LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alarmnummer voor huisartsen

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding

Heeft u behoefte aan een alarmnummer voor huisartsen?

Ja, dat lijkt me zeer handig.
13
72%
Nee, hier heb ik geen behoefte aan.
5
28%
Geen mening.
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 18

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Alarmnummer voor huisartsen

Ongelezen bericht door Radar »

Op de Radar website staat een artikel 'scepsis in medische sector over spoedarts aan huis'. Hierbij kunnen mensen een landelijk alarmnummer bellen waarna er binnen een uur een arts op de stoep staat. Wat is uw mening hierover?

Moderator TROS Radar Internet

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Alarmnummer voor huisartsen

Ongelezen bericht door eeliane »

Sommige regio's hebben al een huisartsen spoed dienst, en die werkt prima. Dag en nacht bereikbaar en anders 112.
Nu krijg je van die mensen die geen zin hebben om naar de huisarts te gaan en gewoon na 5-en de spoeddienst bellen of ook nog daarvoor met een wezenloze klacht die helemal niet met spoed hoeft te worden beloond (wie controleert dat eigenlijk?) eigen bijdrage van 96 euro per spoedgeval laten betalen ( dat kost een visite buiten reguliere tijden, dan bellen alleen de echte spoedgevallen en niet de luie mensen die geen zin hebben om zelf te gaan. Dit wordt het meest geldverslindende project dat ooit in de zorg zou kunnen worden geintroduceerd!

En hoe gaan die spoedartsen zich dan verplaatsen, of staat er op elke hoek vd straat 1 op wacht?

immy
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jul 2005 19:06

Re: Alarmnummer voor huisartsen

Ongelezen bericht door immy »

Ik zou het best prettig vinden, wij kunnen buiten de reguliere uren om naar de dokterspost bellen.
Wij wonen in Lemmer en de dichtstbijzijnde dokterpost zit in Heerenveen. Mijn man is chronisch ziek, als er iets is kan hij niet zelf rijden en ik heb geen rijbewijs, geweldig dus als er een dokter langs kan komen indien nodig. Bij de dokterspost doen ze het gauw af met 'neem maar een paracetamolletje' en moet je bijna dood zijn willen ze een keer komen!

bnijmeij
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 nov 2006 07:35

Re: Alarmnummer voor huisartsen

Ongelezen bericht door bnijmeij »

De beste oplossing is volgens mij een centrale huisartsenpost, een samenwerkingsverband van de huisartsen. In Drenthe kennen we die al een aantal jaren en het is een prima voorziening voor spoedgevallen in de avond- en nachturen en in de weekends. Je kunt er naar toe gaan op basis van voorafgaand telefonisch contact en in spoedeisende situaties komt er een arts thuis. Het is wel een dure voorziening maar dat mag ook als je daarvoor de garantie van medische hulp buiten de normale uren hebt. Bovendien is het gegeven dat er een directe relatie is met een ziekenhuis belangrijk voor de kwaliteit van de hulpverlening. Al met al een geruststellende gedachte dat er een dergelijke spoed/noodvoorziening in de nabijheid is.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Alarmnummer voor huisartsen

Ongelezen bericht door eeliane »

Alleen de kosten die gaan gigantisch omhoog, volgend jaar dus een verdubbeling van onze zorgpremie, nee een hele goede oplossing... :roll:

Marijke77
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 aug 2005 16:39

Re: Alarmnummer voor huisartsen

Ongelezen bericht door Marijke77 »

Onze huisarts heeft een appart nummer voor spoedgevallen, en dat schijnt goed te werken.

Jannie01
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 mei 2007 19:21

Re: Alarmnummer voor huisartsen

Ongelezen bericht door Jannie01 »

9Als ik mijn huisarts bel, ben ik soms de hele morgen bezig, omdat hij constant in gesprek is.
Ik heb wel eens gedacht: Hoe moet dat als het een noodgeval is.
Dan bel ik maar 112.
Dus ja, een alarmnummer lijkt me een goed idee.

