LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen verse tomaten zonder plastic verpakking bij Jumbo

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Geen verse tomaten zonder plastic verpakking bij Jumbo

Ongelezen bericht door moederslink »

Job45, hoe doe je dat dan met ander fruit,
bv appels en peren ........1 voor 1 stickeren?
Perziken , druiven, uit het plastic bakje/ mandje halen en dan??
Brood? Kadetjes? Krentenbollen?
Snoep? Drop? Koekjes?
Etc etc etc.
Wat is precies je punt?
De plastic verpakkingen en dus de plastic afvalberg of wil je alleen perse losse tomaten kunnen kopen ?
En waar wil je die dan in doen voor je naar de kassa loopt? Papieren zakjes?

jonis
Berichten: 2716
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Geen verse tomaten zonder plastic verpakking bij Jumbo

Ongelezen bericht door jonis »

Julie4444 schreef:
Erthanax schreef:Sterker nog: de prijs per kilo is voor trostomaten ook nog eens hoger, terwijl het echt om dezelfde tomaten gaat.
Het is een kwestie van slimme marketing, "inspelen op een stukje kwaliteitsbeleving door de consument".
Niet helemaal waar. Er is wel degelijk een verschil tussen tomaten in de supermarkt; o.a. op gebied van oorsprong, ras, en versheid.
Doorgaans hebben de in Nederland geteelde trostomaten die ik (los) bij Lidl koop meer smaak dan die kleinere losse tomaatjes. Ook zijn ze groter, een iets ander soort. Er is per supermarkt ook een wezelijk verschil in kwaliteit. Beter zijn biologische "ouderwets" geteelde tomaten. Die zien er ook anders uit dan in de supermarkt en hebben dus echt veel meer smaak.

.
https://tvblik.nl/keuringsdienst-van-waarde/trostomaat

Trostomaat: "dezelfde tomaat" "geniale uitvinding geweest"

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geen verse tomaten zonder plastic verpakking bij Jumbo

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

moederslink schreef:Job45, hoe doe je dat dan met ander fruit,
bv appels en peren ........1 voor 1 stickeren?
Perziken , druiven, uit het plastic bakje/ mandje halen en dan??
Brood? Kadetjes? Krentenbollen?
Snoep? Drop? Koekjes?
Etc etc etc.
Wat is precies je punt?
De plastic verpakkingen en dus de plastic afvalberg of wil je alleen perse losse tomaten kunnen kopen ?
En waar wil je die dan in doen voor je naar de kassa loopt? Papieren zakjes?
30 jaar geleden moest ik voor mijn opa en oma naar de bakker gaan en vroeg daar om een gesneden verpakt in een papieren zak. Ze wisten al meteen dat ik een kleinzoon van was. Bij de groenteboer (wat daar dan gekocht werd, het meeste kwam uit eigen tuin) ging ook in een papieren zakje. Snoep e.d. werd niet gekocht, we kregen een koekje uit een herbruikbaar bakje.
Het kan allemaal, maar daar zal iedereen aan moeten meewerken.

Charlotte68
Berichten: 73
Lid geworden op: 14 okt 2017 12:02

Re: Geen verse tomaten zonder plastic verpakking bij Jumbo

Ongelezen bericht door Charlotte68 »

Erthanax schreef:Het zijn dezelfde tomaten, maar van losse tomaten kun je een willekeurig aantal kopen, van trostomaten - - verrassing! - - alleen een "tros". Dat zijn er meestal zes.
Van trostomaten kun je ook een willekeurig aantal kopen. Je bent helemaal niet afhankelijk van het aantal tomaten aan het stokje.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Geen verse tomaten zonder plastic verpakking bij Jumbo

Ongelezen bericht door Julie4444 »

jonis schreef:
Julie4444 schreef:
Erthanax schreef:Sterker nog: de prijs per kilo is voor trostomaten ook nog eens hoger, terwijl het echt om dezelfde tomaten gaat.
Het is een kwestie van slimme marketing, "inspelen op een stukje kwaliteitsbeleving door de consument".
Niet helemaal waar. Er is wel degelijk een verschil tussen tomaten in de supermarkt; o.a. op gebied van oorsprong, ras, en versheid.
Doorgaans hebben de in Nederland geteelde trostomaten die ik (los) bij Lidl koop meer smaak dan die kleinere losse tomaatjes. Ook zijn ze groter, een iets ander soort. Er is per supermarkt ook een wezelijk verschil in kwaliteit. Beter zijn biologische "ouderwets" geteelde tomaten. Die zien er ook anders uit dan in de supermarkt en hebben dus echt veel meer smaak.

