LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gebitsreiniging 2x per jaar, nuttig?

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Gebitsreiniging 2x per jaar, nuttig?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wat is er nu moeilijk aan te begrijpen dat een tandarts met mondhygiënist in dienst de klant ook door verwijst naar deze mondhygiënist. Het werk wat de tandarts anders zelf zou doen, dat wordt nu gedaan door zijn personeelslid, waardoor de tandarts meer klanten kan helpen.

Woefie
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 nov 2017 11:18

Re: Gebitsreiniging 2x per jaar, nuttig?

Ongelezen bericht door Woefie »

Lady1234 schreef:U vraagt zich af of die reiniging nuttig omdat “u het nu zelf moet betalen”.

Dus als u premie betaalt, betaalt u het niet zelf?
Jawel. Maar voor mijn gevoel is het dan al betaald omdat ik de zorgpremie betaald heb. Ik zie de factuur dan niet. Maar dat is dus precies de vraag die ik mezelf ook gesteld hebt: hoeveel heb ik aan zorgpremie betaald en hoeveel zou ik aan de tandarts betaald hebben als ik geen tandartsverzekering had gehad.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gebitsreiniging 2x per jaar, nuttig?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Woefie schreef:
Lady1234 schreef:U vraagt zich af of die reiniging nuttig omdat “u het nu zelf moet betalen”.

Dus als u premie betaalt, betaalt u het niet zelf?
Jawel. Maar voor mijn gevoel is het dan al betaald omdat ik de zorgpremie betaald heb. Ik zie de factuur dan niet. Maar dat is dus precies de vraag die ik mezelf ook gesteld hebt: hoeveel heb ik aan zorgpremie betaald en hoeveel zou ik aan de tandarts betaald hebben als ik geen tandartsverzekering had gehad.
Ik zou dan maar eens inloggen bij uw zorgverzekeraar en de geclaimde kosten bekijken. En nagaan of u deze dekking wel nodig hebt.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Gebitsreiniging 2x per jaar, nuttig?

Ongelezen bericht door vroem »

Of even navragen bij de tandarts, die kan dat zo bekijken over de afgelopen jaren. En dan naar vergelijkmindzorg om break even point voor betreffende polissen te bekijken.

f van leeuwenkamp
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 sep 2017 15:40
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Gebitsreiniging 2x per jaar, nuttig?

Ongelezen bericht door f van leeuwenkamp »

Hallo allemaal.
Je gebit reinigen met mondwater moet je mee op passen je vernietigt ook de goede bacterien ,neem dan een mondspoeling zonder alcohol. Dit is belangrijk om de mond flora niet te beschadigen.
Groet, Frits

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Gebitsreiniging 2x per jaar, nuttig?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

wat is er nu precies mis met het doorverwijzen, dat is eigenlijk de vraag hier waar mee geworsteld word en eigenlijk is die best relevant, er word gesteld, dan kan de tandarts meer mensen helpen, en, jullie willen niet betalen voor goede zorg....

wat ik dan lees is, de tandarts kan zo meer verdienen en jullie betalen dat, dat zal niet de insteek zijn misschien maar in de praktijk is het natuurlijk wel zo, ik vraag me af wat er mis is met een tandarts die even je gebit naloopt, tandsteen verwijdert en klaar, je betaalt 1 consult bij de tandarts en 1x de behandeling...

een tandarts die je doorstuurt betaal je ook een consult, maar ook nog eens een keer bij de mondhygieniste PLUS de behandeling, eigenlijk zou je kunnen stellen dat 2x betaalt voor hetzelfde en dat is er mis...

als het zo belangrijk is, waarom is de mondhygieniste dna niet verbonden aan de tandartsenpraktijk, deze heeft dan 2 stoelen, een voor de tandarts die eerst zijn werk doet waarna de mondhygieniste zijn werk doet terwijl de tandarts al doorgeschoven is naar de volgende stoel!!!

dus is het noodzakelijk, als jouw tandarts niet het tandsteen verwijdert ja maar ik zeg, zoek dan een tandarts die dit wel doet of zeg tegen je tandarts dat je wil dat hij dit doet en dat je niet daar heen gaat...

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Gebitsreiniging 2x per jaar, nuttig?

Ongelezen bericht door vroem »

Je betaalt bij de mh niet nog een keer consult. Zou niet zo moeten zijn in ieder geval...

En mondwater is bij een goede mh overbodig. Mondwater kan geen plak weghalen ook. Dus bij een slechte mh ook overbodig. Behalve een paar speciale bij bijzondere omstandigheden. En als je gebruikt neem er dan een waar fluoride in zit. Heft het daarvoor in ieder geval zin.

f van leeuwenkamp
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 sep 2017 15:40
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Gebitsreiniging 2x per jaar, nuttig?

