. Wordt het niet eens tijd dat vaders in Nederland dezelfde erkenning van hun belangrijke rol in de opvoeding en verzorging van pasgeboren babies krijgen als in andere landen?

Moneyman
Berichten: 30076
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door Moneyman »

olaf79 schreef:5 hele dagen krijgt papa om vervolgens baby alleen nog in het weekend te mogen zien.
olaf79 schreef: De traditionele rol van kostwinnaar is al lang achterhaalt.
Als je tweede zin waar is, is de eerste dat niet. Het verlof direct na de kraamdagen is in Nederland beperkter san in sommige buurlanden, maar wij hebben dan weer een ouderschapsverlof regeling, die vaak best gunstig is.

Ouderschap vind ik vooral eigen verantwoordelijkheid, de bijbehorende invulling van tijdsbesteding ook.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door bprosman »

Beter is een systeem zoals bijvoorbeeld in de Scandinavische landen gebruikelijk is:
Dan wil je vast ook deze (inkomsten)belastingtarieven om eea te bekostigen :
Denemarken 62,3%
Zweden 56,7%

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door olaf79 »

bprosman schreef:
Beter is een systeem zoals bijvoorbeeld in de Scandinavische landen gebruikelijk is:
Dan wil je vast ook deze (inkomsten)belastingtarieven om eea te bekostigen :
Denemarken 62,3%
Zweden 56,7%
Eenzijdig en kortzichtig om alleen naar het percentage te kijken. Wat houden deze mensen uiteindelijk onder de streep over? En wat kunnen ze daarmee kopen? Vind ik veel interessanter, hoewel off topic.
Bovendien in Duitsland en België, waar de belastingen vergelijkbaar zijn met die van ons, is het ook vele malen beter geregeld.
Tevens, zouden we de extra kosten niet over moeten hebben om dit beter te regelen. De band van vader en kind is zeer belangrijk en de kosten verdienen zich later terug

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door olaf79 »

Moneyman schreef:
olaf79 schreef:5 hele dagen krijgt papa om vervolgens baby alleen nog in het weekend te mogen zien.
olaf79 schreef: De traditionele rol van kostwinnaar is al lang achterhaalt.
Als je tweede zin waar is, is de eerste dat niet.
Deze opmerking snap ik niet... {quote]Het verlof direct na de kraamdagen is in Nederland beperkter san in sommige buurlanden[/quote]Vrijwel alle landen in europa en de meeste in de wereld hebben het beter geregeld dan in NL ,
maar wij hebben dan weer een ouderschapsverlof regeling, die vaak best gunstig is.
Deze regeling is onbetaald en dus voor de meeste onbetaalbaar en in de praktijk vaak niet gebruikt. Slechts weinig werkgever betalen een miniem deeltje van het loon door, maar dit is geen verplichting. Deze regeling valt onder de categorie, koekje van eigen deeg.
Ouderschap vind ik vooral eigen verantwoordelijkheid, de bijbehorende invulling van tijdsbesteding ook.
Niet helemaal, want de eerste jaren in het leven zijn cruciaal voor de verdere ontwikkeling van het kind, en dus ook hoe het kind zich in de samenleving ontwikkeld. Is dus van belang voor de hele maatschappij.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door olaf79 »

[Offtopic bijdrage door Moderator verwijderd]

Nu weer even on topic. Quality of life is belangrijk en dat kost geld. Moeten we dat er niet voor over hebben? En waarom zouden man en vrouw niet samen mogen bepalen wie wanneer hoeveel verlof opneemt? Waarom kan het in zoveel landen wel en in NL niet.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door bprosman »

Moeten we dat er niet voor over hebben?
Als jij er dat voor over hebt neem je toch onbetaald verlof ? Waarom zou "ik" aan jouw vaderschapsverlof moeten bijdragen ?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door olaf79 »

bprosman schreef:
Moeten we dat er niet voor over hebben?
Als jij er dat voor over hebt neem je toch onbetaald verlof ? Waarom zou "ik" aan jouw vaderschapsverlof moeten bijdragen ?
Omdat er belangrijke maatschappelijke belangen bestaan (op meerdere vlakken), omdat onbetaald verlof meestal financieel niet haalbaar is en bovendien zorgt voor ongelijkheid.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door bprosman »

Omdat er belangrijke maatschappelijke belangen bestaan (op meerdere vlakken), omdat onbetaald verlof meestal financieel niet haalbaar is en bovendien zorgt voor ongelijkheid.
Ik proef hier jaloezie ?
Wat zijn die maatschappelijke belangen ? Ik ken geen studies waarbij kinderen beter presteren omdat ze door papa opgevoed zijn ipv door mama. Ik ken WEL studies die aantonen dat kinderen die thuis opgevoed worden later beter presteren dan "kinderopvangkinderen" .