Jannie.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Alarmnummer voor huisartsen

Ongelezen bericht door Walter van V »

Dit is toch omgekeerde wereld?? dit hoort gewoon over de huisartsen en de huisartsenposten te lopen! en als die hun zaakjes blijkbaar niet goed voor elkaar hebben, is dat het eerste aandachtspunt, bniet het in het leven roepen van een dienst die zeer waarschijnlijk, zeker relatief gezien, handen vol geld gaat kosten, dus de zorgpremie verder omhoog gaat stuwen. Voor echte spoed is er nu al 112 overigens, en misschien moeten inderdaad de huisartsenposten een betere regeling hebben voor huisbezoeken. Maar binnen grenzen.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Alarmnummer voor huisartsen

Ongelezen bericht door eeliane »

Sommige mensen wachten tot precies 17.01 want dan gaat de huisartsenpost over op de smash (deze dienst vangt alle spoed op , in onze regio) zij MOETEN uitrukken ook al weten ze dat het niet nodig is. Veel mensen, die geen zin hebben om naar de dokterspost te gaan, t regent of geen vervoer, of man (moslim) is nog niet thuis en vrouw mag niet alleen, wachten tot na vijven en daar komt de dokter. Pingping kassa maar de zorgverzekeraar betaalt wel, dus inwezen wij!, wrat weghalen (het gebeurt), kuchje, eh geen medicijnen meer tja was te laat bij de apotheek moest werken, 9 vd 10 x rukken ze uit voor onzin dingen omdat mensen gewoon laks zijn. Die gaan we toch niet belonen he!!!!
De spoeddienst is er bij ons altijd op de praktijk! Apart telefoonnummer en anders via de keuze toets binnen 5 sec te bereiken, wordt meteen opgenomen geen probleem, ben je al zeker vd spoed bel je meteen 112. Wat is daar zo moeilijk aan?!
Met een nieuw systeem is er iemand bezig een zogenaamd gat op te vullen voor lieden die al helemaal niet over de kosten nadenken. Alle spoed 50 euro laten betalen bij bellen, was t spoed dan retour, zinloos telefoontje dan betalen! Dat zou wat zijn. Er moet een hoge drempel komen.
Maar om een extra dienst buiten 112 op te starten kost tonnen/miljoenen en t helpt niks...

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Alarmnummer voor huisartsen

Ongelezen bericht door Walter van V »

ach komt er toch niet door, mensen willen het wel, maar het mag niets kosten (15,- , meer heeft men er niet voor over...)

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Alarmnummer voor huisartsen

Ongelezen bericht door eeliane »

nou dat zelfs nog niet eens, ik betaal premie zeggen ze en dan ga ik er ook voor, niet te weten dat ze met 10x naar de dokter gaan + nog wat medicatie de premie al op hebben. De rest betaalt een ander, zo simpel is het.
Feit blijft dat de 112 ambulance service moet worden uitgebreid, die bestaat al en kan zonder veel burocratische onzin en 10.000 extra managers worden uitgebreid. Als het een particuler initiatief blijft akkoord, altijd zelf betalen voor de service, nou dan wil ik nog wel eens zin of voor elke hoofdpijn, wrat onmiddellijk de dokter wordt gebeld.
112 rukt uit voor spoedgevallen de rest kan gewoon wachten tot de dokter weer open gaat, toch wat lastige klacht dan naar de dokters post maar ook daar wordt tegenwoordig een schifting gemaakt alhoewel de artsen wel moeten helpen, in regio den haag is het in de avondweekend dienst voor 99% flauwe klachten en mensen die geen tijd hebben overdag te gaan, kassa...!!! tja voor wie eigenlijk.

coño
Berichten: 140
Lid geworden op: 08 feb 2008 21:26

Re: Alarmnummer voor huisartsen

Ongelezen bericht door coño »

eeliane,

1.mensen die overdag geen tijd hebben om naar de dokter te gaan bestaan echt hoor.

2.service is soms buitengewoon slecht van de huisarts/assistente

3.99% flauwe klachten? Waar haal je dat vandaan?


Misschien moet de dokter eens wat meer service verlenend gaan worden!

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Alarmnummer voor huisartsen

Ongelezen bericht door Walter van V »

mensen die overdag geen tijd hebben om naar de dokter te gaan bestaan echt hoor.
dan ben je ook niet ziek dus...

