LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door renewouters »

Het is allemaal heel erg als iemand een erge allergie heeft, maar het begint mij een beetje te storen dat de hele wereld daar rekening mee moet houden. Gezien de hoeveelheid verschillende allergieën (of zelfs allergieën die alleen optreden bij een specifieke combinatie van producten, ook al eens meegemaakt in mijn omgeving) is dat ondoenlijk. Als je weet dat je ergens allergisch voor bent, houdt je daar zelf rekening mee en zadel je niet anderen met het probleem op. Voor reguliere producten is al verregaande regelgeving om de ingrediënten te vermelden. Veel meer kan je van de rest van de wereld niet verwachten.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door witte angora »

NHW schreef:Dank voor de reacties allemaal. Het is mijn inderdaad bekend dat er een wettelijke verplichting is om allergie producten duidelijk aan te geven. Ik begrijp ook dat mensen die niet bekend zijn met deze zaken zo reageren, helaas ligt het allemaal wat complexer dan 'logisch nadenken', omdat er ook nog mogelijke kruisbesmettingen zijn.
Misschien schept dit wat duidelijkheid over hoe heftig zo iets is: de huisarts en anders arts zeiden dat er 112 had moeten worden gebeld.
Ik heb vorige week gemaild naar de NVWA, maar als ik niks hoor, zal ik idd eens bellen.
Nog even voor de duidelijkheid: ik wil idd niks eisen, het gaat me erom dat ze niet weten waar ze mee bezig zijn, en dat vind ik gevaarlijk. Het was zo fijn geweest als er wat meer begrip was van hun kant... Dan had je mij niet gehoord! Maar ze schieten gelijk in de verdediging... Ik werk zelf in de detailhandel, en volgens mijn ervaring heb je er meer aan om een klant tegemoet te komen, dan ze tegen te werken. :)
Zoals je al aangaf was er in ieder geval ééntje die wist van de samenstelling en de allergenen. Ze weten dus zeker wel waar ze mee bezig zijn. JIJ bent degene die niet aan hebt gegeven dat je ergens allergisch voor bent. Dan kan die winkel toch verder ook niks?

Dat 112 gebeld had moeten worden is iets dat jij ook zelf aan had moeten geven. Je kunt niet verwachten dat iedereen maar een juiste inschatting kan maken wat er wel of niet moet gebeuren. Ik zie hier weer het afschuiven van verantwoordelijkheden. Iedereen zit fout behalve jij.

Dan dat begrip wat je mist bij het personeel: in een van de reacties hierboven kun je al lezen dat het personeel waarschijnlijk ook flink is geschrokken. Daar hoor ik je ook al niet over. Heb jij dan zelf geen begrip voor het personeel? Het lijkt wel of het alleen maar om jou gaat. Je zit me veel te veel in een slachtofferrol, terwijl je zelf geen enkele verantwoordelijkheid neemt.

Weet je? Ik geloof er eigenlijk helemaal niks meer van. Zoek het maar even lekker uit.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door arvandongen »

De allergie is de uitzondering en mensen die weten dat ze deze allergie hebben, moeten zelf uiterst voorzichtig met voedsel omgaan. Voor de overige mensen geldt dat ze al het normale en al het exotische voedsel kunnen eten totdat het tegendeel bewezen is.

Bij een blinde smaaktest, moet je ervan uitgaan dat het product vol met allergenen zou kunnen zitten. Als je weet dat je gevoelig bent voor een of meerdere allergenen, doe dan niet mee. De organisator kan moeilijk van te voren aangeven welke producten in de smaaktest zitten, anders is de hele test zinloos. Als kleurenblinde heeft het ook weinig zin om aan een kleurentest mee te doen. En als de kleuren van te voren verteld moeten worden is de test zinloos.

Dat er in een restaurant (of in een winkel) melding gemaakt MOET worden van de ingrediënten en allergenen heeft er alles mee te maken dat je wilt voorkomen dat je onverwacht allergenen binnenkrijgt. Bijvoorbeeld: Je bestelt groene salade. Dan hoef je niet te verwachten dat daar (onzichtbare) fracties van schaaldieren, pinda's of kattenharen in zitten. Vanwege de heftige gevolgen moeten allergenen dan wel vermeld worden.

Echter, een smaaktest is niet bedoeld voor mensen die op enige wijze gevoelig zijn voor eten.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door Moneyman »

renewouters schreef:Het is allemaal heel erg als iemand een erge allergie heeft, maar het begint mij een beetje te storen dat de hele wereld daar rekening mee moet houden. Gezien de hoeveelheid verschillende allergieën (of zelfs allergieën die alleen optreden bij een specifieke combinatie van producten, ook al eens meegemaakt in mijn omgeving) is dat ondoenlijk. Als je weet dat je ergens allergisch voor bent, houdt je daar zelf rekening mee en zadel je niet anderen met het probleem op. Voor reguliere producten is al verregaande regelgeving om de ingrediënten te vermelden. Veel meer kan je van de rest van de wereld niet verwachten.
Je zou er bijna een allergieën-allergie van krijgen...
witte angora schreef:Ik zie hier weer het afschuiven van verantwoordelijkheden. Iedereen zit fout behalve jij.
(...)
Het lijkt wel of het alleen maar om jou gaat. Je zit me veel te veel in een slachtofferrol, terwijl je zelf geen enkele verantwoordelijkheid neemt.
Eens!!