.
https://tvblik.nl/keuringsdienst-van-waarde/trostomaat
Trostomaat: "dezelfde tomaat" "geniale uitvinding geweest"
Je leest niet goed wat ik zeg.

De losse tomaten die ik bij Lidl zie liggen komen toch echt van het buitenland vandaan en zijn minder vers en dus minder goed. Geïmporteerde groente en fruit is gewoon minder vers dan lokaal geproduceerd. De trostomaten die ik koop zijn ook weer anders dan die "standaard" tomaten met een takje eraan. Ze zijn niet exact het zelfde. Trostomaten die ik bij AH zie liggen zijn inderdaad dezelfde troep.

Er zijn ook gewoon verschillende rassen, waarvan het zoals gezegd beter is ze echt vers te kopen bij de boer of groentespeciaalzaak met fatsoenlijke leveranciers.
Laatst gewijzigd door Julie4444 op 09 aug 2018 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geen verse tomaten zonder plastic verpakking bij Jumbo

Ongelezen bericht door Erthanax »

Is dat zo? Ik zie doorgaans alleen takjes met meer dan vier, nooit met een of twee. Niet dat het me veel uitmaakt trouwens.
Of bedoel je dat je ze los kunt halen van het takje, net als bij bv bananen? Raakt men bij de kassa niet in de war? "We verkopen geen losse tomaten." :wink:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Geen verse tomaten zonder plastic verpakking bij Jumbo

Ongelezen bericht door moederslink »

Maar wat als je geen boer als buur hebt en een groente speciaalzaak te duur vindt? :?
Het enige alternatief voor job45 lijkt mij echt de markt :P

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geen verse tomaten zonder plastic verpakking bij Jumbo

Ongelezen bericht door Erthanax »

Julie4444: Dat er smaakverschillen zijn tussen verschillende tomatenrassen is natuurlijk het geval, maar trostomaten zijn niet per definitie van een speciaal ras. Of de tomaten van Lidl uit het buitenland komen weet ik niet; ik kom er niet zo vaak (beetje uit de route) maar ik zal eens letten op de oorsprongsaanduiding.
Dat fruit dat rijp geplukt wordt smakelijker is dan fruit dat moet narijpen, ben ik helemaal met je eens.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Geen verse tomaten zonder plastic verpakking bij Jumbo

Ongelezen bericht door Julie4444 »

moederslink schreef:Maar wat als je geen boer als buur hebt en een groente speciaalzaak te duur vindt? :?
Het enige alternatief voor job45 lijkt mij echt de markt :P
Ook dat is prima, natuurlijk.
Toch kun je op de fiets best een actieradius pakken van 20 km, of met een e-bike nog meer.
Of - als je dan toch aan de auto vastzit voor woon-werk verkeer, kun je net zo goed die extra kilometer langs een boerenwinkel rijden.

Duur is ook maar relatief. Ik koop mijn biologische vlees vaak met korting, en we eten gewoon niet zoveel vlees. Als je het bij de slager haalt hoeft er ook geen plastic weggooizakje omheen. Weekje geleden nog aardappelen uit de tuin geplukt (de hitte was mijn plantjes te veel geworden dus we hebben nu krieltjes). Ook lekker. :mrgreen:
De boerenwinkel waar ik veel groente en fruit haal heeft papieren zakken, of je kunt het gewoon in je eigen (stoffen/juten/hergebruikte plastic) zak doen. Zou die boerin echt een worst wezen in wat voor verpakking je het mee wil nemen. Bijna alles ligt los.

Het grotere probleem waar TS het over heeft - milieu - is wel degelijk valide, maar dat los je niet op door bij Jumbo/supermarkten groente en fruit buiten plastic te kopen of juist over tomaten te gaan klagen. Het is ook van belang wat er met het plastic waar je eventueel niet omheen kunt gebeurt.