Ongelezen bericht door f van leeuwenkamp »

Ik vind van niet, maar dat moet iedereen zelf weten. Ga zelf alleen naar de tandarts als het nodig is. Heb hierover een afspraak met de tandarts. Als je veel speeksel hebt houd dit je tanden gezond. Natuurlijk wel poetsen. Al die middelen om te spoelen bevatten vaak alcohol wat alles wat goed is dood in je mond, ook de goede bacterien. Vraag het maar aan je tandarts. Als je dan toch wilt spoelen doe dat dan met een middel zonder alcohol. Tenminste dat zou mijn advies zijn. Maar ik ben geen tandarts ,dus ga altijd bij hem te raden, en zorg voor een goede voorlichting bij hem of haar.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gebitsreiniging 2x per jaar, nuttig?

Ongelezen bericht door Moneyman »

f van leeuwenkamp schreef:Ik vind van niet, maar dat moet iedereen zelf weten. Ga zelf alleen naar de tandarts als het nodig is. Heb hierover een afspraak met de tandarts. Als je veel speeksel hebt houd dit je tanden gezond. Natuurlijk wel poetsen. Al die middelen om te spoelen bevatten vaak alcohol wat alles wat goed is dood in je mond, ook de goede bacterien. Vraag het maar aan je tandarts. Als je dan toch wilt spoelen doe dat dan met een middel zonder alcohol. Tenminste dat zou mijn advies zijn. Maar ik ben geen tandarts ,dus ga altijd bij hem te raden, en zorg voor een goede voorlichting bij hem of haar.
Voor jouw informatie: vroem is tandarts..

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Gebitsreiniging 2x per jaar, nuttig?

Ongelezen bericht door Brahms »

vroem schreef:Je betaalt bij de mh niet nog een keer consult. Zou niet zo moeten zijn in ieder geval.......
Natuurlijk krijg je voor de behandeling (in dezelfde praktijk en op doorverwijzing van de tandarts) gewoon de rekening van de MH. Die MH werkt echt niet gratis.......

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Gebitsreiniging 2x per jaar, nuttig?

Ongelezen bericht door vroem »

Brahms schreef:
vroem schreef:Je betaalt bij de mh niet nog een keer consult. Zou niet zo moeten zijn in ieder geval.......
Natuurlijk krijg je voor de behandeling (in dezelfde praktijk en op doorverwijzing van de tandarts) gewoon de rekening van de MH. Die MH werkt echt niet gratis.......


nee die werkt niet gratis. Afhankelijk van soort werk tegen het door de NZA vastgestelde tarief wat of gelijk is aan tarief tandarts, of lager. Maar een consult betaal je maar 1x. Werk mh zijn in essentie geen consulten maar M codes of T codes. En de rekening voor een MH in dienst van de tandarts krijg je van de tandarts, niet van de mh. Net zo bij werk gedaan door een preventieassistent in dienst van de tandarts . Die mag alleen geen behandeling die onder T codes vallen doen, alleen M codes. En in essentie, wat veel mensen niet weten: je mag weigeren dat werk bij jou gedelegeerd wordt , en verlangen dat de tandarts dat zelf doet. Dat mag formeel niet geweigerd worden. En je moet en goed geïnformeerd worden over reden verwijzing , ook intern in de praktijk, en toestemming gegeven hebben (het maken van een afspraak aan de hand van complete info wordt gezien als informed consent ).

J.Dubbeltje
Berichten: 69
Lid geworden op: 24 nov 2008 17:26

Re: Gebitsreiniging 2x per jaar, nuttig?

Ongelezen bericht door J.Dubbeltje »

Voor een onderhoud aan de auto besteed men wel geld A €600,- p.j. , maar voor je veel belangrijker lichaam ga Je miesmuizen .
Wij gaan 2x p.j. naar de tandarts en MH . , lekker gevoel weer gebit goed schoongemaakt wat je zelf niet goed kunt doen en controle van de tandarts , vroeger hadden wij dit niet het gebit was goed verwaarloosd .
Nu willen we niet anders meer haal nog maar een pattatje , taartje ga uiteten , tank je auto vol en ga bv. Naar de schouwburg , KOST TOCH OOK GELD , maar zorg vooral " NIET VOOR JE EIGEN LICHAAM " .
Kijk naar de mensen uit OOST EUROPA met hun halve fietsenrekken , Wil jij dat OOK.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gebitsreiniging 2x per jaar, nuttig?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Brahms schreef:
vroem schreef:Je betaalt bij de mh niet nog een keer consult. Zou niet zo moeten zijn in ieder geval.......
Natuurlijk krijg je voor de behandeling (in dezelfde praktijk en op doorverwijzing van de tandarts) gewoon de rekening van de MH. Die MH werkt echt niet gratis.......
Klopt. Maar je krijgt géén extra rekening - ik in ieder geval niet. Uiteraard betaal je ervoor, ongeacht wie het doet, maar dus niet dubbel/ extra.

keestramper
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jan 2014 12:18

Re: Gebitsreiniging 2x per jaar, nuttig?

