LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kopie pinpas bij sollicitatie

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
demelsje
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 feb 2012 15:17

Kopie pinpas bij sollicitatie

Ongelezen bericht door demelsje »

Ik heb nu al een aantal keer gehad dat bedrijven bij de sollicitatie al een kopie willen van mijn pinpas.
Als ik vraag waarom ze dat willen hebben ze niet echt een duidelijk antwoord.
Waarom doen bedrijven dit? Mag dit wel?
Ik weet op dat moment nog niet eens of ik wel aangenomen word.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Kopie pinpas bij sollicitatie

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Zal wel te maken hebben met "ervaringen in het verleden", identiteitsfraude misschien? In welk stadium van de sollicitatieprocedure vragen ze hierom?

Niemand gaat "zomaar" extra informatie vragen (is immers alleen maar extra werk).

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: Kopie pinpas bij sollicitatie

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

demelsje schreef:Ik heb nu al een aantal keer gehad dat bedrijven bij de sollicitatie al een kopie willen van mijn pinpas.
Als ik vraag waarom ze dat willen hebben ze niet echt een duidelijk antwoord.
Waarom doen bedrijven dit? Mag dit wel?
Ik weet op dat moment nog niet eens of ik wel aangenomen word.
Dat is wel bizar. Solliciteer je naar zulke bijzondere functies?

demelsje
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 feb 2012 15:17

Re: Kopie pinpas bij sollicitatie

Ongelezen bericht door demelsje »

Ik solliciteer bij winkels, postnl allemaal niets bijzonders. Geen hoge functies of wat dan ook. Er word naar gevraagd bij t eerste kennismakingsgesprek. Ik ben nog steeds werkeloos,dus wat moeten ze met die info?

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Kopie pinpas bij sollicitatie

Ongelezen bericht door snepke »

Maar een kopie van je pinpas?als het nou een kopie van je id-kaart was.
Heb nog nooit gehoord dat iemand een kopie pinpas moet geven bij een sollicitatie.

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Kopie pinpas bij sollicitatie

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Dat zou normaal zijn als je aangenomen was om je betaalgegevens in te voeren, maar niet bij een eerste kennismakingsgesprek.

electomonteur
Berichten: 358
Lid geworden op: 06 jul 2011 12:16

Re: Kopie pinpas bij sollicitatie

Ongelezen bericht door electomonteur »

volgens mij komt dat door dat het verboden is om id's te kopiëren omdat daar je burgerservice nummer opstaat en op je pinpas alleen je naam en rekening nummer en daar kunnen ze niets mee
maar dan nog zou ik het weigeren je weet nooit wat er nog meer naast het kopiëren van de pas mee gebeurd
denk dat het kopiëren niet onder je neus gebeurd dus zou ik mijn pin pas niet mee geven

anders kom ik later wel een kopie brengen

demelsje
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 feb 2012 15:17

Re: Kopie pinpas bij sollicitatie

Ongelezen bericht door demelsje »

Mijn id kaart word ook op dat zelfde moment gekopieerd.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kopie pinpas bij sollicitatie

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

electomonteur schreef:volgens mij komt dat door dat het verboden is om id's te kopiëren omdat daar je burgerservice nummer opstaat en op je pinpas alleen je naam en rekening nummer en daar kunnen ze niets mee
maar dan nog zou ik het weigeren je weet nooit wat er nog meer naast het kopiëren van de pas mee gebeurd
denk dat het kopiëren niet onder je neus gebeurd dus zou ik mijn pin pas niet mee geven

anders kom ik later wel een kopie brengen

Verboden om id;s te kopieeren ?????????????????? Waar haal je dat vandaan ?
Er dient ter controle een kopie id bij personeelszaken te liggen ivm eventuele controle illegale arbeiders.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Kopie pinpas bij sollicitatie

Ongelezen bericht door ronald g »

Als je op het eind van een sollicitatie bent en er wordt op een kopie bankpas gemaakt, populair pinpas is dat om het juiste rekening nummer te verifiëren. Je hoeft de code niet af te geven. Stel je krijgt de baan en op de formulieren moet je toch het nummer van je betaalrekening op schrijven, het salaris moet toch uitbetaald worden, dan is de kopie van de bankpas een extra controle. Je moet niet willen dat jou salaris op de rekening van bijv. mij terecht komt want zie het dan maar terug te krijgen.

demelsje
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 feb 2012 15:17

Re: Kopie pinpas bij sollicitatie

Ongelezen bericht door demelsje »

Ik zit niet op t eind maar aan t begin. Kijk als ik aangenomen ben snap ik t nog,maar als ik dat nog niet eens weet ik word misschien nog een keer terug gebeld,dan snap ik t niet.

miffy53
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 jun 2006 16:50

Re: Kopie pinpas bij sollicitatie

Ongelezen bericht door miffy53 »

Ik vind het ook wel een beetje vreemd dat ze dit heel vroeg in het sollicitatieproces al vragen, als je al aangenomen bent okay maar als dat nog niet eens zeker is :?:

demelsje
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 feb 2012 15:17

Re: Kopie pinpas bij sollicitatie

Ongelezen bericht door demelsje »

Precies wat ik bedoel.

