LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energiedrankjes

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarom worden we dan doodgegooid met nieuws dat het heel erg slecht is en verboden moet worden?
Ze willen het helemaal niet totaal verbieden. Maar net als dat je een brugklasser liever ook geen vijf kopen koffie geeft, is te veel energiedrank voor kinderen ook niet goed. Daarom denken ze over maatregelen om te voorkomen dat kinderen te veel energiedrank kunnen drinken.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door Mark1992 »

geengast schreef:In Denemarken is Red Bull verboden na twee dodelijke gevallen. In Frankrijk is Red Bull enkel nog bij de officiële drogist te krijgen. En je dacht dan dat het enkel om de suiker was?
Hmm... Het was tot 2009 verboden in Noorwegen en Denemarken, het zal niet voor niets nu weer toegestaan zijn. Tevens is Red Bull sinds 2008 ook al in de winkels in Frankrijk te krijgen... Echter, staat in mijn topic drie soorten: cafeïne, suiker en taurine. Dit zijn dé drie woorden waarmee wordt aangegeven dat energiedrankjes slecht zijn... Zoals ik in mijn topic heb aangegeven... is daar in mijn inziens niets van waar (inclusief bron onderbouwing).

Als het slecht is vanwege ingrediënten -> Prima. Maar ga dan niet zwaaien met cafeïne, suiker en taurine, aangezien deze drie substanties erg veel voorkomen in andere voedingsmiddelen of dranken. Zoals aangegeven in mijn topic, bevat één kop koffie al meer cafeïne dan één blikje Red Bull. Ook zit er een vergelijkbare hoeveelheid suiker in Red Bull en Cola (11gr/100ml en 10,6gr/100ml). En ook taurine is niet slecht voor het lichaam, zoals aangegeven op voedingscentrum, er zijn namelijk nog geen factoren gevonden wat een negatief effect zou hebben (buiten overmatig gebruik waarschijnlijk).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door kweenie »

De hoeveelheid cafeïne in energiedrank is ongeveer drie keer hoger dan in cola. En in andere voedingsmiddelen is de hoeveelheid cafeïne nog veel lager (als het er al in voorkomt...). Behalve natuurlijk in koffie. Maar dat is dan ook meteen de reden dat aan brugsmurfen ook geen koffie wordt verkocht. Reden te meer om te zwaaien met de ingrediënten, dus.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door Mark1992 »

kweenie schreef:De hoeveelheid cafeïne in energiedrank is ongeveer drie keer hoger dan in cola. En in andere voedingsmiddelen is de hoeveelheid cafeïne nog veel lager (als het er al in voorkomt...). Behalve natuurlijk in koffie. Maar dat is dan ook meteen de reden dat aan brugsmurfen ook geen koffie wordt verkocht. Reden te meer om te zwaaien met de ingrediënten, dus.
Het is ongeveer het dubbele (80mg/250ml in Red Bull) en 32mg/330ml in Coca Cola (normaal) en 42mg/100ml in Coca Cola Light. Tevens is koffie vanaf 13 jaar geen probleem, als het bij één consumptie wordt gehouden, wat dus gelijkstaat aan één blikje energiedrank. Ik zeg ook niet dat brugklassers een vrijbrief moeten krijgen om te drinken wat zij willen, ik vind het alleen zwaar overdreven hoe het in het nieuws wordt gebracht. Tevens kon je bij mij op de middelbare school gewoon koffie kopen voor 25 eurocent, of thee voor 15 cent.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door sjohie »