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door olaf79 »

bprosman schreef:
Omdat er belangrijke maatschappelijke belangen bestaan (op meerdere vlakken), omdat onbetaald verlof meestal financieel niet haalbaar is en bovendien zorgt voor ongelijkheid.
Ik proef hier jaloezie ?
Zeker niet, want ik ben zelfstandig ondernemer en betaald dus sowieso elk verlof zelf. Het gaat hier om een maatschappelijk dwaling.
Wat zijn die maatschappelijke belangen ? Ik ken geen studies waarbij kinderen beter presteren omdat ze door papa opgevoed zijn ipv door mama. Ik ken WEL studies die aantonen dat kinderen die thuis opgevoed worden later beter presteren dan "kinderopvangkinderen" .
Studies tonen aan dat voldoende aandacht van beide ouders van groot belang is voor het kind. De vader heeft ook meer tijd nodig om te hechten aan het kind omdat de moeder al 9 maanden een band heeft opgebouwd tijdens de zwangerschap. Dit maakt het belang van vaderschapsverlof juist extra groot. Daarnaast kan de vader in zo'n geval de zorg van de moeder verlichten, hetgeen van belang is voor de psychische gezondheid van de moeder. Tevens is er (aantoonbaar) minder kraamzorg nodig (hetgeen heel duur is) als de zorgtaken voor de baby gelijk of relatief gelijk over vader en moeder verdeeld kunnen worden.

Het feit dat in NL veel vrouwen uit de top van het bedrijfsleven worden geweerd of in de vruchtbare leeftijd moeite hebben om een goede baan te vinden terwijl ze net zo gekwalificeerd of zelfs beter zijn dan hun mannelijke evenknieen heeft grotendeels te maken met het feit dat de vrouw alle zorg voor de baby op zich neemt. Het gebrek aan vaderschapsverlof zorgt dus voor scheefgroei en oneerlijke concurrentie op de arbeidsmarkt. Een werkgever weet immers met grote zekerheid dat een vrouw in de vruchtbare leeftijd ooit een lang verlof gaat krijgen, en de man niet, dus neemt hij eerder een man aan dan een vrouw.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door BL2 »

Wil je meer zijn bij je (jonge) kind dan is inderdaad ouderschapsverlof de aangewezen regeling. Vaak ook kan je als je in loondienst bent extra verlof kopen via een keuzeplan. Je kan er ook voor kiezen om Part-Time te gaan werken.
En inderdaad, dit kost geld. Maar een kind kost zo ie zo geld, en heel veel ook. En daar hoort dit gewoon bij.
Het is een wat vreemde gedachte dat anderen jou vaderschapsverlof moeten gaan betalen gedurende vele maanden.

"schandalig" vind ik dus een wat schreeuwende term in deze !

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door harkja »

Mijn vrouw en ik hebben 12 kinderen groot gebracht en nooit vaderschapsverlof gehad in NL.
Wel veel kinderbijslag :D

mh73

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door mh73 »

Wij hebben 3 kinderen gekregen en de band tussen vader en dochters is prima.

De meeste vaders houden rekening met de situatie en nemen verlof op als de kraamhulp weg is.

De enige keer dat vader moeite had met de situatie was toen een baby na de bevalling ruim drie maanden op de IC lag. Maar dan is er in overleg wel het een en ander mogelijk met de werkgever. Hij heeft toen een tijdlang halve dagen gewerkt.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door kokka »

je kan natuurlijk ook in de aanloop naar de geboorte je vakantiedagen opsparen, en deze dan allemaal opnemen als de kleine schreeuwer geboren is.
dan heb je 5 dagen plus drie ( of meer) weken de tijd om de eerste band op te houden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door kweenie »

5 hele dagen krijgt papa om vervolgens baby alleen nog in het weekend te mogen zien. Bij een moderne samenleving hoort de gedachte dat ouders de zorg voor hun pasgeboren kind samen op zich nemen.
Nergens wordt zo veel in deeltijd gewerkt, en wordt dit ook zo normaal gevonden, als in Nederland. Ik denk dat kinderen heel wat meer hebben aan een vader die er twaalf jaar lang drie of vier dagen per week is dan aan een vader die er de eerste twaalf weken is, maar daarna weer voltijds aan het werk gaat.

Dat sommige vaders niet voor deeltijd kiezen heeft in het algemeen meer te maken met de mentaliteit van die vaders dan met een gebrek aan mogelijkheden.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door BL2 »

Even mijn kinderen gevraagd of wij wel genoeg thuis zijn , belangstelling tonen en dingen met ze doen.

