LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stoken op sloophout (Chroom VI en Arsenicum in de lucht)

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Re: Stoken op sloophout (Chroom VI en Arsenicum in de lucht)

Ongelezen bericht door tree3 »

Beste mensen!

Ik zit niet zo vaak op internet. Vandaar mijn verlate reactie. Excuses hiervoor. Ik heb de buren hierop aangesproken. Echter hij zegt dat het hout niet behandeld is. Dit terwijl ik ook tuinpalen zag liggen. Ik ben benieuwd waarom die link geen betrekking hebben op Nederland? Volgens het RIVM komt tot 80% van het arsenicum vrij in de lucht. Dit komt dus weer in het leefmilieu terecht. Deze topic heeft betrekking op het verbranden van afval producten, geen "schoon" hout dus. Dit is dan ook een ander onderwerp. Ik vraag me af wie controleert of iemand wel goed stookt? Als iemand stookt op afval, is daar enigszins controle op?

Ik las hier het volgende:

De meeste sporenelementen zijn metalen: arseen, cadmium, chroom, koper, kwik, lood en zink.

Dat kun je vinden op deze website: http://www.ecolink-nl.com/Documenten/Ra ... dingen.pdf

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Stoken op sloophout (Chroom VI en Arsenicum in de lucht)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je kan gewoon stoken wat je wil. Laminaat, verfresten, verzaagde asbestplaten, fituurvet. Noem maar op. Ik overdrijf natuurlijk maar reken maar dat er een hoop kankerverwekkende troep door de schoorsteen gaat. Het interesseert niemand wat en er wordt niet gehandhaafd. Kritische vragen aan de buren monden regelmatig uit in een conflict. Persoonlijk ben ik blij inmiddels in een buurt te wonen waar geen schoorstenen zijn. De lucht is hier beduidend schoner. Als je in een buurt woont waar het 's avonds gezellig naar openhaard ruikt zit je toch niet echt goed.

Rapport van elf jaar geleden. Er is weinig tot niets veranderd.

https://www.google.nl/search?ei=XDj1WaL ... Eqi3l2CapI

Mucha

Re: Stoken op sloophout (Chroom VI en Arsenicum in de lucht)

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

tree3
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 mar 2015 13:55

Re: Stoken op sloophout (Chroom VI en Arsenicum in de lucht)

Ongelezen bericht door tree3 »

Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het stoken op sloophout is uit den boze. Hoe kun je zoiets nu aanpakken als je wilt dat je buren hiermee gaan stoppen en een gesprek hierover dus niet lukt? Ik heb in alle fatsoen een gesprek gehad met de beste mensen. Ik vind ze leuke buren alleen de giftige stoffen kan ik niet waarderen. Chroom VI is een zeer kankerverwekkende stof. Bedenk ook wat er met de defensiemedewerkers is gebeurd.

Deze link heeft wel betrekking tot Nederland (Kuklos)

https://rtva.nl/2017/10/pizzeria-oude-d ... -houtoven/

Lood, cadmium en dioxines in de lucht. Lijkt me absoluut niet gezond en zeer kankerverwekkende stoffen. Dit is een uitspraak van directeur van het Longfonds.

De GGD heeft helaas geen antwoord op welke gezondheidseffecten het heeft voor de nabije omgeving als iemand stookt op sloophout. Dit is volgens mij ook nooit onderzocht in Nederland. Wel in het buitenland maar die onderzoeken worden volgens mij niet serieus genomen of buiten beschouwing gelaten.

Er zijn ook mensen die zeggen dat bij branden er geen gevaar voor de gezondheid is. Dus zeggen zij dat je dan ook kunt stoken op geverfd hout. Ook zijn er mensen die tegen mij zeggen: Industrie en vliegtuigen, auto's stoten ook schadelijke stoffen uit. Dat is waar. Maar als een iemand in het zwembad plast: Dan wil dat niet zeggen dat we dat allemaal maar moeten gaan doen.

http://www.houtrookvrij.nl/nieuws/input ... rogrammas/

De brief welke het Longfonds gestuurd heeft aan de gemeenten staat in dat fijnstof lokaal bijdrage kan hebben tot maximaal 40%. De brief vind je op de bovengenoemde website.