Taurine is een (pseudo) aminozuur, en heeft oa remmende/kalmerende invloed op het zenuwstelsel, je hebt er overigens best veel van in je lichaam, maar wel op de juiste plekken, aangemaakt door je lichaam wanneer nodig. De aanwezigheid ervan in een drankje met veel cafeïne zorgt ervoor, dat de nadelige effecten van de forse dosis cafeïne wat geremd worden. Door dit soort drankjes te drinken, neem je een hele zure cocktail van stimulanten en remmers tot je, wat op diverse manieren ingrijpt op het menselijk lichaam, en nog het ergste in dat van opgroeiende kinderen.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik vraag me af of het überhaupt nuttig is om naar 3 kale ingrediënten te kijken en op basis daarvan conclusies te trekken. Het kan heel goed zo zijn dat een stof op zichzelf niet slecht is, maar dat ze in combinatie met elkaar wel negatieve effecten hebben.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is ongeveer het dubbele (80mg/250ml in Red Bull) en 32mg/330ml in Coca Cola
32 mg/100l versus ongeveer 10 mg/100 ml. Maar dat is dus niet drie keer zo veel :roll:

En een keer één blikje energiedrank is ook niet echt een probleem, maar het drinkt weg als limonade, zodat er kinderen zijn die dagelijks een grote hoeveelheid drinken. Dat heb je niet zo snel met kopjes koffie.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door angel1978 »

En een keer één blikje energiedrank is ook niet echt een probleem, maar het drinkt weg als limonade, zodat er kinderen zijn die dagelijks een grote hoeveelheid drinken. Dat heb je niet zo snel met kopjes koffie.
En daar heb je dus eigenlijk het echte probleem te pakken.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door vroem »

http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... nkjes.aspx
als tandarts zie ik zo ongeveer dagelijks de negatieve effecten zowel op gebit als op rest van het lichaam.
Grootste probleem is dat het , hoe smerig ik het spul zelf ook vind qua smaak, blijkbaar en aantrekkelijk is voor de jeugd, en verslavend werkt , gezien de leeftijdscategorie die het met six packs tegelijk meeneemt uit de supermarkten.

Iedereen mag het zelf weten, maar wanneer ik dan zie dat ik bij de volgende halfjaarlijkse controle weer 4 gaatjes te vullen heb, bij leeftijdsgroepen van een 17-25 jaar, moet niemand bij mij aankomen met mededelingen dat de 3 losse ingrediënten geen kwaad kunnen. Zal best, het is alleen niet dat wat bepalend is voor de schade die gedaan wordt.

De werkomzet die dit drinkgedrag van mijn patiënten oplevert: ik kan er in ieder geval goed van op vakantie, indirect gesponsord door Red Bull zeg maar...

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door Nijogeth »

vroem schreef:De werkomzet die dit drinkgedrag van mijn patiënten oplevert: ik kan er in ieder geval goed van op vakantie, indirect gesponsord door Red Bull zeg maar...
Dus maar even wat teruggeven en ergens in die vakantie toch maar een Red Bull drinken. Je moet ook de sponsor tevreden houden natuurlijk :D

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door vroem »

Nijogeth schreef:
vroem schreef:De werkomzet die dit drinkgedrag van mijn patiënten oplevert: ik kan er in ieder geval goed van op vakantie, indirect gesponsord door Red Bull zeg maar...
Dus maar even wat teruggeven en ergens in die vakantie toch maar een Red Bull drinken. Je moet ook de sponsor tevreden houden natuurlijk :D
denk het niet, is een wat mij betreft ongewenste sponsoring...

Tony12345
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 mei 2015 19:15

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door Tony12345 »

Net op journaal gezien dat suikertax goed werkt in U.K

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door witte angora »

Mark1992 schreef:Even als een punt makende: in de periode van 15 tot 19 januari viel heel Nederland erover
Heel Nederland? Vreemd... ik heb niet het idee dat ik 4 dagen van mijn leven mis, maar ik ben er ook niet in bijzondere mate mee geconfronteerd, laat staan dat ik er over gevallen ben.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energiedrankjes

Ongelezen bericht door witte angora »

Tony12345 schreef:Net op journaal gezien dat suikertax goed werkt in U.K
Ik zag het al op teletekst staan.

Gesloten