Er zijn genoeg manieren om zelf verspilling tegen te gaan en na te denken over de CO2 voetafdruk van het voedsel. Dat betekent niet dat je in je eentje de wereld kan redden, maar een betere wereld begint bij jezelf.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Geen verse tomaten zonder plastic verpakking bij Jumbo

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Erthanax schreef:Julie4444: Dat er smaakverschillen zijn tussen verschillende tomatenrassen is natuurlijk het geval, maar trostomaten zijn niet per definitie van een speciaal ras. Of de tomaten van Lidl uit het buitenland komen weet ik niet; ik kom er niet zo vaak (beetje uit de route) maar ik zal eens letten op de oorsprongsaanduiding.
Dat fruit dat rijp geplukt wordt smakelijker is dan fruit dat moet narijpen, ben ik helemaal met je eens.
Zal ook vast wel per Lidl verschillen hoor. Wij wonen net aan de rand van het buitengebied en hebben dus ook aardig wat telers in de buurt.

Onze Lidl heeft meerdere soorten trostomaten; de goedkopere per 5-6 op zo'n kartonnen plaatje in plastic (dat is het zelfde als de smakeloze losse tomaatjes), en losse, grotere trostomaten die wel goed (genoeg) zijn. De losse tomaten kwamen van de week uit Spanje geloof ik. Die koop ik dus niet.

Ik kijk altijd naar de afkomst van groente en fruit. Waarom zou je bijvoorbeeld extra gaan betalen voor sperziebonen uit Kenia als die uit de diepvries verser (en dus gezonder want meer vitamines) en goedkoper zijn dan maand(en) oude troep die hier met vieze boten en vrachtwagens naar toe is verscheept? Vegans roepen altijd graag dat ze de wereld redden door geen dierlijke producten te eten maar vergeten dan dat ze bananen dan ook links moeten laten liggen, want lokaal geproduceerde bananen bestaan niet.

Zelf kun je zonder veel moeite ook aardig wat zelf. Als je plek hebt in je tuin kun je zo wat oude aardappelen in de grond steken. Dat groeit wel. Courgetteplantjes en komkommerplantjes doen het ook prima in Nederland, gewoon lekker in je tuin. Frambozen en bramenstruiken groeien praktisch als onkruid. Uit zonnebloemen kun je de pitten eten, etc.

Voor genoeg dingen is echter wel gewoon een gezond en vers alternatief.

Radar
Site Admin
Berichten: 5506
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Geen verse tomaten zonder plastic verpakking bij Jumbo

Ongelezen bericht door Radar »

Offtopic reacties en geruzie verwijderd door moderatie. Graag inhoudelijk reageren op het topic. Kies er anders voor om niet te reageren. Indien er niet inhoudelijk gereageerd wordt, kan de moderatie ervoor kiezen om dit topic te sluiten.

In dit topic stonden veel offtopic reacties of reacties waarbij op de man werd gespeeld. Bij het weghalen van deze reacties kan het voorkomen dat er een (deels) inhoudelijk bericht is verwijderd. Excuses daarvoor.

job45
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 sep 2016 14:39

Re: Geen verse tomaten zonder plastic verpakking bij Jumbo

Ongelezen bericht door job45 »

NeoDutchio schreef:
moederslink schreef:Job45, hoe doe je dat dan met ander fruit,
bv appels en peren ........1 voor 1 stickeren?
Perziken , druiven, uit het plastic bakje/ mandje halen en dan??
Brood? Kadetjes? Krentenbollen?
Snoep? Drop? Koekjes?
Etc etc etc.
Wat is precies je punt?
De plastic verpakkingen en dus de plastic afvalberg of wil je alleen perse losse tomaten kunnen kopen ?
En waar wil je die dan in doen voor je naar de kassa loopt? Papieren zakjes?
30 jaar geleden moest ik voor mijn opa en oma naar de bakker gaan en vroeg daar om een gesneden verpakt in een papieren zak. Ze wisten al meteen dat ik een kleinzoon van was. Bij de groenteboer (wat daar dan gekocht werd, het meeste kwam uit eigen tuin) ging ook in een papieren zakje. Snoep e.d. werd niet gekocht, we kregen een koekje uit een herbruikbaar bakje.
Het kan allemaal, maar daar zal iedereen aan moeten meewerken.
Je hebt wel een punt,maar bij de Jumbo waar ik kom is een zelfscanner en kan je de groente afwegen met een weegschaal,ook de sperciebonen kan je loskopen en in een papierenzak doen.Jumbo heeft tomaten los verkocht maar is daar mee gestopt volgens het hoofdkantoor van Jumbo.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen verse tomaten zonder plastic verpakking bij Jumbo

