LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Doe maar lekker duurzaam?

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
marlous.van-leeuwen
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2017 16:09
Contacteer:

Doe maar lekker duurzaam?

Ongelezen bericht door marlous.van-leeuwen »

Radar, is de nieuwe actie Doe maar lekker duurzaam van AH samen met de Postcode Loterij en Unilever geen regelrechte misleiding? Je krijgt als Postcode Loterij lid een AH cadeaukaart van 12,50 waarbij je de deelnemende producten van de AH kunt kopen en zo kan je zelf een duurzaam gerecht fabriceren, is het idee. Prima idee dacht ik nog. We (de doorsnee Nederlanders) eten te veel kant en klaar met allerlei toevoegingen die of niet goed voor ons zijn of niets voor ons doen (en dus daarom ook niet goed voor ons zijn). Vers lokaal voedsel van dit seizoen, zo min mogelijk geraffineerd, bewerkt en zo min mogelijk dierlijk met zo min mogelijk toevoegingen, dat is het beste voor mens en natuur. Goed, al die deelnemende keurmerken, die geven richting. En ook biologisch eten wordt gepromoot. In elk gerecht zit voornamelijk veel vers, hartstikke goed.

Maar als je kijkt welke merken er nog meer mee doen, dan zakt je broek af. Zeker als je de DUURZAME DOOS neemt in plaats van een gerecht. Allemaal kant en klare sauzen van Unilver (Knorr en Unox), zakjes bol van toevoegingen, e nummers en weet ik veel wat voor ellende. Daar is niets maar dan ook niets duurzaams aan. Voor mens en natuur is het natuurlijk veel beter vers te eten en dat maakt Unilever grotendeels overbodig. Tenzij je je definitie van duurzaamheid zo oprekt dat duurzaamheid ook betekent dat we Unilever hoe dan ook moeten behouden... Ze hebben misschien het productieproces tegen het licht gehouden en hun producten zijn nu minder slecht voor het milieu. Tja. Minder slecht is niet hetzelfde als duurzaam. Want het doet nog steeds helemaal niets voor je lichaam. En daarmee zit er wat mij betreft zo'n dikke vette vlek op deze campagne, dat ik hem niet meer serieus neem. Erger nog: ik vind het misleiding want de doorsnee mens gelooft nu dat dit duurzaam en goed eten is. En helpt zijn lichaam zo naar de vernieling.... en dat neem ik alle deelnemende partijen kwalijk.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Doe maar lekker duurzaam?

Ongelezen bericht door newmikey »

marlous.van-leeuwen schreef:We (de doorsnee Nederlanders) eten te veel kant en klaar met allerlei toevoegingen die of niet goed voor ons zijn of niets voor ons doen (en dus daarom ook niet goed voor ons zijn). Vers lokaal voedsel van dit seizoen, zo min mogelijk geraffineerd, bewerkt en zo min mogelijk dierlijk met zo min mogelijk toevoegingen, dat is het beste voor mens en natuur.
Geen idee waar u deze nonsens vandaan haalt. "De doorsnee Nederlander" bestaat al helemaal niet en dat voedsel vers of lokaal is wil helemaal niet zeggen dat het beter is voor mens of natuur. Sommige essentiele voedingstoffen komen alleen maar voor in dierlijke produkten en veel toevoegingen zijn er juist om te zorgen dat we niet ziek worden van bedorven of beschimmelde produkten.

Voorts is het uiteraard een één-tweetje tussen marktpartijen dus waarom u daar nu een ideële boodschap van verwacht ontgaat mij een beetje. Het is reclame en u bent daar blijkbaar zeer gevoelig voor.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Doe maar lekker duurzaam?

Ongelezen bericht door sjohie »

marlous.van-leeuwen schreef:Radar, is de nieuwe actie Doe maar lekker duurzaam van AH samen met de Postcode Loterij en Unilever geen regelrechte misleiding? Je krijgt als Postcode Loterij lid een AH cadeaukaart van 12,50 waarbij je de deelnemende producten van de AH kunt kopen en zo kan je zelf een duurzaam gerecht fabriceren, is het idee. Prima idee dacht ik nog. We (de doorsnee Nederlanders) eten te veel kant en klaar met allerlei toevoegingen die of niet goed voor ons zijn of niets voor ons doen (en dus daarom ook niet goed voor ons zijn). Vers lokaal voedsel van dit seizoen, zo min mogelijk geraffineerd, bewerkt en zo min mogelijk dierlijk met zo min mogelijk toevoegingen, dat is het beste voor mens en natuur. Goed, al die deelnemende keurmerken, die geven richting. En ook biologisch eten wordt gepromoot. In elk gerecht zit voornamelijk veel vers, hartstikke goed.

