Radar

toggle menu

De Euro maakt ons kapot!

Andere onderwerpen over werk en inkomen.

RE: De Euro maakt ons kapot!

door kweenie » 19 mei 2017 05:28

De laatste​ 25 jaar is het modaal inkomen bijna verdubbeld. Zegt dat iets over de gulden of over de euro? Het geeft vooral aan dat het ook logisch zou zijn als de prijzen nu min of meer verdubbeld zijn en dat je -als het goed is- nu dus gemiddeld even veel in euro's betaalt als in 1990 in guldens. Volgens mij is dat bij veel dingen ook wel zo. Volgens mij betaalde je toen ongeveer een knaak voor een biertje en is dat nu ongeveer tweeënhalf euro. En de Cornetto van twee gulden kost nu twee euro. (De gemiddelde inflatie is zelfs nog lager, gemiddeld ben je ongeveer tweederde meer kwijt)

En de twintig jaar daarvoor is het modaal inkomen ongeveer verdrievoudigd. Terwijl de prijzen gemiddeld ongeveer tweeënhalf keer zo hoog zijn geworden. Zegt dat iets over de gulden in vergelijking met de euro?

Het geeft vooral aan dat de prijzen in de euro tijd gemiddeld minder zijn gestegen dan in de gulden tijd daarvoor. En het geeft ook aan dat het modaal inkomen in de euro tijd relatief meer gestegen is in vergelijking met de prijzen dan in de gulden tijd daarvoor.
kweenie

door witte angora » 19 mei 2017 07:36

Schiet je nou losse flodders met de euro of schiet je nou losse flodders op de euro?

Het slaat in ieder geval nergens op. Geen idee ook wat je zou willen bereiken.
witte angora

door sjohie » 19 mei 2017 07:49

Weet je waar je aan kapot gaat? Omkijken naar achteren, terwijl voor je genoeg uitdagingen liggen, die je daardoor (te) laat ziet. :wink: Alle cijfers zeggen dat het met jouw onderbuikgevoel wel wat mee valt, de inflatie icm loonstijging zorgt ervoor dat een modaal salaris grosso modo hetzelfde kan als toen in de gulden tijd. Individueel zal dat misschien niet altijd zo zijn, en ik zal niet zeggen dat zulke mensen niet mogen klagen, maar om nou 15 jaar geopolitieke en financiële evolutie even in een zinnetje te vangen is veul te kort door de bocht. Zo simpel is het niet.
sjohie

door Bob Schurkjens » 19 mei 2017 10:11

Laatst heb ik vrijdag een dagje vrij genomen en heb met mijn vrouw samen boodschappen gedaan. Elke week koopt ze 2 komkommers (nee, gewoon om te eten)

Een dag vrij nemen om komkommers te kopen die je dan ook nog gewoon opeet met je vrouw?
Bob Schurkjens

door scontra » 19 mei 2017 14:35

John van Drongelen schreef:Sinds de invoering van de Euro is vrijwel alles duurder geworden.
Kortom: de Euro maakt ons kapot!

In het tijdperk dat er nog met "Florijnen" kon worden betaald hadden de Nederlanders van toen ook al last van die vervelende prijsverhogingen.
In het tijdperk van de "gulden" heeft gelukkig helemaal niemand last gehad van prijsverhogingen op welk vlak dan ook, dat was me nog eens een tijd, ik kijk er met lede ogen op terug.
En toen kwam Gerrit Zalm met het idee om Nederland te verkopen aan de Euro en begon de ellende van prijsverhogingen opnieuw en daar zou iets aan gedaan moeten worden.
Naar ik meen te begrijpen wordt er binnenkort een "stichting" in het leven geroepen die dit probleem met wortel en tak gaat uitroeien en voor alle benadeelden een schadevergoeding bij de Nederlandse Staat gaat eisen. De inschrijving schijnt zo'n € 45,00 te bedragen en de maandelijkse bijdrage wordt slechts € 12,50.
Houdt voor verdere info hierover uw Facebookaccount in de gaten.

Ja je moet toch wat, ook als er minder interessante onderwerpen te berde worden gebracht ;-)
scontra

door stofzuigertje » 19 mei 2017 15:20

Beste John.

Mijn Toshiba laptop uit 1993, geleverd met win3.11 en nu Puppy Linux koste ooit f4995,- in aanbieding!
Dat is omgerekend dus €2270,- en voor dat bedrag kunnen vele winkels niet eens een Apple leveren omdat die goedkoper zijn!

Ook de wasmachine van f799,- kost nu minder dan €279,- en dan geen 800 maar 1200 toeren.....
Ja, er zijn diverse dingen goedkoper geworden.

En wat koste eind vorige eeuw eerste mobiele telefoon, zowel toestel als belminuten?

Ook de eerste Philips SL18 spaarlamp.... ik zal de vergelijking met huidige Led lampen van Action besparen.....!

