LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Andere instapdag nachtdienst mag dat?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
babybird
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 feb 2008 15:06

Andere instapdag nachtdienst mag dat?

Ongelezen bericht door babybird »

Ik werk al zo'n 12 jaar week op week af in de Nachtdienst(maandagavond t/m/ maandagochtend). Ik ben Z-verpleegkundige en werk met mensen met een verstandelijke handicap.
Nu wil onze teamleidster dat ik op een andere dag in ga stappen maar dat komt i.v.m. werk van mijn vrouw niet zo goed uit.
Dat ik week op week af werkt (7 nachten aan 1 stuk)kan ze niet veranderen maar zij kan als ze het 2 maanden van te voren aangeeft wel de instapdag veranderen.
Is dat inderdaad zo? Kan zij dat bepalen?

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Andere instapdag nachtdienst mag dat?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Nou meen ik mij te heugen dat als je zoals in jouw geval 12 jaar, vaste werkdagen / tijden oid hebt, je daar een - gewoonterecht - aan kan ontleden.

Zou eens in het arbeidsvoorwaarden boek kijken. En ook vragen waarom de instapdag veranderd moet worden in jouw geval.

En ben je de enige of zijn er meer waar de instapdagen van veranderd gaan worden? Zoja, dan zou ik ook eens de OR raadplegen.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Andere instapdag nachtdienst mag dat?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Je dient aan een redelijk verzoek van je werkgever te voldoen.

Mits goed bergumenteert, lijkt me een ander instap-dag wel een redelijk verzoek, en ben je in principe gebonden mee te werken

Gezien het feit dat het huidige rooster al 12 jaar bestaat en het nieuwe rooster bij jou thuis op problemen stuit is het logisch dat er een bepaalde aanzeg-periode aan vooraf gaat.

2 maanden lijkt me een krappe aanzegperiode en ik zou 3-6 maanden meer redelijk vinden.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Andere instapdag nachtdienst mag dat?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Waar ligt de grens van redelijk en onredelijk ? Als TS reeds 12 jaar dit programma heeft en zijn prive erop heeft afgestemd komt het op mij nogal onredelijk over.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Andere instapdag nachtdienst mag dat?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Teunbosseman schreef:Waar ligt de grens van redelijk en onredelijk ? Als TS reeds 12 jaar dit programma heeft en zijn prive erop heeft afgestemd komt het op mij nogal onredelijk over.
Redelijk is niet gebaseerd op de thuis situatie van TS maar op het arbeidscontract met de werkgever en de argumentatie van de noodzaak om de instapdag te veranderen.

(normaal gesproken staat in een arbeidscontract ook niet de concrete werkdagen vermeld, maar staan alleen het aantal uren, soort diensten vermeld, en wordt er volstaan met de mededeling dat het rooster in overleg wordt samengesteld)

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Andere instapdag nachtdienst mag dat?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Leo The Emperor schreef:Redelijk is niet gebaseerd op de thuis situatie van TS maar op het arbeidscontract met de werkgever en de argumentatie van de noodzaak om de instapdag te veranderen.

(normaal gesproken staat in een arbeidscontract ook niet de concrete werkdagen vermeld, maar staan alleen het aantal uren, soort diensten vermeld, en wordt er volstaan met de mededeling dat het rooster in overleg wordt samengesteld)

Dat zie ik toch anders ivm een ervaring uit verleden. Ik werk 40 uur waarbij ind in mijn contract vermeld stond waat je zelf al aangaf - aantal uren verdeeld over 5 dagen -
Ik stem prive zaken hierop af en vervolgens na een jaar of 6 a 7 wil ondernemer een wijziging invoeren.
Dit viel niet te combineren met de prive zaken welke ik specifiek om de werktijden heen had gebouwd......lang verhaal kort te maken.....werd als onredelijk gezien vanuit werkgever en eenzijdig aanpassen verworven rechten.

We zijn elkaar ergens in het midden tegemoet gekomen, maar kon dus wel degelijk opt thuissituatie gebaseerd worden.


Daarbij heb ikzelf nog nooit een arbeidscontract gehad waarbij de concrete werkdagen / tijden NIET was vastgelegd.
Werkrooster was ik wel bekend mee en dat was dus in mijn geval de ene week zus en de andere week zo.