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Alarmnummer voor huisartsen

Ongelezen bericht door eeliane »

Hoezo je gaat toch ook naar de tandarts! Daar moet je ook een afspraak voor maken! Dus als je niet lekker bent ga je naar de dokter want dan ben je ziek thuis toch, zo niet dan zit je dus op je werk en zal het wel mee vallen.
Wil je het ergens over hebben kan je ook een telefonische afspraak maken of je kan een afspraak maekn in de komende weken, iedereen mag van de werkgever naar de dokter. een punt.
Weet niet wat de assistente met de zaak te maken heeft, niets dus.
Laten we wel wezen alle huisartsen die werkzaam zijn in hun praktijk lopen ook de avonddiensten op toerbeurt. Vreselijk frustrerend dat er mensen zijn die met ik heb keelpijn sinds gisteravond, wel zijn gaan werken, 's avonds , dus na 17.00 uur nar de avondarts gaan, pingping, kosten minimaal 48 euro. Betalen wij hoor met je zorgpremie, overdag 9 euro en s'avonds tja die arts die zit daarvoor.
Ik kan die patienten wel de boom insturen werkelijk waar, overdag niet bellen of komen maar 's avonds de kosten voor de jandoeel opvoeren, bah wat een mentaliteit. Iedereen heeft vrije dagen en je kan altijd wel een uurtje regelen op je werk, tandarts kan ook. Als je ziek ben werk je niet kan je naar de dokter.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Alarmnummer voor huisartsen

Ongelezen bericht door kanovaarder »

En nog even een zin aanhalen.......

[quote] .mensen die overdag geen tijd hebben om naar de dokter te gaan bestaan echt hoor. [einde quote].

Tsja, die bestaan natuurlijk maar met veel van zulke "patienten"die eigenlijk toch overdag naar een gewoon spreekuur zouden moeten komen maakt wel dat ook weleens zo'n arts uiteindelijk per telefoon een foute beslissing neemt en dan staat Nederland op zijn achterste benen!

Waartoe dit egoïsme?
Geen enkel inzicht willen hebben hoe zo'n arts zich voelt na het zoveelste volkomen onnodig bezoek 's avonds/'s nachts omdat meneer/mevrouw zo hoest??

U,mevrouw(?) maakt dat een huisarts dan weleens een verkeerd advies geeft dat fout afliep.

Is dat dan die arts te verwijten?

Nou, mijn buurman is toevallig ook mijn huisarts en weet daarom dat hij door die vele onzinnige telefoontjes zelf in een stress raakte en een tijd niet meer kon werken!
"omdat de klant eist dat de dokter maar 's avonds moest komen omdat hij/zij voor doktersbezoek overdag geen tijd had!"

Troost u, het gaat nu weer beter met mijn buurman omdat hij zich nu beter beschermd tegen "patienten"zoals u.

U moet u schamen met zo'n reactie!!

Grootvader

coño
Berichten: 140
Lid geworden op: 08 feb 2008 21:26

Re: Alarmnummer voor huisartsen

Ongelezen bericht door coño »

Dan had die buurman van jou maar een vak moeten leren.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Alarmnummer voor huisartsen

Ongelezen bericht door Walter van V »

klinkt alsof u aardig gefrusteerd bent.. misschien toch even tijd om naar die huisarts te gaan, binnen gewone praktijden uiteraard...

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Alarmnummer voor huisartsen

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Iemands karakteruitingen.

Tsja Walter,
hij geeft zelf al goed aan hoe hij (of toch een zij?) in elkaar steekt.
Een bezoek aan een psych lijkt mij voor hem verstandiger.

Grootvader

coño
Berichten: 140
Lid geworden op: 08 feb 2008 21:26

Re: Alarmnummer voor huisartsen

Ongelezen bericht door coño »

Als je er niet tegen kan dan moet je geen dokter worden. Gelukkig is mijn huisarts een geschikte peer en maakt echt tijd voor mij vrij.
Hij spreekt maar 3 tot 4 patienten per uur en er zijn nooit klachten van slechte bereikbaarheid. En Joke de assistente mag er ook wel wezen... 8)

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Alarmnummer voor huisartsen

Ongelezen bericht door kanovaarder »

"Mijn huisarts is een beste peer"

Want die doet kennelijk voor die nono 's avonds graag de deur open en behandeld ook nog eens op zo'n avond 4 andere patienten.

'tsja, als je een nachtmens bent nietwaar.

Maar mijn buurman werkt nu alleen overdag, heeft gezamelijk met anderen een gecombineerde huisartsenpraktijk maar was vroeger toch veel te vaak ook 's avonds en 's nachts op stap omdat hij te voorzichtig,te begaan met zijn patienten en te menslievend was!!
En dat brak hem op.

Overigens was die eerste opmerkingen over het overdag niet willen maar 's avonds verwachten dat jouw huisarts dan wel klaar moet staan een behoorlijk a-sociale opmerking.

Een beetje mens houdt rekening met een ander!
Juist ook met zijn huisarts!

Grootvader

Gesloten