Ongelezen bericht door Moneyman »

job45 schreef:Jumbo heeft tomaten los verkocht maar is daar mee gestopt volgens het hoofdkantoor van Jumbo.
Dat is duidelijk onjuiste informatie. Ze liggen nog steeds gewoon los in de winkel.

job45
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 sep 2016 14:39

Re: Geen verse tomaten zonder plastic verpakking bij Jumbo

Ongelezen bericht door job45 »

Moneyman schreef:
job45 schreef:Jumbo heeft tomaten los verkocht maar is daar mee gestopt volgens het hoofdkantoor van Jumbo.
Dat is duidelijk onjuiste informatie. Ze liggen nog steeds gewoon los in de winkel.
Ja,ik heb twee blauwe ogen die duidelijk heeft gezien dat er bij ONZE Jumbo geen losse tomaten in de verkoop zijn.
Ook na mijn telefoontje aan het hoofdkantoor heb ik die bevestiging gekregen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Geen verse tomaten zonder plastic verpakking bij Jumbo

Ongelezen bericht door Julie4444 »

job45 schreef:
Moneyman schreef:
job45 schreef:Jumbo heeft tomaten los verkocht maar is daar mee gestopt volgens het hoofdkantoor van Jumbo.
Dat is duidelijk onjuiste informatie. Ze liggen nog steeds gewoon los in de winkel.
Ja,ik heb twee blauwe ogen die duidelijk heeft gezien dat er bij ONZE Jumbo geen losse tomaten in de verkoop zijn.
Ook na mijn telefoontje aan het hoofdkantoor heb ik die bevestiging gekregen.
Waarom ga je nou over dit specifieke detail door? Er zijn genoeg andere oplossingen gegeven.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Geen verse tomaten zonder plastic verpakking bij Jumbo

Ongelezen bericht door moederslink »

job45 schreef:..........maar bij de Jumbo waar ik kom is een zelfscanner en kan je de groente afwegen met een weegschaal,ook de sperciebonen kan je loskopen en in een papierenzak doen.Jumbo heeft tomaten los verkocht maar is daar mee gestopt volgens het hoofdkantoor van Jumbo.
Ook bij onze Jumbo zijn sperciebonen, winterpeen, prei , paprika.s , div fruit etc , allemaal nog los verkrijgbaar.
Wel plastic zakjes, geen papieren zakjes. Dat verschilt dan ook per filiaal kennelijk .
Losse tomaten zijn in onze Jumbo ook niet verkrijgbaar , maar dat verschilt dus kennelijk ook per filiaal, daar waren we al achter.
Maar uw punt, Job45 weet ik nog steeds niet..ging het nu om het plastic of dat er geen losse tomaten bij u in uw Jumbo liggen?
Als het om plastic gaat is dat een ander issue, gaat het om de tomaten dan zult u elders moeten kijken.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geen verse tomaten zonder plastic verpakking bij Jumbo