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

NHW schreef:Het was zo fijn geweest als er wat meer begrip was van hun kant...
Ik kan mij daar overigens wel iets bij voorstellen. Zo'n actie vergt best wat voorbereiding en is uiteraard bedoelt ter promotie van de winkel. Ik neem aan dat na uw voorval de actie niet meer zo'n succes was, of op zijn minst een grote domper op de vreugde.

Overigens lijkt het mij sterk dat het de winkel allemaal niet zo veel deed. Gezien de belevingswereld van TS neem ik dat met een korreltje zout (waar ik overigens niet allergisch voor ben, dus dat is verantwoord.)

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

NHW schreef:Dank voor de reacties allemaal. Het is mijn inderdaad bekend dat er een wettelijke verplichting is om allergie producten duidelijk aan te geven. Ik begrijp ook dat mensen die niet bekend zijn met deze zaken zo reageren, helaas ligt het allemaal wat complexer dan 'logisch nadenken', omdat er ook nog mogelijke kruisbesmettingen zijn.
Misschien schept dit wat duidelijkheid over hoe heftig zo iets is: de huisarts en anders arts zeiden dat er 112 had moeten worden gebeld.
Ik heb vorige week gemaild naar de NVWA, maar als ik niks hoor, zal ik idd eens bellen.
Nog even voor de duidelijkheid: ik wil idd niks eisen, het gaat me erom dat ze niet weten waar ze mee bezig zijn, en dat vind ik gevaarlijk. Het was zo fijn geweest als er wat meer begrip was van hun kant... Dan had je mij niet gehoord! Maar ze schieten gelijk in de verdediging... Ik werk zelf in de detailhandel, en volgens mijn ervaring heb je er meer aan om een klant tegemoet te komen, dan ze tegen te werken. :)
Het is helemaal geen wettelijke verplichting om allergenen aan te geven. Men is echter wel verplicht deze door te geven ALS ER NAAR GEVRAAGD WORDT!!!!!. U hebt al aangegeven dat u dit niet gevraagd hebt en dus ligt de fout bij niemand anders dan bij uzelf.

Overigens, in vrijwel alle soorten ijs (behalve lactosevrij ijs) zitten allergenen.

juliomariner
Berichten: 4809
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door juliomariner »

Overigens, in vrijwel alle soorten ijs (behalve lactosevrij ijs) zitten allergenen.[/quote]
Ook daar kunnen andere alletgenen inzitten

jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door jonis »

Als men ergens allergisch voor is betekent het nog niet meteen dat men ook de rest (v/d slechts 14 op het lijstje) niet kan verdragen.
Tis in elk geval goed dat TS al de NVWA gemaild heeft, zoals men ook zou moeten doen als men anderzijds van eten ziek wordt.

Maar ik vraag me af wat de meesten hier zouden doen met een vlieg in de soep ; wil je nieuwe soep of vind je het de eigen verantwoording van de vlieg.....waar is het stukje klantvriendelijkheid

Hier een voorbeeldje allergenen van ijssalon, vanuit mijn eigen werk had ik ze sowieso allemaal al op voorhand ingeschat, zoveel stelt het ook echt niet voor:

https://allergenen.sho-horeca.nl/kaart/ijssalonZaZa

en sesam totaal afwezig....dat verwacht je ook niet in een ijs, ook ik niet....en van fouten leert men....maar dan verwacht je op z'n minst begrip en een familiebak ijs sesamvrij compensatie en tussen neus en lippen door "sorry , maar ik kon het ook niet weten dat u allergisch was" maar dat je dan ook een kritisch kijkt naar je eigen beleid.
Dat er 1 iemand ergens in de zaak van allergenen weet is natuurlijk ook een echt allergenenbeleid van 0,0
Dat men daarnaast ook niet eens weet hoe om te gaan met ernstige reakties op voedsel.....zegt toch ook genoeg.....maar goed; dat zou ik van de bediening bij de McDonalds ook niet verwachten; je mag blij zijn als ze iemand zouden bellen ipv gaan filmen met zo'n smartphone.

huzky
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:19

Re: Geen excuses of vergoeding na heftige allergische reactie

Ongelezen bericht door huzky »

NHW schreef:Het ging om een prijsvraag, de smaak raden van het ijs. We hebben het er met de serveerster over gehad, er was maar een persoon die de smaak wist...
Na het eten van dit ijs was u dus blijkbaar de eerste kandidaat die kon weten wat de smaak was. En nu? Ik veronderstel dat u de hoofdprijs hebt gewonnen? Misschien kunt u die nog opeisen :D

Gesloten