Nijogeth
Berichten: 9959
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Stoken op sloophout (Chroom VI en Arsenicum in de lucht)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar, wie plast er in het zwembad?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Stoken op sloophout (Chroom VI en Arsenicum in de lucht)

Ongelezen bericht door Brahms »

Heeft het topic nu weer een nieuwe titel gekregen........ ?

liefdeisdeweg
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 okt 2016 17:28

Re: Stoken op sloophout (Chroom VI en Arsenicum in de lucht)

Ongelezen bericht door liefdeisdeweg »

Shalom mensen,

Ik zag van de week iets over houtkachels en het verbranden van geverfd hout. De Rijdende Rechter heeft hierin uitspraak gedaan dat dit niet meer mag.

https://rijdenderechter.kro-ncrv.nl/uit ... gratis-dak

Ik zag ook dat de titel is veranderd. De toxische stoffen worden nu ook vermeld zag ik.

Mucha

Re: Stoken op sloophout (Chroom VI en Arsenicum in de lucht)

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Stoken op sloophout (Chroom VI en Arsenicum in de lucht)

Ongelezen bericht door newmikey »

liefdeisdeweg schreef:De Rijdende Rechter heeft hierin uitspraak gedaan dat dit niet meer mag.
Uitspraken van de RR hebben geen gewicht buiten de specifieke zaak waar ze betrekking op hebben. Het is een soort van mediation en, ondanks dat de indruk wèl gewekt wordt, géén rechtzaak.

Maar buiten dat detail, het uitstoten van schadelijke rookgassen is altijd al verboden geweest, niks nieuws daar. Iemand die behandeld, geimpregneerd of geschilderd hout in huis of tuin verbrand is dus strafbaar als u dit aan kunt tonen.

liefdeisdeweg
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 okt 2016 17:28

Re: Stoken op sloophout (Chroom VI en Arsenicum in de lucht)

Ongelezen bericht door liefdeisdeweg »

Hier stoken ook mensen opverschillende soorten hout dat niet bestemd is voor brandhout. Ik heb hier verder geen last van maar het kan wel behoorlijk stinken!

Hoe kun je zoiets aantoonbaar maken? Ik ken mensen waarvan de buren stookten op bielzen. Maar deze konden dit niet aantoonbaar maken waardoor zij de zaak verloren en tegelijk wel hiervan ernstig ziek werden van de rook dat afkomstig was van bielzen.

In de genoemde uitspraak valt me op dat er geen wetsartikelen zijn genoemd. Want op basis waarvan mag diegene niet meer stoken op vochtig hout? De uitspraak PDF bestand is hier te vinden https://rijdenderechter.kro-ncrv.nl/fil ... _zwaag.pdf

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Stoken op sloophout (Chroom VI en Arsenicum in de lucht)

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

Ik woon op de veluwe. Mensen hier moeten elk jaar hun stuk(je) bos opschonen. Veel 'valhout' soms een boom die gekapt is omdat de opgeschoten bomen te dicht op elkaar staan. Gevolg is dat dit hout in de allesbrander gaat. Dan zit er niet eens 'opgebracht' gif in/op. Maar omdat het vochtig is aan de bosrand kan de rook niet omhoog [ inversie laag] . Laat ik nu 3 'houtstokers' ten westen van mij hebben wonen... Ook de vuurkorf is populair. Ik snap écht niet dat je een boete krijgt als je snoei afval op een hoop gooit en verbrand, maar als je het in een vuurkorf doet [ is er een maximum afmeting voor ?], dan mag het wél ! Gewoon even naar de groenstort rijden waar je het gratis kwijt kunt. Wel zo vriendelijk voor de buren... Maar het stoken van [schoon] hout in een goede kachel/oven [als CV !] , hoeft geen probleem te zijn. Een kennis van mij heeft zo'n installatie. Er komt vrijwel geen rook uit of stof. De verbranding is 98% en gaat als CO2 de pijp uit... En dan weer nieuwe bomen aanplanten, dan ben je bijna 'CO2 neutraal' aan het verwarmen... Dat lukt dus niet met een openhaard of allesbrander. Die halen meestal niet meer dan 80% verbranding. De rest is rook/stof.

Gesloten