Maar als je kijkt welke merken er nog meer mee doen, dan zakt je broek af. Zeker als je de DUURZAME DOOS neemt in plaats van een gerecht. Allemaal kant en klare sauzen van Unilver (Knorr en Unox), zakjes bol van toevoegingen, e nummers en weet ik veel wat voor ellende. Daar is niets maar dan ook niets duurzaams aan. Voor mens en natuur is het natuurlijk veel beter vers te eten en dat maakt Unilever grotendeels overbodig. Tenzij je je definitie van duurzaamheid zo oprekt dat duurzaamheid ook betekent dat we Unilever hoe dan ook moeten behouden... Ze hebben misschien het productieproces tegen het licht gehouden en hun producten zijn nu minder slecht voor het milieu. Tja. Minder slecht is niet hetzelfde als duurzaam. Want het doet nog steeds helemaal niets voor je lichaam. En daarmee zit er wat mij betreft zo'n dikke vette vlek op deze campagne, dat ik hem niet meer serieus neem. Erger nog: ik vind het misleiding want de doorsnee mens gelooft nu dat dit duurzaam en goed eten is. En helpt zijn lichaam zo naar de vernieling.... en dat neem ik alle deelnemende partijen kwalijk.

Ik zag bij de AH oa schapkaartjes staan bij al het AH biologische vlees, met de tekst, dit product kunt u kopen met uw cadeaukaart? Er is dus plenty keuze, maar goed, als een van de sponsoren Unilever is, zullen een aantal van hun "duurzamere" producten ook in de spotlight gezet worden gezet. Als je zelf kiest voor de producten uit het AH biologische assortiment, is het zo duurzaam als kan binnen het Nederlandse supermarkt ecosysteem.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Doe maar lekker duurzaam?

Ongelezen bericht door renewouters »

Unilever is overigens 1 van de partijen die flink aan het verduurzamen is. Heel veel multinationals maken grotere stappen dan de meeste overheden als het om verduurzaming en vergroening gaat, domweg omdat zij doorhebben dat als de aarde naar de kloten gaat ze geen omzet meer hebben. De overheid heeft in de meeste landen slechts een horizon van 4 jaar, de meeste grote bedrijven zijn nu al met scenario's voor 2025-2030 bezig.

En meer to the point: poeder in een zakje is niet per definitie slecht, en zelf gekookt eten is niet per definitie beter. Te lang of te kort gekookte producten kunnen schadelijk zijn. Industrieel bereidt is dat risico minimaal, in de keuken van "de doorsnee Nederlander" is dat risico groter.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Doe maar lekker duurzaam?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als je meedoet aan de postcodeloterij laat je je toch al chanteren dus wat doet die veronderstelde misleiding er dan nog toe?

Want dat is de basis van deze loterij. Je moet meedoen want stel dat je buren een miljoen winnen en jij niet?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Doe maar lekker duurzaam?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het is de postcodeloterij ook niet om u te doen maar om de gemiddelde nederlander.

stofzuigertje

Re: Doe maar lekker duurzaam?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Er is ook een E nummer voor Citroensap, een bekend conserveer middel waar niets mis mee is.

Zo zijn naast de chemische zooi ook vele onschuldige E nummers die beter bij de volle naam genoemd kunnen worden omdat vele nu denken
dat het chemische zooi is en er niets natuurlijks aan is.

Dat is het nadeel van E nummers, vrijwel niemand weet welk nummer welk product nog is.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Doe maar lekker duurzaam?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Maak vooral een duidelijk onderscheid tussen charitatieve instellingen, goede doelen, idealisten en bedrijven (die winst moeten maken) ...

Een charitatieve instelling is een instelling die zich inspant voor een goed doel. Meestal werken de meeste medewerkers als vrijwilliger. De wereld telt talloze goed-doel organisaties. Het goede doel heeft veelal een sociaal, medisch of cultureel karakter.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Doe maar lekker duurzaam?

Ongelezen bericht door Brahms »

marlous.van-leeuwen schreef:..... Erger nog: ik vind het misleiding want de doorsnee mens gelooft nu dat dit duurzaam en goed eten is. En helpt zijn lichaam zo naar de vernieling.... en dat neem ik alle deelnemende partijen kwalijk.
Kennissen van ons zijn in de negentig, eten hun hele leven al producten van Unilever en haar voorgangers.
Sausjes uit zakjes, kant en klaar producten en bijna elke dag een lekker stukje vlees. En ze zijn nog steeds opvallend gezond ! Misschien wel wat geconserveerd door alle zogenaamde toevoegingen en E-nummers :shock:

Wel zit er een meer dan 90 jaar oude knie in de vernieling, maar of we daar de schuld van moeten leggen bij Unilever, AH of desnoods de Postcodeloterij durven we te betwijfelen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Doe maar lekker duurzaam?

