LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is Triclosan kankerverwekkend?

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
montserrat
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2019 13:45

Is Triclosan kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door montserrat »

Via familie uit Spanje heb in een bericht ontvangen over triclosan.
Deze stof wordt toegevoegd in tandpasta en deo's, maar schijnt kankerverwekkend te zijn.
Nu begrijp ik dat het in de VS niet meer is toegestaan in deze producten en alles uit de winkels is verwijderd.
Ik gebruik al jaren en deo stick van Ever-Shield, en hier zit dat dus ook in.
Kort geleden nog een aantal gekocht met triclosan.
Wie kan mij er wat meer over vertellen, en wat zegt de wetgeving in Nederland (EU) over dit product.
Mag Ever-Shield als Amerikaans bedrijf dit dan wel in Europa verkopen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Is Triclosan kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Niet kankerverwekkend maar mogelijk wel schadelijk: https://nl.wikipedia.org/wiki/Triclosan

"In de Europese Unie is de maximaal toegelaten concentratie van triclosan in cosmetische producten 0,3%. "

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Is Triclosan kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door berndv »

montserrat schreef:
25 jan 2019 14:14
Nu begrijp ik dat het in de VS niet meer is toegestaan in deze producten en alles uit de winkels is verwijderd.
Ik vermoed dan verkeerd begrepen. Het is in 1 staat van de Verenigde Staten verboden. Het is door de FDA (equivalent voor de NVWA in Nederland) niet tot een verboden middel verklaart. De FDA heeft het wel verboden voor gebruik in antiseptische zeep die gebruikt wordt in de gezondheidszorg. De reden hiervoor heeft niet direct te maken met de schadelijkheid voor mensen, maar met de mogelijkheid dat bacterien mogelijk resistent worden tegen dit middel, indien ze er te vaak aan worden blootgesteld. Dat is ook de reden dat de FDA dit middel wel goed in de gaten houdt, omdat niemand resistente bacterien wil.

honza
Berichten: 80
Lid geworden op: 27 mar 2009 16:04

Re: Is Triclosan kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door honza »

Ik heb slecht nieuws voor u: zuurstof is ook kankerverwekkend.
Oftewel: alles is schadelijk en vrijwel zeker kankerverwekkend; het punt van aandacht is dus niet of iets slecht is, maar in welke dosis.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Is Triclosan kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door olaf79 »

honza schreef:
27 jan 2019 13:42
Ik heb slecht nieuws voor u: zuurstof is ook kankerverwekkend.
Oftewel: alles is schadelijk en vrijwel zeker kankerverwekkend; het punt van aandacht is dus niet of iets slecht is, maar in welke dosis.
Wat een onzin.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Is Triclosan kankerverwekkend?

Ongelezen bericht door Costnix »

Alles is vergif, alleen de dosis bepaalt of het als gif werkt. (Paracelsus)
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Toxicologie#/

Gesloten