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

job45 schreef:
NeoDutchio schreef:30 jaar geleden moest ik voor mijn opa en oma naar de bakker gaan en vroeg daar om een gesneden verpakt in een papieren zak. Ze wisten al meteen dat ik een kleinzoon van was. Bij de groenteboer (wat daar dan gekocht werd, het meeste kwam uit eigen tuin) ging ook in een papieren zakje. Snoep e.d. werd niet gekocht, we kregen een koekje uit een herbruikbaar bakje.
Het kan allemaal, maar daar zal iedereen aan moeten meewerken.
Je hebt wel een punt,maar bij de Jumbo waar ik kom is een zelfscanner en kan je de groente afwegen met een weegschaal,ook de sperciebonen kan je loskopen en in een papierenzak doen.Jumbo heeft tomaten los verkocht maar is daar mee gestopt volgens het hoofdkantoor van Jumbo.
Ik koop al jaren mijn groente en fruit niet meer bij de Jumbo. Zo'n beetje naast de winkel zit een groenteboer waar alles in elke hoeveelheid zelf te pakken is. Elke dag vers aangevuld en zelfs goedkoper dan de Jumbo. Dubbel winst dus.
Heel lang geleden liep ik met de toenmalige directeur van Maxis door een van zijn winkels en we hadden een geweldige discussie over de keuze's die er zijn. Kwam je om 9:00u binnen, lagen er 30 verschillende soorten brood. Om 10:00u nog 15 en na 11:00 nog een enkele. Het vreemde was altijd, wat er lag werd er meegenomen. Was het ene brood dus op, nam je het andere wel mee. Tegenwoordig is het eigenlijk niet anders. Het maakt niet uit wat je in de winkel legt, de klant neemt het toch wel mee. Dus als je kan besparen op je kosten door voorverpakte groente en fruit neer te leggen, dan doe je dat. De klant heeft immers tomaten nodig, dan maakt het niet uit of het voorverpakt is of niet, ze hebben het toch nodig en nemen ze het mee. Dat een enkele klant dit niet wilt en laat liggen nemen ze voor lief. De kostenbesparing landelijk is belangrijker dan een paar klanten.
De enige reden om iets te stoppen is om allemaal dat niet meer te kopen. De Jumbo blijft met tomaten zitten en zal iets anders moeten verzinnen. Maar dat betekend wel dat heel Nederland op zoek moet gaan naar een andere winkel om de tomaten te kopen. Dat zal dus een utopie zijn.

job45
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 sep 2016 14:39

Re: Geen verse tomaten zonder plastic verpakking bij Jumbo

Ongelezen bericht door job45 »

moederslink schreef:
job45 schreef:..........maar bij de Jumbo waar ik kom is een zelfscanner en kan je de groente afwegen met een weegschaal,ook de sperciebonen kan je loskopen en in een papierenzak doen.Jumbo heeft tomaten los verkocht maar is daar mee gestopt volgens het hoofdkantoor van Jumbo.
Ook bij onze Jumbo zijn sperciebonen, winterpeen, prei , paprika.s , div fruit etc , allemaal nog los verkrijgbaar.
Wel plastic zakjes, geen papieren zakjes. Dat verschilt dan ook per filiaal kennelijk .
Losse tomaten zijn in onze Jumbo ook niet verkrijgbaar , maar dat verschilt dus kennelijk ook per filiaal, daar waren we al achter.
Maar uw punt, Job45 weet ik nog steeds niet..ging het nu om het plastic of dat er geen losse tomaten bij u in uw Jumbo liggen?
Als het om plastic gaat is dat een ander issue, gaat het om de tomaten dan zult u elders moeten kijken.
Mijn punt is dat bijna iedereen minder plastic wil en Jumbo meer plastic is gaan gebruiken,en een oer Hollands product in plastic zit.
ook de onzin redenen van Jumbo steekt mij.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geen verse tomaten zonder plastic verpakking bij Jumbo

Ongelezen bericht door Erthanax »

Aha, vandaar mijn vraag in mijn eerste reactie. Als het u om het plastiek gaat, had u beter de tomaten niet kunnen noemen. Dat wel wat minder kan met al die plastieken verpakking ben ik wel met u eens.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Geen verse tomaten zonder plastic verpakking bij Jumbo

Ongelezen bericht door Julie4444 »

job45 schreef:Mijn punt is dat bijna iedereen minder plastic wil en Jumbo meer plastic is gaan gebruiken,en een oer Hollands product in plastic zit.
ook de onzin redenen van Jumbo steekt mij.
Dat is nog maar de vraag. Vaak genoeg komen groentes in de super helemaal niet uit Nederland.. andere supermarkten maken zich ook schuldig aan het overmatige plastikgebruik wat dat betreft.

Als je daar wat aan wil doen, koop dan elders je groente. Dat is de enige manier waarop je iets kunt (helpen) veranderen... of je moet de politiek zo ver krjigen.

Gesloten