LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zorg voor de medemens of toch gewoon ordinaire commercie...?

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
hubjoosten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mei 2009 20:28

zorg voor de medemens of toch gewoon ordinaire commercie...?

Ongelezen bericht door hubjoosten »

Ik las vanochtend in mijn krant dat Wellvita het product Sabalix op de markt brengt. Voor starters van het product met eenmalig 50% korting.... Sabalix wordt door Wellvita aangeprezen als hét middel ter ondersteuning van prostaatproblemen. Wellvita heeft ook zélf een groot onderzoek gedaan onder haar gebruikers, waarvan er 3 in mijn krant aan het woord komen....
Opmerkelijk, of toch ook weer niet, het voedingssupplement kost normaal € 33,90 voor 60 pillen, dat is 56,5 eurocent voor pilletje met extraxt van een paar wonderbesjes.....
Sinds de invoering in 2006 van het preferentiebeleid van de zorgverzekeraars op de medicijnverstrekking door openbare apotheken, zijn medicijnen tot 90% in prijs verlaagd. Is deze commerciële pil van Wellvita dan nu echt gebaseerd op verantwoorde zorg, of toch gewoon gebaseerd op ordinaire commercie voor de 'sukkel' die er in trapt....?

HJ

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: zorg voor de medemens of toch gewoon ordinaire commercie...?

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

De Stichting Reclame Code meldt dit: https://www.reclamecode.nl/webuitspraak ... 919&acCode

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: zorg voor de medemens of toch gewoon ordinaire commercie...?

Ongelezen bericht door witte angora »

hubjoosten schreef:Is deze commerciële pil van Wellvita dan nu echt gebaseerd op verantwoorde zorg, of toch gewoon gebaseerd op ordinaire commercie voor de 'sukkel' die er in trapt....?
Het laatste dus, zoals je duidelijk kunt lezen in de links die mijn beide voorgangers al gegeven hebben.

hubjoosten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mei 2009 20:28

Re: zorg voor de medemens of toch gewoon ordinaire commercie...?

Ongelezen bericht door hubjoosten »

Hallo, Witte Angora,
Ben het volledig eens met het besluit van de reclame code commissie in de eerste link. De tweede link van de club tegen kwakzalverij vind ik al wat minder sterk. Deze club bestaat voornamelijk uit belanghebbenden uit de geneeskundige hoek. Laten ze gelijk hebben, waar ze ageren tegen dubieuze praktijken uit de para medische hoek en zeker waar het gaat om de voedingssupplementen industrie. Ze zijn echter niet in elk onderwerk onpartijdig en ook niet vrij van 'wat boter op het hoofd', waar zij toch ook hun (financiële) belangen verdedigen, want onze westers-medische zorg is toch ook niet in geringe mate op commercie gebaseerd. Kijk alleen maar eens naar de farmaceutische industrie, die wereldwijd miljarden omzet verhoging realiseert, waar ze de norm voor bijvoorbeeld cholesterol met een verlaging van een half punt weten te initiëren, terwijl er veel wetenschappelijke discussie is over het nut van deze groep van medicijnen! Ik vind het belangrijk dat wij burgers ook zelf verantwoordelijkheid nemen voor gezondheid, maar wij moeten ook door de overheid beschermd worden tegen valse beloftes door de commercie o.a. inzake gezondheid, ofschoon dit waarschijnlijk haaks staat op ons economische bestel....!

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: zorg voor de medemens of toch gewoon ordinaire commercie...?

Ongelezen bericht door newmikey »

hubjoosten schreef:Sinds de invoering in 2006 van het preferentiebeleid van de zorgverzekeraars op de medicijnverstrekking door openbare apotheken, zijn medicijnen tot 90% in prijs verlaagd. Is deze commerciële pil van Wellvita dan nu echt gebaseerd op verantwoorde zorg, of toch gewoon gebaseerd op ordinaire commercie voor de 'sukkel' die er in trapt....?
Ik begrijp niet helemaal waarom u de connectie maakt tussen medicijnen en dit soort produkten? De twee hebben niets met elkaar van doen en de prijs van voedingssupplementen is (gelukkig) niet gereguleerd - u mag zèlf besluiten wat u voor die onzin wilt betalen.

