LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 1 uitkering of inkomen per gezin

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
InfiniD
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 apr 2012 22:22

1 uitkering of inkomen per gezin

Ongelezen bericht door InfiniD »

Een Vraagje aan iemand die verstand heeft van de nieuwe wet.

Mijn thuis situatie is.
Moeder 55 jaar oud heeft een ANW (De nabestaandenuitkering uit de Algemene nabestaandenwet)

Ik ben 22 jaar heb een WIJ uitkering dat per 1 juli word omgezet naar een WWB uitkering.

Nou komt mijn vraag..
Wat gebeurd/wijzigt er in mijn thuis situatie?
En wat gebeurd er als ik eindelijk een baan vind?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: 1 uitkering of inkomen per gezin

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Er zal hier best iemand zijn die daar een zeer duidelijk
en goed antwoord op kan geven.

Winterman
Berichten: 856
Lid geworden op: 15 jan 2012 13:54

Re: 1 uitkering of inkomen per gezin

Ongelezen bericht door Winterman »

Als jij in de WWB terecht komt worden jij en je moeder gezien als een gezin. Dan wordt er gekeken naar het inkomen van je moeder. Ligt dat onder het gezinsinkomen van de WWB dan krijg je een aanvulling. Ligt het er boven dan krijg je niets,

Als je gaat werken dan hebben jij en je moeder beiden een eigen inkomen.

boxer
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 okt 2008 12:31

Re: 1 uitkering of inkomen per gezin

Ongelezen bericht door boxer »

Oftewel is het verstandig om op jezelf te gaan wonen,krijg je nog wat meer ook.

Winterman
Berichten: 856
Lid geworden op: 15 jan 2012 13:54

Re: 1 uitkering of inkomen per gezin

Ongelezen bericht door Winterman »

Of te gaan werken.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 1 uitkering of inkomen per gezin

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het zou kunnen dat er voor de oude gevallen geen partnertoets en vermogenstoets wordt gehanteerd.

Frans013
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 aug 2011 07:04

Re: 1 uitkering of inkomen per gezin

Ongelezen bericht door Frans013 »

Duur adres daarzo voor de trouwe belastingbetaler.

Je kan ook overwegen :? te gaan werken voor je centen

Suc6
Frans013, die zoveel meer wil zeggen maar zich erg inhoud.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: 1 uitkering of inkomen per gezin

Ongelezen bericht door marnix »

alfatrion schreef:Het zou kunnen dat er voor de oude gevallen geen partnertoets en vermogenstoets wordt gehanteerd.
Mooi! Waar heeft u dat vandaan?

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 1 uitkering of inkomen per gezin

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dergelijke informatie is te vinden op de website de rijksoverheid.

Toppy
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:01

Re: 1 uitkering of inkomen per gezin

Ongelezen bericht door Toppy »

Hier staat alle relevante informatie.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... stand.html

Winterman
Berichten: 856
Lid geworden op: 15 jan 2012 13:54

Re: 1 uitkering of inkomen per gezin

Ongelezen bericht door Winterman »

alfatrion schreef:Dergelijke informatie is te vinden op de website de rijksoverheid.
Waar staat dan dat ze oudere gevallen niet toetsen?

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: 1 uitkering of inkomen per gezin

Ongelezen bericht door manondoris »

alfatrion schreef:Het zou kunnen dat er voor de oude gevallen geen partnertoets en vermogenstoets wordt gehanteerd.
dochter komt binnenkort toch in de bijstand? en moeder heeft een nabestaande uitkering deze staat overal buiten het gaat om de uitkering van dochter . en deze komt te vervallen als moeder al genoeg aan inkomen heeft ! en volgends mij geld deze nieuwe wet voor iedereen met een bijstand uitkering die wonen met iemand die werkt of een andere inkomensbron heeft.

Toppy
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:01

Re: 1 uitkering of inkomen per gezin

Ongelezen bericht door Toppy »

[/quote]Waar staat dan dat ze oudere gevallen niet toetsen?[/quote]

Voor bestaande gevallen is er een overgangsrecht tot 1 juli 2012.
Voor nieuwe gevallen geldt de huidhoudtoets per 01 januari 2012.
Na 01 juli 2012 geldt voor een ieder de huidhoudtoets.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: 1 uitkering of inkomen per gezin

Ongelezen bericht door marnix »

alfatrion

?