Maar dat was toen, wellicht nu anders.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Andere instapdag nachtdienst mag dat?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

We zijn elkaar ergens in het midden tegemoet gekomen, maar kon dus wel degelijk opt thuissituatie gebaseerd worden.
Dat is natuurlijk prima als je er samen uit kan komen.

Mijn statement is meer formeel bedoeld als het voor de rechter zou komen. Hoop dat het in het geval van TS niet zover zal komen

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Andere instapdag nachtdienst mag dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat ik week op week af werkt (7 nachten aan 1 stuk)kan ze niet veranderen maar zij kan als ze het 2 maanden van te voren aangeeft wel de instapdag veranderen.
Wil ze het alleen voor jou veranderen, of voor de hele afdeling, en wat is de reden daarvoor?

babybird
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 feb 2008 15:06

Re: Andere instapdag nachtdienst mag dat?

Ongelezen bericht door babybird »

Ze wil het veranderen voor meerdere personen om zo de flexibiliteit te verhogen.
Lijkt mij nogal mee te vallen aangezien er niet zoveel mensen nog een vaste instapdag hebben.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Andere instapdag nachtdienst mag dat?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Leo The Emperor schreef:
We zijn elkaar ergens in het midden tegemoet gekomen, maar kon dus wel degelijk opt thuissituatie gebaseerd worden.
Dat is natuurlijk prima als je er samen uit kan komen.

Mijn statement is meer formeel bedoeld als het voor de rechter zou komen. Hoop dat het in het geval van TS niet zover zal komen

Ik had geen meerdere details erbij gezet om verhaal niet te lang te maken maar in mijn geval destijds zijn wij nader tot elkander gekomen na bemiddeling vakbond.
Als dat niet was gebeurd dan was de gang naar de rechter geweest waarbij de vakbond mijn kansen op 99% zette.

Nieuwe medew daarnentegen kregen een ander contract met voorwaarden, tsja zo krijgt een werkgever toch nog gedeetelijk zijn zin.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Andere instapdag nachtdienst mag dat?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

babybird schreef:Ze wil het veranderen voor meerdere personen om zo de flexibiliteit te verhogen.
Lijkt mij nogal mee te vallen aangezien er niet zoveel mensen nog een vaste instapdag hebben.

Vehogen van de flexibiliteit is ondertussen ook een sleutelwoord geworden bij leidinggevende / werkgevers.
Neem toch aan dat een rooster afdoende zou moeten zijn en dat een ieder best wel waar mogelijk wil switchen qua werktijden oid.

BTW, vraag me af of de leinggevende / werkgevers zich ook zo flexibel opstellen.

babybird
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 feb 2008 15:06

Re: Andere instapdag nachtdienst mag dat?

Ongelezen bericht door babybird »

Teunbosseman schreef:
Leo The Emperor schreef:
We zijn elkaar ergens in het midden tegemoet gekomen, maar kon dus wel degelijk opt thuissituatie gebaseerd worden.
Dat is natuurlijk prima als je er samen uit kan komen.

Mijn statement is meer formeel bedoeld als het voor de rechter zou komen. Hoop dat het in het geval van TS niet zover zal komen

Ik had geen meerdere details erbij gezet om verhaal niet te lang te maken maar in mijn geval destijds zijn wij nader tot elkander gekomen na bemiddeling vakbond.
Als dat niet was gebeurd dan was de gang naar de rechter geweest waarbij de vakbond mijn kansen op 99% zette.

Nieuwe medew daarnentegen kregen een ander contract met voorwaarden, tsja zo krijgt een werkgever toch nog gedeetelijk zijn zin.
Klopt ik werk nog op de oude manier week op week af en dat komt neer op 87,5 % en tegenwoordig mag men dacht ik nog maar maximaal 70% werken in de nacht.

babybird
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 feb 2008 15:06

Re: Andere instapdag nachtdienst mag dat?

Ongelezen bericht door babybird »

Nu heb ik mijn teamleidster een voorstel gedaan. Ik heb aangegeven dat ik best wil veranderen maar dat het nu niet goed uitkomt. Ik heb uitstel gevraagd van ongeveer 1.5 jaar omdat dan de jongste dochter naar de lagere school gaat en ze dan kunnen overblijven zodat ik kan slapen.
Mijn teamleidster wil hier niet in mee gaan en nu heb ik binnenkort een gesprek met iemand van P&O er bij.
Zij geeft aan dat zij het recht heeft als zij het 2 maand van te voren meld ik gewoon na die 2 maand moet switchen.
Ik heb P&O gebeld en deze geven aan dat dat 3 maand is.
Ik ben het daar niet mee eens en vind dat ik een redelijk voorstel heb gedaan. Ik heb nu al 12 jaar ingestapt op de maandag omdat de werkgever dat wil.