Ongelezen bericht door keestramper »

Eerst deed ik dat niet maar toen raadde de tandarts mij dat aan en het bevalt goed. Soms is het bij mij om de 3 maanden nodig en soms zegt ze het mag wel over 6 maanden. Ligt er aan hoe het gebit er uit ziet. Ik poets altijd goed en 2 keer per dag met een elektrische borstel. Maar toch zitten er ontstekingen in. Ik doe ook dagelijks met tandenstokers en zo maar dat voorkomt geen ontstekingen. Het zou kunnen dat je van sommige tandenstokers het tandvlees beschadigd, maar dat weet ik niet. Soms bloed het ook bij de mondhygiëniste. Ik zou er toch maar naar toe gaan want het is niet voor niets

keestramper
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jan 2014 12:18

Re: Gebitsreiniging 2x per jaar, nuttig?

Ongelezen bericht door keestramper »

vroem schreef:Je betaalt bij de mh niet nog een keer consult. Zou niet zo moeten zijn in ieder geval...

En mondwater is bij een goede mh overbodig. Mondwater kan geen plak weghalen ook. Dus bij een slechte mh ook overbodig. Behalve een paar speciale bij bijzondere omstandigheden. En als je gebruikt neem er dan een waar fluoride in zit. Heft het daarvoor in ieder geval zin.

Je betaald voor de tijd van de tandarts En voor de mondhygiëniste. De eerste rekent minimaal 15 minuten en de MH rekent 30 minuten Dus totaal zeker 3 kwartier en beide hebben ze hun eigen tarieven natuurlijk. Het consult voor de MH hoeft ook niet op de zelfde dag als de tandars maar is soms op een andere dag of een half uur ervoor.

mondwater haalt geen plak weg maar voorkomt juist dat plak zich nestelt.

Woefie
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 nov 2017 11:18

Re: Gebitsreiniging 2x per jaar, nuttig?

Ongelezen bericht door Woefie »

Lady1234 schreef:
Woefie schreef:
Lady1234 schreef:U vraagt zich af of die reiniging nuttig omdat “u het nu zelf moet betalen”.

Dus als u premie betaalt, betaalt u het niet zelf?
Jawel. Maar voor mijn gevoel is het dan al betaald omdat ik de zorgpremie betaald heb. Ik zie de factuur dan niet. Maar dat is dus precies de vraag die ik mezelf ook gesteld heb: hoeveel heb ik aan zorgpremie betaald en hoeveel zou ik aan de tandarts betaald hebben als ik geen tandartsverzekering had gehad.
Ik zou dan maar eens inloggen bij uw zorgverzekeraar en de geclaimde kosten bekijken. En nagaan of u deze dekking wel nodig hebt.
Dat heb ik inmiddels gedaan en mijn conclusie getrokken.
Overigens, voor de goede orde: ik wil niet bezuinigen op mijn mondzorg, of, ja, natuurlijk wel, als dingen nutteloos zijn. 2x per jaar gebitsreiniging leek mij weinig, maar ik ben er inmiddels achter dat dit niet zo is. Dus hier ga ik dan ook niet op bezuinigen.

Woefie
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 nov 2017 11:18

Re: Gebitsreiniging 2x per jaar, nuttig?

Ongelezen bericht door Woefie »

vroem schreef:Je betaalt bij de mh niet nog een keer consult. Zou niet zo moeten zijn in ieder geval...

En mondwater is bij een goede mh overbodig. Mondwater kan geen plak weghalen ook. Dus bij een slechte mh ook overbodig. Behalve een paar speciale bij bijzondere omstandigheden. En als je gebruikt neem er dan een waar fluoride in zit. Heft het daarvoor in ieder geval zin.
En het verhaal dan dat mondwater komt waar je met de tandenborstel/tandpasta niet kunt komen en dat je dan zogezegd daar poetst met het mondwater, is dat dan niet waar?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Gebitsreiniging 2x per jaar, nuttig?

Ongelezen bericht door vroem »

keestramper schreef:
vroem schreef:Je betaalt bij de mh niet nog een keer consult. Zou niet zo moeten zijn in ieder geval...

En mondwater is bij een goede mh overbodig. Mondwater kan geen plak weghalen ook. Dus bij een slechte mh ook overbodig. Behalve een paar speciale bij bijzondere omstandigheden. En als je gebruikt neem er dan een waar fluoride in zit. Heft het daarvoor in ieder geval zin.

Je betaald voor de tijd van de tandarts En voor de mondhygiëniste. De eerste rekent minimaal 15 minuten en de MH rekent 30 minuten Dus totaal zeker 3 kwartier en beide hebben ze hun eigen tarieven natuurlijk. Het consult voor de MH hoeft ook niet op de zelfde dag als de tandars maar is soms op een andere dag of een half uur ervoor.

mondwater haalt geen plak weg maar voorkomt juist dat plak zich nestelt.
dat is in uw individuele geval bij uw tandarts en MH wellicht de tijdsbesteding, maar dat is zeker geen doorsnee. Kunnen dus geen conclusies voor anderen toepasbaar uit getrokken worden. dat mondwater voorkomt dat plak zich nestelt..waar haalt u dat vandaan? is onzin namelijk.. plak krijg je alleen weg door mechanische reiniging. dus borstel en stokers of ragers of floss. (die staat expres op de laatste plaats)

Gesloten