Winterman
Berichten: 856
Lid geworden op: 15 jan 2012 13:54

Re: 1 uitkering of inkomen per gezin

Ongelezen bericht door Winterman »

Toppy schreef: Voor bestaande gevallen is er een overgangsrecht tot 1 juli 2012.
Voor nieuwe gevallen geldt de huidhoudtoets per 01 januari 2012.
Na 01 juli 2012 geldt voor een ieder de huidhoudtoets.
InfiniD schreef: Ik ben 22 jaar heb een WIJ uitkering dat per 1 juli word omgezet naar een WWB uitkering.

trebelski
Berichten: 962
Lid geworden op: 27 aug 2010 20:32
Locatie: Amsterdam Centaal Station Perron1

Re: 1 uitkering of inkomen per gezin

Ongelezen bericht door trebelski »

Winterman schreef:
alfatrion schreef:Dergelijke informatie is te vinden op de website de rijksoverheid.
Waar staat dan dat ze oudere gevallen niet toetsen?
Ben het hier met Winterman eens. Volgens mij geld het voor iedereen en hoewel er altijd wel uitzonderingen worden gemaakt kan ik nergens vinden dat oudere gevallen niet worden getoetst.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: 1 uitkering of inkomen per gezin

Ongelezen bericht door Emmy75 »

marnix schreef:
alfatrion schreef:Het zou kunnen dat er voor de oude gevallen geen partnertoets en vermogenstoets wordt gehanteerd.
Mooi! Waar heeft u dat vandaan?
Alfa schreef het zou kunnen dat in mijn beleving stelt hij niet glashard dat het zo is. Ik lees dat als "het is mogelijk dat" (maar het is ook mogelijk dat ... niet).
Op zich is het niet geheel ondenkbaar, daar ze dit in het verleden ook vaker hebben gedaan met wijzigingen in de WW dat het alleen voor nieuwe gevallen gold. Voor zover bestaande gevallen het antwoord niet weten (wisten) is het wel raadzaam dit uit te zoeken inderdaad.

Dit gezegd hebbende denk ik wel dat de meesten het erover eens zijn dat de nieuwe regels voor de bijstand voor iedereen (nieuwe + bestaande) gelden (cq gaan gelden).
Op de site van de Rijksoverheid staat het volgende:
Met ingang van 1 januari 2012 is de Wet werk en bijstand (WWB) veranderd. Er gelden nu nieuwe regels voor mensen die een bijstandsuitkering aanvragen én voor mensen die al een bijstandsuitkering hebben.
In dit document op de site van de Rijksoverheid is te lezen wat er zoals veranderd is in de Wet Werk en Bijstand.

Om terug te komen op de vragen van TS. Als er beoordeeld gaat worden of u een bijstandsuitkering gaat krijgen, telt het inkomen van uw moeder mee. Als uw moeder meer ontvangt dan u aan bijstand zou ontvangen dan krijgt u niets. Elke euro die uw moeder ontvangt, zal gekort worden op uw bijstandsuitkering.

Als u gaat werken en inkomen heeft, krijgt u geen bijstand meer. Na verloop van tijd gaat u WW-rechten opbouwen en mocht u dan werkloos raken, krijgt u de 1e tijd een WW-uitkering. Deze houdt dan geen rekening met het inkomen van moeder.
Laatst gewijzigd door Emmy75 op 19 apr 2012 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: 1 uitkering of inkomen per gezin

Ongelezen bericht door Emmy75 »

vogels schreef:Dit staat vandaag in de krant http://www.telegraaf.nl/overgeld/119397 ... et___.html
Deze gaat over de Wet Werken naar Vermogen. Deze zou de WWB moeten gaan vervangen maar zover is het nog niet. Ergens ervoor is de WWB gewijzigd en die regels zijn gewoon ingegaan. Zolang die WWVN nog niet erdoor is en geen ingangsdatum heeft, blijft de WWB van kracht.

Het zou mij overigens niet verbazen als de WWVN ook uit zal gaan van soortgelijke regels van 1 inkomen per gezin.

Winterman
Berichten: 856
Lid geworden op: 15 jan 2012 13:54

Re: 1 uitkering of inkomen per gezin

Ongelezen bericht door Winterman »

Het is WWNV en

Gevolgen voor huidige bijstand

Als u nu een bijstandsuitkering (WWB) heeft, geldt voor u vanaf 1 januari 2013 de WWNV. Daarmee verandert er voor u niets aan de uitkeringsvoorwaarden. De voorwaarden voor een bijstandsuitkering zijn overigens gewijzigd per 1 januari 2012.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: 1 uitkering of inkomen per gezin

Ongelezen bericht door Emmy75 »

vogels schreef:Dat klopt, maar n.m.m. toch wel gerelateerd aan dit topic.
Klopt, zeker wel gerelateerd. Maar wilde even het onderscheid aanstippen en niet dat mensen denken dat de nieuwe regels van de WWB nog niet zijn ingegaan. Het is al gauw verwarrend.
Winterman schreef:Het is WWNV
Klopt, excuus ik had de letters omgedraaid. Op zich ook wel logisch want het is de wet werken naar vermogen. Daar ging het wel nog aardig. :wink:
Winterman schreef: Als u nu een bijstandsuitkering (WWB) heeft, geldt voor u vanaf 1 januari 2013 de WWNV.
Dat is er nog niet helemaal doorheen omdat er nog gestemd moet worden over de wet zoals uit het artikel waar Vogels aan refereert blijkt.

Gesloten