LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voedselbank

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Brigitte spelbrink
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2018 20:02

Voedselbank

Ongelezen bericht door Brigitte spelbrink »

Hoi ik heb een vraag ik heb altijd bij een supermarkt gewerkt daar geld de regel dag van tevoren afprijsen de dag zelf weg gooien dat hoort dan toch ook bij de voedsel bank want ze zegge dat ze probeeren de mensen voor 3 dagen eten te geven maar bijna alles wat we krijgen is op de datem van afgifte dus ik kan van de bv groente bijna altijd alles weg gooien vind dat niet echt kloppe of heb ik dat verkeerd ?

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Voedselbank

Ongelezen bericht door Moneyman »

Brigitte spelbrink schreef:
07 okt 2018 20:21
Hoi ik heb een vraag ik heb altijd bij een supermarkt gewerkt daar geld de regel dag van tevoren afprijsen de dag zelf weg gooien dat hoort dan toch ook bij de voedsel bank want ze zegge dat ze probeeren de mensen voor 3 dagen eten te geven maar bijna alles wat we krijgen is op de datem van afgifte dus ik kan van de bv groente bijna altijd alles weg gooien vind dat niet echt kloppe of heb ik dat verkeerd ?
Het gaat om "tenminste houdbaar tot". Na die datum mag het niet meer verkocht worden, maar is het vaak nog prima eetbaar. Weggeven kan dus probleemloos. Gewoon even kijken naar wat je in je handen hebt.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Voedselbank

Ongelezen bericht door Lowieze »

Wat zonde om groente weg te gooien, alleen omdat er een houdbaarheidsdatum op staat. U kunt toch zelf kijken of het nog te gebruiken is? Ik kan me niet voorstellen dat ze bij de Voedselbank verlepte of rotte groenten meegeven.

mh73

Re: Voedselbank

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik neem toch aan dat je het niet alleen weggooit vanwege de datum die erop staat?

Sowieso kan bijna alles wel een paar dagen liggen. En anders kan je er toch creatief mee omgaan. Je weet vast wel welke groente langer goed blijft, dus die bewaar je nog even. De groente die sneller verlept gebruik je als eerste. Let goed op welke groente je beter in de koelkast bewaard en welke juist niet. Als de groente er al wat minder uiziet, snij je de slechte plekjes eraf en gebruik je wat nog goed is. Eventueel kun je groenten blancheren en invriezen. Of gebruiken in sauzen en soepen en invriezen.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voedselbank

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En op verse groente staat helemaal geen houdbaarheidsdatum.

Maar lees ook eens hier over die datum.

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/etikett ... nsmiddelen
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 07 okt 2018 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.

mh73

Re: Voedselbank

Ongelezen bericht door mh73 »

Dat zat ik ook al te denken.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voedselbank

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien wordt er gesneden en verpakte groente bedoeld. Dan zie je toch vanzelf of het nog nadien wel te gebruiken is, heb je toch geen datum voor nodig.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Voedselbank

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Gebruik je neus om te ruiken, je handen om te voelen, je ogen om te zien en je tong om te proeven. Zo zou je het in de wilde natuur ook moeten doen om te overleven. Daar kan geen houdbaarheidsdatum tegen op.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Voedselbank

Ongelezen bericht door Brainless »

Veel soorten gesneden/gewassen groenten zijn meerdere dagen langer houdbaar dan de datum welke erop staat.
Als u bv voor 4 dagen groenten krijgt met de datum van vandaag eet u eerst de "slappere" groenten die eerder slecht worden.
Wortelen/prei/boontjes ed. zijn veel langer houdbaar.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Voedselbank

Ongelezen bericht door renewouters »

Let wel op dat je, zelfs als je producten weggeeft, aansprakelijk kan worden gehouden voor eventuele gevolgen mocht iets bedorven zijn. Rare regels, maar daar houden we van in Nederland.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voedselbank

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er zijn twee verschillende vermeldingen.

https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... -tgt-.aspx

De Voedselbank zal geen voedsel wat over de datum TGT is, uitdelen.

Gesloten