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: Kopie pinpas bij sollicitatie

Ongelezen bericht door doradora456 »

volgende keer weigeren een kopie te laten maken van pinpas en ID.

als je een contract krijgt is het maken van je ID zelfs verplicht.
de kopie voor de pinpas zal zijn voor het bankrekeningnummer, kopie van een bankafschrift ( zonder saldo) is dan ook een mogelijkheid

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kopie pinpas bij sollicitatie

Ongelezen bericht door alfatrion »

De werkgever mag van je ID gegevens overnemen, maar niet je BSN of pasfoto. De werkgever heeft geen redelijk belang om een kopie te maken van je bankpas.
Teunbosseman schreef:Er dient ter controle een kopie id bij personeelszaken te liggen ivm eventuele controle illegale arbeiders.
Het hoeft niet perse een kopie te zijn. Het volstaat als de werkgever een aantal gegevens overschrijft.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kopie pinpas bij sollicitatie

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

alfatrion schreef:De werkgever mag van je ID gegevens overnemen, maar niet je BSN of pasfoto. De werkgever heeft geen redelijk belang om een kopie te maken van je bankpas.
Teunbosseman schreef:Er dient ter controle een kopie id bij personeelszaken te liggen ivm eventuele controle illegale arbeiders.
alfatrion schreef:Het hoeft niet perse een kopie te zijn. Het volstaat als de werkgever een aantal gegevens overschrijft.

Zie de link......werkgever moet dus zelfs een kopie bewaren, daarbij op paspoort / id kaart staat een pasfoto.


http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... licht.html

Pinpas, daar gaat dit topic over.....nooit van gehoord dat moet worden overlegd.

** edit ** en nog 1:

http://www.mijnprivacy.nl/VeelgesteldeV ... poort.aspx
Laatst gewijzigd door Teunbosseman op 01 feb 2012 20:21, 3 keer totaal gewijzigd.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kopie pinpas bij sollicitatie

Ongelezen bericht door crazyme »

demelsje schreef:Ik heb nu al een aantal keer gehad dat bedrijven bij de sollicitatie al een kopie willen van mijn pinpas.
Als ik vraag waarom ze dat willen hebben ze niet echt een duidelijk antwoord.
Waarom doen bedrijven dit? Mag dit wel?
Ik weet op dat moment nog niet eens of ik wel aangenomen word.
Misschien vragen ze het wel om te kijken hoe je op die vraag reageert.....

Een sollicitatiegesprek is vaak een toneelstukje, dan moet je soms gekke dingen doen om door de ' act' heen te prikken.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kopie pinpas bij sollicitatie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Teunbosseman,

Dit staat er in de wet:
Artikel 23 lid 2 WID schreef:Onze Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid stelt, na overleg met Onze Minister van Financiën en gehoord de Sociale Verzekeringsraad, een termijn, aanvangende op het tijdstip van inwerkingtreding van deze wet, waarbinnen de verzekerden die hun werkzaamheden zijn aangevangen of die loon zijn gaan genieten voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze wet, een document als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht ter inzage dienen te verstrekken aan de werkgever teneinde deze in staat te stellen de aard en het nummer van dit document in de administratie op te nemen.
De werkgever hoeft alleen het nummer van het ID samen met de aard van de ID op te nemen in de administratie.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Kopie pinpas bij sollicitatie

Ongelezen bericht door nevermind »

crazyme schreef:
demelsje schreef:Ik heb nu al een aantal keer gehad dat bedrijven bij de sollicitatie al een kopie willen van mijn pinpas.
Als ik vraag waarom ze dat willen hebben ze niet echt een duidelijk antwoord.
Waarom doen bedrijven dit? Mag dit wel?
Ik weet op dat moment nog niet eens of ik wel aangenomen word.
Misschien vragen ze het wel om te kijken hoe je op die vraag reageert.....

Een sollicitatiegesprek is vaak een toneelstukje, dan moet je soms gekke dingen doen om door de ' act' heen te prikken.
TS heeft toch gereageerd op de vraag met:
Als ik vraag waarom ze dat willen hebben ze niet echt een duidelijk antwoord.
Tevens blijft het niet alleen bij de vraag, maar de pinpas wordt tegelijk met de ID gekopieerd.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kopie pinpas bij sollicitatie

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

crazyme schreef:
demelsje schreef:Ik heb nu al een aantal keer gehad dat bedrijven bij de sollicitatie al een kopie willen van mijn pinpas.
Als ik vraag waarom ze dat willen hebben ze niet echt een duidelijk antwoord.
Waarom doen bedrijven dit? Mag dit wel?
Ik weet op dat moment nog niet eens of ik wel aangenomen word.
Misschien vragen ze het wel om te kijken hoe je op die vraag reageert.....

Een sollicitatiegesprek is vaak een toneelstukje, dan moet je soms gekke dingen doen om door de ' act' heen te prikken.

Nu heb ik toch heeeeeeeeeeeeeeeel wat rollenspelen bijgewoond maar nog nooit of te nimmer de vraag gezien dat er om een pinpas werd gevraagd om te kijken hoe er werd gereageerd....geloof er niks van dat men deze vraag stelt

Geloofwaardiger vindt ik de opmerking ivm salarisbetaling. Alhoewel ik dit ook vreemd vindt.

Toneelstukje soms nog wel ja.......waar zie je jezelf over 5 jaar ( alsof ik in de toekomst kan kijken ) wel over 5 jaar zit ook op de stoel van nu mijn leidinggevende......pppppfffff....sommige vragen.

Gesloten