Wat wèl een punt is dat er nog steeds blijkbaar geadverteerd mag worden als zou een hokuspokuskruidenmengseltje ergens "voor" of "tegen" zijn en al helemaal niet gekoppeld aan de werking van specifieke organen zoals de prostaat.

Het "onderzoek" waar u over gelezen heeft zal zonder enige twijfel niet bestaan of op niets berusten en de drie mensen die in uw "krant" aan het woord zijn gelaten betaalde akteurs of stockphoto profielen waar een tekstschrijver iets bij heeft verzonnen.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: zorg voor de medemens of toch gewoon ordinaire commercie...?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een paracetamol of een hoestdrankje kan je overal kopen tegenwoordig. Andere medicijnen gaan echt via een arts en apotheek. ‘Medicijnen’ waarin de media mee gestunt wordt en waar mensen lovend over vertekken valt altijd onder het kopje commercie. Dat heeft dus niets met medicijnen te maken.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: zorg voor de medemens of toch gewoon ordinaire commercie...?

Ongelezen bericht door witte angora »

hubjoosten schreef:Hallo, Witte Angora,
Ben het volledig eens met het besluit van de reclame code commissie in de eerste link. De tweede link van de club tegen kwakzalverij vind ik al wat minder sterk.
Je moet het zelf weten, maar beide links zeggen volgens mij exact hetzelfde: het werkt niet. Dan kun je tegen beter weten in hopen dat je de argumentatie van één van de twee onderuit kunt halen zodat je toch een legitimatie hebt om dat spul te kopen... mag, moet je helemaal zelf weten. Jouw portemonnee. Of portemonja als je het toch koopt.

hubjoosten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mei 2009 20:28

Re: zorg voor de medemens of toch gewoon ordinaire commercie...?

Ongelezen bericht door hubjoosten »

Hallo,
Hier mijn laatste reactie:
Je lijkt mijn boodschap echt niet te begrijpen, of je hebt mogelijk een belang aan de andere kant....? Ik wens géén enkele legitimatie voor 'dat spul' te creëren, in tegendeel, ik vind dat de overheid méér zou moeten willen toezien op deze praktijken. Ik wil echter ook een vergelijking trekken met de zo 'gelegitimeerde' praktijken van ons medisch zorgstelsel, waarin de commercie net zozeer welig tiert, als bij deze webwinkel, die overigens alleen geregistreerde klanten het toestaat, iets op hun site te melden....!

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: zorg voor de medemens of toch gewoon ordinaire commercie...?

Ongelezen bericht door Costnix »

Mijn adagium is: “Er zijn leugens, grove leugens en reclames”.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: zorg voor de medemens of toch gewoon ordinaire commercie...?

Ongelezen bericht door newmikey »

hubjoosten schreef: Je lijkt mijn boodschap echt niet te begrijpen, of je hebt mogelijk een belang aan de andere kant....?
Ach kom nou, wat een zwaktebod! Dat hebben we hier al zo vaak gezien. Treurig hoor!

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: zorg voor de medemens of toch gewoon ordinaire commercie...?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik vind het nog kwalijker als "echte" farmaceuten in een reclameblok "informatie geven" en je vervolgens aanraden "er over te praten met uw arts". Nu loopt er ook weer zo'n campagne die geen ander doel heeft dan de portemonnee van de farmaceut te spekken door patiënten bij hun cardioloog te laten vragen naar een bepaald middel.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: zorg voor de medemens of toch gewoon ordinaire commercie...?

Ongelezen bericht door witte angora »

hubjoosten schreef:Hallo,
Hier mijn laatste reactie:
Je lijkt mijn boodschap echt niet te begrijpen, of je hebt mogelijk een belang aan de andere kant....? Ik wens géén enkele legitimatie voor 'dat spul' te creëren, in tegendeel, ik vind dat de overheid méér zou moeten willen toezien op deze praktijken. Ik wil echter ook een vergelijking trekken met de zo 'gelegitimeerde' praktijken van ons medisch zorgstelsel, waarin de commercie net zozeer welig tiert, als bij deze webwinkel, die overigens alleen geregistreerde klanten het toestaat, iets op hun site te melden....!
Prima als je niet meer reageert. Dit is inderdaad een ongelooflijk zwaktebod. Sorry.

Wat mij betreft doet de overheid al voldoende, maar mensen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid.

Gesloten