LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] apothekerskosten

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
mhs
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 apr 2009 11:57

apothekerskosten

Ongelezen bericht door mhs »

Gisteren kreeg ik van mijn huisarts 15 tabletten Temazepam voorgeschreven die mij 8 euro kostten. Nu had ik nog een oude verpakking van 30 stuks liggen waarvoor ik 10,59 heb betaald.
Omdat ik het verschil min prijs wel erg groot vond vroeg ik de apotheker vanmorgen om uitleg. Ze zei: de prijs klopt, het is de basisprijs plus een bedrag voor de handeling. Dus voor het doen van het ene stripje in een andere doos wordt 3,29 in rekening gebracht. En ik maar denken dat dit gewoon hun werk is. Schandalig!!!!! :twisted:

hapo
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mar 2006 12:17

Re: apothekerskosten

Ongelezen bericht door hapo »

Het is inderdaad hun werk, maar dat werk zal toch betaald moeten worden. Per geneesmiddel wordt er een basistarief gerekend. Hier zitten de kosten in voor personeel, bedrijfsvoering en een hele reeks aan handelingen. Uiteraard is dit gebaseerd op een gemiddelde. Niet voor elk recept zal veel werk verricht worden en dan lijkt dit tarief best veel. Maar voor een groot gedeelte van de recepten wordt meer werk gedaan, dan dat u wellicht ziet. Zo wordt bij elk recept nagekeken of alles klopt (dosering, hoeveelheid, geneesmiddel), of het samen met uw andere medicijnen of aandoeningen gebruikt kan worden, of uw verzekering dit middel vergoed of niet, enz. Zeker als u voor de eerste keer een geneesmiddel krijgt, zijn dit zeer belangrijke zaken. Vaak gebeurt dit achter de schermen en merkt u hier dus niets van. Alleen al voor de herhaalrecepten wordt in veel gevallen contact gezocht met de huisarts, omdat er opeens andere geneesmiddelen of andere sterktes vermeld worden op het recept, zonder dat dit (achteraf) de bedoeling was.

mhs
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 apr 2009 11:57

Re: apothekerskosten

Ongelezen bericht door mhs »

Ik heb er uiteraard begrip voor, dat iedere handeling anders is en dat dit bij het ene recept meer tijd vergt dan bij het andere. Maar dat doet aan het feit niet af, dat de apothekersassistent een gewoon salaris krijgt net als iedereen en dat alle handelingen overeenkomstig zijn/haar werk verdiscondeert zijn in het salaris. Er is dus naar mijn mening geen enkele legitieme reden om dergelijke bedragen aan de klant te berekenen. Wanneer ik naar een willekeurige supermarkt ga ben ik ook niet geïnteresseerd naar het proces voorafgaande aan het eindproduct in de winkel. Ik betaal daar een prijs en krijg niet te horen of de bestelling te laat was en dat er daarom wellicht een toeslag is berekend.
Nogmaals het is een pakket in mijn ogen.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: apothekerskosten

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Het gaat om de zogenaamde receptregelvergoeding.

Die is sinds kort ca. €7,70 per receptregel. Dus een pilletje dat 10 eurocent per pil kost, zal voor 20 pillen €2,0 + €7,70 = €9,70 kosten, terwijl de dubbel hoeveelheid pillen €4,0 + €7,70 = €11,70 kosten.

De receptregelvergoeding is onlangs ingewikkelder geworden:
Voor de eerste aflevering van een medicijn in een jaar is het €7,70, terwijl het voor een vervolglevering €6,40 is. In het weekend en 's avonds komt daar nog €12,80 bij. Daarnaast zijn er nog meer ingewikkelde verbijzonderingen.

Wat ik heel onredelijk vind, si dat een medicijn dat bijvoorbeeld voor 4 weken wordt voorgeschreven, eerst maar voor 14 dagen meegegeven mag worden. Daardoor betaal je 2x de receptregelvergoeding. Deze tikt vooral relatief aan bij een goedkope geneesmiddelen prijs. Hier vaart de apotheek wel bij, maar het zijn regels van de overheid. Dus er is weinig aan te veranderen.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: apothekerskosten

Ongelezen bericht door eeliane »

Dat van die 14 dgn is een hele goede regeling, na 14 dgn een nieuw medicijn wordt altijd door de behandelend arts gekeken of de patient er wel tegen kan, zodra dat dit gecontroleerd is kan er een recept worden uitgeschreven voor veel langer.
Ook zijn sommige medicijnen markt afhankelijk waardoor er prijsschommelingen zijn die je merkt aan de prijs op de verpakking, soms is het duurder de volgende keer weer goedkoper...

liefhebber
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 mar 2006 14:36

Re: apothekerskosten

Ongelezen bericht door liefhebber »

de receptregel : hier moet de apotheek alles van betalen, personeel , huisvesting, etc etc etc ......
Het is in de plaats van de winst gekomen die de apotheker vroeger kreeg op de medicijnen.

(dit is zuiver een feit, dit geeft niet aan of ik het er mee eens ben of niet ......)

