LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opticien heeft aan mij ten onrechte een leesbril verkocht

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
riniewiekmeijer
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2018 14:55

Opticien heeft aan mij ten onrechte een leesbril verkocht

Ongelezen bericht door riniewiekmeijer »

Ik ging met de volgende klacht naar de opticien: 'Ik heb moeite met lezen met mijn bril met multifocale glazen. Ik zie alles heel wazig.' Deze klacht had ik eerder niet met een bril met multifocale glazen.
In 1e instantie ging men er bij de opticien vanuit dat ik een bril met prisma nodig had. Later tijdens een volgend bezoek was het advies: een aparte leesbril. Dit omdat mijn ogen naar buiten zouden kijken. Dat is lastig bij een bril met multifocale glazen, want daar is bij het lezen het middelpunt van het leesgedeelte heel belangrijk. Tijdens dat bezoek heeft de optometrist ook naar mijn ogen gekeken. Haar conclusie was dat ik staar heb. Toch hebben ze mij een dure leesbril van € 350,00 verkocht waar ik dus niets aan heb. Want staar is immers de oorzaak van mijn klachten. Ook heb ik tijdens de koop aangegeven dat ik niet van die dikke jampot glazen wilde. De opticien heeft mij toen verzekerd dat ik dun geslepen glazen zou krijgen. De glazen die ik heb gekregen zijn wel dun geslepen, maar desondanks zijn ze nog steeds dik. Het verweer van de opticien is dat ze niet dunner kunnen i.v.m. de sterkte. Dat hebben ze nagelaten te vertellen tijdens de aankoop van de bril. Als ik dat had geweten had ik de bril namelijk helemaal niet gekocht.
Ik ben 2 a 3 weken na levering van de leesbril terug gegaan naar de opticien om mijn bevindingen te vertellen en om mijn geld terug te vragen. Vandaag heb ik te horen gekregen dat men bereid is mij € 200,00 terug te geven voor de bril. Daar ben ik niet mee akkoord gegaan, want dat is € 150,00 te weinig. Ze zijn wel bereid om na een eventuele staaroperatie zonder kosten nieuwe glazen in de bril te zetten, maar ja en zijn hele wachtlijsten alleen al voor een bezoek aan de oogarts, laat staan voor een staaroperatie. Dus voorlopig heb ik helemaal niets aan die bril. Ik heb in dat geval veel geld betaald voor een bril waar ik voorlopig niets aan heb.
Ik wil het er niet bij laten zitten en de opticien aansprakelijk stellen (met een gerede kans van slagen) voor het aan mij onterecht verkopen van een leesbril, zonder daar een dure advocaat voor in de arm te hoeven nemen.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opticien heeft aan mij ten onrechte een leesbril verkocht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar kunt u nu beter lezen met die bril!? Dat die glazen dikker zijn dan verwacht, is toch helemaal niet van belang. En als zo’n operatie nog zolang duurt, hebt u in ieder geval een bril.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 09 mei 2018 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Opticien heeft aan mij ten onrechte een leesbril verkocht

Ongelezen bericht door mahadma »