Verder heb ik een gehoor apparaat en die zijn.... het is nu geHOORlog Specsavers of Hans Anders, gratis omdat ze geHOORlogje spelen!
Ik heb voor jou de factuur uit 1998 nog!

En toen moest ik inbellen om dit soort verhalen online te zetten....
Nu even op straat voor cafe met gratis Wifi... dus ook dat is goedkoper!

John, als je zoekt is vele dingen goedkoper geworden.
De Limburger die vroeger naast onze Gulden ook Franken en Marken had en wissel kosten?
Ja de Benzine, Shag en drank....
Het is maar net waar je woont hoeveel voordeel je van de Euro hebt.

Dus PLeurO op met jou mening!

maar van de 12 provincies grenzen er 7 aan......
stofzuigertje

door 16again » 19 mei 2017 15:33

Als we toen en nu willen vergelijken:
Het percentage van inkomen dat aan woonlasten (en ook andere vaste lasten) besteed wordt is alleen maar groter geworden, vrij besteedbaar inkomen is dus afgenomen. Leuker kan ik het niet maken.
16again

door jonis » 19 mei 2017 16:01

16again schreef:Als we toen en nu willen vergelijken:
Het percentage van inkomen dat aan woonlasten (en ook andere vaste lasten) besteed wordt is alleen maar groter geworden, vrij besteedbaar inkomen is dus afgenomen. Leuker kan ik het niet maken.

Is dat jouw persoonlijke verhaal?

Ik kocht in '99 en van mijn hypotheeklast is nu nog maar 1/3 van overgebleven....leuker kan ik het ook niet maken. :wink:
jonis

door GJvdZ » 19 mei 2017 16:35

gosewijn schreef:Bij de invoering van de euro is het guldenteken vervangen door euro teken . Na 2 jaar hebben ze dit heel vlug aangepast ,winkels.

Dat is een idioot groot Broodje Aap en ook ongelofelijk makkelijk te weerleggen. Stel dat je 2000 gulden verdiende voor de euro waarvan je laten we zeggen 100 gulden per maand van over hield. Toen de euro werd ingevoerd werd dat dus 910 euro per maand. Als inderdaad bij de prijzen het guldenteken werd vervangen door een euroteken, dan zou je na de invoering van de euro direct de eerste maand bijna 1000 euro tekort gehad moeten hebben. Dat was niet het geval, oftewel wat je beweert is grote onzin.
GJvdZ

door 16again » 19 mei 2017 16:56

jonis schreef:
16again schreef:Als we toen en nu willen vergelijken:

Is dat jouw persoonlijke verhaal?

Dat is aantoonbaar het verhaal van de gemiddelde Nederlander. En vereist verder kijken dan het eigen huishoudboekje.
16again

door Nijogeth » 19 mei 2017 20:20

Ik kan met zekerheid zeggen dat leven op een minimumloon zeker mogelijk is. Ik zit er zelf namelijk maar net boven (dat verandert gelukkig binnenkort bij mijn nieuwe werkgever) en ik houd elke maand een paar honderd euro over. En dat is na vaste lasten, kosten voor het eten, benzine en een keer per week op stap gaan. Het is maar net waar je prioriteiten liggen.

Ik heb zelf moeite gehad om vrije sector huur te huren, omdat men daar vrijwel overal de eis stelde om minimaal 3x de huur te verdienen (en dat haalde ik dus niet). Een hypotheek was ook niet haalbaar, ook niet als ik aangaf bereid te zijn om 900 per maand te betalen, want men zit met bepaalde zekerheden die men in wilde bouwen en als ik maar een paar honderd euro over hield om van te leven, dan zou dit niet lukken volgens hen.

Uiteindelijk een vriendin zo ver gekregen om mij te helpen bij een woning in de vrije sector te huren, door aan te geven dat we samen gingen huren en samen kwamen we wel op genoeg inkomen en een week later is ze weer uitgeschreven.

Aan de ene kant snap ik die regeltjes en zekerheden allemaal wel, aangezien veel mensen geen prioriteiten kunnen stellen en logisch kunnen nadenken. Maar ik heb op een studieschuld van 1000€, die waarschijnlijk na dit jaar (heb ondertussen mijn HBO afgerond, binnen de 10 jaar, maar via een omweg) wegvalt, helemaal nooit schulden gehad. Een beetje achtergrond info zou zoveel problemen wegnemen.

Overigens was ik pas 12 toen de euro kwam en weet ik niet hoe het er voor was, maar leven van een minimumloon moet makkelijk kunnen.
Nijogeth

door kweenie » 19 mei 2017 20:57

16again schreef:Het percentage van inkomen dat aan woonlasten (en ook andere vaste lasten) besteed wordt is alleen maar groter geworden, vrij besteedbaar inkomen is dus afgenomen. Leuker kan ik het niet maken.

ja en nee. Het percentage van het inkomen dat aan woonlasten wordt besteed is inderdaad toegenomen, maar dat betekent nog niet dat het vrij besteedbaar inkomen is afgenomen. Aangezien de inkomens gemiddeld meer zijn gestegen dan het prijspeil.