Ik heb dan toch ook gewoonterecht opgebouwd of is dat hier niet van toepassing?

Als reden geeft ze aan de flexibiliteit te willen verhogen. Ik vindt dit ongegrond aangezien er nog maar 5 mensen een vaste instapdag hebben op totaal 26 collega's.

Daarbij is het ook wel opvallend dat de collega waar ik goed mee op kan schieten in de andere week op woensdag moet beginnen en ik in de andere waardoor we elkaar niet meer zien.

Wat er ook nog bij komt is dat een andere collega met wie ik al 12 jaar werk aan geeft dat die wel een jaar uitstel krijgt. Ik heb dit aangegeven aan mijn teamleidster maar deze ontkent dat zij dat gezegt heeft. Mijn collega liegt daar niet om dus mijn teamleidster liegt.

Moet ik daar haar in het gesprek mee confronteren?

Ik heb een teamleidster die helaas alleen naar de zakelijke kant van het verhaal kijkt en niet ook naar het menselijke aspect.

Ik ben geen lid van de vakbond en kan daar dus niet op terugvallen.

Ik heb het gesprek dus over enkele dagen en vraag me af of iemand nog tips heeft hoe ik het het beste kan aanpakken.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Andere instapdag nachtdienst mag dat?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

U zou bij een juridisch loket eens kunnen navragen wat uw rechten en plichten precies zijn. http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx
Dan gaat u in ieder geval goed geïnformeerd het gesprek in.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Andere instapdag nachtdienst mag dat?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Teunbosseman schreef: BTW, vraag me af of de leinggevende / werkgevers zich ook zo flexibel opstellen.
In het algemeen werken de meeste leidinggevende/werkgever niet volgens a nine-to-five schema. Als ik zie wanneer de directeur van het bedrijf waar ik werk bereikbaar moet zijn ben ik blij dat ik niet in zijn schoenen sta. En dat zal echt niet uniek voor ons bedrijf zijn.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Andere instapdag nachtdienst mag dat?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

babybird schreef:Nu heb ik mijn teamleidster een voorstel gedaan. Ik heb aangegeven dat ik best wil veranderen maar dat het nu niet goed uitkomt. Ik heb uitstel gevraagd van ongeveer 1.5 jaar omdat dan de jongste dochter naar de lagere school gaat en ze dan kunnen overblijven zodat ik kan slapen.
Mijn teamleidster wil hier niet in mee gaan en nu heb ik binnenkort een gesprek met iemand van P&O er bij.
Zij geeft aan dat zij het recht heeft als zij het 2 maand van te voren meld ik gewoon na die 2 maand moet switchen.
Ik heb P&O gebeld en deze geven aan dat dat 3 maand is.
Ik ben het daar niet mee eens en vind dat ik een redelijk voorstel heb gedaan. Ik heb nu al 12 jaar ingestapt op de maandag omdat de werkgever dat wil.

Ik heb dan toch ook gewoonterecht opgebouwd of is dat hier niet van toepassing?

Als reden geeft ze aan de flexibiliteit te willen verhogen. Ik vindt dit ongegrond aangezien er nog maar 5 mensen een vaste instapdag hebben op totaal 26 collega's.

Daarbij is het ook wel opvallend dat de collega waar ik goed mee op kan schieten in de andere week op woensdag moet beginnen en ik in de andere waardoor we elkaar niet meer zien.

Wat er ook nog bij komt is dat een andere collega met wie ik al 12 jaar werk aan geeft dat die wel een jaar uitstel krijgt. Ik heb dit aangegeven aan mijn teamleidster maar deze ontkent dat zij dat gezegt heeft. Mijn collega liegt daar niet om dus mijn teamleidster liegt.

Moet ik daar haar in het gesprek mee confronteren?

Ik heb een teamleidster die helaas alleen naar de zakelijke kant van het verhaal kijkt en niet ook naar het menselijke aspect.

Ik ben geen lid van de vakbond en kan daar dus niet op terugvallen.

Ik heb het gesprek dus over enkele dagen en vraag me af of iemand nog tips heeft hoe ik het het beste kan aanpakken.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Wees goed voorbereid als er iemand van PO bijzit, mijn ervaringen is dat deze niet altijd helemaal neutraal zijn en laat je niet uitlokken !!
Zorg dat je alles zwart op wit krijgt, en teken niets op voorhand.