riniewiekmeijer schreef:Ik ging met de volgende klacht naar de opticien: 'Ik heb moeite met lezen met mijn bril met multifocale glazen. Ik zie alles heel wazig.' Deze klacht had ik eerder niet met een bril met multifocale glazen.
In 1e instantie ging men er bij de opticien vanuit dat ik een bril met prisma nodig had. Later tijdens een volgend bezoek was het advies: een aparte leesbril. Dit omdat mijn ogen naar buiten zouden kijken. Dat is lastig bij een bril met multifocale glazen, want daar is bij het lezen het middelpunt van het leesgedeelte heel belangrijk. Tijdens dat bezoek heeft de optometrist ook naar mijn ogen gekeken. Haar conclusie was dat ik staar heb. Toch hebben ze mij een dure leesbril van € 350,00 verkocht waar ik dus niets aan heb. Want staar is immers de oorzaak van mijn klachten. Ook heb ik tijdens de koop aangegeven dat ik niet van die dikke jampot glazen wilde. De opticien heeft mij toen verzekerd dat ik dun geslepen glazen zou krijgen. De glazen die ik heb gekregen zijn wel dun geslepen, maar desondanks zijn ze nog steeds dik. Het verweer van de opticien is dat ze niet dunner kunnen i.v.m. de sterkte. Dat hebben ze nagelaten te vertellen tijdens de aankoop van de bril. Als ik dat had geweten had ik de bril namelijk helemaal niet gekocht.
Ik ben 2 a 3 weken na levering van de leesbril terug gegaan naar de opticien om mijn bevindingen te vertellen en om mijn geld terug te vragen. Vandaag heb ik te horen gekregen dat men bereid is mij € 200,00 terug te geven voor de bril. Daar ben ik niet mee akkoord gegaan, want dat is € 150,00 te weinig. Ze zijn wel bereid om na een eventuele staaroperatie zonder kosten nieuwe glazen in de bril te zetten, maar ja en zijn hele wachtlijsten alleen al voor een bezoek aan de oogarts, laat staan voor een staaroperatie. Dus voorlopig heb ik helemaal niets aan die bril. Ik heb in dat geval veel geld betaald voor een bril waar ik voorlopig niets aan heb.
Ik wil het er niet bij laten zitten en de opticien aansprakelijk stellen (met een gerede kans van slagen) voor het aan mij onterecht verkopen van een leesbril, zonder daar een dure advocaat voor in de arm te hoeven nemen.
Ik zou het aanbod aannemen, maar wel op papier. Dus gratis nieuwe glazen in het montuur (€ 350) wat u noemt, na de staar operatie. Dat zal voor u (uiteindelijk) het goedkoopste en beste uitpakken. Wat de "dunne" glazen betreft, je moet wèl aan de juiste sterkte komen en daarbij kan je niet overal even "dun" zijn. Uiteindelijk zult u na behandeling operatie oid toch een bril nodig hebben, u schiet er totaal gezien niets mee op om moeilijk te gaan doen. Hooguit dat u (als het zou lukken, geld retour) tijdelijk dat geld heeft maar het toch weer kwijt bent als u het juiste recept heeft. Overigens, prisma wordt alleen gebruik bij een minder gangbare verhouding montuur/glazen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Opticien heeft aan mij ten onrechte een leesbril verkocht

Ongelezen bericht door moederslink »

Ook ik kwam bij de opticiën omdat ik ietwat waziger begin te zien ---- en ja ---- beginnende staar, waarop ik zei dat ik wel naar de oogarts zou gaan en dan wel verder zou zien.
De oogarts daarna vond mij toch nog te jong en de staar nog zeker niet ernstig genoeg .

Ik heb mij dus zelf geen bril laten aanmeten bij de opticiën en zei vriendelijk gedag :wink:
En ik kom wel een keer terug als ik tzt een staaroperatie heb gehad .

U wel, u heeft zelf zich al een dure bril laten aanmeten .....u had ook kunnen wachten tot na een eventuele staaroperatie , dus waar wilt u hem aansprakelijk voor stellen ? Hij is aan de gang gegaan met het zicht van uw ogen van nu.
Dat de opticiën bereid is om kosteloos de glazen te vervangen na een eventuele staaroperatie vind ik een prima aanbod!

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Opticien heeft aan mij ten onrechte een leesbril verkocht

Ongelezen bericht door crazyme »

Toch hebben ze mij een dure leesbril van € 350,00 verkocht waar ik dus niets aan heb.
U heeft zelf die bril gekocht. Dat was uw keuze. Terwijl u wist dat er sprake was van staar.
U verwijt de opticien uw eigen miskoop.
De opticien komt u een enorm eind tegemoet, maar u eist het onderste uit de kan.
Pas op voor de spreekwoordelijke deksel.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Opticien heeft aan mij ten onrechte een leesbril verkocht

Ongelezen bericht door kweenie »

Nette opticien. Het is immers je eigen keus geweest om, ondanks dat ze bij de opticien aangaven dat je staar hebt, toch die bril te kopen. In plaats van de operatie af te wachten. Dan vind ik het goede service dat ze je nieuwe glazen aanbieden na de operatie.

stofzuigertje

Re: Opticien heeft aan mij ten onrechte een leesbril verkocht

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Via je zorg verzekeraar kun je vragen of er oog artsen zijn die binnen enkele weken tijd hebben, wel soms flinke reiskosten......

En na opmeten oogarts kun je bij een Drogist ook de leesbril op sterkte bestellen voor maar €45,- en binnen een week of 2 klaar!
Normale ver weg en leesbril is bij problemen vaak beter dan die je eerst had, ik heb ook brievenbus bril en klein lees gedeelte en daarom voor dit tikwerk liever een leesbril dan Varifocus.

Staar Operatie koste bij mijn schoonmoeder maar met alles mee slechts 5 weken voor 1e en totaal 8 weken voor ook 2e oog....
Dus de tijd valt best mee met onderzoek, operatie en na controle.
Wel is het per ziekenhuis anders en ik had geluk in mijn plaatselijke.... elders langere wacht tijden en ik kwam mensen uit rest van het land ook tegen!

Gesloten