Ongelezen bericht door olaf79 »

In vers geperst sinaasappelsap zit een e nummer, E300. Maar niet meer drinken dan?

E nummers zijn niet per se schadelijk. Het zijn juist goedgekeurde stoffen. Sommige e nummers zijn alleen in grote hoeveelheden schadelijk. Maar eet maar eens 2 kilo verse lokale biologische aardappels per dag. Ga je hartstikke dood van.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Doe maar lekker duurzaam?

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij spreekt hier vooral de onderbuik. Er zitten namelijk helemaal niet zo veel e-nummers in die knorr-pakjes. En voor zover het over chemicaliën gaat, dat betreft voornamelijk zout en bindmiddelen. Zaken die het gros van de Nederlanders sowieso ook door een 'zelfgemaakte' saus gooien. Bovendien zijn die pakjes in het algemeen geen complete maaltijd, maar slechts een basis die je nog aanvult met verse (of niet verse) producten.

Ja, het is vaak goed om lokale producten van het seizoen te eten, maar niet iedereen wil dat altijd eten. Nog even los van het feit dat je een heleboel producten dan sowieso nooit zou kunnen eten...

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Doe maar lekker duurzaam?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dat er iets mis zou zijn met E-nummers zit er bij velen diep in. En dat terwijl ze in principe veilig zijn. Ze zitten wel in veel kant en klaarproducten terwijl je beter vers kan eten.

Koop gewoon een boel groente en zie maar wat je er mee doet.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Doe maar lekker duurzaam?

Ongelezen bericht door Brainless »

Bob Schurkjens schreef:Dat er iets mis zou zijn met E-nummers zit er bij velen diep in. En dat terwijl ze in principe veilig zijn. Ze zitten wel in veel kant en klaarproducten terwijl je beter vers kan eten.

Koop gewoon een boel groente en zie maar wat je er mee doet.
E nummers zitten ook in vers eten.
Alles heeft officieel een E nummer (dus ook verse tomaten en zelf gewoon water).

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Doe maar lekker duurzaam?

Ongelezen bericht door Brahms »

Deze week maar liefst 1500 (!) duurzame artikelen in onze AH xxl.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Doe maar lekker duurzaam?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Verse boerenkool ook maar niet meer eten. Daar zit veel E300 in. Tis een schande dat ze er geen etiket met E300 op plakken.

FamiliefotoZS
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 nov 2017 14:19

Re: Doe maar lekker duurzaam?

Ongelezen bericht door FamiliefotoZS »

2017-11-10


De situatie nu; Doemaarlekkerduurzaam.nl 1 kaart ontvangen en 3 loten, vervaldatum 19nov as.

Met de vervaldatum van 19 november dichtbij heb ik gemaild en vandaag gebeld met de Postcodeloterij.
Met de eerste gedachte; Er zijn 2 kaarten weggeraakt/gestolen bij de post.
Het antwoord was u krijgt maar 1 kaart per gezin terwijl, wij bij andere prijzen soep, plant en ijs en meer, er steeds 3 kregen.

Jammer.

Nu wil ik de gedachte oefening doen, om de loten over ons gezin te verdelen.

De voorwaarden blijken.

Een ander IBAN
Een andere achternaam
Een ander adres


Nu kunnen we aan die voorwaarden voldoen met woning 68 en 68a boven elkaar, met aparte WOZ.

Wel dezelfde postcode.

Heeft het ook nadelen i.v.m. de uitkeren van de prijs? Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen

Kan de actie verlengt worden.
:D

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Doe maar lekker duurzaam?

Ongelezen bericht door sjohie »

Bob Schurkjens schreef:Verse boerenkool ook maar niet meer eten. Daar zit veel E300 in. Tis een schande dat ze er geen etiket met E300 op plakken.
En dan is het ook nog zo dat de verse boerenkool die op dit moment in de supermarkten ligt, vaak geteeld is in Spanje, dus echt CO2 neutraal is dat ook niet.. :wink:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Doe maar lekker duurzaam?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De Postcodeloterij is gewoon een vehikel van Unilever om Unileverproducten te promoten. Unox, Jen en Berry's etc.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Doe maar lekker duurzaam?

Ongelezen bericht door Berteman »

Hoe 'duurzaam' is het fabriceren van al het drukwerk en het rondsturen daarvan eigenlijk? En hoeveel daarvan verdwijnt meteen in de kliko? Want, laten we eerlijk zijn: de 'gemiddelde' deelnemer van de postcodeloterij speelt toch mee voor een flinke geldprijs (of een auto)? En toch niet voor € 12,50, te besteden bij een van 's lands duurste supers?

Écht duurzaam lijkt het mij om op de rekening van de deelnemers € 12,50 bij te schrijven.

Gesloten