Er zitten hier enige leden welke een juristen achtergrond hebben en je hier hopelijk mee kunnen helpen.

heb je nog enige documentatie dat je werkgever destijds wilde dat je op maandag instapte ? Dat zou een mooie troef zijn :)

Mij lijkt dat je ind gewoonterecht hebt opgebouwd maar weet niet of dit juridisch tegenwoordig nog zo is.
Maar 12 jaar lijkt mij toch wel genoeg.

Betreffende je collega welke wel uitstel krijgt, ik zou het zeker nog ff na vragen om 100% zeker te zijn en als dit echt 100% is je teamleider hiermee confronteren en ik zou zelfs zover durven gaan dat ik tegen de teamleider zou zeggen --> zal ik anders de collega erbij halen ?


Nogmaals, flexibiliteit is een leuk nieuw sleutelwoord. En niet te veregeten, hoe flexibel is je teamleider? Doet er wel niet toe, maar toch.

S6

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Andere instapdag nachtdienst mag dat?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

GJvdZ schreef:
Teunbosseman schreef: BTW, vraag me af of de leinggevende / werkgevers zich ook zo flexibel opstellen.
In het algemeen werken de meeste leidinggevende/werkgever niet volgens a nine-to-five schema. Als ik zie wanneer de directeur van het bedrijf waar ik werk bereikbaar moet zijn ben ik blij dat ik niet in zijn schoenen sta. En dat zal echt niet uniek voor ons bedrijf zijn.
Ligt eraan in welke branche je zit. Dagvenster van mij is vanaf 08:00 tot ......maar ik kraag daarvoor betaald cq gecompenseerd.
Directeur cq leidinggevende hebben veelal een geheel andere levensstijl dan de doorsnee werknemer.

Jij wilt niet in de schoenen staan van jouw directeur, maar eind van de maand op de bankrekening zie je ook waarom.... :mrgreen:

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Andere instapdag nachtdienst mag dat?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Oja, u kunt het gesprek eventueel ook opnemen. Daarvoor hoeft u de andere partijen niet vooraf of achteraf in te lichten.

Dit soort gesprekken zijn vaak wel precair te noemen. Veel zal ook afhangen van wat er in de arbeidsovereenkomst en CAO geregeld is. Werkgever mag ook wel een bepaalde flexibiliteit van werknemer verwachten. Een keiharde opstelling als "ik heb recht op" en "ik eis" kan ook snel de stempel lastige werknemer opleveren en ze kunnen zomaar een 'pestcampagne' beginnen waarbij ze helemaal onmogelijk gaan inroosteren of andere dossieropbouw tactieken gaan voeren.

babybird
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 feb 2008 15:06

Re: Andere instapdag nachtdienst mag dat?

Ongelezen bericht door babybird »

Ik werk met verstandelijk gehandicapten.

Mijn teamleidster is een workaholic. Geen kinderen weinig prive leven en haar werk lijkt alles voor haar te zijn.
Daarbij komt dat ze heel zakelijk is en ik nog geen inlevingsvermogen lijkt te hebben. Dit ben ik niet gewend in de zorg.

Een andere college van mij heeft aangegeven geen vertrouwen in haar te hebben en deze heeft op dezelfde dag ook een gesprek met iemand van P&O erbij.

Als ik de noodzaak zou inzien ben ik helemaal niet moelijk maar ik zie het niet.

Mijn gevoel is dat het voor haar niet veel uitmaakt of ik op maandag of woensdag instap. Zij wil laten zien dat zij de baas is en bepaalt.

Ik moet het natuurlijk ook niet op de spits drijven want dan wordt mijn situatie wellicht onhoudbaar.

svdmeer
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jun 2006 13:25

Re: Andere instapdag nachtdienst mag dat?

Ongelezen bericht door svdmeer »

Ik begrijp totaal het nut van die flexibiliteit niet. Als je een vaste groep vaste dagen geeft, heb je altijd de juiste bezetting. Je hebt alleen flexibiliteit nodig om ziekte en vakantie op te vangen, maar dat kun je doen met niet-vaste krachten. Ik vind dat die flex-krachten een extra toeslag bovenop hun salaris moeten hebben in ruil voor hun flexibiliteit.

Gesloten