Ulpianus
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 aug 2009 21:52

Re: apothekerskosten

Ongelezen bericht door Ulpianus »

mhs schreef:Ik heb er uiteraard begrip voor, dat iedere handeling anders is en dat dit bij het ene recept meer tijd vergt dan bij het andere. Maar dat doet aan het feit niet af, dat de apothekersassistent een gewoon salaris krijgt net als iedereen en dat alle handelingen overeenkomstig zijn/haar werk verdiscondeert zijn in het salaris.
En dat salaris wordt betaald door de apotheker, die alle kosten, de winst en zijn eigen salaris uit de verkoop van geneesmiddelen moet halen. Die handelingsopslag steekt de apothekersassistente niet zelf in haar zak.
mhs schreef: Er is dus naar mijn mening geen enkele legitieme reden om dergelijke bedragen aan de klant te berekenen. Wanneer ik naar een willekeurige supermarkt ga ben ik ook niet geïnteresseerd naar het proces voorafgaande aan het eindproduct in de winkel. Ik betaal daar een prijs en krijg niet te horen of de bestelling te laat was en dat er daarom wellicht een toeslag is berekend.
Nogmaals het is een pakket in mijn ogen.
Bij de supermarkt -die nooit 's nachts open hoeft te zijn, die nooit zijn eigen producten hoeft te maken en waar de gevolgen van een vergissing nogal wat kleiner zijn dan bij de apotheek- zitten de kosten voor het hanteren, opslaan en alle andere kosten die bij een dergelijk bedrijf horen ook bij de prijs.

fokkejager
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 okt 2009 21:15

Re: apothekerskosten

Ongelezen bericht door fokkejager »

Ben zelf ook op onderzoek uitgegaan hoe een en ander is geregeld op de site NZA.nl heb ik de benodigde informatie verkregen in mijn geval kon ik dan ook dit berekenen

dienstapotheek
2 tabletten diazepam 0.04
afleveringkosten 5.83
eerste recept 5.83
weeken toeslag 11.66
---------
23.36
eigen apotheek
10 tabletten 0.20
afleveringkosten 5.83
--------
6.03

De feiten zijn zo maar blijf van mening dat deze in geen
verhouding liggen

ajengelsma
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 dec 2012 11:34

Re: apothekerskosten

Ongelezen bericht door ajengelsma »

Ook mij overkwam het dat ik op 4 december 15 Temazepam (10 mg) moest afrekenen voor € 12,83 en op 18 december voor 30 gelijke capsules € 7,39 moest betalen. Temazepam wordt niet door de basisverzekering gedekt.

Naar een uitleg hierover gevraagd aan deelde de apotheker mij mede dat dit aan een leek niet valt uit te leggen, hij kreeg hier wel meer vragen over en had de hoop opgegeven dat de uitleg bevredigend zou zijn.

Het Kruidvat slaagt er in om 50 paracetamols voor € 0,99 in het rek te leggen. Onze gezondheidszorg is zo dichtgeregeld dat de financiële afwenteling richting de gebruiker niet meer is uit te leggen.

Hier valt dus nog heel wat te doen voor RADAR.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: apothekerskosten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

ajengelsma schreef:Ook mij overkwam het dat ik op 4 december 15 Temazepam (10 mg) moest afrekenen voor € 12,83 en op 18 december voor 30 gelijke capsules € 7,39 moest betalen. Temazepam wordt niet door de basisverzekering gedekt.

Naar een uitleg hierover gevraagd aan deelde de apotheker mij mede dat dit aan een leek niet valt uit te leggen, hij kreeg hier wel meer vragen over en had de hoop opgegeven dat de uitleg bevredigend zou zijn.

Het Kruidvat slaagt er in om 50 paracetamols voor € 0,99 in het rek te leggen. Onze gezondheidszorg is zo dichtgeregeld dat de financiële afwenteling richting de gebruiker niet meer is uit te leggen.

Hier valt dus nog heel wat te doen voor RADAR.
Niet juist. Radar heeft hier een hele uitzending aan besteed. Ik vraag me af wat er dan nog uitgelegd moet worden http://www.trosradar.nl/standalone-play ... ijnkosten/

Apotheker is kop van jut. Immers: Kruidvat kan toch ook een hele slof paracetamol voor €0,99 in het schap leggen?

jvdlin
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mar 2014 12:36

Re: apothekerskosten

Ongelezen bericht door jvdlin »

Hallo Radar,
Veel bedrijven en instanties maken op deze manier bezuinigingen en besparingen van klanten op gebruik van de verkochte producten of diensten ongedaan.

Als er minder autobrandstof wordt verkocht door zuiniger autogebruik gaat de accijns omhoog. De overheid wil geen inkomsten derven.

Als de huizenprijzen dalen gaat de onroerende zaak belasting per 1000 euro waarde omhoog. De gemeenten willen de zelfde inkomsten houden.

Zo ook met de apothekers. Als we verstandiger omgaan met medicijnen, en er minder van nodig hebben, dan gaan de kosten op de een of andere manier omhoog. Er wordt iets bedacht dat plausibel overkomt. Bijvoorbeeld de term vastrecht, of zoals in het geval van de apothekers de kosten van voorlichting.

De apotheker verricht hier een overbodige functie. De huisarts vertelt alles over de medicijnen die hij voorschrijft aan z'n patiënt. Er is ook nog een wettelijke bijsluiter aanwezig bij de medicijnen.
Het is bovendien een ongevraagde dienst van de apotheker. Het is niet mogelijk deze dienst te weigeren of niet af te nemen of er niet voor te betalen.
Ik vind dit een vorm van economische agressie.
Beste groeten
Joop van der Linden
Barendrecht

Gesloten