(Je kunt je trouwens ook afvragen wat de oorzaak is en wat het gevolg. Als mensen meer te besteden hebben, zullen ze ook relatief duurdere keuzes kunnen maken.)
kweenie

door 16again » 19 mei 2017 22:56

kweenie schreef:de inkomens gemiddeld meer zijn gestegen dan het prijspeil.

Dan heb je een kort geheugen:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/14/cao-lonen-stijgen-minder-dan-consumentenprijzen
Alleen de laatste 2 jaar stegen de CAO lonen harder dan de inflatie, daarvoor was het omgekeerd.

Pensioenen zijn ook inkomens. Daar heeft men het al Jaren over korten ipv stijgen
16again

door gemist » 19 mei 2017 23:23

Mijn eerste computer, een Apple Macintosh 30SE, kocht ik in 1988 voor fl 9999,-. Laatst moest een kind van me een retegoede laptop erbij hebben. Kostte €1600. Ding kan meer dan de 30SE. Dus..de euro is een zegen! :shock:
gemist

door witte angora » 19 mei 2017 23:52

gemist schreef:Mijn eerste computer, een Apple Macintosh 30SE, kocht ik in 1988 voor fl 9999,-. Laatst moest een kind van me een retegoede laptop erbij hebben. Kostte €1600. Ding kan meer dan de 30SE. Dus..de euro is een zegen! :shock:

Dus: de Euro maakt de fabrikanten en de handelaren kapot, want die hebben minder winst? :wink:

Overigens was er in 1982 ongeveer ook al een computer te koop voor, ik meen, zo'n 1295 gulden of daaromtrent. Was best wel een beroemde, De Commodore 64.
witte angora

door John van Drongelen » 20 mei 2017 00:16

Bepaalde producten zijn inderdaad goedkoper geworden omdat de markt verzadigd is,zoals tv's.
Maar als ik kijk naar de 1e levensbehoeften,zoals de zorgverzekering,de huur,enz. ,dan stijgen deze.

De Euro is ons destijds opgedrongen,maar iedereen met gezond verstand, begrijpt toch,dat door de Euro ,werknemers uit armere EU landen de werknemers uit Nederland gaan verdringen omdat zij met een lager salaris genoegen nemen.
Je krijgt dus landen binnen de EU,waar de Euro meer waard is dan in andere EU landen.
Dit kan toch nooit goed gaan?
John van Drongelen

door Mucha » 20 mei 2017 00:19

John van Drongelen schreef:Bepaalde producten zijn inderdaad goedkoper geworden omdat de markt verzadigd is,zoals tv's.
Maar als ik kijk naar de 1e levensbehoeften,zoals de zorgverzekering,de huur,enz. ,dan stijgen deze.

De Euro is ons destijds opgedrongen,maar iedereen met gezond verstand, begrijpt toch,dat door de Euro ,werknemers uit armere EU landen de werknemers uit Nederland gaan verdringen omdat zij met een lager salaris genoegen nemen.
Je krijgt dus landen binnen de EU,waar de Euro meer waard is dan in andere EU landen.

Jammer dat wij blijkbaar dat gezonde verstand niet hebben. maar jij wel. :(
Mucha

door Snoodaard » 20 mei 2017 00:24

John van Drongelen schreef:Bepaalde producten zijn inderdaad goedkoper geworden omdat de markt verzadigd is,zoals tv's.

Hoe bevalt het uitzicht boven op de Bell Curve?..
Snoodaard

door witte angora » 20 mei 2017 00:29

Vooralsnog is de werkloosheid in dit land flink aan het dalen. Ondanks de instroom van vele tienduizenden nieuwe Nederlanders.

En als je het over verdringen hebt: een jaar of twee geleden hebben ze ergens in Zuid-Holland een project op gestart om bijstandstrekkers in de kassen aan het werk te helpen. Dat is faliekant mislukt. Niet omdat er geen werk was; integendeel, de Polen regeren de kassen nog steeds. Maar de bijstandstrekkers hadden er gewoon geen zin in.

En dat staat toch echt helemaal los van de euro.
witte angora

door John van Drongelen » 20 mei 2017 00:44

Daarom moet er een basisinkomen komen voor Nederlanders!
Het is niet rendabel voor een bijstandsgerechtigde om tijdelijk ergens te werken: je verliest dan alle toeslagen.
Met een basisinkomen kun je makkelijker diverse banen accepteren omdat je dan verzekerd bent van je basisbehoeften.
Op den duur kan het basisinkomen alle toeslagen vervangen en ook de AOW.
John van Drongelen

VorigeVolgende
Sorteer op

Keer terug naar Overig werk & inkomen