LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voor- en tegenstanders reguliere gezondheidszorg

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Voor- en tegenstanders reguliere gezondheidszorg

Ongelezen bericht door Big-V »

Beste forumgebruikers,

Ik schrijf dit topic, omdat ik me aan toenemende mate stoor aan de steeds agressiever aanzwellende propagandamachine van de voorstanders van alternatieve geneeswijzen; of beter gezegd: de tégenstanders van de hedendaagse geneeskunde.

In principe is er, in mijn ogen, niets mis met alternatieve of homeopathische wijzen van behandelen, náást het aanbod van de reguliere gezondheidszorg.
Wat mij echter meer en meer stoort, is dat een bepaalde groep mensen op een alsmaar agressiever wordende wijze de reguliere gezondheidszorg afkeurt en zelfs mensen verbaal of soms zelfs fysiek aanvalt wanneer zij wèl voor de gebruikelijke geneeskunde kiest.
Het meest schrijnende voorbeeld dat het bovenstaande illustreert, betreft een aantal gekken die bij een basisschool, waar meiden werden gevaccineerd tegen HPV, bij de ingang stond te roepen dat de ouders die hun kind wèl lieten inenten hun kind zouden vermoorden, gek waren, en meer van dat soort uitspraken.

Nog afgezien van het feit dat dit een bijzonder schokkende ervaring voor deze kinderen zal zijn, vind ik niet dat deze "alternatievelingen" het recht hebben te oordelen over de geneeskundige behandeling van andermans kinderen. Zéker niet gezien het feit dat ze, gezien hun uitlatingen, geen idéé hadden waar ze over praatten.

Ik vind het dan ook bijzonder schadelijk dat deze schreeuwerige mentaliteit van tegenstanders van de reguliere gezondheidszorg en psychiatrie meer en meer gehoor krijgt op het internet.
Uiteraard zullen deze mensen aanvoeren dat ze, gezien de toenemende aandacht voor hun propaganda, het gelijk aan hun zijde hebben. Dit is echter een volledig onjuiste redenering.
De manier waarop deze groep mensen hun standpunt verkondigt - op microniveau, via internet en op een bijzonder agressieve, rechtlijnige en welhaast sektarische manier - maakt het vrijwel onmogelijk voor gevestigde instanties om zich hiertegen te verweren.
Omdat de reguliere gezondheidszorg zich niet kan en móét verlagen tot dit niveau, zal er ongetwijfeld een groep mensen zijn dat de agressieve en over het algemeen niet onderbouwde verhalen van de tegenstanders van de moderne geneeskunst voor waarheid aanneemt.

Ik vind dit een bijzonder kwalijke ontwikkeling.
Om nog maar eens het voorbeeld van de HPV-vaccinatie aan te halen; ik vind het schokkend dat ongeveer de helft van de meiden die in aanmerking zouden komen voor een inenting, uit angst voor wat indianenverhalen, niet is komen opdagen.
Uiteraard is dit niet de enige kwestie waarin dit fenomeen zich voordoet. Er is een hele lijst van recente voorvallen te noemen waarbij de propagandamachine van de alternatieven weer volop draaide.

Mijn doel is niet om hier de zoveelste discussie te starten over het nut of de nutteloosheid van de HPV-infectie, de psychiatrie of de reguliere danwel alternatieve geneeskunst.
Waar ik het wel over wil hebben, is of er mensen zijn die mijn zorg in deze kwestie delen.
Of, om het even scherp te stellen: zijn er meer mensen die het kwalijk vinden dat een groep schreeuwerige kwakzalvers door hun manier van communiceren meer en meer gehoor vindt?

Ik vind het, met het oogpunt op de volksgezondheid in elk geval een zorgwekkende ontwikkeling.
Alternatieve zorg oké, maar probeer mensen niets door de strot te duwen met klinkklare leugens!

kiz
Berichten: 2306
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Voor- en tegenstanders reguliere gezondheidszorg

Ongelezen bericht door kiz »

Beste Big-V,

Overtuigd van je goede bedoelingen en de wil tot een serieuze discussie. In de door jou aangehaalde HPV-discussie heb ik mij ook gemengd. Ik ben geenszins een tegenstander van de reguliere geneeskunde, maar ik wens mij ook kritisch op te stellen t.a.v. door de pharmaceutische industrie gepromote medicijnen/vaccinaties.
Want laten we wel zijn, de pharmaceutische industrie heeft er een flink belang bij hun eigen product zo gunstig mogelijk te presenteren, hiertoe beschikt de industrie over voldoende macht en middelen om niet alleen de dames en heren (reguliere!) artsen te overtuigen, maar kennelijk beschikt zij ook over een zeer succesvolle lobby om de dames en heren politici gunstig te stemmen.
Zonder aanhanger van de alternatieve geneeskunst te zijn, vind ik een kritische houding t.a.v. de pharmaceutische industrie dus niet op voorhand verkeerd.

groet,
kiz

Meno
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 nov 2007 14:35

Re: Voor- en tegenstanders reguliere gezondheidszorg

Ongelezen bericht door Meno »

@Big-V
Deze discussie gemist?
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=68464
Volgens mij niet. Je deed er volop aan mee.

Gesloten