Ze vinden dat we vooral te veel thuis zijn :D en al die aandacht is echt niet nodig :D (echt puberen is zo leuk...)

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door olaf79 »

kweenie schreef:Nergens wordt zo veel in deeltijd gewerkt, en wordt dit ook zo normaal gevonden, als in Nederland. Ik denk dat kinderen heel wat meer hebben aan een vader die er twaalf jaar lang drie of vier dagen per week is dan aan een vader die er de eerste twaalf weken is, maar daarna weer voltijds aan het werk gaat.
Ja het zijn vooral vrouwen die deeltijd werken...De meeste gezinnen kunnen zich deeltijdwerkende vaders niet permitteren of het deeltijd werken gaat ten koste van andere ontspanningsactiviteiten die het gezin ook nodig heeft.
Dat sommige vaders niet voor deeltijd kiezen heeft in het algemeen meer te maken met de mentaliteit van die vaders dan met een gebrek aan mogelijkheden.
Meestal zijn de mogelijkheden er alleen als je genoeg verdiend. Kinderen zijn niet alleen de verantwoording van de ouders maar ook van de maatschappij. Als het de kinderen goed gaat, gaat het de maatschappij ook goed.

Helaas gaat niemand in op de argumenten die eerder gaf, en wordt er alleen stilgestaan bij de financiele aspecten.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door olaf79 »

BL2 schreef:"schandalig" vind ik dus een wat schreeuwende term in deze !
Het is schandalig omdat het gebaseerd is op ouderwetse gedachten over opvoeden van kinderen en bovendien mensen die het niet kunnen permitteren in een situatie duwen wat ze eigenlijk niet willen. Daarnaast neemt het voor veel vrouwen de kans op een fatsoenlijke carriere met gelijke kansen als de man weg. Argumenten die je niet zomaar kunt wegwuifen met dan neem je maar ouderschapsverlof (wat onbetaalbaar is voor heel veel gezinnen)

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door berndv »

Het lastige is dat veel mensen zonder kinderen vaak beide fulltime werken, vervolgens een maximale hypotheek nemen, gebaseerd op beide fulltime inkomens. Dan komen er opeens kinderen, en gezien de hoogte van de hypotheek is het opeens totaal niet haalbaar meer om minder te gaan werken, dus heeft de vader geen keuze om minder te werken als moeders de vrouw deze keuze al heeft gemaakt.
olaf79 schreef:De meeste gezinnen kunnen zich deeltijdwerkende vaders niet permitteren
In mijn ogen een probleem dat veel ouders zelf hebben veroorzaakt.

Ik werk zelf deels in loondienst en deels als ondernemer, het laatste is voornamelijk seizoensgebonden, wat er voor zorgt dat ik een deel van het jaar veel bij mijn kinderen kan zijn, omdat ik dan gemiddeld 28 uur per week werk en een deel van het jaar ben ik minder thuis, dan werk ik soms weken van 60 uur. Mijn vrouw werkt 28 uur, en op haar inkomen is ook de hypotheek berekend. Wij hebben dus bewust gekozen voor een iets lagere hypotheek, 5 jaar voordat er überhaupt kinderen waren, maar wel met die ruimte om tijd met het gezin door te brengen en nog de financiele ruimte te hebben om leuke dingen te doen.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: vaderschapsverlof in NL schandalig kort

Ongelezen bericht door angel1978 »

MichielFRL schreef:
olaf79 schreef:
BL2 schreef:"schandalig" vind ik dus een wat schreeuwende term in deze !
Het is schandalig omdat het gebaseerd is op ouderwetse gedachten over opvoeden van kinderen en bovendien mensen die het niet kunnen permitteren in een situatie duwen wat ze eigenlijk niet willen. Daarnaast neemt het voor veel vrouwen de kans op een fatsoenlijke carriere met gelijke kansen als de man weg. Argumenten die je niet zomaar kunt wegwuifen met dan neem je maar ouderschapsverlof (wat onbetaalbaar is voor heel veel gezinnen)
Grappig dat jou uitgangspunt de ouderwetse situatie is dat de man fulltime werkt.
In enkele gezinnen komt dat nog voor, maar in de meeste gezinnen werken man en vrouw parttime.
Fulltime werken kent veel nadelen, o.a. te weinig tijd voor je gezin en om leuke dingen te doen.
Het opvoeden van kinderen wordt al extreem gesubsidieerd. Meer subsidie op kosten van samenleving is onwenselijk.
Helemaal mee eens. De ouderwetse ideeen komen vooral van TS zelf. De meeste gezinnen zijn al lang niet zo ouderwets meer en redden het prima.

Gesloten